XXL Nutrition

The Lebowski Chronicles, part II

• Topic Starter Topic Starter
Squat
Set 1: 20 kg × 8
Set 2: 50 kg × 6
Set 3: 70 kg × 6
Set 4: 100 kg × 3
Set 5: 120 kg × 1
Set 6: 130 kg × 6
Set 7: 130 kg × 6

Tja, tja, zou ik nu beter vijfjes hebben gedaan? Ik rem al behoorlijk af op het sticking point, maar ik heb nog niet dat grind-gevoel.

Military Press
Set 2: 40 kg × 5
Set 3: 50 kg × 3
Set 4: 62,5 kg × 6
Set 5: 62,5 kg × 6
Set 6: 62,5 kg × 6

Smooth as silk.

Pull Up
Set 1: 6 reps BW
Set 2: BW (+5 kg) × 6
Set 3: BW (+5 kg) × 6
Set 4: BW (+5 kg) × 6

Tja, tja, zou ik nu beter vijfjes hebben gedaan? Ik rem al behoorlijk af op het sticking point, maar ik heb nog niet dat grind-gevoel.
Zolang je zonder grinden je setjes kunt maken zou ik gewoon 6-jes maken, toch? Wat is je sticking point?

Zolang je zonder grinden je setjes kunt maken zou ik gewoon 6-jes maken, toch? Wat is je sticking point?

Maar zoals eerder besproken, kun je grinden op een schaal definiëren. Vandaag bijvoorbeeld, had ik nog wel een rep of 3 in de tank op de squat. Forse grinders weliswaar, maar technisch nog goed. Toch ga ik de volgende keer een rep minder doen, omdat ik de laatste reps te langzaam vond gaan. Die trage reps dragen IMO niet bij aan het inslijten van het motorisch patroon. Eerder het tegenovergestelde.

Squat
Set 3: 70 kg × 6
Set 4: 100 kg × 5
Set 6: 132,5 kg × 6
Set 7: 132,5 kg × 6

Bench Press
Set 3: 80 kg × 6
Set 4: 100 kg × 1
Set 5: 112,5 kg × 6
Set 6: 112,5 kg × 6
Set 7: 112,5 kg × 6

Deadlift
Set 1: 70 kg × 5
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 140 kg × 1
Set 4: 150 kg × 6

Fijn dat ik de halve morgen in bed ben blijven liggen, zodat ik tot na alle verplichtingen moest wachten met trainen. 's Middags gaat het altijd lekkerder, en vandaag had ik sowieso wat extra's denk ik.

Heb vandaag een clean bill of health gekregen van de fysio. De wervels glijden weer soepel over elkaar, houding is stukken beter, mobiliteit nek en schouders is uitstekend. 1 aanhechting in de nek is nog wat aangedaan, maar beperkt de mobiliteit dus niet.

En nou een beetje preventief te werk gaan Crakie :kerst:

:burns: opa crakie

40Idny0.png

image_400x400.jpg

Goed nieuws van de nek.
Ik vind het mooi hoe je bezig bent te onderbouwen dat je nog 1 of 2 reps minder kan doen met de zelfde kwaliteit van trainen.

Maar zoals eerder besproken, kun je grinden op een schaal definiëren. Vandaag bijvoorbeeld, had ik nog wel een rep of 3 in de tank op de squat. Forse grinders weliswaar, maar technisch nog goed. Toch ga ik de volgende keer een rep minder doen, omdat ik de laatste reps te langzaam vond gaan. Die trage reps dragen IMO niet bij aan het inslijten van het motorisch patroon. Eerder het tegenovergestelde.
Semantics. Een rep die minder explosief gaat is nog geen grinder. In mijn ogen is een grinder een rep die je (met goede vorm) maar één keer kunt doen en daarna is het klaar. Wat ik destijds deed was gewoon in gewicht terug te gaan bij de volgende set op het moment dat mijn reps niet meer explosief genoeg waren en te traag omhoog gingen. Maar dan blijf je natuurlijk niet helemaal trouw aan het PTW principe.

Goed nieuws van je nek, heb je al wat nek oefeningen geprobeerd?

Goed nieuws van de nek.
Ik vind het mooi hoe je bezig bent te onderbouwen dat je nog 1 of 2 reps minder kan doen met de zelfde kwaliteit van trainen.

Semantics. Een rep die minder explosief gaat is nog geen grinder. In mijn ogen is een grinder een rep die je (met goede vorm) maar één keer kunt doen en daarna is het klaar. Wat ik destijds deed was gewoon in gewicht terug te gaan bij de volgende set op het moment dat mijn reps niet meer explosief genoeg waren en te traag omhoog gingen. Maar dan blijf je natuurlijk niet helemaal trouw aan het PTW principe.

Goed nieuws van je nek, heb je al wat nek oefeningen geprobeerd?

Dan introduceer ik het begrip "kwaliteitsrep". Dat is een rep die vlotjes gaat, zonder een significante vertraging. Grinders zijn per definitie geen kwaliteitsreps, maar ook 1 of meerdere reps voor een grinder kunnen geen kwaliteitsreps meer zijn. Waar ik de grens leg, kan ik onmogelijk omschrijven. Ik wil echter gaan trainen met uitsluitend kwaliteitsreps in mijn trainingsregime, uitzonderingen daargelaten. Ik denk echt dat het wel eens betere gains zou kunnen geven, al kan ik daar geen enkele aanwijzing voor vinden. Ik weet zeker dat ik er frisser door blijf en daardoor prettiger train.

Kwaliteitsrep vind ik mooi!

Je lichaam gaat pas reserve capaciteit, of 'slapende' spiervezels aanspreken als de standaard spiervezels moe raken of niet voldoende kracht kunnen ontwikkelen. Ik kan niet helemaal inschatten of je nu stopt voordat er uberhaupt een trainingseffect van je oefening te zien is. Maar daar zie ik een risiko. Waarschijnlijk zal je met deze methode behoorlijk wat meer gewicht moeten pakken voor je trainingseffect.

hoe minder je kan omschrijven hoe je iets doet, hoe beter het voor jezelf is
uiteraard spelen verstand van trainingsmethodes hierin een grote rol, maar mijn bescheiden ervaring leert dat als je een schema/methode neemt die voor jou werkt en ook nog een beetje aanpast naar jou gevoel, geweldige resultaten kunnen opleveren
het zijn zelden de strak omschreven programma's op internet die voor jou werken
je moet altijd wel je eigen max opzoeken en daarmee werken, voor de een zal dit misschien wel voorbij falen zijn en voor de ander zal dit ver weg zijn van enige vorm van falen, het is allemaal gevoel, met kennis, en ervaring

Je lichaam gaat pas reserve capaciteit, of 'slapende' spiervezels aanspreken als de standaard spiervezels moe raken of niet voldoende kracht kunnen ontwikkelen. Ik kan niet helemaal inschatten of je nu stopt voordat er uberhaupt een trainingseffect van je oefening te zien is. Maar daar zie ik een risiko. Waarschijnlijk zal je met deze methode behoorlijk wat meer gewicht moeten pakken voor je trainingseffect.

Daar ben ik absoluut niet bang voor. Sheiko is in essentie maandenlang ver van failure trainen, en een van de meest gerespecteerde programma's voor de krachtjongens.

hoe minder je kan omschrijven hoe je iets doet, hoe beter het voor jezelf is
uiteraard spelen verstand van trainingsmethodes hierin een grote rol, maar mijn bescheiden ervaring leert dat als je een schema/methode neemt die voor jou werkt en ook nog een beetje aanpast naar jou gevoel, geweldige resultaten kunnen opleveren
het zijn zelden de strak omschreven programma's op internet die voor jou werken
je moet altijd wel je eigen max opzoeken en daarmee werken, voor de een zal dit misschien wel voorbij falen zijn en voor de ander zal dit ver weg zijn van enige vorm van falen, het is allemaal gevoel, met kennis, en ervaring

Ik heb veel ervaring met dicht bij falen, resultaten zijn niet geweldig. Dus nu maar eens andersom :D

Daar ben ik absoluut niet bang voor. Sheiko is in essentie maandenlang ver van failure trainen, en een van de meest gerespecteerde programma's voor de krachtjongens.

Ik heb veel ervaring met dicht bij falen, resultaten zijn niet geweldig. Dus nu maar eens andersom :D
Dat laatste lijkt me uitstekend, als je het gevoel hebt dat het gaat stagneren, moet je durven zoeken naar andere wegen en deze een objectieve kans geven.

Dat laatste lijkt me uitstekend, als je het gevoel hebt dat het gaat stagneren, moet je durven zoeken naar andere wegen en deze een objectieve kans geven.

Dat eerste zou je ook uitstekend moeten lijken!

---

Squat
Set 4: 100 kg × 3
Set 6: 135 kg × 5
Set 7: 135 kg × 5

Ophoging van 7,5 -> 5 kg/week.

Bench Press
Set 4: 100 kg × 1
Set 5: 115 kg × 6
Set 6: 115 kg × 6
Set 7: 115 kg × 5

Ophoging van 5 -> 3,5 kg/week.

Deadlift
Set 1: 70 kg × 6
Set 2: 120 kg × 1
Set 3: 140 kg × 1
Set 4: 152,5 kg × 6

Ophoging van 7,5 -> 5 kg/week.

wel lekker als je iedere week nog gewicht kan bijschuiven, en dan binnen deze reprange nog kwaliteitsreps kan blijven maken :)

Terug
Naar boven