XXL Nutrition

The Lebowski Chronicles, part II

Gewoon een brainstorm, is er een bepaald punt waar je in de squat wat zwakker bent en aan zou kunnen werken? Bijvoorbeeld door eens per week paused te doen. Of misschien heb je ergens een blokkade, ik liep ook ineens helemaal vast totdat iemand zag dat ik op diepte met mijn linkerhamstring niet genoeg kon ''vuren''. Dat laten lostrekken met mylogenics (en inmiddels een rechterbovenbeen dat 4cm meer in omtrek was) en vanaf dat punt met splitsquats als aanvulling weer begonnen met progressie maken en het plateau hard doorbroken.

Gewoon een brainstorm, is er een bepaald punt waar je in de squat wat zwakker bent en aan zou kunnen werken? Bijvoorbeeld door eens per week paused te doen. Of misschien heb je ergens een blokkade, ik liep ook ineens helemaal vast totdat iemand zag dat ik op diepte met mijn linkerhamstring niet genoeg kon ''vuren''. Dat laten lostrekken met mylogenics (en inmiddels een rechterbovenbeen dat 4cm meer in omtrek was) en vanaf dat punt met splitsquats als aanvulling weer begonnen met progressie maken en het plateau hard doorbroken.
In het PtW programma zit al een paused squat vanaf het 2e programma, maar weet niet of Kraak deze ook echt heeft gebruikt.

Pessimist

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.004

In het PtW programma zit al een paused squat vanaf het 2e programma, maar weet niet of Kraak deze ook echt heeft gebruikt.

Ik heb niet het idee dat er iets niet goed werkt. Iedereen heeft zijn sticking point, en de mijne is vrij typisch. Paused squats heb ik vaak genoeg gedaan, de laatste tijd alleen even niet. Ik ben er wel fan van op zich.

Ik ga nu (alleen wat squat betreft) naar PtW 2, maar was van plan frontsquats te doen ipv paused regular.

EDIT: had wel wat problemen te laatste tijd met de balans, komt omdat mijn bovenrug net anders staat denk ik. Is inmiddels over. Voor bench en deadlift is het zelfs een duidelijke verbetering.

Ik weet dat lifting nog meer dan het leven zelf een kwestie is van (vaak onverklaarbare) ups en downs, maar na zoveel jaren kom ik telkens weer rond dit niveau uit. Ik begin onderhand wel pessimistisch te worden ja. Leg maar eens uit dan waarom ik dan niet moet zijn :)

Crakie iets uitleggen... heb daar niet zo'n fijne ervaringen mee dus ik pas. :D

Misschien toch yoga?

• #1.006
Niet zo kinderachtig Chick, we verschillen wel eens van mening en we hebben ons allebei wel eens sterker uitgedrukt dan nodig, maar dat wil niet zeggen dat ik je input niet op prijs stel.

Yoga sluit ik niet uit, voor nu zet ik mijn geld op GPP-sessies.

ik weet allemaal niks van moeilijke trainingsschema's en progressiemodellen enzo, maar toen ik ''vroeger'' tegen echte gewapende beton plateaus aandonderde, ging ik altijd aan de slag met uitfaseren, kinderlijk eenvoudig ofcourse maar het bracht me eigenlijk altijd wel verder. langzaam dat wel, maar wel verder.
just saying.

Laatst bewerkt:
Niet zo serieus, was een grapje. Maar eerlijk ik zou het niet weten. Er zijn zoveel factoren die hier invloed op kunnen hebben dat het voor mij gissen zou zijn. Iets waar ik ondertussen wel redelijk wat kennis over heb vergaard is dat we door de jaren heen steeds meer restricties in ons myofasciale systeem 'opsparen'. Zeker wanneer de sport die wij uitoefenen is gebaseerd op compressie. Daarnaast gaat dit systeem naar mate we ouder worden steeds verder achteruit waardoor de kans op nieuwe restricties steeds verder toeneemt. Wanneer de fascie minder soepel wordt dan glijden deze systemen steeds slechter en zullen je lifts steeds minder efficiënt worden. Niet alleen je lifts maar je hele lichaam zal minder efficiënt functioneren. Naast de oude blessure die ik in 2010 opliep begint de tijd me ondertussen in te halen en zal het steeds moeilijker worden deze restricties eruit te krijgen. Niet alleen omdat ik ouder word maar ook omdat ze er al zo lang zitten wat de conditie van de spieren en de fascie niet bevorderen. Vandaar dat ik gestart ben met een speciaal gewrichtsmobiliteit programma die zich specifiek richt op deze problematiek. Ik noem het yoga, het lijkt erop maar is het ook weer niet. Het tevens toepassen van een trainingssyteem waarbij je je lichaam belast door decompressie op de gewrichten zal balans brengen (compressie / decompressie).

Wat je ook kan helpen is eens een goed powerlifting programma te volgen, bijvoorbeeld sheiko. Niet denken maar invullen en strict volgen. Kijken wat het je brengt.

Laatst bewerkt:
12-15 werksets op dup is toch helemaal niet veel

misschien een longshot, maar ben je de boel niet een beetje te ver aan t dooranalyseren? Je hebt wel gewoon nog plezier in het trainen enzo? Gewoon consistent door blijven gaan dan en als je niet meer vooruit komt, meer gaan doen

• #1.010
ik weet allemaal niks van moeilijke trainingsschema's en progressiemodellen enzo, maar toen ik ''vroeger'' tegen echte gewapende beton plateaus aandonderde, ging ik altijd aan de slag met uitfaseren, kinderlijk eenvoudig ofcourse maar het bracht me eigenlijk altijd wel verder. langzaam dat wel, maar wel verder.
just saying.

Wat bedoel je met uitfaseren?

Niet zo serieus, was een grapje. Maar eerlijk ik zou het niet weten. Er zijn zoveel factoren die hier invloed op kunnen hebben dat het voor mij gissen zou zijn. Iets waar ik ondertussen wel redelijk wat kennis over heb vergaard is dat we door de jaren heen steeds meer restricties in ons myofasciale systeem 'opsparen'. Zeker wanneer de sport die wij uitoefenen is gebaseerd op compressie. Daarnaast gaat dit systeem naar mate we ouder worden steeds verder achteruit waardoor de kans op nieuwe restricties steeds verder toeneemt. Wanneer de fascie minder soepel wordt dan glijden deze systemen steeds slechter en zullen je lifts steeds minder efficiënt worden. Niet alleen je lifts maar je hele lichaam zal minder efficiënt functioneren. Naast de oude blessure die ik in 2010 opliep begint de tijd me ondertussen in te halen en zal het steeds moeilijker worden deze restricties eruit te krijgen. Niet alleen omdat ik ouder word maar ook omdat ze er al zo lang zitten dit zal de conditie van de spieren en de fascie niet bevorderen. Vandaar dat ik gestart ben met een speciaal gewrichtsmobiliteit programma die zich specifiek richt op deze problematiek. Ik noem het yoga, het lijkt erop maar is het ook weer niet. Het tevens toepassen van een trainingssyteem waarbij je je lichaam belast door decompressie op de gewrichten zal balans brengen (compressie / decompressie).

Wat je ook kan helpen is eens een goed powerlifting programma te volgen, bijvoorbeeld sheiko. Niet denken maar invullen en strict volgen. Kijken wat het je brengt.

Ik ben er nooit goed in geweest dit soort dingen op te pikken in mijn lichaam, maar ik heb geen klachten. Behalve dat ik erg snel instort als ik frequent 85+% moet liften, al is het volume nog zo laag.

Sheiko is zeker een optie, maar ik moet nog wel wat lineaire progressie kunnen boeken.

misschien een longshot, maar ben je de boel niet een beetje te ver aan t dooranalyseren? Je hebt wel gewoon nog plezier in het trainen enzo? Gewoon consistent door blijven gaan dan en als je niet meer vooruit komt, meer gaan doen

Ik heb er lol in als het goed gaat :) Maar je hebt wel gelijk, ik heb 'besloten' dat ik nog maar heel weinig volume nodig zou moeten hebben (Lebowski-reflex) maar dat is gewoon niet zo. In ieder geval niet op de squat. Ophogen die hap.

Ik ben er nooit goed in geweest dit soort dingen op te pikken in mijn lichaam, maar ik heb geen klachten. Behalve dat ik erg snel instort als ik frequent 85+% moet liften, al is het volume nog zo laag.
Er zijn vrij simpele testjes om na te gaan welke restricties je hebt en iedereen heeft ze wel maar we gaan er pas wat aan doen wanneer deze restricties voor ernstige ongemakken gaan zorgen. Wanneer je wacht op dit moment dan is het traject om deze restricties te verwijderen vele malen langer en complexer dan wanneer je deze zaken nog niet als pijnlijk ervaart.
Alle zachte weefsels rond onze gewrichten belasten wij heel zwaar door middel van compressie. Je drukt als het ware de 'elasticiteit' uit dit weefsel. Deze zachte weefsels zijn erg elastisch en soepel wanneer we jong zijn dus dan komen we hier nog goed mee weg, deze weefsels worden minder elastisch wanneer we ouder worden. Ook voor jonge mensen zou het voor het lichaam verstandig zijn om kracht training gebaseerd op compressie aan te vullen door krachttraining gebaseerd op decompressie. Deze zachte weefsels worden met deze laatste methodiek ontlast en kunnen daardoor weer gevoed worden en herstellen. Helaas moet je eerst de fysieke ongemakken ondergaan en ook ouder worden om de waarde hiervan in te schatten.

Ik ben ervan overtuigd dat het herstellen van dit myofasciale systeem je een betere lifter zal maken. Een lichaam zonder restricties zal efficiënter liften waardoor je meer potentieel creëert van waaruit je progressie kunt boeken. Ik hoop dat ik dit zelf ooit nog eens kan aantonen.

Chris Duffin zie je ook regelmatig krachtoefeningen vanuit decompressie doen. Hij heeft zelfs een product ontwikkeld (SHOULDERÖK) waarmee je decompressie krachttraining doet.

Laatst bewerkt:

dit, de greg nuckols manier van programmeren.

> ga je niet vooruit en voel je je bij elke training fris. doe wat meer.
> ga je niet vooruit en voel je je bij elke training naar de klote, doe wat minder
> ga je vooruit. zo door blijven gaan.

dit is natuurlijk wel heel kort door de bocht en geld niet voor alle gevallen, maar vind het persoonlijk wel een handig vuistregel. ook geeft het aan dat het allemaal niet zo moeilijk moet zijn.

• #1.013
Er zijn vrij simpele testjes om na te gaan welke restricties je hebt en iedereen heeft ze wel maar we gaan er pas wat aan doen wanneer deze restricties voor ernstige ongemakken gaan zorgen. Wanneer je wacht op dit moment dan is het traject om deze restricties te verwijderen vele malen langer en complexer dan wanneer je deze zaken nog niet als pijnlijk ervaart.
Alle zachte weefsels rond onze gewrichten belasten wij heel zwaar door middel van compressie. Je drukt als het ware de 'elasticiteit' uit dit weefsel. Deze zachte weefsels zijn erg elastisch en soepel wanneer we jong zijn dus dan komen we hier nog goed mee weg, deze weefsels worden minder elastisch wanneer we ouder worden. Ook voor jonge mensen zou het voor het lichaam verstandig zijn om kracht training gebaseerd op compressie aan te vullen door krachttraining gebaseerd op decompressie. Deze zachte weefsels worden met deze laatste methodiek ontlast en kunnen daardoor weer gevoed worden en herstellen. Helaas moet je eerst de fysieke ongemakken ondergaan en ook ouder worden om de waarde hiervan in te schatten.

Ik ben ervan overtuigd dat het herstellen van dit myofasciale systeem je een betere lifter zal maken. Een lichaam zonder restricties zal efficiënter liften waardoor je meer potentieel creëert van waaruit je progressie kunt boeken. Ik hoop dat ik dit zelf ooit nog eens kan aantonen.

Wel interessante kost, zal er eens wat over lezen.

dit, de greg nuckols manier van programmeren.

> ga je niet vooruit en voel je je bij elke training fris. doe wat meer.
> ga je niet vooruit en voel je je bij elke training naar de klote, doe wat minder
> ga je vooruit. zo door blijven gaan.

dit is natuurlijk wel heel kort door de bocht en geld niet voor alle gevallen, maar vind het persoonlijk wel een handig vuistregel. ook geeft het aan dat het allemaal niet zo moeilijk moet zijn.

Het recente patroon is als volgt:

- Ik train een poosje lekker op relatieve hoge reps (5 à 6), die ik natuurlijk wat laag begin.
- Gewichten gaan omhoog en de reps omlaag
- Bij een rep of 3 aangekomen, gaan trainingen klote voelen en blijk ik niks te hebben gegaind.

Op basis hiervan concludeer ik: meer volume in de 6-fase, voorzichtiger ophogen.

---

LB Recovery

Squat paused
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 6
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 80 kg × 6

Good Morning
Set 1: 50 kg × 8
Set 2: 60 kg × 8

UB

Military Press
Set 2: 40 kg × 5
Set 3: 50 kg × 3
Set 4: 65 kg × 6
Set 5: 65 kg × 6
Set 6: 65 kg × 6

Pull Up
Set 1: 5 reps
Set 2: BW (+5 kg) × 6
Set 3: BW (+5 kg) × 6
Set 4: BW (+5 kg) × 5
Set 5: BW (+5 kg) × 5

Wat bedoel je met uitfaseren?
per keer dat je squat 1 set verhogen, de volgende keer 2 sets verhogen, de volgende keer 3 sets verhogen, en herhalen
bijvoorbeeld;
je squat 3 keer per week 3 werksets van 100 kg voor 6 reps
workout 1 105x6 100x6 100x6
workout 2 105x6 105x6 100x6
workout 3 105x6 105x6 105x6
workout 4 110x6 105x6 105x6
workout 5 110x6 110x6 105x6
enz
op dagen dat je jezelf lekker fris en fruitig voelt, een vierde set amrap toevoegen op 70-80 % van je gewicht dat je gebruikt hebt die dag
de reps in je werksets mogen als het zwaar word in de derde set zakken, maar altijd weer naar je gestelde max aantal reps toewerken en dan pas weer verhogen
het is bijna te simpel en erg basic en je zal het vast al wel weten, succes met zoeken in ieder geval :)

Ik heb er lol in als het goed gaat :) Maar je hebt wel gelijk, ik heb 'besloten' dat ik nog maar heel weinig volume nodig zou moeten hebben (Lebowski-reflex) maar dat is gewoon niet zo. In ieder geval niet op de squat. Ophogen die hap.
Ben bang dat dat wel de realiteit is. Stallen betekent: oefeningen zwaarder maken. Maar op een bepaald moment wordt je wel door je herstel tegengehouden natuurlijk.

• #1.016
Squat
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 115 kg × 6
Set 6: 115 kg × 6
Set 7: 115 kg × 6
Set 8: 115 kg × 6

Set erbij.

Bench Press
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 118,5 kg × 5
Set 6: 118,5 kg × 5
Set 7: 118,5 kg × 5

Deadlift
Set 1: 70 kg × 6
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 140 kg × 1
Set 4: 160 kg × 5

5 hiit sprints

Stretching

Je volgt @droopyy zijn advies op begrijp ik uit bovenstaande training? Ik hoop dat het je weer wat vooruitgang brengt.

Zelf zou ik toch eerder voor het DUP principe gaan trouwens. Waarom zou je continu aan die 6 reps vast willen houden?

• #1.018
Je volgt @droopyy zijn advies op begrijp ik uit bovenstaande training? Ik hoop dat het je weer wat vooruitgang brengt.

Zelf zou ik toch eerder voor het DUP principe gaan trouwens. Waarom zou je continu aan die 6 reps vast willen houden?

Nee, maar het komt vast wel een keer van pas. Ik ga het wekelijks volume verhogen (van 6 naar minimaal 8 sets/week), maar de frequentie terugbrengen van 3 naar 2 trainingen per week (met een recovery ertussen). Dit alleen voor squat, aanpassingen aan de rest volgen wanneer ik stall. 6 reps zijn niet heilig, het zakt vanzelf in. De volgende aanpassing zal naar maandag = volume, vrijdag = zwaar zijn, DUP dus.

Oke! Alles op z'n tijd.. :D

Terug
Naar boven