XXL Nutrition

Stemmen helpt toch niks en als ik stem is het op de PvdA

We kunnen ook een aantal mensen bij de deur zetten die dan beslissen of je wel/niet goed genoeg bent om te stemmen!!!

En verbindt er een prijs aan. 10 euro om te stemmen! (en verlaag bepaalde belatingen met eenzelfde bedrag om het puur als drempel op te werpen en geen extra inkomstenbron)
Ik zou liever een kennis testje voor het stemmen (via de computer) en wat vragen over politiek zien. Als men pakweg minder dan 6 van de 10 vragen juist heeft, mag men niet stemmen. Een beetje democratische vrijheid opgeven voor meer waardevolle stemmen dus.

Ik zou liever een kennis testje voor het stemmen (via de computer) en wat vragen over politiek zien. Als men pakweg minder dan 6 van de 10 vragen juist heeft, mag men niet stemmen. Een beetje democratische vrijheid opgeven voor meer waardevolle stemmen dus.

Democratie>waardevolle stemmen.

Democratie houdt in dat ook de plebs mogen stemmen, houden dus zo.

Democratie>waardevolle stemmen.
Huh? De kracht van de democratie is het gezond verstand van de burger. Stemmen zonder nadenken is alles behalve je verstand gebruiken.

Democratie houdt in dat ook de plebs mogen stemmen, houden dus zo.

Het deficit van de democratie is de stemmer die niet weet waar hij/zij voor stemt en uit 'traditie' op een bepaalde partij stemt, of die nu goed gepresteerd heeft of niet. Het plebs mag wel stemmen, maar dan wel bewust. Denk niet dat dat een onredelijke eis is. Redelijker dan laten betalen voor een stem in elk geval.

• Topic Starter Topic Starter
Een IQ test lijkt mij ook niet de oplossing. Domme mensen moeten ook vertegenwoordigt worden. Oplossingen die mij goed lijken:

- Organiseer informatie avonden waarop je informatie kunt winnen over politieke partijen, als je naar deze avonden bent geweest kan je kiezen om je stem 10% zwaarder te laten tellen.
- verhoog de drempel om te stemmen doormiddel van meer papierwerk of/en het moeten betalen van 5 euro om te mogen stemmen.

Wat ik dus bedoel is een kennis test.

Betalen voor een stem, omg, hoe kom je erop???

Geen IQ, een KENNIS test.

Betalen voor een stem, omg, hoe kom je erop???

En nu ga je mijn idee belachelijk maken :P

Kennis test is idd beter dan IQ test, maar hoe ga je alle stemgerechtigden toetsen? 5 euro kunnen mensen die graag willen stemmen en hun stem kunnen onderbouwen heus wel missen. Je kan ook een half jaar na de verkiezingen iedereen die gestemd heeft weer die 5 euro teruggeven.

En nu ga je mijn idee belachelijk maken :P

Kennis test is idd beter dan IQ test, maar hoe ga je alle stemgerechtigden toetsen? 5 euro kunnen mensen die graag willen stemmen en hun stem kunnen onderbouwen heus wel missen. Je kan ook een half jaar na de verkiezingen iedereen die gestemd heeft weer die 5 euro teruggeven.
Betalen om te stemmen komt in geen enkel land ter wereld voor, voor zover ik weet, het zal er nooit komen en als er toch ooit een land komt dat zo gek is om daar aan te denken zal de opkomst zo laag zijn dan er nauwelijks nog van een democratie gesproken kan worden.

Ik wil andere argumenten niet belachelijk maken ofzo, maar het moet wel redelijk blijven vind ik. Een IQ test bedoelde ik inderdaad niet (stond er eerst wel) maar ik denk niet dat het zo vreemd is om van iemand die de leiding van het ganse land mee bepaald te eisen dat die persoon weet wat ie überhaupt stemt.

Men gaat naar de stemcomputer, men beantwoord voor het stemmen 10 eenvoudige vraagjes over de partijen... de computer laat nog niet weten of die persoon geslaagd was. Iedereen mag stemmen, maar als je in de vragenronde bijv. minder dan 5 of 6 vragen juist had, dan telt je stem niet mee.

Ik bedoel wat is er zo vreemd aan? Als we een manager kiezen voor een bedrijf, dan willen we ook dat de mensen die deze manager uitkiezen bekwaam zijn en weten wie ze aan het roer zetten. Maar dit doen we niet in een democratische stemming voor politieke leiders van een heel land? Ik vind dat vreemd. Waarom niet de mensen die de leiding kiezen een test laten doen zodat je weet dat je de stemmen die je krijgt bewust zijn, en niet zomaar een stem die geen enkele onderbouwing heeft.

Dergelijk systeem zou op termijn goede politiek belonen, want mensen die bewust stemmen, die stemmen gewoonlijk voor politici die hun job in de afgelopen jaren goed hebben gedaan.

Nu weet ik ook wel dat de kans ook zeer klein is dat men zoiets zou invoeren, maar goed puur theoretisch gezien lijkt het mij niet slecht.

Een discussie over wie wel/niet mag stemmen in een democratie :roflol:

Een discussie over wie wel/niet mag stemmen in een democratie :roflol:
Er zijn nog wel meer mensen die geen stemrecht hebben hoor: illegalen, gevangenen,... het stellen van voorwaarden op stemrecht is niets nieuws en kan positief bijdragen.

@ T, zijn er dan wel landen waar je een vragenlijstje moet invullen om je stem te laten gelden? Is opzich best een goed idee hoor, maar lijkt me lastig om met goede vragen te komen en ga je dan aan iedereen de zelfde vragen stellen? is wel zo eerlijk, maar dan is er een grote kans dat de antwoorden gewoon op internet komen te staan. Hoewel dit natuurijk wel weel de drempel verhoogd heeft.

@ T, zijn er dan wel landen waar je een vragenlijstje moet invullen om je stem te laten gelden? Is opzich best een goed idee hoor, maar lijkt me lastig om met goede vragen te komen en ga je dan aan iedereen de zelfde vragen stellen? is wel zo eerlijk, maar dan is er een grote kans dat de antwoorden gewoon op internet komen te staan. Hoewel dit natuurijk wel weel de drempel verhoogd heeft.
Het zorgt inderdaad weer voor problemen/moeilijkheden en ik denk dat daarom ook niemand het aan durft er nog maar aan te denken... helaas houden we zo een hele groep mensen die eigenlijk niet weten welke leiders ze macht geven. Het probleem is ook dat de meerderheid van de bevolking eigenlijk niet goed op de hoogte is van de politiek. De partijen die de macht keer op keer krijgen zijn vaak niet de partijen die het verdienen. Ik denk dat er weinig aan kan gebeuren gezien de gevoeligheid van de zaak. Misschien een manier zoeken om mensen bewuster te maken van hun stem :dunno:

Zie een paar posts terug:

"Organiseer informatie avonden waarop je informatie kunt winnen over politieke partijen, als je naar deze avonden bent geweest kan je kiezen om je stem 10% zwaarder te laten tellen."

Deze avonden of dagen gewoon gratis maken en misschien komen met reclame campagnes die niet oproepen om te stemmen, maar om je te verdiepen in op wat je stemt.

Natuurlijk gaat de regering niet echt komen met dingen die de drempel to stemmen verhogen, aangezien dit cabinet het vooral van de mensen moet hebben die niet weten waarop ze stemmen.

Zie een paar posts terug:

"Organiseer informatie avonden waarop je informatie kunt winnen over politieke partijen, als je naar deze avonden bent geweest kan je kiezen om je stem 10% zwaarder te laten tellen."

Deze avonden of dagen gewoon gratis maken en misschien komen met reclame campagnes die niet oproepen om te stemmen, maar om je te verdiepen in op wat je stemt.
prima :thumbup:

Natuurlijk gaat de regering niet echt komen met dingen die de drempel to stemmen verhogen, aangezien dit cabinet het vooral van de mensen moet hebben die niet weten waarop ze stemmen.
Inderdaad, de bewuste stemmers vormen een kleine minderheid, niet interessant voor de machtspartijen.

Het deficit van de democratie is de stemmer die niet weet waar hij/zij voor stemt en uit 'traditie' op een bepaalde partij stemt, of die nu goed gepresteerd heeft of niet. Het plebs mag wel stemmen, maar dan wel bewust. Denk niet dat dat een onredelijke eis is. Redelijker dan laten betalen voor een stem in elk geval.

Betalen om te stemmen komt in geen enkel land ter wereld voor, voor zover ik weet, het zal er nooit komen en als er toch ooit een land komt dat zo gek is om daar aan te denken zal de opkomst zo laag zijn dan er nauwelijks nog van een democratie gesproken kan worden.

Er lopen hier verschillende zaken door elkaar.

Het doel met het 'duur' maken van een stem is dat dit onverschillige mensen wegneemt, en hierdoor krijgen de mensen met grote politieke interesse en belangen een zwaardere stem.

Een ander probleem is dat mensen slecht geinformeerd zijn en hierdoor totaal geen verstand van zaken hebben, ook dit resulteert in een suboptimale uitslag. Hier helpt het duurder maken van een stem niet, en zou bijvoorbeeld een testje of motivatie gevraagd kunnen worden.

Verschillende problemen dus die om een andere oplossing vragen.

Het is inderdaad wel een dubieuze praktijk, en neigt nogal naar een superioriteitsdenken. Maar feit blijft dat veel mensen niet in staat zijn rationele keuzes te maken en hiermee in verkiezingen de bevolking als geheel met een probleem opzadelt, wat toch grote gevolgen kan hebben.

[Link niet meer beschikbaar] over de market for votes. Auter als gasthoogleraar gehad dit jaar, indrukwekkend intellect deze kerel.

Huh? De kracht van de democratie is het gezond verstand van de burger. Stemmen zonder nadenken is alles behalve je verstand gebruiken.
Je kan niet verwachten dat de hele bevolking, die vertegenwoordigd wordt door een parlement, bestaat uit alleen maar weldenkende mensen. Ook domme mensen moeten vertregenwoordigd worden;)

Betalen voor een stem vind ik idd nog meer stupide. Maar ook differentiëren tussen verschillende groepen wat stemmen betreft gaat wat mij betreft te ver.
Dan kom je al snel bij het innemen van ons democratisch recht, en dat gaat te ver. Dan kom je al snel uit bij Noord-Koreaanse verkiezingspraktijken (J/K, maar vind het gewoon grappig hoe het daar gaat.)

Je kan niet verwachten dat de hele bevolking, die vertegenwoordigd wordt door een parlement, bestaat uit alleen maar weldenkende mensen. Ook domme mensen moeten vertregenwoordigd worden;)
Nogmaals, het gaat niet over slim of dom, maar eerder over bewust of onbewust. Wat hebben we nu aan iemand die, ongeacht of de Pvda goed werk heeft geleverd heeft of niet, toch op die partij blijft stemmen? Dat is hetzelfde als een manager van een bedrijf die het bedrijf niet vooruithelpt, maar telkens opnieuw kan blijven functioneren omdat het personeel er zich toch niks van aantrekt.

Ik stem op de PvV, mensen die op een linkse partij stemmen zijn landverraders en werken samen met de moslim terroristen.

In een goede Democratie zouden alleen NEDERLANDERS mogen stemmen met een iq vanaf minimaal 80 omdat je ergens een grens moet trekken. Dus mensen die een eigen mening zouden kunnen hebben.
Builderbb ik denk dat veel zieltjes zoals jij een probleem zouden hebben. pvda, sp, cda, vvd & d66 zijn vriendjes = verraders van dit land en willen alleen zichzelf verrijken. Maargoed wie zijn ziel aan de duivel verkoopt zal na zijn dood gestraft worden.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven