AndroidHealthClinic

Rock, Iron, Steel - ready for Strongman

• Topic Starter Topic Starter
Nieuwe aanpak wat betreft voeding:

De komende tijd ga ik eens experimenteren met de Nutrition tips die van Berardi afkomstig zijn. Berardi is een voedings- en trainingsdeskundige die o.a. Dave Tate heeft begeleid om BF te laten afnemen en tegelijk VVM te laten toenemen. Uiteindelijk resultaat moet een toename in gewicht zijn en een afname of een constante vetpercentage. Berardi maakt gebruikt van 4 verschillende fasen, die ik hier kort zal beschrijven:

The Energy Phase: de tijd gedurende de training:
inname: 0.8gr/kg carbs met hoge GI (dextrose, maltodextrine) + 0.4gr/kg protein, liefst whey of whey hydrolisaat.

Ik neem:
- 50 gram snel opneembare carbs (Isostar is perfect: sucrose/glucose plus maltodextrine in isotone vorm > werkt tegen dehydratie)
- 30 gram whey proteine
- Dit alles in 1L water gedurende de training

The Anabolic Phase: de fase gedurende 1 a 2 uur na training:
wederom 0.8gr/kg carbs met hoge GI plus 0.4gr/kg whey protein

ik neem:
- 50 gram snel opneembare carbs (Isostar)
- 30 gram whey protein
- Alles in 1L water

The Growth Phase: fase gedurende 6 uur na training:
carb/protein intake 1:1
voornamelijk vast voedsel, langzaam opneembare proteine, langzame carbs

Ik neem:
- langzame carbs: havermout, aardappelen, volgranen brood, fruit
- langzame proteine: melk, kwark, vis, vlees
- gezonde vetten: uit vette vis, visolie caps, noten

The Rest of the Day Phase: alles hierna tot aan de volgende training:
bestaat uit zo'n 3 maaltijden, voornamelijk langzame proteine en gezonde vetten. Carbs proberen te beperken.

Ik neem:
- langzame carbs: havermout, brood, fruit (zo weinig mogelijk)
- langzame proteine: melk, kwark, vis, vlees
- gezonde vetten: vette vis, olie, noten

Dit probeer ik eens een tijdje te volgen, waarbij ik zo'n 3500-4000 Kc op trainingsdagen zal eten en zo'n 3000-3500 Kc op rustdagen. Kijken of ik daadwerkelijk in VVM kan toenemen en in BF gelijk kan blijven of zelfs af te nemen..:D

klinkt heftig.... sucses !

Heb je nog wel tijd om te trainen dan, ipv maaltijden wegen en calorieën tellen ?

klinkt heftig.... sucses !

Heb je nog wel tijd om te trainen dan, ipv maaltijden wegen en calorieën tellen ?

het zal toch meer op gevoel gebeuren. De Energy Phase en Anabolic Phase is precies af te wegen, maar de rest zal meer op ervaring gebeuren..:D

Zowiezo ga ik niet precies m'n KC tellen, maar onderhand weet ik ongeveer wel wanneer ik zo'n 3500 KC binnenkrijg. ;)

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Succes in ieder geval.

Interessant. Ben benieuwd wat het je op gaat leveren. Dat tijdens/na de training geloof ik allemaal wel, maar als je 's avonds laat traint, slaap je tijdens de Growth fase.

Klinkt interessant! zeker rond de training ook maareens proberen. :thumb:

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Succes in ieder geval.

thx!

Interessant. Ben benieuwd wat het je op gaat leveren. Dat tijdens/na de training geloof ik allemaal wel, maar als je 's avonds laat traint, slaap je tijdens de Growth fase.

Dat is geen probleem verder. Als je 's avonds traint dan zorg je er gewoon voor dat je nog 1 degelijke, vaste maaltijd eet voor het slapen met voldoende langzame eiwitten.

Lees voor het hele artikel:
John Berardi - The Science of Nutrient Timing, Part I
John Berardi - The Science of Nutrient Timing, Part II

Wat voor maaltijden worden die van 1000kcal op rustdagen dan? Dat lijkt me nog het moeilijkste uit dat dieet. Zeker als je zo min mogelijk carbs kan eten.

Wat voor maaltijden worden die van 1000kcal op rustdagen dan? Dat lijkt me nog het moeilijkste uit dat dieet. Zeker als je zo min mogelijk carbs kan eten.

Op rustdagen gewoon vervangen met vast voedsel, maar dan wel langzame carbs. Je hoeft op rustdagen ook niet zoveel te eten als op trainingsdagen, dus dat scheelt! ;)

Is dit hetzelfde als wat Adema doet? Geen carbs muv rond je training en ontbijt, voor je insulinepieken enzo.. ?!

Is dit hetzelfde als wat Adema doet? Geen carbs muv rond je training en ontbijt, voor je insulinepieken enzo.. ?!

nouja, helemaal geen carbs in de rest van de maaltijden vind ik wat overdreven. Gewoon wat matigen, ben namelijk geen bb-er he! ;)

Ben ook wel benieuwd, Ik heb in ieder geval flink stil gestaan (qua massa) toen ik koolhydraten tijdens het trainen ging nuttigen. Voor je energie en kracht is het wel relax.

Interessante links! Leuk leesvoer voor als ik van het weekend mijn nieuwe vreetschema in elkaar draai. :thumb:

en wanneer komen de grote prs weer?

Terug
Naar boven