Fitness Seller

Rocks log: strongman offseason post-finale

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.001
w7t1

log clean and press (deload)
100 x 3
105 x 3
110 x 3 x 2 mooie reps. erg tevreden over hoe de press gaat. clean zit ook verbetering in, maar denk eerlijk gezegd dat ik meer kan pressen dan kan cleanen, lol

yoke 15m
210 x 2
230 x 2
250
270 x 2

frame 15m
200
220
240 x 2

military press
70 x 8
85 x 5
100 x 8 x 3 best mooie sets. mooi om weer eens setjes met 100 te pressen op deze aangezien het al een poos geen mainlift meer is.

leg press vs bands
205 x 15
215 x 15 x 2

• #1.002
week 8 training 1 log piek

log clean and press
127,5
132,5
137,5
142,5
147,5 (12,5 clean and press pr)
clean blijft het zwakke punt na al dat gezeik met mijn pols. wel nog steeds pijnvrij dus we kunnen hopelijk gewoon lekker blijven bouwen. press zit nog meer in

frame 15m
200 x 3 hold op eind

leg press
180 x 15 x 3

mp
70 x 8 x 3

vrijdag deadlift aan de beurt.

Grats met de PR!

echt zo goed dit he

147,5 kg. Teringsterk man. :eek:

• #1.008
Over log gesproken. Hoe is het afgelopen met dat houten ding van jou wat nog bij een sportschool lag?
Nadat ik nergens antwoord meer op kreeg ben ik er dus langs gegaan. Hij probeerde me eerst nog af te wimpelen en zei dat ie zo een groepsles moest geven en geen tijd had blablabla en ik moest een andere keer maar langskomen. koekoek ben hier speciaal een half uur naartoe gereden omdat jij al weken nergens op reageert dus ga het er nu over hebben ook. Vond ie duidelijk superongemakkelijk omdat ie inderdaad zo een groepsles moest geven en er allemaal mensen meeluisterden, dus dat was wel mooi. Na allemaal nietszeggende vage toezeggingen als ''ik ga er even naar kijken'' en ''ik zie even hoe het loopt'' had ik er weinig vertrouwen meer in want hij wilde niks concreets afspreken en ik had geen zin om er nog veel meer moeite in te steken en er steeds achteraan te moeten (als ie überhaupt al van plan was ooit iets te regelen, wat ik betwijfel). Die log was me weinig waard en heb betere alternatieven op de locatie waar ik train, maar het was meer een principe kwestie. Hoorde van verschillende mensen die daar trainen/werken dat hij wel vaker zulke dingen had en genoeg mensen hadden het gesprek gehoord om het een mooi gespreksonderwerp te maken in de gym, dus ik vind het wel een prima eindresultaat.

• #1.009
Haha ging zeker niet zo goed he homo anders had je vast al wel weer gelogd
Hier nog even op terugkomend heb ik een domme fout gemaakt tijdens de pieksessie, die zeker meegespeeld heeft. Ik vind het heel prettig om richting zwaardere nummers in relatief kleine stappen te verhogen. In de laatste zware sessie voor de piek was dat bijvoorbeeld 210-230-250-270-285. Voor de pieksessie had coach T drie beurten neergezet: 260-290-??? waarin de derde beurt dus zelf in te vullen was aan de hand van de 290. Warming up voelde behoorlijk goed tot de 230. daarna de stap gemaakt van 230 naar 260 omdat stappen imo steeds kleiner moeten worden of gelijk moeten blijven en de stap van 260 naar 290 ook 30 kg was. de 260 ging nog wel oke, maar de 290 voelde veel zwaarder dan zou moeten en heb daarna dan ook niet nog een beurt gedaan. Realisatie kwam later pas dat het dom van me was om ineens veel grotere stappen te gaan nemen dan ik gewend ben en prettig vind (van 15kg in de laatste zware sessie naar ineens een stap van 30 kg in deze piek) omdat het nou eenmaal zo in mijn programma was gezet. Hoeveel invloed dit precies heeft gehad kan ik natuurlijk niet zeggen maar moraal van het verhaal als je gaat pieken: doe wat je normaal ook doet en ga niet ineens belangrijke dingen veranderen.

de 285 top single 2 weken voor de piek, die imo dus veel beter bewoog dan de 290 van 2 weken later

de 260 tijdens de piek

de 290 van de piek

Die 290 is technisch wel een heel erg mooie beurt. Daar had sowieso nog meer ingezeten. Ik zou focussen om na de knie harder je heupen naar voren te krijgen dat zou de lockout nog kunnen bespoedigen. Volgens mij doe je ook niet echt ghr, reverse hyper. Dimmel deads?

• #1.011
Die 290 is technisch wel een heel erg mooie beurt. Daar had sowieso nog meer ingezeten. Ik zou focussen om na de knie harder je heupen naar voren te krijgen dat zou de lockout nog kunnen bespoedigen. Volgens mij doe je ook niet echt ghr, reverse hyper. Dimmel deads?
Thanks Gijs. Had idd nog meer in gezeten maar met een lurkende rugblessure en een voor mij tegenvallende 290 beurt vond ik het de moeite niet om nog 15-20 kg extra te tillen. Had dan minstens een pr gewild, dus 315 of hoger en die gok wilde ik niet nemen.

Lockout bij de 290 was idd wat traag, maar is normaal geen knelpunt. zie ook de 285 van 2 weken ervoor. ghr, reverse hyper of hip extensions zou ik er graag weer in hebben, maar helaas niet in mijn schuurtje staan :p

Ja daarom de suggestie voor dimmels

• #1.013
Afgelopen week erg druk geweest maar voor de rest vrij prima trainingen gehad. Zal weer eens proberen wat te loggen

Vandaag

Log
110 x 3 x 4
110 x 9

Yoke
Tot 320 x 2 sets. Prima

Frame
200
230
260
280
300 pr + nog 20 sec hold. Erg blij mee. Pickup super easy en grip an sich ook, maar tijdens het lopen en bijkomende dreunen glipt ie wat eerder weg

Assistance

Laatst bewerkt:
  • #1.014
nou dat loggen weer oppakken is nog niet zo'n groot succes, weinig zin in. Zal af en toe misschien eens wat vids of iets noemenswaardigs posten.

• #1.015
Had al een poosje niet echt meer een doel op de squat en merkte dat ik er een beetje laks op werd en me er steeds wat makkelijk van afmaakte (op mijn deadliftdag deed ik als tweede oefening bijvoorbeeld squats en mijn programma schreef dan een bepaalde reprange voor waar ik dan tussen moest gaan zitten, afhankelijk van het gevoel van de dag. na de zware deads was ik dan steeds geneigd om lekker laag in die range te gaan zitten en wat minder te pushen dan zou moeten).

Bij de powerliftgym waar ik train in Groningen is het gebruikelijk om op je verjaardag je lichaamsgewicht x het aantal jaar dat je bent geworden te squatten. Mijn bw hangt nu rond de 138 en ik word eind mei 26, dus dat zou ongeveer neerkomen op 140 x 26 (wil tegen die tijd denk ik wel onder de 135 bw zitten, maar vind 140 wel een mooi getal om voor te gaan). Squatte tot ongeveer een maand terug altijd zo goed als ATG, maar door wat rugpijn waarvan ik vermoedde dat het wel eens met de buttwink onderin de squat te maken kon hebben de techniek wat omgegooid waaronder het actief beperken van de rom met als doel net onder / op parallel te zitten. In combinatie met het aanleren van deze nieuwe techniek en dus wat minder gewicht en wat meer reps draaien vond ik het een mooi doel om te gaan trainen voor het halen van mijn bdaysquats om zo weer een concreet doel te hebben op de squat (26x140 is niet niks imo).

Samen met coach t dus wat meer focus gelegd op high reps en we zijn begonnen met om de week een conservatieve squat repout te doen rond het gewicht waar ik ook mee moet squatten op mijn verjaardag. De eerste ''amrap'' training was met 135 en haalde ik 18 reps met nog zeker 5-6 reps in de tank. bewoog erg soepel en consistent, maar was over het algemeen nog aardig hoog en zeker niet onder par. Gisteren was het tijd voor de tweede ''amrap'' en deze was met 140. De bedoeling was weer 5-6 reps in de tank, maar T had een cap gezet op 15-16 reps omdat hij me niet vertrouwde dat ik op tijd zou stoppen. Voelde echter nog zo goed toen ik op 15 zat dat ik niet wilde stoppen want er zat gewoon nog duidelijk meer in dan 6 reps. uiteindelijk gestopt op 19 reps die ook nog een stuk beter op diepte waren dan de eerste sessie met 135. Dacht dat ik al op 20 zat maar helaas weer verkeerd geteld, anders had ik er nog eentje extra gedaan voor het mooie ronde getal. Hopelijk houdt @tymboo nog wel van me nu.

• #1.016
vorige week dinsdag beetje off gevoel in mijn pols na zware curls, maar niet heel gek. Volgende ochtend echter wel flink last, stijf en pijnlijk bij exorotatie. Eigenlijk precies dezelfde klachten als bij de andere polsblessure waar ik 1,5 jaar last van heb gehad en ook het verloop was hetzelfde (beetje last na de trigger, maar de volgende dag pas echt pijn en last). Tot nu toe geen verbetering dus kans zit erin dat de focus de komende tijd wat minder op strongman gaat liggen. Bij de polsblessure aan de andere kant veel te lang lopen balen van de blessure en steeds weer te vroeg weer zwaar willen en steeds weer frustratie als dingen toch nog niet willen die ik wel graag had gewild; dat ben ik deze keer niet van plan. It is what it is en als het idd blijft aanhouden zal de focus gewoon meer gaan naar bijvoorbeeld deadlifts, squats en andere gymlifts.

• #1.017
sinds de (nieuwe) polsblessure enkel thuisgetraind tot vandaag. afgelopen zaterdag nog weer een amrap gedaan op de squat, dit keer met iets minder gewicht en wat meer reps en tevens wat dichter bij falen. moet nog een beetje zoeken naar de juiste snelheid van en tussen de reps. wil niet te snel van start gaan en meteen al mijn kruit verschieten waardoor ik te snel in ademnood kom of energie verspil met technisch mindere reps, maar aan de andere kant is een set van 3 minuten ook gewoon bijna niet te doen door de constante time under tension. faalde bij deze squats ook eerder op verzuring in mijn glutes dan om andere reden zoals quads. Dinsdag tijdens de squats wat gespeeld met snelheid van mijn 10 reppers en idd tot de conclusie gekomen dat té snel ten koste gaat van de cardio en techniek, dus het wordt een soort middenweg: beetje doorpakken maar niet overhaasten.

hier de amrap set van zaterdag: eerste reps zijn eigenlijk te hoog nog, maar ga gek genoeg gedurende de set steeds dieper

vandaag dan eindelijk weer onderdelen om te kijken hoe het met de pols zou gaan, die inmiddels wel wat beter voelt, maar helaas nog niet hersteld is. het was ook een erg vervelend moment om geblesseerd te raken omdat er een piek op yoke en stones en evt ook frame gepland stond. Gelukkig voelde de yoke echt super vandaag en had ik geen last van de pols. eindresultaat was een 400 kg yoke voor een 20kg pr, na het 3 weken niet gedaan te hebben. Weet niet of @tymboo er even blij mee is als ik, maar het voelde wel erg goed om te doen en stones vielen tegen met de pols dus achteraf blij dat ik wat extra energie in de yoke heb gestopt voor een mooi pr.

Ben trots, zoon

Goeie taper van 3 weken geen yoke lopen

• #1.019
update over vooral mentale aspect wat betreft wedstrijden
Ik heb sinds de polsblessure niet teveel gepusht, rust gegeven waar nodig, maar wel langzaamaan de belastbaarheid weer opgebouwd. afgelopen vrijdag opgebouwd naar een 3x120 clean en press op de log en dat gaf zowel tijdens als de dagen erna geen tot weinig reactie. Ik ben zeker nog niet weer op het niveau van voor de polsblessure met bijvoorbeeld de 147,5 log pr en de goede stone sessies en ook de deadlift is ondermaats door de focus op de squat repouts, maar mijn ''excuus'' om niet mee te doen aan de sterkste man van NL kwalificatie, namelijk de polsblessure, is op het moment niet meer valide..

Toch ben ik huiverig om weer te competen. Ten eerste ben ik iemand die op een wedstrijd in zijn beste vorm wil zijn want je wil immers je krachten meten met anderen en dan wil je niet halfbakken aan komen zetten met een matige prestatie terwijl je weet dat je beter kan. Maar het is niet alleen de alles behalve optimale voorbereiding die me dwarszit. Mijn Allereerste wedstrijd eindigde ik ook ergens in de middenmoot met 1 of 2 keer de onderdelen te hebben geoefend en mijn tweede wedstrijd (mijn eerste sterkste junior van NL wedstrijd) heb ik niet eens de truckpull geoefend van tevoren en daar heb ik ook niet wakker van gelegen (had ik overigens beter wel kunnen doen want werd laatste, maar goed). Uiteindelijk daar gedeeld derde geworden, maar los van de plaatsing gewoon twee toffe, gezellige wedstrijden gehad met mensen die dezelfde sport en passie delen en kijk op beide wedstrijden dan ook met een goed gevoel terug.

Derde wedstrijd was ik wel iets zenuwachtiger voor want redelijk grote wedstrijd met eigenlijk alleen maar sterke jongens waaronder twee finalisten. Van tevoren had ik in mijn hoofd dat het hoogst haalbare die dag een derde plek zou zijn, achter de twee finalisten. Toen ik echter tijdens de briefing tussen alle grote jongens stond voelde ik me behoorlijk klein en keek met ontzag om me heen. De moed zakte me een beetje in de schoenen, ook voor die eventuele derde plek. Fast forward heb ik uiteindelijk met 1 punt verschil die wedstrijd gewonnen door redelijke gunstige onderdelen voor mij, maar vooral een ongunstig onderdeel voor de concurrentie, waardoor ik toch bovenaan heb kunnen eindigen en ook de wedstrijd erna, de sterkste junior van Nederland 2019 heb ik gewonnen. Wat er toen alleen wel heel erg is ingekropen (na die eerste overwinning al) is de druk om te presteren. Voorheen was ik nieuw en had ik nog niks gepresteerd, maar na die twee overwinningen voelde het heel erg alsof ik moest presteren (en zelfs winnen, want dat had ik immers de afgelopen twee wedstrijden ook gedaan). En natuurlijk ben je competitief en doe je mee aan een wedstrijd om te winnen, maar dat moet imo niet ten koste gaan van het plezier en de angst om niet goed genoeg te presteren of fouten te maken zou niet in de weg moeten staan om mee te doen aan een wedstrijd.

Nou is het bij de kwalificatie van de finale natuurlijk ook helemaal niet realistisch om te winnen gezien hier de hele Nederlandse top aan meedoet waar ik ook in mijn beste vorm nog niet van zou winnen, maar kwalificeren voor de finale zou hier dan voelen als winnen. Ik zou graag die mindset weer terug hebben waar ik wel fanatiek ben en natuurlijk wil winnen, maar waar ik ook kan genieten van het simpelweg competen met gelijkgestemden (ook al ben ik dan niet in mijn beste vorm) waarvan ik een groot deel ook vrienden kan noemen en gewoon kan genieten van een wedstrijd met gezelligheid en gemoedelijkheid onderling waar ik tevreden op terug kan kijken als ik alles gegeven heb, ook al heb ik dan niet de plaats behaald die ik wilde behalen omdat anderen simpelweg beter gepresteerd hebben en dus die plek meer verdienen dan ik. Ik benijd de mensen die gewoon een wedstrijd in kunnen gaan en uiteraard geven wat ze hebben, maar daarnaast ook vooral veel plezier hebben in de wedstrijd en wel kijken waar het schip strand (en dus vooral de vereiste hebben dat zolang ze alles gegeven hebben op de wedstrijd het ook goed is).

Ik krijg meteen allemaal ''wat als'' gedachtes in mijn hoofd en bedenk per onderdeel wat er mis kan gaan, hoe ik ongeveer zou presteren en hoe anderen het zouden doen en vervolgens dat ik het meer en beter had moeten oefenen in de voorbereiding. Plus bij strongman is het natuurlijk ook nog een ding dat elke wedstrijd weer anders opgebouwd is en gedachtes als ''dit zijn toch niet helemaal mijn onderdelen'' en "had ik maar gefocust op andere onderdelen de afgelopen periode'' ook voorkomen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld powerlifting waar je altijd dezelfde drie oefeningen doet. In de kwalificatie zit bijvoorbeeld een conans wheel en dat heb ik gisteren pas voor het eerst kunnen oefenen. De andere vier onderdelen zijn stuk voor stuk geen slechte onderdelen van me (maar ook allemaal niet op hun sterkst door de blessure en andere focus afgelopen tijd), maar ik bijt me dan weer vast in dat ene onderdeel waar ik in mijn hoofd dan alweer te slecht op presteer om nog mee te komen in het algemene klassement etc.. Terwijl het natuurlijk onmogelijk is om overal de beste in te zijn en dat hoeft ook helemaal niet. Niemand is overal even goed in en heeft zwakke en sterke onderdelen en als je overal tweede of derde wordt kun je prima eerste eindigen in de eindstand..

goed verhaal lekker kort, maar was wel even fijn om het van me af te schrijven. Advies als ''gewoon inschrijven'' hoeft dan ook niet want met de huidige instelling gaat een inschrijving me ongetwijfeld veel stress opleveren. Ik weet wel dat ik dan beter niet kan gaan kijken want de sterkste junior van nl 2018 heb ik ook aan me voorbij laten gaan door een blessure, maar wel wezen kijken en heb een groot deel van de tijd gedacht ''stond ik toch maar tussen die jongens mee te doen''.

Aan de andere kant is het misschien wel dé manier om erachter te komen dat in de middenmoot eindigen ook niet het eind van de wereld is, maar soit. Verder is het überhaupt de vraag of ik nog wel mee kán doen want officieel is de inschrijving al gesloten.

Je kan sowieso niet meer mee doen volgens mij. Ik herken mij wel enigszins in je verhaal, je moet jezelf afvragen waarom je dan überhaupt nog zou competen? Voor die kut georganiseerde wedstrijden en die plastic beker die je kan winnen? Tenzij je echt de potentie hebt om sterkste man van Nederland te worden(en eerlijk, die heb je denk ik niet gezien je blessuregevoeligheid en mindset) zie ik niet in waarom je jezelf op deze manier zou kwellen in de zin van wedstrijden doen. Gewoon lekker trainen en plezier hebben.

Terug
Naar boven