Fitness Seller

Sheiko cutlog

Waarom volg je niet gewoon het echte Sheiko schema en maak je in plaats daarvan je hele eigen schema?

• Topic Starter Topic Starter
Een heel eigen schema is het niet. Doe toch echt voornamelijk wat sheiko voorschrijft. Wilde alleen geen dips doen omdat die pijn deden. Verder zijn er zat mensen die sheiko een beetje tweaken en daar happy mee zijn. Op sites wordt vermeld dat zeker in het 37 programma aanpassingen gemaakt kunnen worden. Lees ook net dat Jesaja af een toe een hoge single naar boven brengt.

Is ook zo, en Leo en ik doen soms ook andere oefeningen of slaan soms core oefeningen over. Omdat bijvoorbeeld mijn tere elleboog explodeert van JM presses en Leo zijn schouder er af valt bij Tate presses. Bovendien doet Jesaja bijvoorbeeld "even testen" aan het eind van een training en maakt het niet het main onderdeel van een training.

In principe geen probleem maar jij blijft constant je maxes bijstellen of bep. dingen zodanig veranderen dat de essentie van het schema verloren gaat. Ik denk met mijn bescheiden mening dat Sheiko meer is voor de gevorderde en dat jij, omdat de gewichten snel omhoog gaan, eerst een schema zou moeten volgen waarbij je eens flink kan beulen, vaak kan maxen, veel pr's zetten, tot je redelijk aan de max van je kunnen zit zodat die beginnersgains eruit zijn. Ga maar na, je max bench was een X aantal weken 80/90 en nu 100. Squat en deadlift same story, je bent nu pas je techniek goed aan het leren.

Overigens is beginnersgains een wijd begrip aangezien ik nog steeds redelijk hard vooruit ga met eigenlijk te weinig voeding. Dit betekent (naast dat ik meer moet eten) dat ik nog goed profiteer van mijn beginnersgains. Maar ik volg een schema waarin ik daar gebruik van maak.

Dus, ik denk dat je je óf je aan het schema moet houden gewoon zoals het er staat en niet constant veranderen. Of een ander type schema volgen waarbij jij meer uit jezelf kan halen en jezelf eens goed uit te testen. Wat je nu doet is natuurlijk ook oke aangezien je gewoon traint en eet en de boel vanzelf wel gaat maar ik denk dat je er meer uit kan halen.

Het idee achter sheiko is dat je je huidige max invoert, dan 4 of 8 weken de main lifts uitvoert en hiervan GEEN ENKELE REP mist. De assists mag je zelf een beetje invullen, maar hou die simpel en niet te zwaar, anders beinvloeden ze je main lifts. In het begin is dit licht maar na die 4 weken is dat echt zwaar, met hetzelfde gewicht. Dan deload je en start de supercompensatie, daarna max je en heb je vooruitgang. Die nieuwe max kan je weer invoeren voor de komende periode.

Uit ervaring kan ik vertellen dat je de bench iets zwaarder kan invullen (+ 5 a 8%), maar bij deads en squats je echte max moet invullen, niet de max die je 1 keer ooit heb gehaald maar de max die je in principe elke training kan pakken als je zou maxxen.

Omdat je nog in volle vooruitgang bent kan je je max wel minimaal bijstellen om de 2 weken, maar niet elke dag ;)

Misschien wist je veel hiervan al, maar zag dat je veel liep te k*tten. Verder veel plezier met de schema's van boris!

Johan je hebt een goed punt. Ik geniet zeker van beginnersgains, want ik ben per slot van rekening aan t cutten en de gewichten gaan grof omhoog. Wel denk ik dat ik hard ga omdat dit schema mij dwingt tot belachelijk veel reps per basisoefening. Ik heb het gevoel dat daarom mijn techniek snel beter wordt en dat ik daarom vooruit ga.

Het bijstellen van maxes is geloof ik een heel gebruikelijk iets bij sheiko (heb er het een en ander over gelezen) en zoals je kan lezen ben ik met mijn laatste 2 trainingen al een veel trouwere weg ingeslagen, die ik van plan ben voort te zetten. De meeste schema's schrijven dacht ik toch meestal iets voor in de trent van 5x5 of 3x8 op de grote 3, dat is ongeveer een derde van het aantal reps dat ik nu per training maak voor DL,Squat en Bench. Ik blijf het nog even doen.

Is er nog wat gebeurd afgelopen week? Of ben je in stukjes gebroken? Ik zag je maandag ook al niet

---------- Toegevoegd om 15:28 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:27 ----------

surely heb jij toch wel verteld dat sheiko & cutten op 73 kilo geen ijzersterke combi is?

op onderhoud is het nog wel te doen lijkt me... maar om er nou bij te gaan cutten :o

Jesaja was juist degene die zei dat het wel goed kon

Even een kort bericht aan al mijn fans. Ben net verhuisd en ben nu verstoken van internet en kan dus niet regelmatig dit oh zo schone log bijhouden. Er wordt uiteraard nog steeds getraind. Wel heb ik de back squats vervangen voor front squats en De DL's voor hyperextensions. Als ik tijd heb probeer ik de volgende training (morgen) te loggen.

Even een kort bericht aan al mijn fans. Ben net verhuisd en ben nu verstoken van internet en kan dus niet regelmatig dit oh zo schone log bijhouden. Er wordt uiteraard nog steeds getraind. Wel heb ik de back squats vervangen voor front squats en De DL's voor hyperextensions. Als ik tijd heb probeer ik de volgende training (morgen) te loggen.

:splat: :headbang: :haar: :eek!:

Want?

Ik was niet serieus mbt squats en Dl's, maar dat begreep jij natuurlijk wel

Het verbaast mij allemaal niks meer :D

Training van gister,

Squat
4x60
4x72
2x3x84
6x3x90

Bank
6x55
5x65
2x4x77.5
2x3x82.5
2x2x88.5
4x82.5
5x77.5
6x65
7x55

Flies
5x10

French press
4x10x30

Squat
3x66
3x78
4x2x90

GM's seated
5x6 (begreep ik niet zo goed)

GM's gewoon staand doen ;) Verder nette training, hoe vind je het 2 keer squatten binnen een training?

squatten 2maal per training doe ik nu al een tijdje, aangezien ik er nu 6 weken sheiko op heb zitten. Voor een beginner zoals ik is dat ideaal, want ik merk dat ik vooral technisch heel veel voortuitgang heb geboekt. Hoe zit het met jouw sheiko escapades eigenlijk?
Ik las laatst je log, zag er heel goed uit en dan stopt het abrupt. Heb je het afgemaakt?

---------- Toegevoegd om 17:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:54 ----------

squatten 2maal per training doe ik nu al een tijdje, aangezien ik er nu 6 weken sheiko op heb zitten. Voor een beginner zoals ik is dat ideaal, want ik merk dat ik vooral technisch heel veel voortuitgang heb geboekt. Hoe zit het met jouw sheiko escapades eigenlijk?
Ik las laatst je log, zag er heel goed uit en dan stopt het abrupt. Heb je het afgemaakt?

Haha ik vraag het omdat ik na squatten en benchen weer naar t squatrack moest en echt zoiets had van ...k*t

Klopt, je techniek gaat er echt goed op vooruit, ook al dacht je dat je het goed onder de knie had. Ik heb 4 weken sheiko gedaan, gevolgd door een week deload en een week maxen. Mijn log heb ik niet goed bijgehouden, i know, heb alles nog wel op papier staan maar nooit uitgetypt, k had het ongelofelijk druk in die tijd. Mijn vooruitgang in 1RM:
BP: 90 > 100
SQ:130 > 140 (145 ging nét niet)
DL: 170 > 175

Bench en squat gingen dus wel flink vooruit, in ieder geval, ik vind dat voor 6 weken in totaal netjes. Deadlift is niet ver vooruit gegaan, maar dat doe je dan ook weinig met sheiko.
Ik had er meer uit kunnen halen, had toen veel stress, 5 uurtjes slaap per nacht en voeding was ook matig, maar ik vond het wel super om op die manier te trainen. Ik ga het zeker nog een keer doen, maar dan 8 weken achter elkaar (gevolgd door HST hahaha) met de andere factoren optimaal. Het nadeel vind ik dat je weinig doet voor je schouders, lats, kuiten etc dus voor mij is het niet iets om het hele jaar door te doen.

Bovenrug doe ik er gewoon naast hoor. Heb jij er trouwens op gebulkt?

Ik deed geen rows etc erbij omdat ik al zo k*t herstelde, dus dat het herstel nog meer in de weg zou zitten. Het plan was bulken, maar het is ongeveer op onderhoud gebleven. Gewicht was niet significant toegenomen, geloof maximaal een halve kilo gemiddeld gezien, en geen idee of dat vet vocht of spiermassa of schijt was.

Van de middag,

Sqaut
5x60
2x4x72
2x3x84
5x3x96

Bench
5x55
4x65
2x3x77.5
5x3x88

flies
5x10

push ups
5x10

squat
5x60
5x72
5x5x84

gm's 5x5x60 (gaat al beter)

Echt fanatiek gecut wordt er trouwens niet. Ik hoover een beetje rond onderhoud met de nodige junkmomentjes. Ben ook weer een kilo zwaarder geworden. Van 73 naar 74. Ben nu 8 weken semi aan t cutten en ben wel wat vet kwijt (thank god) al is het niet veel. Me waist is van 80/81 cm naar 77 gegaan. Meetmoment 's ochtends na wc bezoek. Maar echt droging ben ik nog lang niet. Ik flirt trouwens met het idee, om nu te bulken naar 80kilo en dan te cutten tot in de eeuwigheid. Dit zou dus betekenen nog 6 kilo erbij. Dan moet ik denk ik inzetten op 3kilo massa 2 kilo vet 1 kilo vocht in een gunstig geval? Ik ben namelijk bang dat als ik nu cut naar mn slanke wangetjes, dat ik dan nooit meer wil bulken.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven