MuscleMeat

Robke's trainingslog

lul-kick? :D

Woensdag klok ik af op 8 weken ... Aan mijn flesjes te zien, volgende week nog en dan zit het erop.
Beetje korter dan ik dacht eigenlijk want dacht toch +10 weken uit te komen.

Maar ach, ik klaag niet. Ben het prikken sowieso zat.

haha, ja... geen gesnuffel voor Kwarkmans ghehehe

En...? Flink biefstuk erbij?

je kan nog altijd een paar weekjes na genieten van de kuur, right?

• Topic Starter Topic Starter
  • #7.983
ga je nu naturel verder rob?

Ik sluit nooit iets uit :p

Maar ik heb in ieder geval geen plannen voor een volgende kuur. Op wat
efedrine ofzo na misschien.

haha, ja... geen gesnuffel voor Kwarkmans ghehehe

En...? Flink biefstuk erbij?

Flinke biefstuk erbij? Tot nu toe bedoel je? Tja, 6 kilo erbij en 2cm van mijn taille.
Vocht etc lijk ik haast niet vast te houden tot nu toe.

je kan nog altijd een paar weekjes na genieten van de kuur, right?

Yups, een paar weekjes blijft het wel nazinderen. Misschien ligt het aan mijn
lage kcal ofzo, maar ik voel dat het voor mijn lichaam ook niet veel langer
nog moet duren. Ik heb eigenlijk even een break nodig. Ik heb het net nog
gemerkt tijdens mijn trainen :p

---------- Toegevoegd om 17:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:11 ----------

Training van zonet:

Alcohol night before: sangriaaaa
Sleep: 8 ok hrs
Food: approx 2800kcal
Health: 100%
Mentality: let's get nasty !
Temp in Gym: 22°

Warm Up:
Stepper: 10min
Incl BP: 20xbb 5x50

o7nfdl.jpg

Trainingstijd: 98min (start @ 15u15)
Polardata: 118avg - 148max - 845kcal
Comments: wat een shitzooi op de DB press. Bij het unracken voelde ik al dat het niet
goed ging komen. En na de 4de rep, dacht ik nog eentje meer... maar ik strande op de
borst met de DB's. Tja, en daar lig je dan. Met 110kg aan DB op je lijf, powerhooks eraan
dus je kan ze niet laten vallen of je hooks zijn om zeep, plus je ligt nog eens declined :p
Met mijn benen achter de bench mij omhoog getrokken. Mijn abs kregen het ook zwaar :p
Rest van de training was eigenlijk gelijk om zeep, fut was er helemaal uit.

CardioComments: ik zit in mijn efedrine detox, en tjees de cardio valt me zwaar nu.

FoodComments: BBQ left overs, yummie !!!

TestoComments: vandaag inject gehad, wederom druppeltje olie er terug uit. Ik moet
leren niet te snel te injecteren en even de naald erin te laten wist me iemand te zeggen.
Ik zit ook in mijn detox week van efedrine & animal cuts. Voel me dus moe en lamlendig :p

Laatst bewerkt:
Nah, ik heb altijd naar mijn beste getraind hoor, met of zonder hulpmiddelen. Zodra ik thuiskom draai ik
een knop om en staat mijn verstand gewoon op trainen. Voeding, slaap, ziek zijn maakt niets uit, gewoon
knallen! Daar heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad. Just a mindset ;).

Doe je goed, ik kan daar dan wat meer moeite mee hebben...al sla ik nooit een training over (dan verplaats ik het wel en kom ik alsnog uit op mijn aantal trainingsdagen per week :p)... maar merk het dan wel dat het een stuk lastiger gaat. Kon ik maar dat knopje omzetten van mijn fysieke gesteldheid, dat schilt een hoop :D

Weekend was druk druk druk. Zaterdag shoppen en familie bezoek, zondag klussen, BBQ en familie bezoek.
Dus ja, echt rust zat er niet in. Maar mijn vrouwke is wel tevreden met al haar nieuwe zwangerschapskleedjes.
Tsja, en dan is mijn dag toch ook weer goed ;)

En helaas pindakaas, ik MOET zo vroeg op :) Zit altijd standaard om 6u op mijn werkplek.

Pfff druk weekendje maar wel gezellig volgens mij ;). Ja ja... strx word het ook plaats maken voor babypotjes in je supplementen kast :rolleyes: :p

Aahh dat was ik even vergeten, maaaarrr kan het wel kloppen dat je thuis werkt :o of iig in de buurt van je huis?

Het wordt een facepull genoemd voor het gemak. De gemiddelde bodybuilder is helaas niet in staat de volledige benaming te onthouden. In feite is het een bidirectional lateral synchronous neck and cheek pincer pull. De afbeelding hierboven illustreert de purple died hair variant.

:roflol:

wacht maar eens tot je een huishouden hebt :p

hahaha ja inderdaad :eyebrow:

lul-kick? :D

Woensdag klok ik af op 8 weken ... Aan mijn flesjes te zien, volgende week nog en dan zit het erop.
Beetje korter dan ik dacht eigenlijk want dacht toch +10 weken uit te komen.

Maar ach, ik klaag niet. Ben het prikken sowieso zat.

Ja dat kan ik goed geloven ja, nog even ;).

Zo hé...2800kcal :eek: haha het moet niet gekker worden hier haha. (hmmmm BBQ leftovers :meal:)
Toch nog wezen trainen..22 graden ..pfff :zweet: en nu al! :eek:
Pfff je hebt er toch wel moeilijk mee gehad vandaag...ondanks die mindset dus ook een beetje last van niet het knopje kunnen omzetten wat betreft je lichamelijke gesteldheid :sad: Ai ai...doe maar lekker rustig aan vanaaf, hopelijk niet te veel klusjes die je vanavond staan op te wachten. :)

wederom een sterke training Rob, echt zieke gewichten verplaats je!
ben benieuwd naar je fysiek aan het eind, wat merk je dan precies dat je lichaam 't niet meer houdt?

Wat een training man, echt heel netjes.. maar volgens mij liggen je 1RM's hoger dan je vanuit gaat. Als je 7 reps op 107kg doet is dat geen 90% meneertje :p

Goed om te horen dat je kuur toch aardig wat positiefs verricht heeft.. 2 cm van je taille af maar 6kg erop is toch heel netjes hoor! Ga je nu naturel verder cutten?

Ik zie ook wat meer kcals, wat me niet geheel onverstandig lijkt. Met jou beweging en gewicht moet je dat makkelijk kunnen hebben, maar je hebt moeite met je hartslag omhoog brengen toch?
Ik denk dat je lage kcals verbruik samenhangt met je lager zuurstofverbruik.. zuurstofverbruik staat immer evenredig met je kcalverbruik. Wat is nou ongeveer je max hartslag zonder supps en riods als je echt tot het naadje gaat op cardio?
Blijf het raar vinden dat je onderhoud zo laag ligt, ben benieuwt naar de biologische verklaring.. zou maar eens aan je huisarts vragen als je er toch bent :p

Laatst bewerkt:
  • #7.987
Doe je goed, ik kan daar dan wat meer moeite mee hebben...al sla ik nooit een training over (dan verplaats ik het wel en kom ik alsnog uit op mijn aantal trainingsdagen per week :p)... maar merk het dan wel dat het een stuk lastiger gaat. Kon ik maar dat knopje omzetten van mijn fysieke gesteldheid, dat schilt een hoop :D

Hehehe, tja, niet trainen is achteruit gaan :p Nu ja, soms toch :p

Pfff druk weekendje maar wel gezellig volgens mij ;). Ja ja... strx word het ook plaats maken voor babypotjes in je supplementen kast :rolleyes: :p

Ja, plaats is al voorzien voor alle flesjes, etc ... ach ja, zo erg vinnek het allemaal niet hoor. Kan ik af en toe van
de bambix snoepen :roflol:

Aahh dat was ik even vergeten, maaaarrr kan het wel kloppen dat je thuis werkt :o of iig in de buurt van je huis?

Nee, ik mag iedere dag 50km rijden en dan nog eens 50km terug. Maar gelukkig
blijf ik op deze uren gespaard van file en ligt mijn huis-werk dichtbij de autosnelweg.
Dus zit ik totaal maar een uurtje per dag in de wagen.

Zo hé...2800kcal :eek: haha het moet niet gekker worden hier haha. (hmmmm BBQ leftovers :meal:)
Toch nog wezen trainen..22 graden ..pfff :zweet: en nu al! :eek:
Pfff je hebt er toch wel moeilijk mee gehad vandaag...ondanks die mindset dus ook een beetje last van niet het knopje kunnen omzetten wat betreft je lichamelijke gesteldheid :sad: Ai ai...doe maar lekker rustig aan vanaaf, hopelijk niet te veel klusjes die je vanavond staan op te wachten. :)

Ja, het grote probleem lag bij mijn DB press eigenlijk. Toen die niet lukte, wilde
het gewoon niet meer verder. Het onder de fail uit raken koste ook best wel
wat energie. Dus ja, soms zit het gewoon tegen hé. Volgende week beter !

wederom een sterke training Rob, echt zieke gewichten verplaats je!
ben benieuwd naar je fysiek aan het eind, wat merk je dan precies dat je lichaam 't niet meer houdt?

Tja, gewoon kleine kwaaltjes hé, elleboog doet soms wat zeer, mijn voet wilt
maar niet herstellen wat het steppen en fietsen bemoeilijkt. Zo van die kleine
dingen die eigenlijk niet storen, maar je merkt dat je lichaam het moeilijk heeft.

Wat een training man, echt heel netjes.. maar volgens mij liggen je 1RM's hoger dan je vanuit gaat. Als je 7 reps op 107kg doet is dat geen 90% meneertje :p

Goed om te horen dat je kuur toch aardig wat positiefs verricht heeft.. 2 cm van je taille af maar 6kg erop is toch heel netjes hoor! Ga je nu naturel verder cutten?

Ik zie ook wat meer kcals, wat me niet geheel onverstandig lijkt. Met jou beweging en gewicht moet je dat makkelijk kunnen hebben, maar je hebt moeite met je hartslag omhoog brengen toch?
Ik denk dat je lage kcals verbruik samenhangt met je lager zuurstofverbruik.. zuurstofverbruik staat immer evenredig met je kcalverbruik. Wat is nou ongeveer je max hartslag zonder "supplementen">supps en riods als je echt tot het naadje gaat op cardio?
Blijf het raar vinden dat je onderhoud zo laag ligt, ben benieuwt naar de biologische verklaring.. zou maar eens aan je huisarts vragen als je er toch bent :p

Tja, mijn 1rm's zijn eerder een schatting hoor. Heb ervoor ze niet getest, omdat ik
eigenlijk nog niet zo lang train met echte nette reps. Ik heb bv wel een 130 gedrukt
op mijn inclined maar, dat was maar een halve rep en eigenlijk meer op de schouders
en triceps gedrukt. Dat is nu wel anders.

En ik heb nog geen idee wat ik moet doen eens mijn kuur over is :o Sommige zeggen even
massa vastzetten en stoppen met 'cutten', andere zeggen dan weer clen nemen :p

Ja, die strekking heb ik dus ook al eens bedacht, hartslag gaat idd moeilijk omhoog.
En ik heb er eigenlijk geen idee van wat mijn max hartslag is. Kan je dat ergens berekenen ofzo?
In ieder geval, aan mijn bloeduitslag is niets te zien, alle waardes zijn daarop in orde.

Informatie hartslag zones en berekenen HRmax:
Bereid een cardio training goed voor: leer je lichaam kennen.
Voordat je gaat beginnen aan een cardio training is het belangrijk je goed voor te bereiden op de inspanning die je gaat leveren. Cardio trainingen kunnen veel van elkaar verschillen afhankelijk van de gestelde doelen. Dit alles is afhankelijk van de intensiteit en de duur van de training. Wezenlijk van belang hierbij is het hanteren van een juiste hartslag om je prestaties te monitoren, je hartslag vertelt je immers hoe intensief je training is. Dit artikel zal niet ingaan op verschillende trainingsmethoden maar zich beperken tot het bepalen van de juiste hartslag voor de verschillende intensiteitniveaus waarmee getraind kan worden.

Trainen op gevoel.
Veel sporters trainen graag op gevoel. Dit is een goed uitgangspunt, echter zitten hier een aantal nadelen aan gekoppeld. Het kan misleiden en zorgen voor onvoldoende of een overmaat aan inspanning. De resultaten van de training kunnen daardoor negatief uitvallen.
Zijn de middelen aanwezig om gebruik te maken van een hartmeting tijdens de training dan is het zeker aan te raden deze toe te passen. Het gevoel bij de training kan hierdoor aangevuld worden met exacte gegevens.

Mocht je helaas niet de juiste middelen tot je beschikking hebben dan kun je de volgende indicaties toepassen voor het grofweg bepalen van voldoende intensiteit van de training.

- Extensieve training: comfortabel, eenvoudig praten tijdens de inspanning.
- Intensieve training: minder comfortabel, tempo voelt niet prettig aan.
- Intensieve interval training: oncomfortabel gevoel, tempo kan maximaal enkele minuten worden volgehouden.

Cardio training.
Toch is het belangrijk om even in te gaan op de basis van cardio trainingen.
Cardio training (of cardiovasculaire training, hart/longtraining) is gericht op het oefenen van het algemeen uithoudingsvermogen, en valt onder de duurtrainingen. Zoals eerder aangegeven kan cardio plaatsvinden op verschillende intensiteitniveaus. Globaal kun je dit indelen in een aërobe fase en anaërobe fase waarin het lichaam zich verkeerd.

Zodra je aan de cardio training begint, zonder daarvoor een krachttraining te hebben gedaan, verbrand je lichaam de eerste 2 a 3 minuten anaëroob energie. Dit omdat deze vorm van energie sneller aan de spieren geleverd kan worden. Na deze periode zal je lichaam overgaan tot de verwerking van energie met behulp van zuurstof. Vandaar dat cardio trainingen een minimale tijdsduur moeten doorlopen willen ze effectief zijn voor vetverbranding.

Aërobe trainingen – vetverbranding/conditie verbetering.
Spieren hebben een energiebron nodig om te kunnen functioneren. Men mag van een aërobe training spreken wanneer zuurstof betrokken is bij de levering van deze energie. Belangrijk hierbij is dat de intensiteit van de training niet hoog is. Wanneer je een aërobe training uitvoert, verbrandt je lichaam voornamelijk vetten of vetzuren en glucose. Je traint aëroob wanneer je gedurende minimaal 20 tot 30 minuten onafgebroken beweegt en je hartslag zich tijdens deze periode tot maximaal 80% van je maximale hartslag bevindt.

Anaërobe trainingen – conditie verbetering.
Boven de 80% mag je spreken van een hoge intensiteit en treed over het algemeen de anaërobe fase in. Tijdens de anaërobe training gebruikt je lichaam overwegend koolhydraten (glucose) voor de verbranding, echter wordt de glucose niet meer volledig afgebroken tot water en kooldioxide maar tot bijvoorbeeld melkzuur. Je kunt dit herkennen aan een pijnlijk, branderig gevoel in de spieren.

Trainingen op een hoog intensiteitniveau, boven de 80% van je maximale hartslag, kunnen als doel dienen om je conditie sterk te verbeteren. Een beperkt aantal van dit soort trainingen per week hebben een positief effect op je aërobe trainingen. Je zult sneller in staat zijn je hartslag zone te verhogen naar de 80% van je maximale hartslag.
o6xt2o.jpg
Bepaling van de juiste hartslag voor je cardio.
Het bepalen van de juiste hartslag zone waarin je gaat trainen is de volgende stap die je moet nemen. Is het doel vetverbranding dan moet de hartslagzone tussen de 60 en 70% zitten. Heb je een zeer goede conditie dan zou je deze een stap mogen verhogen naar maximaal 80% om zo meer vet te verbranden.

Er zijn verschillende methoden om de juiste hartslag te bepalen. Voor een nauwkeurige bepaling zal je rekening moeten houden met je lichamelijke conditie. Een indicatie van deze conditie is af te lezen aan je hartslag in een rusttoestand. Hoe lager je hartslag in rust des te beter de conditie. Hart afwijkingen zijn hierin een uitzondering. Mocht je een vermoeden hebben over dit laatste dan is het aan te raden contact op te nemen met je huisarts. Met het toenemen van de leeftijd gaat de hartslag in rust tevens wat naar beneden.

De formule van Karvonen houdt rekening met je hartslag in rust (HRrust) om zo de juiste streef hartslag (HRstreef) te bepalen.

Formule van Karvonen
HRstreef = [(HRmax - HRrust) x % van inspanningsintensiteit] + HRrust

Berekening van je streef hartslag voor de cardio.
Om te beginnen bepalen we de twee uiterste hartslag frequenties, HRmax en HRrust, waarin het hart zich kan bevinden.
Voor het bepalen van je maximale hartslag (HRmax) gebruik je een eenvoudige vuistregel.

HRmax
MAN = 220 - leeftijd in jaren
VROUW = 230 - leeftijd in jaren

Voor het bepalen van je hartslag in rust (HRrust) zorg je dat je een aantal minuten geen lichamelijke activiteiten uitvoert. Een goed moment hiervoor is je hartslag te meten zodra je wakker wordt, ochtend pols. Je meet je hartslag in slagen per minuut.

Voorbeeld 1
Vrouw van 20 jaar met een matige conditie, haar doel is vetverbranding (60/70% HRmax)
HRrust = 70bpm (slagen per minuut)

HRmax = 230 – 20 = 210 bpm
HRrust = 70 bpm

HRstreef (60%) = [(210 - 70) x 0,6] + 70 = 154 bpm
HRstreef (70%) = [(210 - 70) x 0,7] + 70 = 168 bpm

Voorbeeld 2
Man van 30 jaar met een goede conditie, zijn doel is het verbeteren van zijn conditie en vetverbranding (70/80% HRmax)
HRrust = 45bpm

HRmax = 220 – 30 = 190 bpm
HRrust = 45 bpm

HRstreef (70%) = [(190 - 45) x 0,7] + 45 = 147 bpm
HRstreef (80%) = [(190 - 45) x 0,8] + 45 = 161 bpm

Uit beide voorbeelden wordt duidelijk dat het bepalen van de juiste hartslag verrassende resultaten kan opleveren. De vrouw in dit voorbeeld zal met een hogere hartslag moeten trainen dan de man terwijl de intensiteit van haar training lager ligt dan die van de man.

Het is dus van belang dat je weet wat je doel is wanneer je aan cardio gaat beginnen en hoe je ervoor zorgt dat je dit doel het beste kunt bereiken. Dit alles is een wetenschappelijk benadering hoe je cardio kunt indelen. Uiteindelijk zul je altijd goed naar je lichaam moeten blijven luisteren. Het bepalen van de juiste hartslag moet men hierbij zien als een hulpmiddel om de juiste intensiteit van je training te kunnen bepalen.

Bepaal het herstel aan de hand van je hartslag.
Vergeet niet dat het herstel van je lichaam als gevolg van de trainingen zeer belangrijk is. Ben je niet volledig hersteld dan kan dit blessures of het uitblijven van progressie tot gevolg hebben. De mate van herstel kun je zichtbaar maken aan de hand van je ochtend pols. Wanneer je volledig hersteld bent dien je je hartslag in rust (HRrust) als een referentie waarde vast te leggen. Blijkt je ochtend pols na een intensieve trainingsperiode hoger te zijn dan voorheen dan is dit een indicatie dat je lichaam niet volledig hersteld is, plan extra rust in. Dit is tevens van toepassing voor krachttraining.
2q9j5fb.jpg

http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/berekening-hartslagzones-voor-cardio-215293/

Goed gekopieerd van mij of niet soms :p

• #7.989
Informatie hartslag zones en berekenen HRmax:
Bereid een cardio training goed voor: leer je lichaam kennen.
Voordat je gaat beginnen aan een cardio training is het belangrijk je goed voor te bereiden op de inspanning die je gaat leveren. Cardio trainingen kunnen veel van elkaar verschillen afhankelijk van de gestelde doelen. Dit alles is afhankelijk van de intensiteit en de duur van de training. Wezenlijk van belang hierbij is het hanteren van een juiste hartslag om je prestaties te monitoren, je hartslag vertelt je immers hoe intensief je training is. Dit artikel zal niet ingaan op verschillende trainingsmethoden maar zich beperken tot het bepalen van de juiste hartslag voor de verschillende intensiteitniveaus waarmee getraind kan worden.

Trainen op gevoel.
Veel sporters trainen graag op gevoel. Dit is een goed uitgangspunt, echter zitten hier een aantal nadelen aan gekoppeld. Het kan misleiden en zorgen voor onvoldoende of een overmaat aan inspanning. De resultaten van de training kunnen daardoor negatief uitvallen.
Zijn de middelen aanwezig om gebruik te maken van een hartmeting tijdens de training dan is het zeker aan te raden deze toe te passen. Het gevoel bij de training kan hierdoor aangevuld worden met exacte gegevens.

Mocht je helaas niet de juiste middelen tot je beschikking hebben dan kun je de volgende indicaties toepassen voor het grofweg bepalen van voldoende intensiteit van de training.

- Extensieve training: comfortabel, eenvoudig praten tijdens de inspanning.
- Intensieve training: minder comfortabel, tempo voelt niet prettig aan.
- Intensieve interval training: oncomfortabel gevoel, tempo kan maximaal enkele minuten worden volgehouden.

Cardio training.
Toch is het belangrijk om even in te gaan op de basis van cardio trainingen.
Cardio training (of cardiovasculaire training, hart/longtraining) is gericht op het oefenen van het algemeen uithoudingsvermogen, en valt onder de duurtrainingen. Zoals eerder aangegeven kan cardio plaatsvinden op verschillende intensiteitniveaus. Globaal kun je dit indelen in een aërobe fase en anaërobe fase waarin het lichaam zich verkeerd.

Zodra je aan de cardio training begint, zonder daarvoor een krachttraining te hebben gedaan, verbrand je lichaam de eerste 2 a 3 minuten anaëroob energie. Dit omdat deze vorm van energie sneller aan de spieren geleverd kan worden. Na deze periode zal je lichaam overgaan tot de verwerking van energie met behulp van zuurstof. Vandaar dat cardio trainingen een minimale tijdsduur moeten doorlopen willen ze effectief zijn voor vetverbranding.

Aërobe trainingen – vetverbranding/conditie verbetering.
Spieren hebben een energiebron nodig om te kunnen functioneren. Men mag van een aërobe training spreken wanneer zuurstof betrokken is bij de levering van deze energie. Belangrijk hierbij is dat de intensiteit van de training niet hoog is. Wanneer je een aërobe training uitvoert, verbrandt je lichaam voornamelijk vetten of vetzuren en glucose. Je traint aëroob wanneer je gedurende minimaal 20 tot 30 minuten onafgebroken beweegt en je hartslag zich tijdens deze periode tot maximaal 80% van je maximale hartslag bevindt.

Anaërobe trainingen – conditie verbetering.
Boven de 80% mag je spreken van een hoge intensiteit en treed over het algemeen de anaërobe fase in. Tijdens de anaërobe training gebruikt je lichaam overwegend koolhydraten (glucose) voor de verbranding, echter wordt de glucose niet meer volledig afgebroken tot water en kooldioxide maar tot bijvoorbeeld melkzuur. Je kunt dit herkennen aan een pijnlijk, branderig gevoel in de spieren.

Trainingen op een hoog intensiteitniveau, boven de 80% van je maximale hartslag, kunnen als doel dienen om je conditie sterk te verbeteren. Een beperkt aantal van dit soort trainingen per week hebben een positief effect op je aërobe trainingen. Je zult sneller in staat zijn je hartslag zone te verhogen naar de 80% van je maximale hartslag.
o6xt2o.jpg
Bepaling van de juiste hartslag voor je cardio.
Het bepalen van de juiste hartslag zone waarin je gaat trainen is de volgende stap die je moet nemen. Is het doel vetverbranding dan moet de hartslagzone tussen de 60 en 70% zitten. Heb je een zeer goede conditie dan zou je deze een stap mogen verhogen naar maximaal 80% om zo meer vet te verbranden.

Er zijn verschillende methoden om de juiste hartslag te bepalen. Voor een nauwkeurige bepaling zal je rekening moeten houden met je lichamelijke conditie. Een indicatie van deze conditie is af te lezen aan je hartslag in een rusttoestand. Hoe lager je hartslag in rust des te beter de conditie. Hart afwijkingen zijn hierin een uitzondering. Mocht je een vermoeden hebben over dit laatste dan is het aan te raden contact op te nemen met je huisarts. Met het toenemen van de leeftijd gaat de hartslag in rust tevens wat naar beneden.

De formule van Karvonen houdt rekening met je hartslag in rust (HRrust) om zo de juiste streef hartslag (HRstreef) te bepalen.

Formule van Karvonen

Berekening van je streef hartslag voor de cardio.
Om te beginnen bepalen we de twee uiterste hartslag frequenties, HRmax en HRrust, waarin het hart zich kan bevinden.
Voor het bepalen van je maximale hartslag (HRmax) gebruik je een eenvoudige vuistregel.

HRmax
MAN = 220 - leeftijd in jaren
VROUW = 230 - leeftijd in jaren

Voor het bepalen van je hartslag in rust (HRrust) zorg je dat je een aantal minuten geen lichamelijke activiteiten uitvoert. Een goed moment hiervoor is je hartslag te meten zodra je wakker wordt, ochtend pols. Je meet je hartslag in slagen per minuut.

Voorbeeld 1
Vrouw van 20 jaar met een matige conditie, haar doel is vetverbranding (60/70% HRmax)
HRrust = 70bpm (slagen per minuut)

HRmax = 230 – 20 = 210 bpm
HRrust = 70 bpm

HRstreef (60%) = [(210 - 70) x 0,6] + 70 = 154 bpm
HRstreef (70%) = [(210 - 70) x 0,7] + 70 = 168 bpm

Voorbeeld 2
Man van 30 jaar met een goede conditie, zijn doel is het verbeteren van zijn conditie en vetverbranding (70/80% HRmax)
HRrust = 45bpm

HRmax = 220 – 30 = 190 bpm
HRrust = 45 bpm

HRstreef (70%) = [(190 - 45) x 0,7] + 45 = 147 bpm
HRstreef (80%) = [(190 - 45) x 0,8] + 45 = 161 bpm

Uit beide voorbeelden wordt duidelijk dat het bepalen van de juiste hartslag verrassende resultaten kan opleveren. De vrouw in dit voorbeeld zal met een hogere hartslag moeten trainen dan de man terwijl de intensiteit van haar training lager ligt dan die van de man.

Het is dus van belang dat je weet wat je doel is wanneer je aan cardio gaat beginnen en hoe je ervoor zorgt dat je dit doel het beste kunt bereiken. Dit alles is een wetenschappelijk benadering hoe je cardio kunt indelen. Uiteindelijk zul je altijd goed naar je lichaam moeten blijven luisteren. Het bepalen van de juiste hartslag moet men hierbij zien als een hulpmiddel om de juiste intensiteit van je training te kunnen bepalen.

Bepaal het herstel aan de hand van je hartslag.
Vergeet niet dat het herstel van je lichaam als gevolg van de trainingen zeer belangrijk is. Ben je niet volledig hersteld dan kan dit blessures of het uitblijven van progressie tot gevolg hebben. De mate van herstel kun je zichtbaar maken aan de hand van je ochtend pols. Wanneer je volledig hersteld bent dien je je hartslag in rust (HRrust) als een referentie waarde vast te leggen. Blijkt je ochtend pols na een intensieve trainingsperiode hoger te zijn dan voorheen dan is dit een indicatie dat je lichaam niet volledig hersteld is, plan extra rust in. Dit is tevens van toepassing voor krachttraining.
2q9j5fb.jpg

http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/berekening-hartslagzones-voor-cardio-215293/

Goed gekopieerd van mij of niet soms :p

Brute copy/paste actie :D

Ik heb al een paar keer mijn VO2max proberen te bereken (met lopen) maar daar kwam
maar een triest resultaat uit :( Tijdens het lopen, kan ik gemakkelijk +160hbpm lopen.
Zelf 180 is geen probleem voor kortere tijd. Maar echt hoger ben ik nog niet geraakt.

Een simpele methode voor het berekenen voor je HRmax is (voor mannen) 220 - je leeftijd.
Dus in jou geval 220 - 32 = 188 .. dus die 180 die jij gehaalt hebt met lopen zou best wel eens heel dicht bij je max kunnen liggen. Misschien leuk om een keer je HRrust te meten 's ochtends vroeg? kun je gewoon doen zoals in dat stickie beschreven door de voelen met je vingers en dan tellen :thumbs:

• #7.991
Een simpele methode voor het berekenen voor je HRmax is (voor mannen) 220 - je leeftijd.
Dus in jou geval 220 - 32 = 188 .. dus die 180 die jij gehaalt hebt met lopen zou best wel eens heel dicht bij je max kunnen liggen. Misschien leuk om een keer je HRrust te meten 's ochtends vroeg? kun je gewoon doen zoals in dat stickie beschreven door de voelen met je vingers en dan tellen :thumbs:

Mmm ... moet ik idd eens doen op een ochtend. Thanks for the reminder ;)

Nu ja, die 180 heb ik al gehaald gedurende een tijdje. Ik heb ook al 203 gehaald. Dus eigenlijk had ik dan al dood moeten
zijn :roflol: Maarja, dat is allemaal tijdens het lopen dus hé, als ik mijn hele kilo's allemaal mee moet zeulen. Als ik lekker
op mijn fiets zit, is dat heel wat moeilijker :p

Mooie training Rob, en je Hammer curls springen even flink in het oog! :thumb:

• #7.993
goeie training rob!

als je op een verantwoorde manier je max hartslag wil uitvinden kun je een sportkeuring laten doen.. dan moet je een inspanningstest doen waar ze je max hartslag checken (en ze kijken verder ook of alles wel in orde is, gewrichten, hartritme enz).

Goed bezig Rob. Flinke trainingen en evengoed nog bruut aan de cardio.:thumbs:

• #7.996
goeie training rob!

als je op een verantwoorde manier je max hartslag wil uitvinden kun je een sportkeuring laten doen.. dan moet je een inspanningstest doen waar ze je max hartslag checken (en ze kijken verder ook of alles wel in orde is, gewrichten, hartritme enz).

Thanks

Bwah, dat gaat er nu ook weer niet van komen denk ik.

Goed bezig Rob. Flinke trainingen en evengoed nog bruut aan de cardio.:thumbs:

Thanks

dat overkomt ons allemaal wel een keer
ik had dat een keer met een vrouw van 100 kg
kwam ik ook moeilijk onderuit

dat schuin bankdrukken gaat trouwens als een speer
bijna 110 - magic number

• #7.998
dat overkomt ons allemaal wel een keer
ik had dat een keer met een vrouw van 100 kg
kwam ik ook moeilijk onderuit

dat schuin bankdrukken gaat trouwens als een speer
bijna 110 - magic number

Whehehe, Oh My :D

Thanks, ja, over mijn bench heb ik nooit te klagen gehad

---------- Toegevoegd om 15:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:40 ----------

Training van vandaag:

Alcohol night before: 1/2 fles wodka
Sleep: 11 lovely hrs
Food: approx 2500kcal
Health: 100%
Mentality: :eek:
Temp in Gym: 24° (wow)

Warm Up:
Stepper: 10min
Squat: 20xbb FrSquat: 5x50

10ib5tz.jpg

Trainingstijd: 96min (start @ 13u45)
Polardata: 120avg - 158max - 851kcal
Comments: nou, na gisteren die slechte training hield ik mijn hart al vast voor vandaag.
Maar hoppa, PRs a gogo en een lekkere training gehad. Lekker rustig mijn reps kunnen
doen, op randje af faal gezeten steeds. Dus echt wel lekker gewoon

CardioComments: lekker op de fiets na benentraining :p

FoodComments: gisteren liep het wat mis :o

TestoComments: niet veel speciaals te melden meer. Lijkt wel alsof mijn lichaam
gewoon goed 'draait'

---------- Toegevoegd om 15:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:48 ----------

Belichting is kl* & foto's van jezelf maken is gewoon aartsmoeilijk :)
Maar ach, het geeft een ideetje hé

do2kg6.jpg

Buffel hoor!! Dat buikje komt me wel bekend voor, haha!

DAMN, ik word helemaal bang voor je... beest kijkt ook als een beest hehe :p

Terug
Naar boven