Fitness Seller

The power of Now - De kracht van het Nu

Ik zou jullie de DVD "What the bleep do we know" aan kunnen raden.
Heb niet al het bovenstaande doorgelezen maar dat kan een flinke eye opener zijn.

De DVD gaat over de quantum mechanica, welke een wereld voor je kan openen.

Klinkt leuk.
Natuuurkunde en vooral de theoretische > filosofische toestanden als je tot een punt bent gekomen van wat sommige verlichting noemen. Ik noem het gewoon "normaal" zijn:).

Titel is alvast een instelling die ik apprecieer bij mijn intelligente medemens.

Maar dan moet het weldegelijk over wetenschap gaan:).

Heb jij andere aanraders? Vind het interessante onderwerpen.

Die film gaat niet over quantum mechanica maar pseudo wetenschappelijk gebazel over wat zaken die zij aan quantum mechanica linken.

-_- dit is dus waarom ik zei..KLINKT leuk.

Feit dat het in dit topic werd gepost gepaard met de de uitspraak..."het gaat je ogen openen" deed me al twijfelen aan de inhoud.

-_- dit is dus waarom ik zei..KLINKT leuk.

Feit dat het in dit topic werd gepost gepaard met de de uitspraak..."het gaat je ogen openen" deed me al twijfelen aan de inhoud.

Haha of het je ogen opent kan ik niet zeggen, toch kan ik wel zeggen dat er onderwerpen langskomen die ik zeer leuk en interresant vond om te beoordelen. Ik zou zeggen, download het een keer en oordeel zelf.

Het is ook weer niet dat ik een studie heb gemaakt van de uitspraken van UG Krishnamurti. Heb geen anderen nodig om mijn wereldbeeld te vormen, hooguit is het wel eens leuk om iets bevestigends te lezen.

Idd, is ook leuk, vermakelijk om zijn woorden, uitspraken te lezen als je al weet naar welke toestand het verwijst. En naast het huidige moment is wat Eckhart Tolle verkondigt in feite gwn gebakken lucht. Laat de vormen er zijn, de isheid enz, als je ontspannen bent, in de nuchtere, "saaie" realiteit zit komen al zijn uitspraken voor mij in elk geval over als gebakken lucht, inhoudsloos. Dus als je in feite niks te verkondigen hebt waarom dan idd op een podium gaan zitten.. Begrijp dus volgens mij nu waarom U.G. zoiets niet doet en zegt dat goeroes niet eerlijk tegenover zichzelf zijn, aangezien je een lege, inhoudsloze toestand niet echt via woorden kan overbrengen (werkte bij mij juist averechts). Als je de woorden (van U.G.) echt begint te onderzoeken begin je het na een tijd door te krijgen en komt je tot de vaststelling dat het eig nergens over gaat.

Mja idd, in principe is er gewoon de natuurlijke toestand (van U.G.). Ik zie verlichting dus alleen als gewoon constant in het huidige moment leven, dus voor mensen die vaak onbewust zijn, toeleven naar toekomstige situaties, altijd uitkijken naar het volgende moment, alsof dat belangrijker, beter is.., dus vrij veel ergens zijn terwijl ze er niet willen zijn enz, is er in feite wel iets, maar het is natuurlijk geen eeuwige staat van bliss, gewoon je natuurlijke toestand.

Maar is dit sowieso niet iets heel persoonlijks? Ik vind het persoonlijk niet prettig om continu stil te staan bij alles wat ik doe, voel en denk en hierop te reflecteren. Ergens heeft het iets dwangmatigs in zich om je continu op jezelf te focussen.

Ik me dan voorstellen dat je juist alles kapot gaat "reflecteren" en er minder spontaniteit is in je leven. Wat nou als mensen ervan genieten om te piekeren en probleemoplossend te denken? Wat nou als mensen het leuk vinden om voorpret te hebben door te denken aan toekomstig genot? Dan genieten ze toch ook in dat huidige moment? De waarde van een moment is toch altijd heel persoonlijk? Ergens voelt het concept van verlichting heel tegen-natuurlijk en controlerend aan. Je oordeelt niet over je gedachten en gevoelens maar observeert ze, maar is dat niet ook al een oordeel? Het oordeel dat je daarover niet oordeelt? En als je je prettig voelt bij het distantiëren van je gedachten en emoties dan is datzelfde prettig voelen toch ook een emotie en gemoedstoestand?

Het is dan toch iets waar je niet aan kunt ontsnappen, tenzij je dood bent en er geen gemoedstoestand meer bestaat.

Als de ego een product is van de natuur dan is het toch prima in overeenstemming met de natuur en niet een illusie waar je van af moet komen? Ben je juist als je onbewust bent niet veel meer in overeenstemming met je natuur dan dat je je continu en dwangmatig van je eigen natuur distantieert?

Ik heb het boek van Tolle in het verleden eens gelezen maar werd er zelf juist eerder verdrietig dan vrolijk van :). Als je zijn filosofie zou doortrekken zou je ook kunnen zeggen dat liefde en vrede ook illusies zijn. Het enige wat je overhoud is een gevoelloos neutraal gewaarzijn. ook niet iets waarmee de mensheid mee gemoeid is denk ik :). Het kan natuurlijk zijn dat ik zijn filosofie compleet verkeerd interpreteer, misschien kun jij me helpen om het concept beter te begrijpen (serieuze vraag)?

Maar is dit sowieso niet iets heel persoonlijks? Ik vind het persoonlijk niet prettig om continu stil te staan bij alles wat ik doe, voel en denk en hierop te reflecteren. Ergens heeft het iets dwangmatigs in zich om je continu op jezelf te focussen.

Ik me dan voorstellen dat je juist alles kapot gaat "reflecteren" en er minder spontaniteit is in je leven. Wat nou als mensen ervan genieten om te piekeren en probleemoplossend te denken? Wat nou als mensen het leuk vinden om voorpret te hebben door te denken aan toekomstig genot? Dan genieten ze toch ook in dat huidige moment? De waarde van een moment is toch altijd heel persoonlijk? Ergens voelt het concept van verlichting heel tegen-natuurlijk en controlerend aan. Je oordeelt niet over je gedachten en gevoelens maar observeert ze, maar is dat niet ook al een oordeel? Het oordeel dat je daarover niet oordeelt? En als je je prettig voelt bij het distantiëren van je gedachten en emoties dan is datzelfde prettig voelen toch ook een emotie en gemoedstoestand?

Het is dan toch iets waar je niet aan kunt ontsnappen, tenzij je dood bent en er geen gemoedstoestand meer bestaat.

Als de ego een product is van de natuur dan is het toch prima in overeenstemming met de natuur en niet een illusie waar je van af moet komen? Ben je juist als je onbewust bent niet veel meer in overeenstemming met je natuur dan dat je je continu en dwangmatig van je eigen natuur distantieert?

Ik heb het boek van Tolle in het verleden eens gelezen maar werd er zelf juist eerder verdrietig dan vrolijk van :). Als je zijn filosofie zou doortrekken zou je ook kunnen zeggen dat liefde en vrede ook illusies zijn. Het enige wat je overhoud is een gevoelloos neutraal gewaarzijn. ook niet iets waarmee de mensheid mee gemoeid is denk ik :). Het kan natuurlijk zijn dat ik zijn filosofie compleet verkeerd interpreteer, misschien kun jij me helpen om het concept beter te begrijpen (serieuze vraag)?

"Verlichting" is een groot woord en wordt te makkelijk gehanteert voor alles en nog wat. Eigenlijk zie ik het zelf zo:

Denken is nooit iets echt persoonlijk. Je taal en je concepten heb je overgeërfd van de samenleving waarin je bent opgegroeid.
Spontane en onmiddelijke ervaring daarentegen is hoogst persoonlijk en valt met niemand te delen. Pas wanneer je de twee gaat mengen kunnen er eventueel problemen opduiken, vanneer je gaat reflecteren over je eigen positie in de wereld en je ervaring van die positie. Vb door de vraag te stellen wie je bent, je ego is daarbij een talige vormgeving en bepaling van je ervaring
De kunst bestaat er in om een soort ironic distance tegenover de taal aan te nemen wanneer je die gaat matchen met je ervaring. Door in te zien dat beide vanuit kosmisch perspectief geen vanzelfsprekende draagkracht hebben. Elke bepaling van je zelf en de wereld, elke betekenisgeving kan nooit zomaar voor altijd gelden, steeds moet je bewust zijn van de relativiteit ervan.

Dat kan rust geven in je leven doordat ook al je doelen in het leven voor revisie open staat. Je moet in principe niets en kent geen echte taboes meer in het leven. Je kan een stuk flexibeler met dat leven omgaan.
Een intelligente DBB'er zei me ooit: "je moet als water wezen". Eigenlijk heel banaal en in het begin wist ik niet wat ik moest met deze uitspraak. Maar gaande weg begon ik het beter te begrijpen:
De impact van de buitenwereld op je wezen kan je niet ontwijken, alles lijkt met stricte noodzakelijkheid volgens verborgen wetmatigheden te gebeuren, en die zelfde wetmatigheden lijken jou als individu ook maximaal te determineren (je driften, je denken, ..) Toch kan je als mens niet om het gevoel heen dat er een ergens een gap is. Dat je afstand kan nemen van wat noodzakelijk is, om zo de weg van het universum en jezelff licht bij te sturen, hoe minimaal dan ook. Maar dat kan pas wanneer je juist niet zomaar volledig in de flow opgaat, maar wanneer je juist ee reflectieve afstand neemt om dan zo neutraal mogelijk te kijken wat er qua middelen voor handen is voor een eventuele revisie, om dan weer terug in het leven te duiken.

---------- Post toegevoegd 16 July 2013 om 06:38 ----------

kort gezegd: met reflectie is niets mis, zolang die op correcte en authentieke wijze wordt gehanteerd. Zowel je domme mens die nooit stil staat bij de dingen, als diegene die zonder metareflecties over de relativiteit van taal en ideeen hun leven gaan analyseren doen afbreuk aan de mogelijke menselijke vrijheid.

Alles is trouwens natuur. Dus dat zou niet eens als vraag mogen opduiken. Het gaat er imo gewoon om welk leven jou het gelukkigst maakt. Indien ik zelf volledig in de flow zou opgaan, dan zou ik me op die enkele momenten van zelfreflectie niet tevreden voelen en het gevoel hebben dat ik geleefd WORD. Het zelfde met het omgekeerde wat je zou kunnen aanduiden als existentiele angst, waarin je totaal geen binding meer hebt met het leven en alles als helemaal vreemd aandoet. Het best ga je voor een balans tussen afstand nemen en volledige fusie.

Liefde en vrede hoeven geen illusies te zijn. Ze bestaan doordat ze als waar worden aangenomen door mensen en men er naar handelt. Haal de mensen weg en je haalt de liefde weg. Niets dwingt jou om zomaar op te gaan in een neutrale gewaarwording.
Vanuit kosmisch perspectief zou je dan misschien kunen zeggen dat die dngen niet bestaan, maar wat dan nog? Hoe zou zo'n liefde en vrede er kunnen uitzien indien er geen mensen zijn die liefhebben of vrede met elkaar sluiten?

Klinkt leuk.
Natuuurkunde en vooral de theoretische > filosofische toestanden als je tot een punt bent gekomen van wat sommige verlichting noemen. Ik noem het gewoon "normaal" zijn:).

Titel is alvast een instelling die ik apprecieer bij mijn intelligente medemens.

Maar dan moet het weldegelijk over wetenschap gaan:).

nice reactie en precies hoe ik er naar kijk...
als jij er zo diep over nadenkt, ookal klopt en het en overtuig je jezelf ook niet direct dat het waar is...
heb je een voorsprong op de rest toch...

ga die docu ook nog ff kieken

Heyy Silentio, bedankt voor je uitgebreide feedback, wordt zeer gewaardeerd. Ik zat nog wel met een aantal vragen wat betreft je visie.

Denken is nooit iets echt persoonlijk. Je taal en je concepten heb je overgeërfd van de samenleving waarin je bent opgegroeid.

Bedoel je dan dat bewustzijn (o.a denken en voelen) een samenspel is van lichaam, omgeving en brein en in die zin niet "persoonlijk" is? Het bewustzijn is afhankelijk van de omgeving en is in die zin nooit volledig van "jou". Maar de emergentie die daaruit voortkomt (de jij) ben jij wel degelijk lijkt me.. "Je" wordt natuurlijk gedacht en gevoelt door de natuur en haar proces. Maar doordat jij die natuur zelf bent, ben je volgens mij wel degelijk persoonlijk dat stukje natuur en is je eigen denken ook wel echt persoonlijk. Het is immers niet de omgeving die denkt.. Of maak ik hier nu een denkfout?

Spontane en onmiddelijke ervaring daarentegen is hoogst persoonlijk en valt met niemand te delen. Pas wanneer je de twee gaat mengen kunnen er eventueel problemen opduiken, vanneer je gaat reflecteren over je eigen positie in de wereld en je ervaring van die positie. Vb door de vraag te stellen wie je bent, je ego is daarbij een talige vormgeving en bepaling van je ervaring

Wat bedoel je eigenlijk met dat Ego een talige vormgeving is? Zou je die talige vormgeving ook kunnen omschrijven? Of is dat je rationele denkproces? Of bedoel je het talige concept dat je van jezelf hebt geconstrueerd door je rationele denkproces?

De kunst bestaat er in om een soort ironic distance tegenover de taal aan te nemen wanneer je die gaat matchen met je ervaring. Door in te zien dat beide vanuit kosmisch perspectief geen vanzelfsprekende draagkracht hebben. Elke bepaling van je zelf en de wereld, elke betekenisgeving kan nooit zomaar voor altijd gelden, steeds moet je bewust zijn van de relativiteit ervan.

Eigenlijk zeg je dan dat je geen oordeel over je interne dialoog vormt toch? Maar deze als het ware op een afstandje bekijkt en hier niet over oordeelt...Hier zit voor mij nu juist het punt waar ik moeite mee heb om het te begrijpen. Want eigenlijk zeg je dan dat je niet oordeelt over je rationele denken, maar dat oordelen om niet te oordelen is dan toch ook een talige constructie bedacht door je rationele denken? Hoe kun je nu om je ego heen als je altijd je ego bent, zelfs als je pretendeert het niet te zijn blijf je het toch. Dat kan ik maar moeilijk begrijpen aan de oosterse filosofie. Ik snap het principe van het observeren van emoties, gedachten, en andere qualia wel maar het overstijgen van een "zelf" oid snap ik niet helemaal omdat het ergens zo tegenstrijdig aanvoelt...

Een intelligente DBB'er zei me ooit: "je moet als water wezen".
Haha ik wist niet dat de Tao Te Ching geschreven was door een dbb'er? :)

kort gezegd: met reflectie is niets mis, zolang die op correcte en authentieke wijze wordt gehanteerd.
Wat is precies een correcte en authentieke wijze?

Zowel je domme mens die nooit stil staat bij de dingen, als diegene die zonder metareflecties over de relativiteit van taal en ideeen hun leven gaan analyseren doen afbreuk aan de mogelijke menselijke vrijheid.

Daar heb je denk ik een goed punt.

Sorry dat ik zo zeikerig overkom, ergens begrijp ik het concept van Tolle wel maar als ik er wat kritischer over nadenk lijkt het ook net alsof het tegenstrijdig is en dat je jezelf voor de gek houdt.

Weten jullie of er goede boeken zijn die dit concept van verlichting/mindfullness uitleggen die iets minder zweverig zijn dan Tolle en wat rationeler en wetenschappelijker van opzet?

Ik vind het vanuit filosofisch oogpunt erg interessant allemaal maar heb erg veel moeite om het te begrijpen...

Heyy Silentio, bedankt voor je uitgebreide feedback, wordt zeer gewaardeerd. Ik zat nog wel met een aantal vragen wat betreft je visie.

Bedoel je dan dat bewustzijn (o.a denken en voelen) een samenspel is van lichaam, omgeving en brein en in die zin niet "persoonlijk" is? Het bewustzijn is afhankelijk van de omgeving en is in die zin nooit volledig van "jou". Maar de emergentie die daaruit voortkomt (de jij) ben jij wel degelijk lijkt me.. "Je" wordt natuurlijk gedacht en gevoelt door de natuur en haar proces. Maar doordat jij die natuur zelf bent, ben je volgens mij wel degelijk persoonlijk dat stukje natuur en is je eigen denken ook wel echt persoonlijk. Het is immers niet de omgeving die denkt.. Of maak ik hier nu een denkfout?

Ik denk niet dat je hier een denkfout maakt, jouw visie (en deze is ook een beetje de mijne) kan je zien als compabilistisch, een term die gehanteert wordt in academische filosofie om oa de compabiliteit tussen vrije wil en determinisme aan te duiden. Ook al werkt alles volgens deterministische processen incl jouw keuzes, zolang deze keuzes de jouwe zijn, e vb niet het product van externe dwang kan je spreken van een vrije wil. Mijn punt was echter meer gericht op het idee dat je jouw handelen meer je eigen maakt, ook al zijn die "vrije keuzes" zelf het gevolg van fysische, sociale, .. processen die buiten jouw wil vallen. Dat idee gaat oa terug op Spinoza. Alles is in de natuur en zodanig gedetermineerd door de natuur. Maar daarbinnen kan je wel je macht vergroten.

Wat bedoel je eigenlijk met dat Ego een talige vormgeving is? Zou je die talige vormgeving ook kunnen omschrijven? Of is dat je rationele denkproces? Of bedoel je het talige concept dat je van jezelf hebt geconstrueerd door je rationele denkproces?

Je zelfbeeld, hoe je je zelf denkt. En al het denken berust op taal. En aangezien die taal waarin jejezelf denkt evoordat jij er als individu was, kan je zeggen dat je ego altijd grotendeels wordt bepaald door anderen (met wie je die taal deelt en in stand houdt).

Eigenlijk zeg je dan dat je geen oordeel over je interne dialoog vormt toch? Maar deze als het ware op een afstandje bekijkt en hier niet over oordeelt...Hier zit voor mij nu juist het punt waar ik moeite mee heb om het te begrijpen. Want eigenlijk zeg je dan dat je niet oordeelt over je rationele denken, maar dat oordelen om niet te oordelen is dan toch ook een talige constructie bedacht door je rationele denken? Hoe kun je nu om je ego heen als je altijd je ego bent, zelfs als je pretendeert het niet te zijn blijf je het toch. Dat kan ik maar moeilijk begrijpen aan de oosterse filosofie. Ik snap het principe van het observeren van emoties, gedachten, en andere qualia wel maar het overstijgen van een "zelf" oid snap ik niet helemaal omdat het ergens zo tegenstrijdig aanvoelt...

je eigen ego volledig overstijgen lijkt inderdaad niet mogelijk, ik zie het meer als van binnenuit afstand nemen, denken heeft namelijk de efantastische eigenschap dat het zelf reflectief kan zijn, je kan denken over je denken, en ook daar weer over. In de praktijk stopt het natuurlijk ergens.
Eigenlijk is het meer een soort machtsvergroting van je zelf. Je probeert verschillende perspectieven aan te nemen (dmv die metareflecties), ipv halsstarrig vast te houden aan 1 bepaald eerste orde-denkpatroon, en je leert deze patronen naar je hand te zetten en efficienter te hanteren.

Haha ik wist niet dat de Tao Te Ching geschreven was door een dbb'er? :)

Hehe wist ik ook niet :D

Wat is precies een correcte en authentieke wijze?
Das een lastige :D. Ik zelf zou zeggen door alles zo objectief mogelijk te aanschouwen, incl je eigen driften en emoties (in zoverre dat mogelijk is) en van daaruit bepaalde doelen en middelen daar toe vast te leggen zonder daar nooit echt volledige absolute waarde aan te hechten.

Sorry dat ik zo zeikerig overkom, ergens begrijp ik het concept van Tolle wel maar als ik er wat kritischer over nadenk lijkt het ook net alsof het tegenstrijdig is en dat je jezelf voor de gek houd.

Weten jullie of er goede boeken zijn die dit concept van verlichting/mindfullness uitleggen die iets minder zweverig zijn dan Tolle en wat rationeler en wetenschappelijker van opzet?

Zelf heb ik nooit iets van Tolle gelezen en zal dat ook niet snel doen. Maar das persoonlijk aangezien ik wat allergisch ben aan dat overdreven positivisme van dergelijk new age popfilosofen. Ik zelf hou meer van vroeg moderne filsofen als Spinoza, Schopenhauer, Schiller, Nietzsche etc ... Maar kan me indenken dat je zonder degelijke filosofische bagage er moeilijk doorkomt. Maar met behulp van degelijke secundaire literatuur is het wel te doen. Echt wetenschappelijke werken kan ik je niet aanraden aangezien imo wetenschap weinig te zeggen heeft over dergelijke materie die een breder metafyisch wereldbeeld verondersteld. Liefst 1 dat niet in strijd is met wetenschappelijke feiten, iets wat veel new age denkers wel doen.

Je probeert imo het ego goed te praten. De dingen die je vertelt lijken mij een excuus van je ego om te blijven overleven.:P Het ego is echt enorm sluw, zal er alles aandoen om je in z'n macht te houden.

Het is zoiezo een proces dat je moet doorlopen en het vergt imo veel discipline om in het begin constant in het huidige moment te leven, jezelf altijd te grijpen als je onbewust bent en dan terug in contact komen met de stilte in jezelf, omgeving.

En het is niet tegennatuurlijk aangezien je 1 bent met het leven. Ego is juist tegennatuurlijk aangezien je dan afgesneden bent van de realiteit, onbewust = afgesneden.

En diegene die er verdrietig van wordt is dus gewoon je ego.. En liefde in de vorm van een ego-relatie is ongezond. Echte liefde komt niet voort uit het ego, heeft niks met iemand nodig hebben te maken. Vrouwen gaan ook geen relatie aan met een man als hij haar nodig heeft, behalve mss wanhopige vrouwen. Meestal komt de liefde pas tot jou als je opgeeft met zoeken, dan kom je plots wel iemand tegen enz.. Het leven heeft in feite enorm veel gevoel, alles leeft.., het leven geeft je, doet ook altijd wat het beste is voor jou, of wat het beste is voor zichzelf aangezien jij het leven bent. Door je ego ga je imo in tegen de kosmische wil en is er disharmonie. De kunst is in feite om terug volledig afgestemd te raken op het leven en als je volledig afgestemd bent, 1 bent met het leven ben je imo verlicht. Maar zoiets is imo verre van simpel, ben zelf ook nog altijd op weg. Je moet vooral werken met je gevoelens imo, geloven in je gevoel, geloven in het leven, het huidige moment, geloven in jezelf = geloven in het leven, (de kracht van) het huidig moment, het leven beginnen zien als je beste vriendin. En is idd wel een kwestie van (enorm) veel stilstaan bij jezelf, het leven.

En er is imo niks mis met af en toe binnenpretjes en zo te hebben, denken aan wat je morgen zult doen, zaken plannen voor morgen enz.

Laatst bewerkt:
Je probeert imo het ego goed te praten. De dingen die je vertelt lijken mij een excuus van je ego om te blijven overleven.:P Het ego is echt enorm sluw, zal er alles aandoen om je in z'n macht te houden.

Het is zoiezo een proces dat je moet doorlopen en het vergt imo veel discipline om in het begin constant in het huidige moment te leven, jezelf altijd te grijpen als je onbewust bent en dan terug in contact komen met de stilte in jezelf, omgeving.

En het is niet tegennatuurlijk aangezien je 1 bent met het leven. Ego is juist tegennatuurlijk aangezien je dan afgesneden bent van de realiteit, onbewust = afgesneden.

En diegene die er verdrietig van wordt is dus gewoon je ego.. En liefde in de vorm van een ego-relatie is ongezond. Echte liefde komt niet voort uit het ego, heeft niks met iemand nodig hebben te maken. Vrouwen gaan ook geen relatie aan met een man als hij haar nodig heeft, behalve mss wanhopige vrouwen. Meestal komt de liefde pas tot jou als je opgeeft met zoeken, dan kom je plots wel iemand tegen enz.. Het leven heeft in feite enorm veel gevoel, alles leeft.., het leven geeft je, doet ook altijd wat het beste is voor jou, of wat het beste is voor zichzelf aangezien jij het leven bent. Door je ego ga je imo in tegen de kosmische wil en is er disharmonie. De kunst is in feite om terug volledig afgestemd te raken op het leven en als je volledig afgestemd bent, 1 bent met het leven ben je imo verlicht. Maar zoiets is imo verre van simpel, ben zelf ook nog altijd op weg. Je moet vooral werken met je gevoelens imo, geloven in je gevoel, geloven in het leven, het huidige moment, geloven in jezelf = geloven in het leven, (de kracht van) het huidig moment, het leven beginnen zien als je beste vriendin. En is idd wel een kwestie van (enorm) veel stilstaan bij jezelf, het leven.

En er is imo niks mis met af en toe binnenpretjes en zo te hebben, denken aan wat je morgen zult doen, zaken plannen voor morgen enz.

wat een boel onzin weer,net door figuren als jou heeft het overgrote deel van de menselijke bevolking aan filosofisch denken.
"Kosmische wil" de kosmis wil nix, enkel van mensen en hogere diersoorten kan je zeggen dat ze iets willen.
"het leven heeft in feite enorm veel gevoel, alles leeft": het overgrote deel van de materie voelt nix.

Neem anders nog een antidepressiva'tje zodat je nooit hoeft stil te staan bij je daadwerkelijke, parasitaire gedrag. Bijna 30 nog steeds bij je ouders wonend, al jaren geen werk of een vriendin. Als je echt denk dat dit de situatie is waarbinnen je verlichtin gaat vinden, ben je ver heen.

Heyy Corleoné, bedankt voor je feedback, maar wat je zegt klinkt heel tegenstrijdig, alsof je jezelf met jezelf ontkent maar dan alsnog jezelf bent maar dan in een andere gemoedstoestand. Het lijkt net of het redeneren- rationeel denken als een aparte entiteit wordt gezien waar je geen controle op hebt. En ergens heb je ook geen 100% procent controle op wat je denkt, maar voor een groot deel ook wel. Hetzelfde met emoties eigenlijk. Je kan er niks aan doen als je ergens van schrikt of verliefd wordt, maar je kan dan wel kiezen wat je met je emoties doet en of je er afstand van neemt of erin meegaat. Maar dat wil imo niet zeggen dat je je emoties of je verstand niet bent. Je bent het wel degelijk omdat je met je verstand een keuze maakt en je hier een emtionele gemoedstoestand aan koppelt. Het is "denk ik" ;) onmogelijk om niet een gemoedstoestand te hebben die niet via denken of emoties tot stand komt.

Wat ik met name graag opgehelderd of weerlegd zou willen hebben is vooral dit eerder genoemde punt:
Je oordeelt niet over je gedachten en gevoelens maar observeert ze, maar is dat niet ook al een oordeel? Het oordeel dat je daarover niet oordeelt? En als je je prettig voelt bij het distantiëren van je gedachten en emoties dan is datzelfde prettig voelen toch ook een emotie en gemoedstoestand?

Oftewel hou jij jezelf niet voor het lapje door te denken dat het ego het grote kwaad is, terwijl je ego gewoon nog steeds de dienst uitmaakt? Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen stellen dat mijn gehoor het grote kwaad is, omdat ik via geluiden steeds negatieve zinnen opvat. En dat alles wat ik hoor eigenlijk niet echt is en er niet toe doet? Je zou dit uiteraard door kunnen trekken naar alle kwalia...

En liefde in de vorm van een ego-relatie is ongezond. Echte liefde komt niet voort uit het ego, heeft niks met iemand nodig hebben te maken. Vrouwen gaan ook geen relatie aan met een man als hij haar nodig heeft, behalve mss wanhopige vrouwen.

Maar waar basseer je dat op? Waarom is een liefde vanuit je ego ongezond? Als je van je jezelf houdt en van anderen is dat toch gezond? En waarom zou het niks met iemand nodig hebben te maken. Je maakt hier volgens mij best wel ongegronde claim op basis van aannames. Maar het is dan wel weer ergens ironisch dat je deze claims worden gemaakt vanuit een egoloos ego.

Dat ligt in de context waarin je het gebruikt. Ik ben het wel met je eens dat leven net zozeer een "systeem" is als een "steen". Het is allemaal een proces en in beweging. Of je objectief gezien nou alles dood of levend noemt is meer een definitiekwestie. Hoewel ik het ook prettiger vind om alles als leven te aanschouwen i.p.v mechanisch. Maar op basis van eigenschappen van objecten en gehelen heeft een steen natuurlijk niet de eigenschappen van leven in de zin van voortplanting, gewaarzijn etc..

Door je ego ga je imo in tegen de kosmische wil en is er disharmonie.

Dat hoeft toch niet? En de vraag is of je wel tegen de "kosmische wil" in kan gaan.

Je kan toch in lijn liggen met je ego door vertrouwen hebben in de werking van het universum en er diep respect voor hebben? Je (ego?) kan het aanbidden, ervan genieten, alles eruit halen wat erin zit. Waarom afstand nemen van jezelf? Waarom zou je door jezelf te zijn en je gedachten te respecteren tegen de harmonie van de natuur ingaan? Ik denk juist dat het eerder andersom is :). Als je je zo verzet tegen je ego creëer je imo juist een probleem door tegen je natuur in te werken.

Een van mijn favoriete filosofen is Raymond Smullyan, hij heeft een hele toffe Essay geschreven waar dit ook in terug komt, zeker de moeite waard om te lezen:

http://www.mit.edu/people/dpolicar/writing/prose/text/godTaoist.html

Smullyan schrijft vaak fictieve dialoogjes om bepaalde punten duidelijk te maken in dit geval tussen "god" en een sterveling. Erg vermakelijk :).

het huidige moment, geloven in jezelf = geloven in het leven, (de kracht van) het huidig moment, het leven beginnen zien als je beste vriendin. En is idd wel een kwestie van (enorm) veel stilstaan bij jezelf, het leven.

Maar je zegt eigenlijk dat een deel van jezelf niet jezelf is.. het sluwe ego... Hoe kun je dan van jezelf houden? Begrijp me niet verkeerd, ik vind mindfulness e.d erg nuttige technieken en als je erg de neiging hebt om te piekeren of dwangmatig/ negatief te denken is het ook echt een geschenk om afstand te kunnen doen van je denken en het zo te controleren. Maar om te stellen dat je verstand en kritisch denken de grote vijand is en genegeerd moet worden gaat erg tegen mijn intuïtie en verstand in. Het is gebaseerd op een aanname sinds we de werking van bewustzijn ook nog niet helemaal begrijpen. Tot die tijd blijf ik liever nog even vertrouwen op mijn intuïtie en verstand. :). Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben vandaar dat ik ook hoop dat je mijn punten kan weerleggen.

Ik moet zeggen dat ik de filmpjes van Alan Watts trouwens wel erg tof vind, maar die is ook een stuk minder zweverig dan Tolle.

Ik denk niet dat je hier een denkfout maakt, jouw visie (en deze is ook een beetje de mijne) kan je zien als compabilistisch, een term die gehanteert wordt in academische filosofie om oa de compabiliteit tussen vrije wil en determinisme aan te duiden. Ook al werkt alles volgens deterministische processen incl jouw keuzes, zolang deze keuzes de jouwe zijn, e vb niet het product van externe dwang kan je spreken van een vrije wil. Mijn punt was echter meer gericht op het idee dat je jouw handelen meer je eigen maakt, ook al zijn die "vrije keuzes" zelf het gevolg van fysische, sociale, .. processen die buiten jouw wil vallen. Dat idee gaat oa terug op Spinoza. Alles is in de natuur en zodanig gedetermineerd door de natuur. Maar daarbinnen kan je wel je macht vergroten.

Ja ik ben denk ik wel een echte compatibalist :). Spinoza staat al een poosje op mijn lijstje, lijkt me erg interessant.

je eigen ego volledig overstijgen lijkt inderdaad niet mogelijk, ik zie het meer als van binnenuit afstand nemen, denken heeft namelijk de efantastische eigenschap dat het zelf reflectief kan zijn, je kan denken over je denken, en ook daar weer over. In de praktijk stopt het natuurlijk ergens.
Eigenlijk is het meer een soort machtsvergroting van je zelf. Je probeert verschillende perspectieven aan te nemen (dmv die metareflecties), ipv halsstarrig vast te houden aan 1 bepaald eerste orde-denkpatroon, en je leert deze patronen naar je hand te zetten en efficienter te hanteren.

Ja dit denk ik dus ook. Ben wel benieuwd dan of verlichting niet een mysterieus woord is voor "acceptatie".

Das een lastige :D. Ik zelf zou zeggen door alles zo objectief mogelijk te aanschouwen, incl je eigen driften en emoties (in zoverre dat mogelijk is) en van daaruit bepaalde doelen en middelen daar toe vast te leggen zonder daar nooit echt volledige absolute waarde aan te hechten.
Ahh precies als een soort van zelfcontrole/ beheersbaarheid

Zelf heb ik nooit iets van Tolle gelezen en zal dat ook niet snel doen. Maar das persoonlijk aangezien ik wat allergisch ben aan dat overdreven positivisme van dergelijk new age popfilosofen. Ik zelf hou meer van vroeg moderne filsofen als Spinoza, Schopenhauer, Schiller, Nietzsche etc ... Maar kan me indenken dat je zonder degelijke filosofische bagage er moeilijk doorkomt. Maar met behulp van degelijke secundaire literatuur is het wel te doen. Echt wetenschappelijke werken kan ik je niet aanraden aangezien imo wetenschap weinig te zeggen heeft over dergelijke materie die een breder metafyisch wereldbeeld verondersteld. Liefst 1 dat niet in strijd is met wetenschappelijke feiten, iets wat veel new age denkers wel doen.

Ik kan me voorstellen dat je er niets mee hebt, ik neig er ook steeds meer naar om dit soort content te mijden. Met name omdat het erg gebaseerd is op aannames. Niet dat ik positivisme perse vervelend vind, maar wat me wel irriteert is dat in deze Tolle filosofie je verstand dan wordt gezien als het grote kwaad waar niet naar geluisterd mag worden... en als je dan kritische vragen hebt is het gelijk weer datzelfde kwade ego wat niet echt is en probeert te overleven. Zo sta je toch gelijk buitenspel.. Vind het te makkelijk.

Je laatste zin " Liefst 1 dat niet in strijd is met wetenschappelijke feiten, iets wat veel new age denkers wel doen" sluit ik me volledig bij aan. Daarom ben ik nog steeds geïnteresseerd in rationelere boeken over mediteren en mindfulness. Dus als iemand nog iets weet? :). Heb je trouwens nog aanraders in secundaire literatuur over Spinoza?

wat een boel onzin weer,net door figuren als jou heeft het overgrote deel van de menselijke bevolking aan filosofisch denken.
"Kosmische wil" de kosmis wil nix, enkel van mensen en hogere diersoorten kan je zeggen dat ze iets willen.
"het leven heeft in feite enorm veel gevoel, alles leeft": het overgrote deel van de materie voelt nix.

Neem anders nog een antidepressiva'tje zodat je nooit hoeft stil te staan bij je daadwerkelijke, parasitaire gedrag. Bijna 30 nog steeds bij je ouders wonend, al jaren geen werk of een vriendin. Als je echt denk dat dit de situatie is waarbinnen je verlichtin gaat vinden, ben je ver heen.

Jij hebt duidelijk Een Nieuwe Aarde van Eckhart nog niet gelezen.

& je hebt het recht niet om mij te veroordelen, valt me tegen van jou Silentio, je zit duidelijk vol woede, frustratie enz.. Je pijnlichaam was duidelijk in werking toen je dit schreef, aangezien je hier overkomt als puur uitschot.

En er is toch alleen maar de kosmische wil, als mens heb je imo nooit iets te willen. En de kosmos is toch 1 groot levend organisme..

En is imo de perfecte situatie om "verlichting" te vinden, als ik het nog niet gevonden heb tenminste :)

En dat het leven veel gevoel heeft is in feite wel verkeerd geformuleerd, geef ik toe. Bedoel eerder dat het leven van nature goed is + wil tot macht. Alles is wil tot macht hé.

Laatst bewerkt:
Heyy Corleoné, bedankt voor je feedback, maar wat je zegt klinkt heel tegenstrijdig, alsof je jezelf met jezelf ontkent maar dan alsnog jezelf bent maar dan in een andere gemoedstoestand. Het lijkt net of het redeneren- rationeel denken als een aparte entiteit wordt gezien waar je geen controle op hebt. En ergens heb je ook geen 100% procent controle op wat je denkt, maar voor een groot deel ook wel. Hetzelfde met emoties eigenlijk. Je kan er niks aan doen als je ergens van schrikt of verliefd wordt, maar je kan dan wel kiezen wat je met je emoties doet en of je er afstand van neemt of erin meegaat. Maar dat wil imo niet zeggen dat je je emoties of je verstand niet bent. Je bent het wel degelijk omdat je met je verstand een keuze maakt en je hier een emtionele gemoedstoestand aan koppelt. Het is "denk ik" ;) onmogelijk om niet een gemoedstoestand te hebben die niet via denken of emoties tot stand komt.

Je hebt nergens controle over, alle controle die je denkt dat je hebt is illusie. Als je je hoofd draait ofzo heb je het gevoel dat jij dat doet, maar is in feite gewoon het leven die dat doet. Het leven doet altijd alles. En voor het verstand zal het wss best tegenstrijdig klinken idd.

En dat is idd onmogelijk, je gemoedstoestand wordt veroorzaakt door denken, emoties enz, maar niet door jouw denken, jouw emoties.. De persoon die denkt dat hij emoties heeft enz is een fictie.

Wat ik met name graag opgehelderd of weerlegd zou willen hebben is vooral dit eerder genoemde punt:
Je oordeelt niet over je gedachten en gevoelens maar observeert ze, maar is dat niet ook al een oordeel? Het oordeel dat je daarover niet oordeelt? En als je je prettig voelt bij het distantiëren van je gedachten en emoties dan is datzelfde prettig voelen toch ook een emotie en gemoedstoestand?

Oftewel hou jij jezelf niet voor het lapje door te denken dat het ego het grote kwaad is, terwijl je ego gewoon nog steeds de dienst uitmaakt? Ik zou bijvoorbeeld ook kunnen stellen dat mijn gehoor het grote kwaad is, omdat ik via geluiden steeds negatieve zinnen opvat. En dat alles wat ik hoor eigenlijk niet echt is en er niet toe doet? Je zou dit uiteraard door kunnen trekken naar alle kwalia...

Volgens mij niet, gewoon observeren, bewust zijn van het huidig moment is imo niet oordelen, je bent gewoon bewust, aanwezig. En lijkt me btw ook fout om constant proberen bewust te zijn van elke gedachte, emotie die je hebt, je kan je niet op alles focussen, proberen bewust te zijn van alles wat er in het huidige moment gebeurt, lijkt me om gek van te worden als je dat probeert. Gewoon aanwezig zijn in de omgeving en de rust voelen is genoeg imo.

En idd, dat prettig voelen komt voort uit iets diepers, the joy of being. To Be Or Not To Be, aan jou de keuze. (welja, niet echt eig, het leven zal gwn doen wat het beste is voor haarzelf)

En weet het niet, zou kunnen, weet gewoon niet of ik nog veel ego heb of niet.

& Zal later reageren op de rest.

Laatst bewerkt:
Heyy Corleoné, nog even de volgende punten.

Je hebt nergens controle over, alle controle die je denkt dat je hebt is illusie. Als je je hoofd draait ofzo heb je het gevoel dat jij dat doet, maar is in feite gewoon het leven die dat doet. Het leven doet altijd alles. En voor het verstand zal het wss best tegenstrijdig klinken idd.

En dat is idd onmogelijk, je gemoedstoestand wordt veroorzaakt door denken, emoties enz, maar niet door jouw denken, jouw emoties.. De persoon die denkt dat hij emoties heeft enz is een fictie.

Maar dan zeg je dus eigenlijk dat er iets buiten de natuur kan staan, in dit geval je ego als illusie zijnde, maar dit is volgens mij een vreemde redenatie. Omdat je eigenlijk stelt dat er een dualiteit bestaat tussen je illusionaire ego en de natuur als echte "ik". Dit is en blijft een aanname zolang men niet goed begrijpt wat bewustzijn nu precies is. Zoals ik eerder zei wordt je idd gedacht en gevoelt, maar je wordt gedacht en gevoelt door jezelf als natuur zijnde. Daarbij is je ego ook gewoon hartstikke echt. En dat vind ik veel minder tegenstrijdig dan je `zelf` te ontkennen.

Volgens mij niet, gewoon observeren, bewust zijn van het huidig moment is imo niet oordelen, je bent gewoon bewust, aanwezig.

Maar hier zit ergens een vuig addertje onder het gras, want gewoon observeren is al een oordeel, namelijk het oordelen van niet oordelen.

Zie het zo:

keuze van oordeel 1: ik vind iets wat ik denk niet leuk.
keuze van oordeel 2: ik vind iets wat ik denk wel leuk.
keuze van oordeel 3: ik vind iets wat ik denk noch leuk, noch niet leuk

Het maakt volgens mij niet uit wat je oordeel is, het blijft een oordeel. Ik snap het concept wel van observeren van je gedachten, maar je blijft dezelfde ik gebruiken om keuzes te maken in je observaties. Maar dat is ook prima, want een meer ultieme keuzevrijheid kun je niet hebben imo. Het betekend dan dat je zelf verantwoordelijk bent in je eigen keuze (ook naar eigen gedachten en waarden toe), al is die keuze gedetermineerd, het is wel degelijk jij als natuur die als keuze zijnde determineert. Daar is niks een illusie aan imo.

Daarbij moet ik eerlijk toegeven dat dit niet mijn uiteindelijke standpunt is omdat het bewustzijn nog niet voldoende begrepen wordt. Het is en blijft een vreemde verschijning. Sowieso is dat wel mijn grootste filosofische worsteling: waarom als alles keihard gedetermineerd zou zijn, er iets van bewustzijn zou moeten ontstaan. Waarom reageren we niet precies zoals we nu doen, maar dan zonder bewustzijn. Irritant meta fysisch goedje dat het is :(.

Ik denk uiteindelijk dat het ook eerlijker is om te stellen dat we als mensheid het universum en bewustzijn gewoon nog niet helemaal begrijpen i.p.v. natuurlijke verschijningen zoals het ego als "slecht" of "nep" te beschouwen.

teveel tekst voor mij, ben ik niet zo van!
out!

Terug
Naar boven