Fitness Seller

Squat diepte

Squat als compound doe je natuurlijk om zoveel mogelijk spiermassa te stimuleren en dus ook de glutes. Daarnaast zijn het de hamstrings die relatief het minst in actie komt bij een squat.

Hamstrings: The Most Overrated Muscle for the Squat 2.0 • Stronger by Science

[Link niet meer beschikbaar]
Het probleem bij een squat dieper van 90 graden is dat de belasting van je quadriceps weer afneemt. Daarom mijn advies als je specifiek de glutes wilt trainen je beter een andere oefening kan doen. Want inderdaad , de squat is een compound oefening en ook bij de 90 graden squat gebruik je de kontspieren maar bij een diepere squat belast je deze meer maar neemt de belasting van de quadriceps af.

Het probleem bij een squat dieper van 90 graden is dat de belasting van je quadriceps weer afneemt. Daarom mijn advies als je specifiek de glutes wilt trainen je beter een andere oefening kan doen. Want inderdaad , de squat is een compound oefening en ook bij de 90 graden squat gebruik je de kontspieren maar bij een diepere squat belast je deze meer maar neemt de belasting van de quadriceps af.

90 graden wat? Bovenbeen tov de vloer? Hoek in de knieholte? We spreken toch over 'parallel' bij squatten en niet over '90 graden'. Parallel = top van de knie op gelijke hoogte met het heupbot. Als ik low bar squat en, zoals normaal is, onder parallel ga, zit ik al zowat direct in een full squat. Kan niet verder omdat hamstrings tegen kuiten aan zitten.
Mate van quad activatie is meer afhankelijk van de variant die je gebruikt, namelijk front-, high- of lowbar, alhoewel zelfs daar de verschillen minimaal zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Zoals leg curls?

Een diepe squat vergt veel mobiliteit. Wanneer je mobiliteit goed is dan is dan is het geen enkel probleem echter zie je vaak dat mensen die nog niet zo lang squatten het advies krijgen dieper te gaan terwijl er niet eerst wordt nagegaan of je mobiliteit dat toelaat. Een transitie periode is dan verstandig waarbij je opwerkt naar een diepere variant van de squat. Je moet voorkomen dat je met je gewrichten gaat compenseren om diepte te bereiken want dan gaat een diepe squat voorbij aan zijn doel.
Cue's als een kromming in je wervelkolom, bekken die kantelen in de bodem positie (buttwink), bovenbeen die een afbuigend bewegingspatroon laat zien, scheefstand bekken en knie aan voorzijde, knie die naar binnen gaat en enkels die naar binnen komen zijn tekenen dat je mobiliteit het niet toelaat deze diepte te bereiken en je op de bewegende delen (gewrichten) van je lichaam gaat compenseren om wel diepte te bereiken.

Laatst bewerkt:
(Weet niet of ik de vraag op juiste plek stel)

Edit 3XL: Gelieve niet een topic te kapen maar zelf een nieuwe te starten!

Laatst bewerkt door een moderator:
hij zei, kan je knie blessure veroorzaken. Gene die dit heeft verteld was de "baas" van het fitness centrum

Je sport zeker in zo'n veel te duur health/fitness center?

Laat die vent lekker uit zn nek kletsen, volgende keer dat hij je dingen komt uitleggen spuug je hem in zn gezicht en lach je hem uit.

• Like
Waarderingen: Inb4
Kuiten tegen de hams betekent weer omhoog toch? :D

• Like
Waarderingen: Inb4

Net zo bruut als een sportschool eigenaar geweest zijn en dan rond bazuinen dat je niet te diep moet squatten.

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die verstand van het vak zouden moeten hebben maar dan toch nog die onzin blijven vertellen, net als die discussie over 'niet met je knieën voorbij je tenen'..

Er zijn gewoon diverse meningen al dan niet gebaseerd op wetenschap/broscience en papaaigedrag, net als bij het BTN is slecht voor je schouder verhaal en DL is slecht voor je rug.

Daarom altijd vragen naar het waarom => zelf onderzoeken ==> zelf een mening vormen.

De persoon die het beweerde was trouwens geen instructeur, maar de baas en die hoeft geen verstand van zaken te hebben :)

In een andere topic van mij is me verteld dat ik vooral op mark rippetoe en alan thrall moet zoeken omdat die beiden zeer veel ervaring hebben. Ik heb van beiden tonnen filmpjes gezien... En waar Alan Thrall in het begin ook ijverde voor 'ass to the grass' squats is hij daar nu van teruggekomen. Hij probeert op of net onder parallel te gaan, maar niet meer zo extreem als vroeger. Hij heeft zelfs persoonlijke coaching ingeroepen om van deze diepte af te geraken. Zijn logica is dat bij zeer diepe squats hij teveel profiteerde van het momentum (de bump onderaan) om trug omhoog te komen.

Dus wat is nu juist het beste?

Variation is key ... een keertje 10 weken atg, gevolgd door 10 weken onder parallel, ... high bar, low bar ... test alles eens een keertje om te kijken wat voor jou het prettigst aanvoelt.
Afhankelijk van je bouw is het goed mogelijk dat je niet atg kunt squatten

Goede test is een wall squat en overhead squat

In een andere topic van mij is me verteld dat ik vooral op mark rippetoe en alan thrall moet zoeken omdat die beiden zeer veel ervaring hebben. Ik heb van beiden tonnen filmpjes gezien... En waar Alan Thrall in het begin ook ijverde voor 'ass to the grass' squats is hij daar nu van teruggekomen. Hij probeert op of net onder parallel te gaan, maar niet meer zo extreem als vroeger. Hij heeft zelfs persoonlijke coaching ingeroepen om van deze diepte af te geraken. Zijn logica is dat bij zeer diepe squats hij teveel profiteerde van het momentum (de bump onderaan) om trug omhoog te komen.

Dus wat is nu juist het beste?

Je geeft het zelf al aan, HIJ profiteerde teveel van de bounch, wat niet wil zeggen dat dit voor iedereen geldt. Je kan dit trouwens op verschillende manieren voorkomen zoals je zaktempo aanpassen of onderin een korte pause inlassen.

Probeer het gewoon en voel het verschil, hij weet echt niet hoe jou lichaam erop reageert, mischien voelt het voor jou juist fijner aan om ass to the grass gaan

Squat heel diep, het werkt.
Squat paralel, het werkt.
Squat niet, dan werkt het ook niet.

Terug
Naar boven