Goed dat jij je hier bewust van bent. Is het omdat je een onbedwingbare trek in bepaalde dingen hebt, of is het omdat je geen zin hebt om te koken?
Het eerste is prima op te lossen door op zoek te gaan naar alternatieven. Een cola light voor een zoete trek of een zelfgemaakte hamburger ipv fast-food. Het tweede is voorbereiding. Menigeen hier kookt voor meerdere dagen.
Bij wat je zelf maakt weet je altijd beter wat er in zit?
Onbedwingbare trek zou ik het niet noemen, want als ik het niet in in huis heb, taal ik er ook niet naar en merk ook niet per se veel van honger.
Maar…..stel, er is bijvoorbeeld een aanbieding van eiwitrijke energierepen en ik haal dan een paar pakken tegelijk, dan kan ik die wel binnen no time opeten ipv 1 per dag of iets dergelijks. Omdat ik het in huis heb en het binnen handbereik ligt.
Geen zin om te koken is het ook niet echt, maar ik kan soms lange dagen werken en dan meteen willen sporten of een andere verplichting of andere activiteit hebben. Dus het is bovenal gemak.
Je hebt gelijk dat je beter weet wat erin zit als je dingen zelf maakt, maar ik vind het dan soms wat lastig om het precies naar 1 portie te kunnen vertalen als je in 1 keer veel maakt of voor meerdere dagen kookt. Maar goed, dingen afwegen zou hier zeker bij kunnen helpen.
Is inderdaad veel beter.
Denk dat dit je grootste struikelblok is. Ik doe een aanname maar gok dat je misschien uit schaamte of teleurstelling op zo'n dag dit ook niet registreet.
Dan kan je al gouw duizenden kcals weg hebben gewerkt wat zo een week of meer aan progressie teniet doet. Mischien handig om steevast veel groente bij 2 maaltijden toe te voegen. Een halve kilo sperziebonen bijvoorbeeld is een keer 200 caloriën maar vult wel heel goed.
Schaamte of teleurstelling denk ik eerlijk gezegd niet, want heb ook echt wel vreetbuien getrackt en kan daarvan ook screenshots laten zien.
Het is meer zo dat ik nog weleens uit eten ga met vrienden of collega’s en het dan lastig is om precies bij te houden wat je hebt gegeten en het er dan ook wel van neemt. Maar tegenwoordig als ik weet dat ik uit eten ga of iets, probeer ik eerder op de dag wat minder te eten of alleen een hoofdgerecht te bestellen ipv ook een voor- en nagerecht en dan cola zero als drinken.
De tip van veel groenten voor een vol gevoel en als gezond alternatief voor snacken is zeker een goede.