Ik doe het vooral om mijn deadlift sterker te maken, Zal even wat citeren van een ander forum:
"Ik ken niemand die goede resultaten heeft geboekt met behulp van raw boxsquats, inclusief mijzelf. Ik denk dat het teveel de nadruk op het terugzitten en de heupen legt, wat vooral voor conventional raw deadlifters vaak niet het grootste probleem vormt. Eigenlijk is bij iedereen zijn rug een limiterende factor, en die krijgt het veel zwaarder in box squats vanaf een lage box en met een smalle stance. Bijvoorbeeld de box die wij in Loods II op de deadliftdag gebruiken zit heel iets boven full squat diepte. Als je het interessant vindt kan ik het wel eens opmeten voor je, ik weet namelijk niet precies hoeveel centimeter het is. Anyway, punt is dat je bij zulke boxsquats hard moet werken met je gehele rug, en dat is wat overdracht naar je deadlift geeft."
"Een low box squat of GM als assistance voor de deadlift moet je met je deadlift stance doen. Veel smaller dus dan nu en op een lage box, 25 tot 30cm maximaal. Door een high bar positie te nemen met de SSB bijvoorbeeld heb je een hele ongunstige hefboom, waardoor je onderrug hard moet werken. Dat is een hele andere oefening dan je nu doet. Bryan doet setjes met rond de 160kg en die heeft een onderrug van beton en lift raw 320. Dus hard werken en je rug sterk maken met toch maar 50% van je max gewicht. Het is best een slimme jongen die Bryan."