Fitness Seller

Rock, Iron, Steel - ready for Strongman

Die doelen zijn zeker te halen naturel. En ik denk ook nog een heel stuk sneller als 20 jaar. Maar je moet ook wat geluk hebben qua blessures en dingen in de persoonlijke sfeer die je vooruigang flink kunnen stagneren.

klopt en het moet ook meezitten!heb zelf al vaak genoeg meegemaakt dat ik achteruit zakte door blessures en door het prive leven!
de kunst is om gewoon nooit op te geven!

• Topic Starter Topic Starter
ik denk dat die doelen "makkelijk" te halen zijn voor de naturelletjes!
deadlift zitten we toch al redelijk in de buurt en squat ook (behalve ik haha)

loglift lijkt me ook zeer haalbaar en stenen heb ik weinig kijk op!

ik vind het wel schandalig als je voor deze stats zou moeten gebruiken!

'Makkelijk' wil ik niet zeggen, maar ze zullen wel haalbaar zijn. Ik wil ze alleen halen, waarbij ik tussen een gewicht blijf van 95-105 kg.. :D

Waarom wil je per se niet juicen?

Ik zat eventjes te denken over de mogelijkheid van all time naturals om serieus behoorlijk sterk te worden en hoever een 'natural' kan meedraaien in het Strongman-circuit. Nu is dit absoluut geen aanval tegen diegenen die 'juice' als hulpmiddel gebruiken, maar gewoon puur een constatering van feiten voor diegenen die hun leven lang als natural door het leven willen gaan. Mijn doel is toch om ooit als natural een podiumplek in een B-klasse te halen en de volgende stats (ooit) te bereiken:

Deadlift:
300 kg (meer mag altijd)

Squat:
250-275 kg

Bench:
180 kg

Log lift:
130-140 kg

Stones:
160-180 kg

Ik weet het, 'the sky is the limit', maar ik denk toch echt dat er voor 'naturals' op begeven moment een dusdanig niveau is bereikt, dat progressie nog maar heel erg langzaam gaat. Daarom vraag ik me dus af wat haalbaar is in een termijn van zeg 20 jaar.

Wat zeggen jullie ervan?

Misschien kun je [Link niet meer beschikbaar]als voorbeeld nemen? Hij heeft het geschopt tot een 4e plaats bij de WSM en heeft (naar eigen zeggen) nooit spierversterkers gebruikt. Ik geloof hem wel aangezien hij als powerlifter uit kwam in een "natural" bond waar zwaar getest wordt. Ook toen verbrak hij menig record. Zijn beste krachtstats: squat 310kg, bank 200kg, deadlift 340 kg.

'Makkelijk' wil ik niet zeggen, maar ze zullen wel haalbaar zijn. Ik wil ze alleen halen, waarbij ik tussen een gewicht blijf van 95-105 kg.. :D

Ik denk dat je heel ver kunt komen maar dat je niet teveel aan dat gewicht vast moet blijven houden. Massa is nog steeds kracht en bij een hoger BW kan je dus ook een hoger doel halen.

Mijn persoonlijke constatering is dat de deadlift de lift is waar natural en "opgevoerde" atleten qua kracht het minst van elkaar verschillen.
Nu is de deadlift ws. ook de belangrijkste oefening voor strongmen aangezien bij veel onderdelen een tilbeweging gemaakt wordt. Dit biedt dus perspectief voor naturals om ver in het Sterkste Man circuit te komen...

Ik denk dat je heel ver kunt komen maar dat je niet teveel aan dat gewicht vast moet blijven houden. Massa is nog steeds kracht en bij een hoger BW kan je dus ook een hoger doel halen.

Klopt, maar het is misschien verstandig om je gewicht niet ver boven de 105kg uit te laten komen zodat je evt. internationaal (bij afwezigheid van landelijke wedstrijden in deze categorie) in de klasse tot 105kg kan uitkomen.

Waarom wil je per se niet juicen?

Met alle respect, maar 'juicen' zie ik voor mezelf als de gemakkelijkste weg kiezen. En qua gezondheidsrisico's vind ik 'juicen' geen optie.

Misschien kun je [Link niet meer beschikbaar]als voorbeeld nemen? Hij heeft het geschopt tot een 4e plaats bij de WSM en heeft (naar eigen zeggen) nooit spierversterkers gebruikt. Ik geloof hem wel aangezien hij als powerlifter uit kwam in een "natural" bond waar zwaar getest wordt. Ook toen verbrak hij menig record. Zijn beste krachtstats: squat 310kg, bank 200kg, deadlift 340 kg.

Aah kijk, thanks! Ik kende deze atleet wel, maar wist niet dat hij voorstander was van 'natural' zijn.

Klopt, hoe zwaarder dat je wordt hoe sterker vaak. Absolute kracht neemt toe als je qua BW toeneemt.

Maar helaas is rond de 105 kg toch echt de grens voor mij. Ik vind niet dat ik gezien mijn lengte nog veel zwaarder zou moeten zijn, zeker niet als ik toch nooit prof wedstrijden ga draaien (Sterkste Man van NL, internationaal). Trainen en 'Strongman' blijft een hobby voor mij en dat zal altijd zo blijven. Zowiezo kan ik het me niet vooroorloven om steeds maar zwaarder te worden, gezien het feit dat mijn toekomstige baan (banen) vereist dat ik vaak een pak moet dragen. Ik heb geen zin om elk jaar een nieuw pak te kopen.. ;)

Zonet nog eventjes mijn 75 kg Husafeld stone verzwaard met behulp van 5 kg schijfjes en touw.

De schijfjes met een touw flink stevig aan de steen vastgebonden, zodat ik momenteel een 90 kg Husafeld stone heb. Er zijn nog genoeg schijfjes om de steen tot zo'n 110 kg te 'upgraden', maar eerst hier maar eens mee aan de slag.. :D

Helaas zal ik nog een paar dagen moeten wachten om er mee te trainen, geen tijd momenteel.. :(

Klopt, hoe zwaarder dat je wordt hoe sterker vaak. Absolute kracht neemt toe als je qua BW toeneemt.

Maar helaas is rond de 105 kg toch echt de grens voor mij. Ik vind niet dat ik gezien mijn lengte nog veel zwaarder zou moeten zijn, zeker niet als ik toch nooit prof wedstrijden ga draaien (Sterkste Man van NL, internationaal). Trainen en 'Strongman' blijft een hobby voor mij en dat zal altijd zo blijven. Zowiezo kan ik het me niet vooroorloven om steeds maar zwaarder te worden, gezien het feit dat mijn toekomstige baan (banen) vereist dat ik vaak een pak moet dragen. Ik heb geen zin om elk jaar een nieuw pak te kopen.. ;)

Dat is op zich een hele goede reden want ik ben in de loop der jaren ook aardig wat in omvang toegenomen en moest ook een pak dragen voor mijn werk. Ik ging van colbertmaat 56 naar 64 maar helaas alleen in de breedte dus op het laatst kun je net zo goed een vuilniszak aantrekken want het ziet er niet meer uit (tenzij je maatpakken aan laat meten). De mouwen moeten altijd ingekort worden en de taille ingenomen maar dan is het jasje zelf nog steeds te lang. :p

Dat is op zich een hele goede reden want ik ben in de loop der jaren ook aardig wat in omvang toegenomen en moest ook een pak dragen voor mijn werk. Ik ging van colbertmaat 56 naar 64 maar helaas alleen in de breedte dus op het laatst kun je net zo goed een vuilniszak aantrekken want het ziet er niet meer uit (tenzij je maatpakken aan laat meten). De mouwen moeten altijd ingekort worden en de taille ingenomen maar dan is het jasje zelf nog steeds te lang. :p

hehehe, ik snap precies wat je bedoelt. Ik heb pas een pak moeten kopen, had nog net geen maatpak nodig. Heb een jasje met maat 58 en een broekmaat 56. Het jasje heb ik bij de mouwen wat moeten laten inkorten en de broek qua lengte..

ik wens je heel veel succes met het behalen van je doelen en ik hoop dat jij ze ook haalt!!!

Het zijn mooie doelen die je hebt, maar zeker ook haalbaar.
180kg bank bv. heb ik zelf als natural al gehaald, in 2,5 jaar trainen, en met een leeftijd van boven de 40.
Aangezien jij nog een jonge god bent met behoorlijke aanleg (waarschijnlijk meer aanleg als ik, ik krijg niet zo'n buffe armen in zo'n korte tijd als jij) zie ik het echt zitten dat je die stats haalt.
En dat alles moet kunnen lukken zonder boven de 105kg uit te gaan, als ik zie wat er in het powerliften door gasten onder de 100kg allemaal getild wordt.

Met 3 delige kostuums is het idd huilen, maar dat is het voor mij zowieso al als ik gewoon casual kleding kopen wil. (wat zegt u, 3XL?, nee meneer, daar hebben we niks in, u hebt ook van die idioot brede schouders)
Je bent al bijna verplicht om bij zaken als Zeeman te kopen, daar gaan ze tot 5XL of zo :D
Maar ik bestel mijn shirts tegenwoordig op internet, van merken als Uncle Sam of Gasp.
Jeans ga ik in Duitsland kopen, daar heeft een maatje 34 wijdere ppen als hier in Nederland, modieuze kleding in Nederland is er alleen voor ecto's.

Gelukkig dat ik werkkleding via mijn baas verstrekt krijg, er is een maximaal jaarbudget, maar als ik aankom omdat ik weer uit een broek of shirtje gescheurd ben kan hij moeilijk weigeren toch weer nieuwe voor me te bestellen :D

Thanks Tom, voor het vertrouwen in mijn capaciteiten en dergelijke! ;)
Ik hoop ook zeker die doelen te bereiken. En als ze uiteindelijk bereikt zijn, more more more..

Je hebt idd gelijk wat kleding betreft. Hier in NL is echt bijna nergens wat te vinden. Meestal koop ik ook één keer per jaar wat nieuwe XL shirts en als ik geluk heb een broek.

Ik zat eventjes te denken over de mogelijkheid van all time naturals om serieus behoorlijk sterk te worden en hoever een 'natural' kan meedraaien in het Strongman-circuit. Nu is dit absoluut geen aanval tegen diegenen die 'juice' als hulpmiddel gebruiken, maar gewoon puur een constatering van feiten voor diegenen die hun leven lang als natural door het leven willen gaan. Mijn doel is toch om ooit als natural een podiumplek in een B-klasse te halen en de volgende stats (ooit) te bereiken:

Deadlift:
300 kg (meer mag altijd)

Squat:
250-275 kg

Bench:
180 kg

Log lift:
130-140 kg

Stones:
160-180 kg

Ik weet het, 'the sky is the limit', maar ik denk toch echt dat er voor 'naturals' op begeven moment een dusdanig niveau is bereikt, dat progressie nog maar heel erg langzaam gaat. Daarom vraag ik me dus af wat haalbaar is in een termijn van zeg 20 jaar.

Wat zeggen jullie ervan?

Props voor natural te willen blijven. Denk dat er heel veel haalbaar is natural. Alleen duurt het ontzettend lang om kracht te kweken. En zoals hier gezegd: lichaamsgewicht niet willen verhogen maakt het alleen maar moeilijker. Blessures/carriere/zaak/relaties/familie/hobbies zetten nog extra stokken in de wielen.

Je thread heet "Rock Iron Steel", dus ik vermoed dat je Justa's boek hebt gelezen. Justa raad aan om lange termijn te denken met een trage maar progressieve aanpak. Ik denk dat denken in jaren gezonder is op lange termijn. Als je elk jaar 10kg kan winnen op je deadlift is dat 100kg op tien jaar. Misschien gaat het trager vooruit, maar aan andere kant vermijd je op die manier veel problemen. Succes met je doelen.

Thanks Mehdi!

Ik heb Justa's boek niet gelezen. Is wel iets voor op het verlanglijstje met kerst! Ik denk dat voor 'naturals' het zowiezo noodzakelijk is om op lange termijn te denken.

Mooie doelen Ruben! Je bent al aardig op weg!

Terug
Naar boven