XXL Nutrition

Squat met zwakke knie

Even een vraagje over het squatten,

ik heb een zwakke knie (knieschijf is er paar jaar geleden goed naast geschoten, en daarna altijd een zwak punt gebleven), maar ik wil wel graag squatten, en zolang ik niet heel diep ga, dus niet eens 45 graden, dan gaat het redelijk goed, en lukt het met 60 kilo 'zelfs' nog.
Ga ik zegmaar iets dieper, dus dat mijn knieën in een iets grotere hoek dan 45 graden staan, zoals het hoort dus, dan doet het pijn, kraakt mijn knie aan alle kanten :eek: en kan ik nauwelijks zonder extra gewicht een paar reps doen..

Dus vandaar mijn vraag; heeft het wel enig nut als ik de squats doe zonder erg diep te gaan, of heeft het dan geen nut?

Alvast bedankt!

Om deze vragen te kunnen beantwoorden, is het van belang om te weten wat je specifiek wil bereiken met het squatten. Kun je daarover wat meer vertellen?

• Topic Starter Topic Starter
Probeer er op te letten dat je knie niet voorbij je teen gaat komen. In deze fase is de druk op je knie erg groot. Dit is heel moeilijk en eigenlijk onmogelijk met een gewone diepe squat. Je valt namelijk naar achter.Daarom gaan de minder diepe nog goed bij je. De oplossing is misschien de boxsquat waarbij het mogelijk is zo te squaten waardoor je knie niet voorbij je teen komt en er minder druk op staat.
Legpress is een optie mits je hier ook je voeten hoog plaatst.
deze tip heb ik puur van mezelf omdat ik ook pijnklachten in mijn knie ervaar zodra ik met mijn knie te ver voor mijn voeten kom. bij een legpress waarin ik de voeten laag heb voel ik die pijn het meest. misschien heb je er wat aan.

Probeer er op te letten dat je knie niet voorbij je teen gaat komen. In deze fase is de druk op je knie erg groot. Dit is heel moeilijk en eigenlijk onmogelijk met een gewone diepe squat. Je valt namelijk naar achter.Daarom gaan de minder diepe nog goed bij je. De oplossing is misschien de boxsquat waarbij het mogelijk is zo te squaten waardoor je knie niet voorbij je teen komt en er minder druk op staat.
Legpress is een optie mits je hier ook je voeten hoog plaatst.
deze tip heb ik puur van mezelf omdat ik ook pijnklachten in mijn knie ervaar zodra ik met mijn knie te ver voor mijn voeten kom. bij een legpress waarin ik de voeten laag heb voel ik die pijn het meest. misschien heb je er wat aan.

Ik zal inderdaad ook is een boxsquat proberen, vandaag heel snel al even geprobeerd, maar op een te hoge 'box'.. Dus dit nog maar is proberen met iets wat een goeie hoogte heeft.
Bedankt voor de tip!

Je techniek is echt slecht, daar ligt een groot probleem. Zoek een manueel therapeut die ook verstand van krachttraining heeft. Als je in de buurt van Dordt zit zou je bij mij langs kunnen komen. Ik heb zelfs een powerrack in mijn behandelkamer staan. ;)

Je kan natuurlijk ook eens proberen met kniebandages te squatten.

kniebandages zijn dus absoluut niet te adviseren!

http://www.ergogenics.org/squatten-met-kneewraps-vergroot-slijtage-in-je-kniegewricht.html

verder moet je breder gaan staan, je knieen op schouder breedte, misschien net nog wat meer, is maar net hoe het voel. en probeer tijdens het zakken naar achter te leunen.
iedereen maakt dezelfde klassieke fout in het begin en dat is naar boven buigen, probeer je bovenlichaam zoveel mogelijk naar achter te drukken en de barbell lijn zoveel mogelijk in een verticale lijn te laten
zakken.
Buig je naar voren, dan is het gewicht te zwaar! sqaut traint niet alleen de benen maar ook de onderrug, geeft hem dus die kans ook en verneuk het niet door te zwaar overladen.

Verder kan een squat een goede maar ook slechte oefening zijn voor knie blessures, ligt er helemaal aan wat precies het probleem is.
Laat dat dus onderzoeken.

Wat ik je aanraad is op je oefening te letten, en niet al te diep te squaten.
ga toch de diepte wat pijn doet maar ga er vooral niet doorheen.
Al kom je niet verder dan optie 2 in het plaatje, dan maakt dat helemaal niet uit!!!
ok normaal is het te ondiep maar vanwege je blessure moet je prioriteiten houden.
Gooi geen gewicht in maar blijf die beweging houden, als je gewicht erbij gooit dan heb je kan dat het averechts gaat met je blessures.
doe de squat alleen voor de beweging, desnoods zonder barbell.

als de pijn na 4 weken ofzo (neem aan dat je 1x p/w traint) nog niet afneemt, dan met squaten kappen.
probeer wat anders, leg extensions, leggpress, hackscquat,
Ga ondertussen ook eens naar de fysio en laat een foto maken in het ziekenhuis.

Laatst bewerkt:
Ik zou heel sceptisch zijn bij dat soort onderzoeken. Bij hogere gewichten sowieso. Kniebandages zijn er echt niet alleen voor om zwaarder te squatten. Die sleeves waar BBosman een afbeelding van heeft neergezet geven heel weinig steun en zorgen eerder dat je spieren daar warm blijven.

Ik wil meer massa krijgen, en meer kracht in mijn benen.

Voor het trainen op kracht is de ROM beperking die je nu hebt in je squat geen groot probleem; je kan prima trainen op kracht met een wat kleinere ROM.

Hoewel ROM-grootte een bekende variabele is bij het trainen voor hypertrofie, lijkt ook hier de beperking die je hebt (je komt tot bijna 90" flexie) geen dealbreaker; er zijn studies gedaan waarbij squats tot parallel ook tot hypertrofie leidden.

Daar het verder niet duidelijk is waardoor je ROM momenteel beperkt is, zou zorgvuldige diagnostiek en begeleiding door een hulpverlener met verstand van deze sport, zeker tot een exacter advies kunnen leiden.

Succes

Gebruik een kneewrap of als hier boven al gezegd.
Ik heb zelf de knieschijf overmidden gehad en die pees erover heen ook.
Ik kon ook niet meer squatten maar nu ik een kneewrap gebruik gaat het zo lekker dat ik geen pijn in de knie meer heb en squat nu 5x per week.
Moet je echt proberen.
Niet te veel reps maar lekker zwaar en rustig opbouwen.

Gebruik een kneewrap of als hier boven al gezegd.
Ik heb zelf de knieschijf overmidden gehad en die pees erover heen ook.
Ik kon ook niet meer squatten maar nu ik een kneewrap gebruik gaat het zo lekker dat ik geen pijn in de knie meer heb en squat nu 5x per week.
Moet je echt proberen.
Niet te veel reps maar lekker zwaar en rustig opbouwen.

Voor het trainen op kracht is de ROM beperking die je nu hebt in je squat geen groot probleem; je kan prima trainen op kracht met een wat kleinere ROM.

Hoewel ROM-grootte een bekende variabele is bij het trainen voor hypertrofie, lijkt ook hier de beperking die je hebt (je komt tot bijna 90" flexie) geen dealbreaker; er zijn studies gedaan waarbij squats tot parallel ook tot hypertrofie leidden.

Daar het verder niet duidelijk is waardoor je ROM momenteel beperkt is, zou zorgvuldige diagnostiek en begeleiding door een hulpverlener met verstand van deze sport, zeker tot een exacter advies kunnen leiden.

Succes

Je techniek is echt slecht, daar ligt een groot probleem. Zoek een manueel therapeut die ook verstand van krachttraining heeft. Als je in de buurt van Dordt zit zou je bij mij langs kunnen komen. Ik heb zelfs een powerrack in mijn behandelkamer staan. ;)

Na nu al 2x gebeld te hebben met de fysio praktijk hier in het dorp alweer te horen gekregen dat ik volgende week nog maar is moest proberen te bellen voor een afspraak omdat ze helemaal vol zaten..
Dus nog 1 poging doen en anders toch even ergens anders proberen..

DieNase, dat klinkt goed, een manueel therapeut met een powerrack in de behandelkamer haha! :thumbs:
Ben bang dat ik die hier in de buurt niet ga vinden.. Helaas is Dordrecht een beetje te ver voor mij.. (2 uur :()
Noujaa ik zal dit topic blijven gebruiken voor updates voor als ik weer advies nodig heb!

Iedereen bedankt in ieder geval! :bow:

Azz to the grass!

Vandaag naar de fysio geweest en hij kwam met het volgende..
Toen de knieschijf er naast schoot is er waarschijnlijk een gedeelte van het kraakbeen beschadigd geraakt en hierdoor kraakt het, en is het soms gevoelig.

Hij stelde voor om een aantal weken een trainingsschema te volgen wat hij gaat maken (ben benieuwd:o) en dan kijken of ik vooruitgang boek.
Helaas raadde hij af om zware squats te gaan doen, omdat ik dan op mijn 40e een versleten knie heb, en dat is ook niet echt wenselijk..
Zo rond de 40/50 kilo zou wel ongeveer mijn max moeten zijn..

Ik ga denk ik maar proberen om zoveel mogelijk kracht te krijgen in mijn benen en kijken hoe het dan gaat..
Wel balen, dat je te horen krijgt dat je de knie van een 50-jarige hebt..!:(

Toen de knieschijf er naast schoot is er waarschijnlijk een gedeelte van het kraakbeen beschadigd geraakt en hierdoor kraakt het, en is het soms gevoelig.

Hij stelde voor om een aantal weken een trainingsschema te volgen wat hij gaat maken (ben benieuwd:o) en dan kijken of ik vooruitgang boek.
Helaas raadde hij af om zware squats te gaan doen, omdat ik dan op mijn 40e een versleten knie heb, en dat is ook niet echt wenselijk..

Ik ga denk ik maar proberen om zoveel mogelijk kracht te krijgen in mijn benen en kijken hoe het dan gaat..

klote nieuws dus.
maar.. mij zeiden ze 20 jaat trig nooit meer tekunnen rennen en springen.
nu doe ik zware deadlifts en squat 5x per week.

hopelijk gaat het jou ook zo
succes pik!

Door de dag paar setjes volledige bodyweight squats doen versterkt ook je knieën, gewicht komt later wel.

klote nieuws dus.
maar.. mij zeiden ze 20 jaat trig nooit meer tekunnen rennen en springen.
nu doe ik zware deadlifts en squat 5x per week.

hopelijk gaat het jou ook zo
succes pik!

Hopelijk gaat hij bij mij ook zo!
In ieder geval een goede motivatie om toch door te gaan met benen trainen!:)

Door de dag paar setjes volledige bodyweight squats doen versterkt ook je knieën, gewicht komt later wel.

Dit lijkt mij ook een goede tip. Heb nu ook last van mijn knie en bodyweight squats voelen best goed

Ik ga eerst even aankijken wat voor schema ik van de fysio krijg, en als dat naar mijn gevoel niet genoeg is dan ga ik zeker ook gewoon squatten met bodyweight en goeie diepte.
Bedankt voor de tip :)

:roflol:
Allemaal aannames die die therapeut helemaal niet hard kan maken.

Je bent 19jr, jouw kraakbeen kan zich nog gewoon herstellen!

:roflol:
Allemaal aannames die die therapeut helemaal niet hard kan maken.

Je bent 19jr, jouw kraakbeen kan zich nog gewoon herstellen!

Kraakbeen kan herstellen? Kijk, dat zijn woorden waar ik wat aan heb!
Als ik het zo hoor ben je zelf ook therapeut? En zo te horen iemand die meer verstand heeft van krachtsport dan de therapeut die ik had :p

Wat raad je me aan om de knie weer sterker te maken, en het kraakbeen toch te laten herstellen?

Kraakbeen kan herstellen? Kijk, dat zijn woorden waar ik wat aan heb!
Als ik het zo hoor ben je zelf ook therapeut? En zo te horen iemand die meer verstand heeft van krachtsport dan de therapeut die ik had :p

Wat raad je me aan om de knie weer sterker te maken, en het kraakbeen toch te laten herstellen?

Ik denk precies hetgeen jouw therapeut je afgeraden heeft: squatten.

Zoek een sportfysio, die kan je verder helpen dan een gewone fysio. Oa stabilisatie oefeningen kunnen je knie veel sterker maken, maar niet iedere willekeurige stabiliatieoefening zal je zomaar helpen > sportfysio

Terug
Naar boven