MuscleMeat

Schaamteloze beginnerslog (edit) 4Xpw fullbody/upperlower

• Topic Starter Topic Starter
Duidelijk, dankje! Voor de tijden dat ik weleens getraint heb weet ik eigenlijk niet beter dan ppl te doen, vandaar dat ik daar nu ook de makkelijke ingang neem. Veel standaard oefeningen ken ik wel maar bij twijfel of experimenteren met iets nieuws wat ik niet ken check ik altijd wel even snel een filmpje, het enige bezwaar daar is dat ik erg makkelijk afgeleid kan worden door de andere functies van mn telefoon.

Een full body schema vind ik wel intressant om te doen, dan is het ook makkelijker te schuiven met dagen,
maar is echt helemaal nieuw, dus kan iemand me er de goede richtlijnen voor geven?

Doe ik dan zegmaar 3x per week 1 schema, of is het handiger om 3 dagen 3 verschillende routines te hebben?

3 dagen fullbody met een rustige cardio erachteraan en 1 vaste dag kickboksen zie ik op zich wel zitten. Ik zou dan sporadisch een extra kickbokslesje pakken omdat ik het niet vast in mijn planning kan krijgen.

Met fullbody kun je dan eigenlijk nooit 2 dagen achter elkaar trainen toch?

Ik dank jullie in ieder geval nogmaals 😊🙏🏽

Schema vastleggen en niet van afwijken voor de periode bedoel je? Hoe lang moet ik een periode één schema doen eigenlijk..
Tot je dood. Als je oefening hebt die fijn aanvoelen en je daarop sterker word dan blijven herhalen.

Het lichaam laten “schrikken” door nieuwe oefeningen te doen zeggen alleen mensen met weinig verstand, aangezien je lichaam geen verschil ziet tussen een v bar pull down of lat pulldown en alleen de stress voelt. Je lichaam voelt ook geen gewichten die je tilt, dus meer is niet beter aangezien in veel gevallen je dan momentum gaat gebruiken of secundaire spiergroepen aanspreekt, iets wat je niet wilt en jezelf alleen saboteert.

Duidelijk, dankje! Voor de tijden dat ik weleens getraint heb weet ik eigenlijk niet beter dan ppl te doen, vandaar dat ik daar nu ook de makkelijke ingang neem. Veel standaard oefeningen ken ik wel maar bij twijfel of experimenteren met iets nieuws wat ik niet ken check ik altijd wel even snel een filmpje, het enige bezwaar daar is dat ik erg makkelijk afgeleid kan worden door de andere functies van mn telefoon.

Een full body schema vind ik wel intressant om te doen, dan is het ook makkelijker te schuiven met dagen,
maar is echt helemaal nieuw, dus kan iemand me er de goede richtlijnen voor geven?

Doe ik dan zegmaar 3x per week 1 schema, of is het handiger om 3 dagen 3 verschillende routines te hebben?

3 dagen fullbody met een rustige cardio erachteraan en 1 vaste dag kickboksen zie ik op zich wel zitten. Ik zou dan sporadisch een extra kickbokslesje pakken omdat ik het niet vast in mijn planning kan krijgen.

Met fullbody kun je dan eigenlijk nooit 2 dagen achter elkaar trainen toch?

Ik dank jullie in ieder geval nogmaals 😊🙏🏽
Meerdere wegen leiden naar Rome, maar persoonlijk zou ik 3 losse trainingen met oefeningen maken en die per week doen. Geeft meer afwisseling wat het leuker maar ook effectiever maakt.
Bijv: op dag 1 doe je squat als eerst, dag 2 bench press, dag 3 deadlift. En idd, je wilt deze 3 trainingen door de week spreiden voor spierherstel.

Maar bovenal, maak een goed plan en houd je daaraan, tot je vastloopt. In principe kun je dezelfde oefeningen zo lang blijven doen als je progressie erop boekt. Pas als je écht een paar weken tegen een plateau raakt, is het eigenlijk pas nodig om dit aan te passen. Of wanneer je een oefening écht niet leuk vindt, het pijntjes geeft, etc.

Meerdere wegen leiden naar Rome, maar persoonlijk zou ik 3 losse trainingen met oefeningen maken en die per week doen. Geeft meer afwisseling wat het leuker maar ook effectiever maakt.
Bijv: op dag 1 doe je squat als eerst, dag 2 bench press, dag 3 deadlift. En idd, je wilt deze 3 trainingen door de week spreiden voor spierherstel.

Maar bovenal, maak een goed plan en houd je daaraan, tot je vastloopt. In principe kun je dezelfde oefeningen zo lang blijven doen als je progressie erop boekt. Pas als je écht een paar weken tegen een plateau raakt, is het eigenlijk pas nodig om dit aan te passen. Of wanneer je een oefening écht niet leuk vindt, het pijntjes geeft, etc.
Hoeveel oefeningen en sets per spiergroep (en per training) moet ik aan denken?

misschien een schema voorbeeldje..?

Tot je dood. Als je oefening hebt die fijn aanvoelen en je daarop sterker word dan blijven herhalen.

Het lichaam laten “schrikken” door nieuwe oefeningen te doen zeggen alleen mensen met weinig verstand, aangezien je lichaam geen verschil ziet tussen een v bar pull down of lat pulldown en alleen de stress voelt. Je lichaam voelt ook geen gewichten die je tilt, dus meer is niet beter aangezien in veel gevallen je dan momentum gaat gebruiken of secundaire spiergroepen aanspreekt, iets wat je niet wilt en jezelf alleen saboteert.
Maar er is toch progressie nodig om je spieren te laten groeien? Heb je dan geen nieuwe prikkel nodig als je vastloopt? Of snap ik je niet goed

Hoeveel oefeningen en sets per spiergroep (en per training) moet ik aan denken?

misschien een schema voorbeeldje..?
Als beginner kan 5-10 sets per week per spiergroep al genoeg zijn als je intensiteit en form goed is. Afhankelijk van herstel, etc. kun je dat eventueel aanpassen (auto reguleren)
Maar er is toch progressie nodig om je spieren te laten groeien? Heb je dan geen nieuwe prikkel nodig als je vastloopt? Of snap ik je niet goed
Progressie komt in de vorm van meer gewicht, meer herhalingen, lagere RIR, meer sets, betere form.. Genoeg variabelen om eerst aan te passen voordat je je oefening verandert.

Even een kleine update na 2 dagen rust.

Het voelde in mijn lichaam wel goed om even deze rust te pakken, in mijn hoofd wel erg onrustig, hier mis ik het sporten dan ook wel om.

Ik heb wel iemand hier gevonden die mij online coaching wilt geven, dus daar kijk ik erg naar uit! 😊
Vooral dat ik met meer vertrouwen straks dingen kan doen, en één vaste aanspreekpunt heb, want vertrouwen geeft zeker meer power.

In mijn dagen rust wel in verleiding gekomen van 2 cheatmeals waar ik wel een beetje spijt van heb. Eentje had ik nog wel kunnen accepteren, maar de 2de maakte dat ik vond dat het te veel werd, en er dus ook niet zo van genoot.

Wel heb ik me aan de nodige eiwitten gehouden, dus zo lang dit niet elke week zo gaat is er nog geen man over boord.

Mijn voornemen was 1xper week een cheatmeal en 1xper week een soort van ‘gezonde’ cheat zoals een goede kwaliteit rib-eye steak met gebakken aardappeltjes, want daar kan ik echt heel erg van genieten en is helemaal zo slecht nog niet.
(Nou vind ik mijn eigen rijstmaaltijden ook verre van een straf ofzo)

Ook ben ik gister en vandaag eens langer op bed blijven liggen dan de normale 05:00/06:00 dat ik opsta, maar dat voelde niet echt beter, veel duffer na het opstaan.

Dus nu ga ik proberen vroeger naar bed te gaan, geen afspraken na 19:00 meer, en om 21:00 al ‘aanstalte’ maken naar mijn bed zodat ik het licht om 22:00 uit kan doen.

Dit omdat ik een korte slaper ben, normaal slaap ik 5/6 uurtjes, maar in combinatie met het sporten zit dit me niet heel lekker, en wil ik kijken hoe mijn functioneren is met iets meer bedtijd.
Dus vandaag ga ik al mijn afspraken langs en vnv ontspannen,
en morgen een random dagje naar scheveningen voor een volleybaltoernooi, heb ik toch nog even bewogen dit weekend.

Dit was het voor vandaag, ik mik erop maandag weer te beginnen met hopelijk een goede fullbody schema, met wat nieuwe kennis en motivatie! 😊🙏🏽

Zo, lekker weekendje is achter de rug en met een beetje onzekerheid ben ik erg teruggehouden geworden met het trainen de laatste dagen.. (oftewel, ik heb niks gedaan en stiekem hotwings zitten vreten 🙈)
2 stapjes vooruit en een stapje achteruit zal ik maar zeggen..

Maar goed,
ik heb mijn shit aardig op orde nu om morgen vol zelfvertrouwen te starten met een 4 daagse schema: fullbody/fullbody/upper/lower
dankzei de hulp van een coach die ik hier gevonden heb! 😃
De druk dat iemand meekijkt met wat ik dagelijks eet en train gaat me zeker helpen om de betere keuzes te maken.
Superblij mee, extra gemotiveerd en vol vertrouwen begin ik morgen met:

Dag1 fullbody
Squat 3sets 6-10 reps
Leg press 2 sets 8-12 reps
Dumbell press 3 sets 6-10 reps
Pulldown 2 sets 12-15 reps
Bent over row 2 sets 8-12 reps
Side raises 3 sets 12-15 reps

Goed trainen, goed eten en goed slapen dus 💪🏽💪🏽

Special thanks to @KevvL !!
🙏🏽🫶🏽

Niet te lang op blijven malen als je een keer een dip(je) hebt. Het zijn geen rampen, gewoon zaken die je oplost en als je een rode draad erachter ziet als oorzaak dan werk je eraan. Ook niet vergeten dat je in je beginfase gewoon door regelmatig te trainen en een cleanere lifestyle wat rek hebt, grijp die periode aan als een soort stage waarbij je je eendjes op een rijtje zet.

Succes en blijven doorgaan, ik denk dat je in goede handen bent bij Kev :thumb:

Niet te lang op blijven malen als je een keer een dip(je) hebt. Het zijn geen rampen, gewoon zaken die je oplost en als je een rode draad erachter ziet als oorzaak dan werk je eraan. Ook niet vergeten dat je in je beginfase gewoon door regelmatig te trainen en een cleanere lifestyle wat rek hebt, grijp die periode aan als een soort stage waarbij je je eendjes op een rijtje zet.

Succes en blijven doorgaan, ik denk dat je in goede handen bent bij Kev :thumb:
Thanks man! Waardeer ik! 😊🙏🏽🙏🏽

Als ik naar mijzelf keek duurde het ook maanden voordat ik echr grip kreeg op mijn voeding. Belangrijkste is de draad toch weer telkens oppakken en leren van je valkuilen dan kom je er echt wel. Cheaten is niet zo'n ramp als je die training er maar inhoudt als je wilt groeien 💪

Als ik naar mijzelf keek duurde het ook maanden voordat ik echr grip kreeg op mijn voeding. Belangrijkste is de draad toch weer telkens oppakken en leren van je valkuilen dan kom je er echt wel. Cheaten is niet zo'n ramp als je die training er maar inhoudt als je wilt groeien 💪
Ja zeker, ik heb weer volle vertrouwen 😊 thanks!

Het is ook wel een te pijnlijk moment om 14 hotwings in te moeten voeren en te zien wat dat met de dagelijkse balans doet 😅
Dat wil ik zeker niet te vaak meemaken!

Ja zeker, ik heb weer volle vertrouwen 😊 thanks!

Het is ook wel een te pijnlijk moment om 14 hotwings in te moeten voeren en te zien wat dat met de dagelijkse balans doet 😅
Dat wil ik zeker niet te vaak meemaken!
Snap heel goed dat dat pijnlijk is, maar dit is wel een belangrijke stap naar bewustwording. Verder eens met wat Vlam zegt, probeer niet te streng voor jezelf te zijn. Dit is een proces.. Stapje voor stapje leer je beter jezelf kennen, wat deze cravings triggert, en hoe je daarmee om kan gaan.

Dit is een nieuwe week. Leer van de vorige, en ga er weer voor! :)

Snap heel goed dat dat pijnlijk is, maar dit is wel een belangrijke stap naar bewustwording. Verder eens met wat Vlam zegt, probeer niet te streng voor jezelf te zijn. Dit is een proces.. Stapje voor stapje leer je beter jezelf kennen, wat deze cravings triggert, en hoe je daarmee om kan gaan.

Dit is een nieuwe week. Leer van de vorige, en ga er weer voor! :)
100% 😁💪🏽

Met “less is more” in mijn hoofd heb ik vandaag getraind, veel lager aantal sets en reps dan ik eerder deed.
Dus ik moet echt nog even zoeken naar de juiste gewicht om mezelf goed uit te dagen en tegelijk de reps netjes en gecontroleerd af te maken.

Bij de squats, denk ik teveel gewicht gepakt te hebben omdat ik bij de laatste reps mijn rug voelde en dus wat controle verloor, maar kan ook aan mijn focus gelegen hebben. Het doel was de beweging van een goede squat te leren kennen, dat maak ik de volgende keer weer even wat belangrijker.

Bij de pulldown de stang op schouderbreedte gepakt en ongeveer tot mijn kin naar beneden getrokken. Focus op mijn lats moet ik echt nog aanleren heb ik gemerkt, maar ook daarvoor heb ik nog tijd.

De bent over row had ik nog niet gedaan, maar kende hem wel met barbell en ik moet nog even informeren wat een goede instapvariant is voor deze oefening. Ik wilde niet te veel tijd besteden aan youtube filmpjes dus heb het gedaan met een stang die op een uiteinde vast zit in een scharnier (idee hoe het heet?).
Maar ik zag een variant met je borst op een schuin bankje leunend, die er wel prettig uitzag, zonder rug-risico’s.
ga ik nog even checken.

Verder was het wel lekker om een nieuwe routine te hebben, het beviel goed! 😊
Cardio heb ik maar even gelaten om mezelf niet door te laten slaan/uit te putten en mijn doel niet voorbij te gaan van het goed aanleren van de dingen.

Morgen weer een lesje kickboksen als cardio is een leuker alternatief 😊

image.jpg

Met “less is more” in mijn hoofd heb ik vandaag getraind, veel lager aantal sets en reps dan ik eerder deed.
Dus ik moet echt nog even zoeken naar de juiste gewicht om mezelf goed uit te dagen en tegelijk de reps netjes en gecontroleerd af te maken.

Bij de squats, denk ik teveel gewicht gepakt te hebben omdat ik bij de laatste reps mijn rug voelde en dus wat controle verloor, maar kan ook aan mijn focus gelegen hebben. Het doel was de beweging van een goede squat te leren kennen, dat maak ik de volgende keer weer even wat belangrijker.

Bij de pulldown de stang op schouderbreedte gepakt en ongeveer tot mijn kin naar beneden getrokken. Focus op mijn lats moet ik echt nog aanleren heb ik gemerkt, maar ook daarvoor heb ik nog tijd.

De bent over row had ik nog niet gedaan, maar kende hem wel met barbell en ik moet nog even informeren wat een goede instapvariant is voor deze oefening. Ik wilde niet te veel tijd besteden aan youtube filmpjes dus heb het gedaan met een stang die op een uiteinde vast zit in een scharnier (idee hoe het heet?).
Maar ik zag een variant met je borst op een schuin bankje leunend, die er wel prettig uitzag, zonder rug-risico’s.
ga ik nog even checken.

Verder was het wel lekker om een nieuwe routine te hebben, het beviel goed! 😊
Cardio heb ik maar even gelaten om mezelf niet door te laten slaan/uit te putten en mijn doel niet voorbij te gaan van het goed aanleren van de dingen.

Morgen weer een lesje kickboksen als cardio is een leuker alternatief 😊

image.jpg
BOR gewoon ouderwets de barbell pakken, wat jij bedoeld aan een scharnier zijn tbar rows🤗

Pulldown is lat pulldown
Ik mis eigenlijk nog een variant op de OHP/militairy press. Wellicht staat deze afgewisseld op je B of C trainingsblad🤗
Side raise had ik zelf niet voor gekozen in een full body schema

Terug
Naar boven