Fitness Seller

Schema van Kelei (bodybuilding.com)

Ik zit op 't moment nog bij een uitermate k*t gym, er is geen squat rack (ook geen smith)(tegen hun beleid, heb 't een keer gevraagd)(:o:o:o:o:o), geen pull-up ding, geen dip ding, bench press kan niet op incline,

i cri evertim

bench press zelf is net te laag om een fatsoenlijk gewicht omhoog te kunnen krijgen voor een squat,

en heb al is geprobeerd om met twee racks waar gewichten aanhangen te squatten, maar moet dan eerst gewichten eraf halen anders kan ik die dingen niet verplaatsen, dan die racks goed zetten, dan bb erop
dan ben ik 10 minuten verder, veel te veel gedoe hehe

contract loopt eind januari pas af

Dan zit er niet veel anders op dan nog een paar maanden leg press doen :p.

Kelei zegt dat je spieren zich aanpassen aan het gemiddelde van je training.
Het argument hiervoor is dat je spiervezels zich omzetten in andere types, afhankelijk van de soort training.
Is dit wel echt zo?
Lijkt me dat er meer speelt dan slechts spiervezeltypes...
Bijvoolbeeld stel je traint 4x per week ub/lb.
2x per week train je 15x4 per spiergroep.
De andere 2x train je 1x5 per spiergroep.

Dit geeft toch niet hetzelfde resultaat als 4x per week 10x5 per spiergroep?
Lijkt me dat er bij het eerste voorbeeld meer sarcoplasmische hypertrofie en neurale adaptie gebeurd,
En dat er bij het tweede voolbeeld meer myofibrillaire hypertrofie gebeurd.

Hij zegt dat als je bijvoorbeeld 2 keer per week traint, waarbij je de ene keer alleen op je 5RM traint en de andere keer op je 15RM, je gemiddeld je 10RM traint, omdat je lichaam niet én én kan ''opslaan''.

Klinkt hartstikke logisch, lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat, voordat je begint met liften, je lichaam ff de keuze maakt of het je 5RM of 15RM gaat gebruiken.

En aangezien een gemiddelde reprange (8-12, gemiddeld je 10RM) voordeliger is voor hypertrophy kun je beter gewoon puur je 10RM trainen ipv voor het een of het ander te kiezen, of een beetje van beide te doen.

Heb overigens totaal aantal reps sinds maandag opgeschroefd naar 40. Vond vooral push-dag zwaar, ben bij flyes na 30 reps maar gekapt, ging écht niet meer :o brb nog ff m'n lichaam laten aanpassen. Heb wel meer spierpijn van leg-dag. En zometeen pull-dag, maar die vind ik over het algemeen altijd vrij makkelijk.

Laatst bewerkt:
Heb overigens totaal aantal reps sinds maandag opgeschroefd naar 40. Vond vooral push-dag zwaar, ben bij flyes na 30 reps maar gekapt, ging écht niet meer :o brb nog ff m'n lichaam laten aanpassen. Heb wel meer spierpijn van leg-dag. En zometeen pull-dag, maar die vind ik over het algemeen altijd vrij makkelijk.

Zaterdag eerste keer D3 training gedaan, vandaag nog steeds spierpijn en morgen alweer D3 training :D
Love this schema !

Spierpijn is voor pussies :o ik heb max 1 dag spierpijn altijd

Ik snap het niet...
Hoezo zullen je spieren iets opslaan?
Ze passen zich toch direct aan het type training?
Vb: Je traint in een reprange van 15-25.
Dit zorgt voornamelijk voor sarcoplasmische hypertrofie.
Je combineert dit met 10 singles op dezelfde dag.
Dit zou toch minder myofibrillaire hypertrofie geven dan sets van 8 herhalingen, als het totaal volume gelijk is?

prachtige trainingsmethode , maar niet voor een 50+ er :o .ik stop ermee, voel alles veel te veel , voel alles in mijn lijf en ik weet ook weer wat spierpijn is......

Eergistere ook begonnen met dit schema.
Voelde aardig goed aan, in het begin vond ik het ook vreemd van te beginnen met 10 reps en dan altijd zo afbouwen tot 3 reps tot je aan 50 reps komt, maar als je het juiste gewicht neemt dan kan je inderdaad maar 3 reps doen.
Het is alsof dat de sweet spot is, 3 reps - 30 sec rust - 3 reps ....

Was maandag wel 2u30 in de gym omdat ik D1+D2 op maandag en donderdag doe en D3 op dinsdag en vrijdag.
Enige vermoeiende was die 2 triceps oefeningen na elkaar, eerste ging prima, maar om daarna aan de 2de oefening te beginnen om de 1ste set 10 reps te halen was killing.

Maar dit is zeker top schema, zal deze zeker verder blijven doen.

Eergistere ook begonnen met dit schema.
Voelde aardig goed aan, in het begin vond ik het ook vreemd van te beginnen met 10 reps en dan altijd zo afbouwen tot 3 reps tot je aan 50 reps komt, maar als je het juiste gewicht neemt dan kan je inderdaad maar 3 reps doen.
Het is alsof dat de sweet spot is, 3 reps - 30 sec rust - 3 reps ....

Was maandag wel 2u30 in de gym omdat ik D1+D2 op maandag en donderdag doe en D3 op dinsdag en vrijdag.
Enige vermoeiende was die 2 triceps oefeningen na elkaar, eerste ging prima, maar om daarna aan de 2de oefening te beginnen om de 1ste set 10 reps te halen was killing.

Maar dit is zeker top schema, zal deze zeker verder blijven doen.

Voor D1 raad ik je aan om na borst eerst zijkant schouders te pakken en daarna triceps te doen. Mocht je de overhead extensions alsnog heel zwaar vinden, vervang deze dan voor skullcrushers totdat je werkvermogen aantrekt/je long head sterker wordt.

Voor D1 raad ik je aan om na borst eerst zijkant schouders te pakken en daarna triceps te doen. Mocht je de overhead extensions alsnog heel zwaar vinden, vervang deze dan voor skullcrushers totdat je werkvermogen aantrekt/je long head sterker wordt.

Vandaag weer D1+D2 gedaan. Had weer wat last bij overhead extensions, maar nu erachter gekomen dat het eigenlijk aan mijn rechterschouder ligt, want met linkerkant geen problemen.
Want heb nu al moeite om met de rug van mijn rechterhand helemaal in het midden van mijn rug te brengen..

Waarom zou het beter zijn eerst zijkant schouders te doen?

Vandaag weer D1+D2 gedaan. Had weer wat last bij overhead extensions, maar nu erachter gekomen dat het eigenlijk aan mijn rechterschouder ligt, want met linkerkant geen problemen.
Want heb nu al moeite om met de rug van mijn rechterhand helemaal in het midden van mijn rug te brengen..

Waarom zou het beter zijn eerst zijkant schouders te doen?

Zodat je triceps even rust krijgen na het presses. Daarnaast vind ik de stretch van de triceps door upright rows ook wel lekker.

Is dit ook mogelijk in een ub/lb variant 4xpw?

Ik ben inmiddels ook begonnen met dit schema en zal alles bijhouden in mij log, inclusief progressie pics en andere extra's.

Ik snap het niet...
Hoezo zullen je spieren iets opslaan?
Ze passen zich toch direct aan het type training?
Vb: Je traint in een reprange van 15-25.
Dit zorgt voornamelijk voor sarcoplasmische hypertrofie.
Je combineert dit met 10 singles op dezelfde dag.
Dit zou toch minder myofibrillaire hypertrofie geven dan sets van 8 herhalingen, als het totaal volume gelijk is?

Ja dat vraag ik me ook af. Met eerst 3-5 en daarna 12-15 reps, zul je toch iig meer aan kracht gainen dan wanneer je alles 8-10 doet?

Op bb.com vond ik dit artikeltje: http://www.bodybuilding.com/fun/layne45.htm

Die Layne Norton schijnt er iets vanaf te weten (zegt natuurlijk helemaal niets weet ik). Vraag me toch af wat een meer 'wetenschappelijke' verklaring is voor de stelling van Kelei.

Schema is echt top btw!

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=157587143

Kelei heeft een nieuwe routine, raad aan de mensen die zijn vorige deden omschakelen naar dit.

I've implemented several changes in this revision, most noticeably the split/setup although there are a few other minor changes as well. I recommend that anyone currently using the original routine should switch to the revised routine.

The revised routine uses an A/B split/setup, you should alternate between A and B no matter what day of the week it is, days off can be taken whenever you feel as though you need a rest or for special occasions etc, you'll simply pick up from where you left off the next time you're in the gym.

A:

Front squats
Chin-ups (shoulder width grip)
Bench press (very slight incline)
Seated rows (wide grip, pull bar to pecs)
Leg curls
Concentration curls (alternate between arms with no/minimal rest)
Rope pressdowns
Standing calf raises
Wide grip upright rows (barbell or cable)

B:

Romanian deadlifts
Pull-ups (wide grip)
Dips (parallel or V bar)
Chest-supported dumbbell rows (let elbows flare away from body)
Leg extensions
Incline dumbbell curls
Overhead extensions
Seated calf raises
Side lateral raises (dumbbell or cable)

Optional exercises (can be added to either A or B):

Shrugs
Hip thrusts
Dumbbell flyes (reverse dumbbell flyes should also be added in order to maintain balance)
Reverse dumbbell flyes (chest supported on bench, same movement as dumbbell flyes but in reverse)

Direct abdominal exercises are a complete waste of time, I no longer recommend them.

For all exercises (except calf exercises) you should select around a 10RM (8-12 is close enough) and take your first set of each exercises to failure (my definition of failure is not being able to complete another full rep, so if you can complete 10 full reps but would fail to complete rep 11 you should stop after 10 reps). After reaching failure you should rest only long enough to perform another 3 (2-4 is fine) reps, keep performing rest-pause sets until you've completed 30 total reps, so it should look like 10, 3, 3, 3 etc.

If you can perform more than 4 reps during your rest-pause sets you're simply resting too long, if you can't perform at least 2 reps you're not resting long enough, every exercise will require different rest periods so you'll need to learn via experience. You should add more weight next workout if you can complete 12 reps in your first set, add the smallest amount of weight possible, try not to let your reps drop below 8 after adding weight (although sometimes it's unavoidable, don't worry too much about it).

For standing calf raises you should select around a 15RM and perform 3 straight sets to failure with 60 seconds rest between sets, add more weight once you can complete 20 reps in your first set. For seated calf raises you should select around a 20RM and perform 3 straight sets to failure with 30 seconds rest between sets, add more weight once you can complete 30 reps in your first set.

If 30 total reps per exercise is too demanding or time consuming you can reduce this target to 20 total reps per exercise, you can even mix and match, perhaps 30 total reps for the big exercises and 20 total reps for the small exercises. If possible I recommend sticking with the full 30 reps, more volume generally results in faster progress.

Exercise order isn't set in stone, go with whatever you prefer. I recommend a 3/1 week loading/deloading schedule, during a deload week you only perform your first set of each exercise.

I'll be around to answer questions but it's highly recommended that you read through the original routine thread, most potential questions have likely already been answered in there somewhere, there's also a lot of general information that will help you understand my training/nutrition philosophy. Unfortunately I don't have enough spare time to compile a FAQ section like I had originally planned.

Ja dat vraag ik me ook af. Met eerst 3-5 en daarna 12-15 reps, zul je toch iig meer aan kracht gainen dan wanneer je alles 8-10 doet?

Op bb.com vond ik dit artikeltje: http://www.bodybuilding.com/fun/layne45.htm

Die Layne Norton schijnt er iets vanaf te weten (zegt natuurlijk helemaal niets weet ik). Vraag me toch af wat een meer 'wetenschappelijke' verklaring is voor de stelling van Kelei.

Schema is echt top btw!

Klinkt in eerste instantie logisch, maar Kelei's redenering is nog logischer. Je lichaam past zich aan aan gemiddelden en voor het gemak neem ik als tijdseenheid een week. In de eerste training van die week doe je bench press, 3 sets met 5 reps. De tweede training van de week doe je eveneens bench press, maar nu 3 setjes met 15 reps. Jouw lichaam kan op dat moment niet schakelen van kracht in de gemiddelde reprange naar kracht in de lagere reprange. Natuurlijk is er correlatie tussen die twee, maar jouw lichaam schakelt niet tussen kracht- en hypertrofietraining. Jouw lichaam telt geen reps en weet ook niet dat je bencht met 80kg.

Het lichaam past zich aan aan gemiddelden. PL is gericht op een zo groot mogelijke krachtontwikkeling binnen een zeer korte tijdseenheid, terwijl BB gericht is op gemiddelde krachtontwikkelingen binnen een gemiddelde tijdseenheid. Waarom zal je dan op training A met 3x5 werken en training B met 3x15 als het gemiddelde daarvan 3x10 is en je dat dus net zo goed voor beide trainingen kan gebruiken?

Overigens, ik ben even bezig met het Excelbestandje dat ik beloofd had te maken... Ik maak 'm op basis van de nieuwe A/B set-up (daarom duurde het ook wat langer want ik wist dat dit schema kwam). Wat hebben jullie liever, qua grafieken:

A. alle oefeningen van A en B in één grafiek;
B. alle oefeningen van A en B in een gescheiden grafiek;
C. alle oefeningen in een gescheiden grafiek (let wel: dan krijg echt een shitload aan grafieken).

Dan nog de progressielijnen:

1. een gecombineerde tonnagelijn (tonnage = herhalingen x gewicht) waarbij je alleen de eerste set invult (andere sets zijn toch RP naar een vast repdoel). Voordeel is dat je één lijn per oefening krijgt;
2. een aparte lijn voor zowel reps als gewicht. Voordeel is dat je kan zien op welke variabele van een oefening je vooruitgaat.

Kies de combo (kan in het kort zoals A1, B2 etc). Zoals gezegd wil ik je waarschuwen voor keuze C, daardoor wordt het voor jezelf ook aardig lastig als je snel en overzichtelijk wil zien hoe je vooruitgaat.

Waarom zal je dan op training A met 3x5 werken en training B met 3x15 als het gemiddelde daarvan 3x10 is en je dat dus net zo goed voor beide trainingen kan gebruiken?

hieruit begrijp ik dat je nonlineare/undulized en wellicht conjugated periodisatie maar onzin vindt?

Terug
Naar boven