MuscleMeat

Rocks log: strongman offseason post-finale

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.041
Ja 100% wat je zegt. Je moet gewoon denken of je het leuk vind of niet en zo niet doe je het niet. Ik ben echt veeeel minder dan jou, maar ik ben een aantal jaren "wel okay" geweest. Ik was toch finalist -105, deed het best prima, okay stats voor een natty 105er. Nu is mijn deadlift finaal naar de maan en ik heb lang getwijfeld of ik nog wel mee zou doen. Niet dat ik mezelf hoog inschat, maar wel als een "degelijke deelnemer". Alex zei tegen mij "zelfs bij mij weet over 2 jaar niemand meer wie ik ben, laat staan bij jou". Best hard, maar 100% waar. Nobody cares. Bij mij al helemaal niet maar zelfs bij jou en zelfs bij iemand als Alex ook niet.

Ik snap je idee. Ondanks het feit dat we geen beste vriendjes zijn, zou ik je graag in de finale zien. Je bent een groot talent en serieus met je sport bezig. Een welkome afwisseling tussen alle mensen met een abbo op de apotheek maar die maar 6 maanden per jaar trainen (en de rest van het jaar niks anders doen dan zuipen/snuiven/ballonetjes). In jou zien we (met we bedoel ik de sterkste mannen hier in het Zuiden) één van de weinigen die de sport weer lekker mee op kan bouwen. Naar een hoger niveau, naar een beter image naar buiten toe etc. Maar als je dat niet wil of je vind het het zelf niet waard, moet je het absoluut niet doen.

Wij hebben Enzo bijna gesmeekt om nog mee te doen in 2019, om Kelvin die titel niet cadeau te doen. Ondanks dat ie echt wel impressive is, vinden sommigen bij ons hem niet bepaald een reclame voor onze sport. Echter, Enzo vond andere dingen veel belangrijker; zijn dingen. Als jij dat ook hebt, zal iedereen dit binnen 10 sec. accepteren en verder gaan met zijn of haar leven.
ja we zien niet altijd eye to eye (oke, bijna nooit :p) maar heb geen kwaad bloed richting je ofzo hoor, mocht je dat denken. En dat vind ik een mooi compliment om te horen!

Het ding is, onze sport barst van de pussies en mensen die het oprecht niet interesseert. Ze zien strongman vaak als een manier om aanzien te kweken. Ik ken srs veel (best redelijk hoog qua niveau) strongmen die een vakantie of een groot festival niet zouden afzeggen voor de finale van nl. Dat soort mensen boeit het ook totaal niet en dat maakt ze (in combinatie met talent en een goede apotheek) heel moeilijk om tegen de competen. Jij als fanatiek sterkste man atleet bent je op allerlei manieren gek aan het maken. Hoe zien anderen mij?/Ben ik wel goed voorbereid?/etc. etc. Jij bent dan samen met Tymen (ook een uiterst fanatieke en doordachte man) allerlei plannen aan het bekokstoven. Tegen de tijd dat wedstrijd is, is het jou moment; nu ga je ervoor, hier heb je al die tijd voor gewerkt. Nu MOET het...

Dit is de druk die je jezelf oplegt. Niemand (including je vriendin, Tymen en al helemaal alle andere mensen) maakt het zoveel uit als je een off-day hebt, maar jou wel. Dit snappen "normale mensen" niet, maar voor jou is zo'n wedstrijd alles. Hierop falen voelt wellicht als falen als persoon. Dit maakt dat je zo erg twijfelt dat je letterlijk geen zin meer hebt in de wedstrijd. Wel in je volgende voorbereiding, waarin je voor je gevoel WEL alles goed gaat doen. Maaar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, ook daar gaan dingen mis, maar voor je gevoel gaat het DAN beter dan NU.

De beste sporters kunnen dit naast zich neerleggen. Soms (zoals mijn eerder genoemde voorbeelden) omdat ze er gewoonweg niet zo heel veel voor doen/laten, maar vaak ook omdat ze kunnen relativeren. Ik zeg tegen mijn judoka's (die ik coach) altijd "de Mac smaakt straks even goed". Niet dat je van te voren smoesjes hoeft te vertellen aan jezelf of whatever (dit doen ook veel mensen trouwens, inclusief ikzelf) maar gewoon proberen om de knop om te zetten op het moment, maar ervoor/erna gewoon "te leven".

9/10 topjudoka's die ik ken (en ook bijv Alex) kunnen die knop goed aanzetten, maar ook uit. 99/100 tijden in je leven boeit niemand het uberhaupt dat je stefan de strongman bent, laat staan wat je maakt ope en kwalificatie. Het boeit mensen hoe aardig je bent, wat voor broer/vriend/vader/etc. je bent, hoe goed je in je werk bent, etc. Dus het heeft dan ook echt 0 zin om de "aan" knop constant aan te hebben. Als je zelf zowel de "uit" als "aan" knop weet te vinden, ben je een toekomstige topper MET een gelukkig leven en ZONDER zorgen voor wedstrijden. Maar dit is moeilijk genoeg en als je die mentale zoektocht niet aan wil gaan, snapt iedereen dit ook wel denk ik.

Misschien deze podcast eens kijken:
JM Blakley focussed heel erg op mentale coaching. Erg interessant.

Je begint nu weer door te slaan met dezd troonrede dominique

Hoe werkt zo'n wedstrijd? Onderdelen worden op de dag zelf bepaald, beetje zoals een WOD bij crossfit wedstrijden? Dus je moet in principe het hele jaar tig onderdelen zien te masteren en dan hopen dat in het geval van Rock een ohp/deadlift onderdeel de overhand heeft qua punttelling/invulling op die dag?
Geen idee in hoeverre dit van toepassing is, maar my 2 cents:

Ik heb vroeger op hoog niveau gegamed en zat in de Nederlandse selectie van een shooter. Je kon altijd 1 on 1 of in teamverband wedstrijden doen. In het begin werd ik altijd bizar zenuwachtig van eenzelfde soort prestatiedruk, die jij ervaart bij strongman. Zo zenuwachtig dat ik helemaal niet meer goed kon spelen. Uiteindelijk bleek dat hoe vaker je meedoet, hoe meer je eraan gewend raakt en dan voel je die druk niet/minder. Ik kon uiteindelijk gewoon prima in teamverband spelen. 1 on 1 bleef ik wel altijd te spannend vinden om daar goed mee om te kunnen gaan.

Mocht je die prestatiedruk ook in andere aspecten van het leven ervaren, kun je altijd nog een sportpsycholoog overwegen. Veel topsporters lopen voor soortgelijke problemen bij een sportpsycholoog dus zo gek is dat niet.

Je kunt je er natuurlijk ook gewoon bij neerleggen en gewoon gaan trainen voor de fun, zoals @ Bokito.
Dope, wat deed je zoal en onder welk team? Mag ook in PM.

Hoe werkt zo'n wedstrijd? Onderdelen worden op de dag zelf bepaald, beetje zoals een WOD bij crossfit wedstrijden? Dus je moet in principe het hele jaar tig onderdelen zien te masteren en dan hopen dat in het geval van Rock een ohp/deadlift onderdeel de overhand heeft qua punttelling/invulling op die dag?

Dope, wat deed je zoal en onder welk team? Mag ook in PM.

Nee, je weet het wel van te voren (soms 3 maanden, soms 4 weken) maar op de dag zelf gaat er altijd shit stuk/klopt de vloer niet/etc.etc. en wordt shit veranderd.

Vervelend dat je je zo voelt Stefan. Druk is iets waar men verschillend mee omgaat en iedereen ervaart wel in meerdere of mindere mate druk. Ook al is het van nature geen sterk punt ook hier kun je in ontwikkelen. Jezelf afvragen met welke intenties je deelneemt is een goede stap en bijvoorbeeld plezier en de wil om te winnen kunnen prima naast elkaar bestaan. Ik heb op een gegeven ook last gehad van enorme druk om te presteren. Jezelf overtuigen van het feit dat je de concurrentie niet in de hand hebt en alleen maar het maximale van jezelf kan geven heeft mij daarbij erg geholpen.

Het ding is, onze sport barst van de pussies en mensen die het oprecht niet interesseert. Ze zien strongman vaak als een manier om aanzien te kweken. Ik ken srs veel (best redelijk hoog qua niveau) strongmen die een vakantie of een groot festival niet zouden afzeggen voor de finale van nl. Dat soort mensen boeit het ook totaal niet en dat maakt ze (in combinatie met talent en een goede apotheek) heel moeilijk om tegen de competen. Jij als fanatiek sterkste man atleet bent je op allerlei manieren gek aan het maken. Hoe zien anderen mij?/Ben ik wel goed voorbereid?/etc. etc. Jij bent dan samen met Tymen (ook een uiterst fanatieke en doordachte man) allerlei plannen aan het bekokstoven. Tegen de tijd dat wedstrijd is, is het jou moment; nu ga je ervoor, hier heb je al die tijd voor gewerkt. Nu MOET het...
Dit is de druk die je jezelf oplegt. Niemand (including je vriendin, Tymen en al helemaal alle andere mensen) maakt het zoveel uit als je een off-day hebt, maar jou wel. Dit snappen "normale mensen" niet, maar voor jou is zo'n wedstrijd alles. Hierop falen voelt wellicht als falen als persoon. Dit maakt dat je zo erg twijfelt dat je letterlijk geen zin meer hebt in de wedstrijd. Wel in je volgende voorbereiding, waarin je voor je gevoel WEL alles goed gaat doen. Maaar dat gaat natuurlijk niet gebeuren, ook daar gaan dingen mis, maar voor je gevoel gaat het DAN beter dan NU.
Bedankt voor het compliment en ik ben het zeker eens met wat je zegt over die druk. Ik denk wel dat het misschien goed is iets meer achtergrond te geven nog, zonder alle details te benoemen.
1. We hoorden pas een week of zes geleden dat de finale sterkste man van NL weer gehouden zou worden, en dat er een kwalificatie zou zijn. Dit hoorden wij via een andere atleet, niet via officiële kanalen o.i.d. Op dat moment zou de kwalificatie nog op 12 juni zijn.
2. We hebben die info eigenlijk min of meer naast ons neer gelegd vanwege blessure- en coronaperikelen en te weinig voorbereidingstijd.
3. Pas de laatste anderhalve week ofzo is het weer een beetje gaan borrelen, o.a. ook omdat Jitse een conan's wheel kon regelen. En tja, dan zijn er ineens allemaal overwegingen waar je het normaal gesproken al veel eerder over hebt en waar je dus meer tijd voor hebt, maar die nu eigenlijk in de laatste dagen zijn gepropt. Hoeveel wedstrijden zijn er nou helemaal, het is lang geleden dat Stefan een wedstrijd heeft gedaan dus dat is ook wel weer eens leuk, hoe zit het mentaal en met alle andere life struggles, hoe liggen de kansen ervoor om de finale te halen, etc.
4. Er is nog steeds veel onduidelijkheid, er zijn geruchten dat de hele kwali verschoven zou worden naar een weekend later (dus 3 juli), ook is de volgorde van onderdelen veranderd t.o.v. oorspronkelijke volgorde. Ook is het niet helemaal duidelijk of deelname überhaupt nog mogelijk is.

Waar we normaal gesproken dus een plan uitschrijven en ons goed zouden voorbereiden, is dat in dit geval zeker niet zo geweest. Kan ook positief zijn, want je zou kunnen zeggen dat die druk van een x aantal maanden gerichte voorbereiding er dan ook niet achter zit nu, en dat je wat vrijblijvender zo'n wedstrijd in zou gaan.

Nog even los van het feit dat een groot deel van de andere deelnemers niet tot amper getraind heeft tijdens de corona tijd. Maar goed, dat doen ze normaal ook niet, dus weinig verschil. Ik denk dat, als jullie de juiste mindset bij Stefan kunnen vinden, jullie er prima voor staan. Maar win/lose/draw (in dit geval is "draw" niet meedoen), de zon komt gewoon op de volgende dag.

• #1.049
Nog even los van het feit dat een groot deel van de andere deelnemers niet tot amper getraind heeft tijdens de corona tijd. Maar goed, dat doen ze normaal ook niet, dus weinig verschil. Ik denk dat, als jullie de juiste mindset bij Stefan kunnen vinden, jullie er prima voor staan.
Onzin. Letterlijk alle mensen op de deelnemerslijst die ik ken (ken er een paar niet) zijn imo gedreven strongmanatleten die ondanks corona gewoon manieren hebben gevonden om door te trainen en zijn stuk voor stuk ook gedegen tegenstanders.

Onzin. Letterlijk alle mensen op de deelnemerslijst die ik ken (ken er een paar niet) zijn imo gedreven strongmanatleten die ondanks corona gewoon manieren hebben gevonden om door te trainen en zijn stuk voor stuk ook gedegen tegenstanders.

Dit laatste ongetwijfeld, dat 1e meh. Misschien kennen we andere mensen. Ik heb mensen 3e van Nederland zien worden (true story) met 5 weken voorbereiding.

• #1.051
het zal vast gebeuren, maar dat is iets anders dan zeggen dat een groot deel van de deelnemers aan smnvl kwali eigenlijk niet tot nauwelijks traint en is nogal een statement om te maken. ik ken best een deel van deze lijst persoonlijk waarvan ik met een deel ook regelmatig of wel eens samen heb getraind en die hebben echt wel de juiste mentaliteit en drive.

Laatst bewerkt:
Ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan. Denk dat het beter is als een jaartje minder presteren omdat je weinig tijd had om voor te bereiden dan dat je om die reden maar helemaal niet mee doet.

je kan beter in de ring neergaan dan er niet durven instappen.

Laatst bewerkt:
Damn wat een power.... Respect....

Nice man! Hard die yoke en log.

sterk meis

• #1.057
update

vorige week toch besloten een kans te wagen en gemaild of ik nog mee kon doen, met als doel om er het beste van te maken met de geringe voorbereiding die ik heb gehad en vooral te genieten van weer eens competen. Mocht dat niet lukken, ondanks dit voornemen en het gegeven dat ik toch geen hoge ogen zal gooien en me daar dus eigenlijk ook niet druk om hoef te maken is dat misschien juist een teken dat wedstrijden voor mij op dit moment niet brengen wat het zou moeten brengen. Anderzijds: Ik heb me nu 2 jaar druk lopen maken over prestatiedruk en niet mee ''durven'' doen aan wedstrijden, maar je komt er pas echt achter als je jezelf er ook daadwerkelijk aan waagt. Misschien heb ik het allemaal wel overdreven in mijn hoofd en is het gewoon weer hartstikke leuk en gezellig om te competen, ook zonder te winnen of in dit geval: kwalificeren.

Ik kan in ieder geval meedoen want de dag dat ik mailde was er ook net een afmelding, dus we gaan het meemaken. uiteindelijk nog wel genoeg vertrouwen in de log, deadlift en farmers om daar in ieder geval niet compleet op af te gaan en de conans moeten we maar zien hoe dat zal gaan want in voorbereiding waarbij ik het 2x heb kunnen doen was het iig niks. Voor zover ik begreep gaat de top 12 door naar de stones om te strijden om de finaleplaatsen dus daar wil ik me niet direct zorgen om maken, maar mocht dat gebeuren zal dat ook wel goedkomen.

Denk dat veel ook af zal hangen van de log en de mogelijkheid om er mee op te warmen. zaterdag 2 sets van 6 gedaan op de log met 110 kg en dat was wel net op het randje voor mijn pols. dagen erna lichte reactie, maar lijkt nu weer af te nemen. Ik moet altijd vrij uitgebreid opwarmen op de log wil ik mijn pols intact houden en maak dan ook vaak kleine stappen op de warming up (met name de cleans). Ik vrees dat deze luxe er in de kwalificatie niet is met 24 man die moet opwarmen op de log. Ik vind het in ieder geval niet waard om mijn blessure weer 2 maanden te setbacken voor wat enkel een leuke wedstrijdervaring moet zijn, dus misschien nog even kijken of ik op een alternatieve manier de polsen goed op kan warmen (inb4 alle fapgrappen).

Wat je kan doen om je polsen op te warmen (wat amper plaats in neemt in je tas) is een tennisbal pakken en daar een x aantal x in knijpen. Je kan ook bands meenemen en hier hammer curls meedoen. Daarnaast, buiten wrist wraps, misshien gewoon wat tape om je polsen doen?

Bij judo zie je heel vaak verneukte polsen en zelden moet iemand hierdoor echt opgeven. Dit omdat hij juist niet al te veel HOORT te bewegen, dus als je hem fixeert dmv tape/wraps, je er vaak wel doorheen kan bijten. Maar je point is wel valide, dat het je het misschien niet waard is.

Leuk dat je nog mee kan doen, zie je zaterdag dan.

Terug
Naar boven