http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1038563.ece/Roken_mag,_met_de_waterpijp
Roken mag, met de waterpijp
REPORTAGE, Van onze verslaggeefster Sara Berkeljon
gepubliceerd op 01 juli 2008 06:12, bijgewerkt op 1 juli 2008 11:02
Amsterdam - Het rookverbod in de horeca dwingt ook coffeeshophouders tot maatregelen. ‘Rokers in een kooi, vreselijk.’
Een speciale rokersruimte in coffeeshop The Stud in Amsterdam om te roken en blowen achter glas. (Jean-Pierre Jans / de Volkskrant) ‘Het deed wel pijn, om mijn zaak te beplakken met niet-rookstickers’, zegt coffeeshophouder Silvio Walter. De verbouwing van zijn zaak, The Stud aan de Niasstraat in het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg, heeft zeker 25 duizend euro gekost. Maar dan heb je ook wat: tweederde van de zaak is nu rookruimte, met leren zitjes en groot televisiescherm, afgescheiden door een glasplaat. ‘Lekker luxe’, aldus Walter.
Hij is net op tijd klaar, want vandaag treedt het rookverbod in werking. Ook in de coffeeshop.
The Grasshopper aan het Damrak is net een bouwput. ‘Woensdag ben ik klaar’, zegt de manager, die niet met zijn naam in de krant wil. ‘Ik ben niet eerder met verbouwen begonnen, omdat ik nog een laatste jointje wilde roken zoals het hoort. Rokers die in een kooi gegooid worden, het is vreselijk. Ik kan wel huilen.’
Zoals het Stone’s Café in de Warmoesstraat, een shop zoals er zoveel zijn: klein en rokerig. Barman Richard Sandbergen hangt morgen een bord op. Voor een rookruimte is de zaak te klein. En een glazen plaat voor de bar, zodat hij niet in de rook hoeft te staan, lijkt hem niks. ‘Als ik achter een loket had willen zitten, was ik wel bij de NS gaan werken.’
Even leek het erop dat het rookverbod voor de coffeeshops niet zou gelden. Een Kamermeerderheid van PvdA, SP, VVD en GroenLinks vond dat de rookgelegenheden moesten worden uitgezonderd. Sandbergen: ‘Als jij hier wilt werken, weet je dat je in de rook staat. Ik werk al zestien jaar in de coffeeshop. Gaat de overheid nu mijn leven nog redden?’
Maar minister Klink van Volksgezondheid hield voet bij stuk. Tabak roken is straks in de coffeeshop taboe.
Let wel: tabak. Pure wiet of hasj roken mag namelijk wel. Verschillende coffeeshophouders zeggen waterppen en ander rookgerei te zullen verstrekken. Zij verwachten dat de Vaporizer een hit wordt: een apparaat dat ballonnen vult met wietdamp. Er wordt niets verbrand, waardoor de damp ‘schoner’ is.
Michael Veling, uitbater van coffeeshop 420 Café en woordvoerder van de Bond van Cannabisdetaillisten, wil over een jaar voor elke tafel zo’n Vaporizer. Het roken van pure wiet juicht hij alleen maar toe: ‘Het is eigenlijk waanzin om dure cannabis te vermengen met tabak.’
Onduidelijk is hoe de Voedsel- en Warenautoriteit, die moet toezien op naleving van het verbod, straks kan weten of een joint tabak bevat. Veling: ‘Die controleur heeft niet de bevoegdheid om jouw joint in te kijken.’
Hoewel hij tegen het verbod is, ziet Veling de coffeeshops niet ten onder gaan. Wel meent hij dat coffeeshops straks steeds meer een soort afhaalchinees zullen worden. ‘Afhalen en opdonderen, dat wordt het dan.’