XXL Nutrition

Tatsujin’s traininglog

Foto van je tussendoortjes mist.

Waarom een picanto als je in een cut zit?
Je zit nu boven je doel qua voeding.
Heeft dat een reden?

Laatst bewerkt:
Weeg jij ook je eten af?

Bijv je brood, het zijn precies ronde getallen. Maar het ene brood is het andere niet in gewicht.
Heb je de pikanto ook gewogen vooraf? Ik zie dat een portie 120gr is ipv 100gr.

Als je maaltijdpannetje is omdat je geen zin hebt om te koken, dan is dat simpel op te lossen door te preppen

• Topic Starter Topic Starter
Goed dat je iedere dag bijhoudt wat je eet. Heb je ook iets van een plan, of is het puur alles noteren wat je eet?

En heb je een beetje een idee voor jezelf waar het fout gaat? Er kunnen 101 redenen zijn. Maar wat de reden ook is, er is vrijwel altijd een oplossing voor te vinden
Niet een heel specifiek plan, maar ik probeer doorgaans wat minder koolhydraten en suikers te eten. Dit omdat ik van de voedingsconsulente van de huisarts, dit moest proberen terug te schroeven ivm te hoge bloedsuiker. Begin vorige maand weer bloed afgenomen en de bloedsuikerwaarde was helemaal perfect (evenals als de bloeddruk). Daarnaast probeer ik wel veel eiwitten binnen te krijgen en niet boven de 2500kcal per dag te komen.

Ik denk dat het grootste struikelblok consistentie is, op sommige dagen ben ik vrij strict en op andere dagen minder of kan ik redelijk overboord gaan.

Weeg jij ook je eten af?

Bijv je brood, het zijn precies ronde getallen. Maar het ene brood is het andere niet in gewicht.
Heb je de pikanto ook gewogen vooraf? Ik zie dat een portie 120gr is ipv 100gr.
Nee, ik ga uit van wat er op de verpakking staat. En dat kan inderdaad afwijken, dat is ook de reden dat ik de hoeveelheid kcal op de app, een stuk lager heb gezet om daarmee een marge in te bouwen.

Wat betreft de pikanto, volgens de verpakking is 1 pikanto 100gram. Maar ik heb het niet nagewogen.

Als je maaltijdpannetje is omdat je geen zin hebt om te koken, dan is dat simpel op te lossen door te preppen
Het is niet per se dat, meer omdat het overzichtelijk is en makkelijk bij te houden hoeveel erin zit en wat er qua voedingsstoffen en waarden inzit.

Bijlagen

• IMG_5174.jpeg
    IMG_5174.jpeg
    148,8 KB · Weergaven: 9
Reden: Aanvulling
Ik denk dat het grootste struikelblok consistentie is, op sommige dagen ben ik vrij strict en op andere dagen minder of kan ik redelijk overboord gaan.
Goed dat jij je hier bewust van bent. Is het omdat je een onbedwingbare trek in bepaalde dingen hebt, of is het omdat je geen zin hebt om te koken?

Het eerste is prima op te lossen door op zoek te gaan naar alternatieven. Een cola light voor een zoete trek of een zelfgemaakte hamburger ipv fast-food. Het tweede is voorbereiding. Menigeen hier kookt voor meerdere dagen.

Het is niet per se dat, meer omdat het overzichtelijk is en makkelijk bij te houden hoeveel erin zit en wat er qua voedingsstoffen en waarden inzit.
Bij wat je zelf maakt weet je altijd beter wat er in zit?

Foto van je tussendoortjes mist.

Waarom een Mexicanen als je in een cut zit?
Je zit nu boven je doel qua voeding.
Heeft dat een reden?
Ah okay, heb een screenshot van m’n tussendoortjes bij deze post bijgevoegd.

Boven het doel van de app, ja. Dat klopt, omdat ik die bewust lager heb afgesteld. Om op gewicht te blijven zou ik per dag ongeveer 3654-4427kcal per dag(afhankelijk van de gebruikte calculator), dus met die 2444kcal van gisteren zit ik daar ruim onder.

En ik wil het mezelf niet supermoeilijk maken, door snacks bijvoorbeeld helemaal uit te bannen. Maar goed, misschien moet ik dat maar skippen of vervangen door wat voedzamers en iets wat meer verzadiging geeft.

Bijlagen

• IMG_5175.jpeg
    IMG_5175.jpeg
    56,6 KB · Weergaven: 15
Reden: Aanvulling
Laatst bewerkt:
Nee, ik ga uit van wat er op de verpakking staat. En dat kan inderdaad afwijken, dat is ook de reden dat ik de hoeveelheid kcal op de app, een stuk lager heb gezet om daarmee een marge in te bouwen.

Wat betreft de pikanto, volgens de verpakking is 1 pikanto 100gram. Maar ik heb het niet nagewogen.

Ik snap dat het overnemen van de verpakkingswaarden makkelijk is, maar ik zou je toch echt aanraden om je eten te wegen voordat je het gaat bereiden.

Ik zou ook de gegevens van de verpakking vergelijken met de gegevens van MyFitnessPal. Uit eigen ervaring merk ik dat wijzigingen best vaak voorkomen en niet goed worden verwerkt.

Jazeker, ik track het via een app.

Ik heb screenshots van het overzicht van gisteren bijgevoegd.
Zou uit zetten dat hij activiteit caloriën er bij rekent. Hier klopt 9 van de 10 keer geen hol van. Je telefoon kan helemaal niet weten wat je verbrand en een applewatch of dergelijke ook niet.

Zou uit zetten dat hij activiteit caloriën er bij rekent. Hier klopt 9 van de 10 keer geen hol van. Je telefoon kan helemaal niet weten wat je verbrand en een applewatch of dergelijke ook niet.
Goed punt, had hier al eens over nagedacht, maar dacht het compenseert dan weer voor de kcal die ik verbrand tijdens gym-sessies, omdat die niet worden meegenomen.

Maar ik zal het uitzetten en kijken of dat beter werkt.

Goed punt, had hier al eens over nagedacht, maar dacht het compenseert dan weer voor de kcal die ik verbrand tijdens gym-sessies, omdat die niet worden meegenomen.

Maar ik zal het uitzetten en kijken of dat beter werkt.
Is inderdaad veel beter.

Denk dat dit je grootste struikelblok is. Ik doe een aanname maar gok dat je misschien uit schaamte of teleurstelling op zo'n dag dit ook niet registreet.
Dan kan je al gouw duizenden kcals weg hebben gewerkt wat zo een week of meer aan progressie teniet doet. Mischien handig om steevast veel groente bij 2 maaltijden toe te voegen. Een halve kilo sperziebonen bijvoorbeeld is een keer 200 caloriën maar vult wel heel goed.

Goed dat jij je hier bewust van bent. Is het omdat je een onbedwingbare trek in bepaalde dingen hebt, of is het omdat je geen zin hebt om te koken?

Het eerste is prima op te lossen door op zoek te gaan naar alternatieven. Een cola light voor een zoete trek of een zelfgemaakte hamburger ipv fast-food. Het tweede is voorbereiding. Menigeen hier kookt voor meerdere dagen.

Bij wat je zelf maakt weet je altijd beter wat er in zit?
Onbedwingbare trek zou ik het niet noemen, want als ik het niet in in huis heb, taal ik er ook niet naar en merk ook niet per se veel van honger.

Maar…..stel, er is bijvoorbeeld een aanbieding van eiwitrijke energierepen en ik haal dan een paar pakken tegelijk, dan kan ik die wel binnen no time opeten ipv 1 per dag of iets dergelijks. Omdat ik het in huis heb en het binnen handbereik ligt.

Geen zin om te koken is het ook niet echt, maar ik kan soms lange dagen werken en dan meteen willen sporten of een andere verplichting of andere activiteit hebben. Dus het is bovenal gemak.

Je hebt gelijk dat je beter weet wat erin zit als je dingen zelf maakt, maar ik vind het dan soms wat lastig om het precies naar 1 portie te kunnen vertalen als je in 1 keer veel maakt of voor meerdere dagen kookt. Maar goed, dingen afwegen zou hier zeker bij kunnen helpen.

Is inderdaad veel beter.

Denk dat dit je grootste struikelblok is. Ik doe een aanname maar gok dat je misschien uit schaamte of teleurstelling op zo'n dag dit ook niet registreet.
Dan kan je al gouw duizenden kcals weg hebben gewerkt wat zo een week of meer aan progressie teniet doet. Mischien handig om steevast veel groente bij 2 maaltijden toe te voegen. Een halve kilo sperziebonen bijvoorbeeld is een keer 200 caloriën maar vult wel heel goed.
Schaamte of teleurstelling denk ik eerlijk gezegd niet, want heb ook echt wel vreetbuien getrackt en kan daarvan ook screenshots laten zien.

Het is meer zo dat ik nog weleens uit eten ga met vrienden of collega’s en het dan lastig is om precies bij te houden wat je hebt gegeten en het er dan ook wel van neemt. Maar tegenwoordig als ik weet dat ik uit eten ga of iets, probeer ik eerder op de dag wat minder te eten of alleen een hoofdgerecht te bestellen ipv ook een voor- en nagerecht en dan cola zero als drinken.

De tip van veel groenten voor een vol gevoel en als gezond alternatief voor snacken is zeker een goede.

Is inderdaad veel beter.

Ter lering en vermaak; hierbij screenshots van zo’n ‘schransdag’.

Bijlagen

• IMG_5176.jpeg
    IMG_5176.jpeg
    134,2 KB · Weergaven: 24
  • IMG_5177.jpeg
    IMG_5177.jpeg
    144 KB · Weergaven: 22
  • IMG_5178.jpeg
    IMG_5178.jpeg
    128,1 KB · Weergaven: 23
Onbedwingbare trek zou ik het niet noemen, want als ik het niet in in huis heb, taal ik er ook niet naar en merk ook niet per se veel van honger.

Maar…..stel, er is bijvoorbeeld een aanbieding van eiwitrijke energierepen en ik haal dan een paar pakken tegelijk, dan kan ik die wel binnen no time opeten ipv 1 per dag of iets dergelijks. Omdat ik het in huis heb en het binnen handbereik ligt.
Ja hier hetzelfde hoor. Wat ik in huis heb, gaat op :roflol:
Geen zin om te koken is het ook niet echt, maar ik kan soms lange dagen werken en dan meteen willen sporten of een andere verplichting of andere activiteit hebben. Dus het is bovenal gemak.
Juist dan is het toch fijn als je thuiskomt en een goede maaltijd in de koelkast hebt klaarstaan die je hebt gemaakt op een minder drukke dag? 😊

maar ik vind het dan soms wat lastig om het precies naar 1 portie te kunnen vertalen als je in 1 keer veel maakt of voor meerdere dagen kookt. Maar goed, dingen afwegen zou hier zeker bij kunnen helpen.
Hoeft ook niet precies 😊

Voorbeeldje: ik heb 2x per dag een maaltijd met 40gr rijst. Ongekookt gewogen (rijst altijd ongekookt wegen, gekookt geeft een vertekend beeld).

Ik kook dan 240gr rijst en verdeel dat over 6 bakjes. Het ene bakje bevat dan misschien 50 gr rijst,... maar het andere bakje 30 gr rijst. Ik kan het evt nog nawegen om te kijken of het gelijk verdeeld is. Maar of het nu wel of niet gelijk verdeeld is, het totaal is nooit meer dan die 240gr.

Eiwitrepen en dergelijk heb je helemaal niet nodig. Vullen nagenoeg niet en bevatten vaak toch erg veel caloriën. En aan je registratie te zien krijg je al ruim voldoende eiwitten binnen.

Schaamte of teleurstelling denk ik eerlijk gezegd niet, want heb ook echt wel vreetbuien getrackt en kan daarvan ook screenshots laten zien.

Het is meer zo dat ik nog weleens uit eten ga met vrienden of collega’s en het dan lastig is om precies bij te houden wat je hebt gegeten en het er dan ook wel van neemt. Maar tegenwoordig als ik weet dat ik uit eten ga of iets, probeer ik eerder op de dag wat minder te eten of alleen een hoofdgerecht te bestellen ipv ook een voor- en nagerecht en dan cola zero als drinken.
Ja dit is een afweging die je zelf moet maken. Ik zou persoonlijk het uit eten even een tijdje katen ziten of max 1 maal per maand.
Ik eet zelf heel de dag niks als ik weet dat ik uit eten ga en echt ga schransen of alleen een kilo kwark. Maar ja dat is ook weer iets wat je zelf een afweging in moet maken.

Zijn voedingschema is niet duurzaam daar zit het probleem. Leven op high protein toetjes is 3 dagen afzien en 4de dag “schransdag” jezelf volladen.

Jojo maximaal. Leer wat je moet eten voor verzadiging te creëeren en een leefstijl wat duurzaam is. Dit is gewoon afwachten tot het mis gaat en vandaar je al maanden op en neer schommelt.

Fruit, groente, mager vlees, wit vis, gezonden koolhydraat bron, gezonden vetten dat is allemaal wat je moet eten, niet de high protein peach lemon perzik smaak.

Zou persoonlijk die eiwit toetjes enzo ook schrappen en vervangen met magere kwark. Des noods een schepje flavour powder er door.

Zou persoonlijk die eiwit toetjes enzo ook schrappen en vervangen met magere kwark. Des noods een schepje flavour powder er door.
Ja doet doe ik ook, maar voornamelijk om kosten te besparen. Zeg niet dat de high protein toetjes slecht zijn, zeer zeker niet maar om erop te leven is ook weer wat. Ook overal waar “low sugar” op staat of “low fat” wilt absoluut niet zeggen dat het gezond is.

Wat is eigenlijk gezond en wat is ongezond? Balans is key en ts hoeft met 125kg bw totaal geen honger te hebben, sterker nog ik zou een voedingschema kunnen maken waar die makkelijk 10/20kg op zal verliezen en zijn voeding dagelijks niet eens op krijgt qua hoeveelheid. Iedereen die gelooft dat ts 2200 kcal eet op 125kg en daarom half jaar stagneert moet zijn account maar deleten. Hier speelt mee dat ts 2/3 dagen afziet en de 4de dag ayce yolo gaat.

En schransen komt voor uit het afzien.

Zijn voedingschema is niet duurzaam daar zit het probleem. Leven op high protein toetjes is 3 dagen afzien en 4de dag “schransdag” jezelf volladen.

Jojo maximaal. Leer wat je moet eten voor verzadiging te creëeren en een leefstijl wat duurzaam is. Dit is gewoon afwachten tot het mis gaat en vandaar je al maanden op en neer schommelt.

Fruit, groente, mager vlees, wit vis, gezonden koolhydraat bron, gezonden vetten dat is allemaal wat je moet eten, niet de high protein peach lemon perzik smaak.
Het lullige is ook dat die toetjes en repen hem het gevoel geven dat hij goed bezig is. Kijk die flapjacks, dat komt overeen met 14x (!) een Mars wegwerken

Het lullige is ook dat die toetjes en repen hem het gevoel geven dat hij goed bezig is. Kijk die flapjacks, dat komt overeen met 14x (!) een Mars wegwerken
Ja marketing is echt goed tegenwoordig.

Ik zie wine gums in de winkel waarop “low sugar” staat, verkoopt als een malle maar dit wil niet zeggen dat het snoepworteltjes zijn.

Terug
Naar boven