Ik zou juist zegge dat je beter 6 oefeningen kunt pakken als is het voor de verschillende hoeken die je gebruikt voor de spier. dus iets meer afwisseling. hoe zie jij dit precies?
In mijn optiek is het zelden tot nooit ECHT noodzakelijk om meer dan 3 a 4 oefeningen per spier(groep) te doen om alle spiervezels maximaal te ontwikkelen.
Als ik de borstspier als voorbeeld neem, dan zijn 3 -correct uitgevoerde- press bewegingen onder verschillende hoeken (flat, incline en decline) echt wel voldoende om de pecs maximaal te ontwikkelen.
Je moet je serieus afvragen wat allerlei flyes, crossovers e.d. in dat opzicht nog doen, wat bijvoorbeeld de bench press, incline db press en pec-dips al niet hebben bewerkstelligd.
Je energie tijdens een training is beperkt.
Daarom lijkt het mij een beter idee om al deze energie te steken in de 2-4 meest productieve oefeningen voor een spiergroep, i.p.v. je focus te verdelen over een groter aantal oefeningen, waarvan er een aantal duidelijk inferieur zijn.
Geld dit ook als je 2 jaar traint waarvan 1 jaar heel afwisselend. dus eigelijk maar 1 jaar of iets minder fatsoenelijk?
In dat geval zou ik eerst nog een jaartje een wat meer basale routine doen, totdat je daar alle progressie uit gemolken hebt.
Dan pas zou ik overstappen op zoiets als wat hier besproken wordt.
Ik ben zelf nogal van de 'oldskool' gedachte waarom zou je 'B' al gaan doen als 'A' nog voldoende rendement oplevert.
Ook vind ik dat veel relatieve beginners veel en veel en veel te moeilijk doen qua routines en afwisseling.
Maar goed, ik merk sowieso ook dat ik in dat opzicht vaak alleen sta qua overtuiging.
-Ben zelf een groot liefhebber van pause reps/myo reps en andere vormen van clustered sets.
Grote plus voor mij dus.
Kun je die reps ook in een manier van 3x10 uitvoeren of is dit gewoon niet mogelijk? snap het concept wel maar begrijp niet precies of dit op deze manier ook mogelijk zou zijn
Als je het concept echt begrijpt, dan zou je ook moeten weten dat een 3x10 uitvoering geen pause of myo reps genoemd meer mogen worden.
Of begrijp IK niet wat je bedoelt hier?