MuscleMeat

tips voor fatsoenlijk te studeren..

Ritaline is in ieder geval zeker niet aan te raden. Het word voorgeschreven aan kindertjes met ADHD omdat ze hier inderdaad rustig van worden. Maar bij een 'normaal' persoon zónder ADHD heeft het medicijn juist een tegenovergestelde werking. Je word er onrustig en zenuwachtig van.

Sneeuwvlokje zei:
Ritaline is in ieder geval zeker niet aan te raden. Het word voorgeschreven aan kindertjes met ADHD omdat ze hier inderdaad rustig van worden. Maar bij een 'normaal' persoon zónder ADHD heeft het medicijn juist een tegenovergestelde werking. Je word er onrustig en zenuwachtig van.

ach ik heb het ook ooit gebruikt en mijn concentratie versterkte verschrikkelijk .

zal ik ook wel een adhd'er geweest zijn :P

Edit= SlettieBettie onder Phreaks naam ingelogd

Toen ik nog bijles gaf, gaf ik de volgende tips:

1. begin op tijd: een paar weken van te voren
2. maak een planning: maak brokjes van het leerwerk, plan stricte leertijden en ontspanningstijden (bijvoorbeeld training) in en maak een afstreeplijstje: afstrepen wat je al gedaan hebt, werkt vaak sterk motiverend om door te gaan
3. houd je aan die planning
4. schrijf je eigen samenvatting: jij weet wat belangrijk voor je is om te onthouden
5. herhaal, herhaal, herhaal: lees je eigen samenvattingen keer op keer door
6. rustige muziek mag (hoeft niet), maar TV leidt teveel af (al die bewegende kleurtjes...). Let op, muziek met een tekst kan juist weer wel afleiden... Mozart blijkt het beste te werken (no kidding, is onderzoek naar gedaan)
7. zet een groot bord lekkere hapjes en een pot thee of grote fles water naast je: hoef je tijdens het studeren niet meer weg te lopen

Niet dat ik mijzelf daar geheel aan hield... Ik schreef een samenvatting, las die om 4:00 diezelfde ochtend door en haalde negens. Voor het schrijven van die samenvatting had ik wel een afstreeplijstje (per hoofdstuk of onderwerp).

Voor mij geen koffie of geraffineerde suikers. In het dagelijks leven gebruik ik dat ook niet. Als ik dat opeens wel gebruik, word ik helemaal hyper en kan ik me nergens op concentreren.

Misschien ook wel handig om zoals slettiebettie eens te vermelden hoe je het beste studeerde...
Mijn beste resultaten haalde ik ook door een samenvatting te schrijven en de morgen van het tentamen vroeg op te staan en die nog effe door te lezen in bad, jaja altijd in bad hehe...:p
's avonds leerde ik ook nooit lang, 's morgens vroeger opstaan werkte beter bij mij, dit is heb ik mij laten vertellen doordat je lichaamstemp lager is en je korte termijngeheugen beter werkt.

- genoeg pauze nemen
- internet afsluiten
- tv kabel eruit jassen

Tijdelijk ban op DBB... :o :roflol:

:) altijd moeilijk om je in gang te trekken :)

Alle weken een stukje doen.
Zorgen dat je de leerstof begrijpt (en indien niet, vroeg genoeg zorgen dat je het wel begrijpt en niet wachten).
Aangeraden wordt om om het uur een rustpauze in te lassen (ik zelf deed het om de 2 uur).

Indien je maar op het laatste moment van plan bent te beginnen :
Studeren tot je erbij neervalt en hopen dat je op tijd klaar geraakt :)

Laatste eventuele redmiddel of faalmiddel (wie zal het zeggen) :
Amfetamines

Je moet ook geen schrik hebben om eens zot te doen.
Ikzelf heb eens 4 dagen aan een stuk door zitten studeren met telkens maar 3 uren slapen (alleen aan te raden bij laatste examen)
Mijn gemiddelde in de blokperdiode was 10 uren studeren per dag ongeveer 7 weken lang ;) Enkel 2 dagen niets gedaan (kerst en nieuwjaar) (1ste semester)

Wat bij mij goed werkt is eerst mijn hele huis opruimen totdat alles netjes is en dan pas de boeken openslaan. Meestal werkt het dan beter om naar een bibliotheek te gaan;)

Huis opruimen heeft idd een positieve invloed. Een opgeruimde geest in een opgeruimd huis. Voor de rest: gewoon op tijd beginnen. Ik vind het altijd heel moeilijk de eerste stap te zetten, maar als je eenmaal dat boek hebt opengeslagen wordt het makkelijker.

olav zei:
:) altijd moeilijk om je in gang te trekken :)
Alle weken een stukje doen.
Zorgen dat je de leerstof begrijpt (en indien niet, vroeg genoeg zorgen dat je het wel begrijpt en niet wachten).
Aangeraden wordt om om het uur een rustpauze in te lassen (ik zelf deed het om de 2 uur).
Indien je maar op het laatste moment van plan bent te beginnen :
Studeren tot je erbij neervalt en hopen dat je op tijd klaar geraakt :)
Laatste eventuele redmiddel of faalmiddel (wie zal het zeggen) :
Amfetamines

Je moet ook geen schrik hebben om eens zot te doen.
Ikzelf heb eens 4 dagen aan een stuk door zitten studeren met telkens maar 3 uren slapen (alleen aan te raden bij laatste examen)
Mijn gemiddelde in de blokperdiode was 10 uren studeren per dag ongeveer 7 weken lang ;) Enkel 2 dagen niets gedaan (kerst en nieuwjaar) (1ste semester)
Ik heb weten voorkomen dat ik van school geschopt werd door het gebruiken van cocaine, rithalin en paar pilletjes... Dus voor mij een red middel... ;)

mijn mentor zou zeggen had je maar eerder moeten beginnen dan had je nou niet 8 uur per dag moeten leren.
Beste tips zijn al gegeven
- opgeruimde omgeving
- rustige ruimte
- na 45 min pauze
Wat bij mij altijd helpt is dat als ik een dag goed heb geleerd in een belonign van mezelf krijg. Dus bijv. een dvd of iets in die geest.

Ik beloonde mezelf ook altijd iets, meestal een avondje zuipen, liep niet goed af man !!:D

Heb altijd moeite met beginnen. Blader dan meestal het boek eens rustig door zonder echt te leren of grote stukken te lezen. Weet ik weer een beetje waar het over gaat en wat me te wachten staat. Daarna begin met minder tegenzin.
Wat bij mij ook goed werkt is 's ochtends trainen. Ben ik de rest van de dag scherper en je houdt gelijk een goed ritme aan. Wat oppeppende middelen zoals al genoemd zijn af en toe ook wel handig mocht je het nodig hebben.
Jezelf niet verplichten uren achter elkaar te leren, zeker niet als je gewoon merkt dat je niks meer opneemt.

ik ken onderhand wel alle soorten dope..maarre...wat de hell is Crystal meth???

Kabel tv eruit, verder gewoon trainen als je echt niet meer kunt studeren (daarna ben je fris) en zorgen dat je huis opgeruimd is en je voldoende voer hebt.

Wanneer leren jullie het effectiefst? op welke tijden?
ik merk dat ik 's avonds rond n uur of 20 en later veel beter dingen onthou en begrijp dan dat ik 's middags iets aan het leren ben.
tips:
vroeger naar bed gaan, goed voor je cognitieve ordeningsproces
koffie
indelen
ontspanning
planning

- koffie
- klassieke muziek (wat? ja sorry, klassieke muziek)
- beloon jezelf (een hele dag leren = 1 avond trainen, een week leren = bier)
- niet te lang achter elkaar doorgaan (1 uurtje ofzo en dan even wat anders doen)
- koffie
- en koffie

Terug
Naar boven