XXL Nutrition

Stelling Trainen als een bb'er is overrated (voor massa)

Ano_92

Competitive Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
156
Lengte
1m72
Massa
63kg
Als je kijkt naar de de aanbevelingen voor hypertrofie kom je vaak uit bij bepaalde repranges, intensiteitzones, rust, volume, TuT, etc.
Meestal vind je die dingen ook terug in het gemiddelde bb schema. (8-12 reps, 3 of 4 sets/oef, ...)

Helaas zie je ook genoeg mensen hier die al tijden zo trainen (en eten) en toch niet zo goed vooruitgaan als je zou denken.
Als je dan gaat zoeken naar een PL'er met weinig kracht en massa zul je die daarentegen niet zo snel vinden.

Genoeg voorbeelden van gasten die wel een goed fysiek hebben met bb training maar als je kijkt naar de vvm van de gemiddelde PL'er
zouden die er gemiddeld toch beter bijstaan indien ze zouden cutten, niet?

Discuss.

Maak er geen BB vs PL topic van, comments als 'PLers zijn dik' en 'BBers zijn zwak' worden gereport.

Is het ook niet zo dat bijna iedereen begint als bber en pas na een jaar of langer besluit om PLer te worden, omdat ze dan steeds meer gewicht willen pakken. Ik denk niet dat een 60kg ecto opeens besluit om PLer te worden.

Lijkt mij gewoon dat pl'ers minder bang zijn om vet aan te zetten en dus erg veel eten om zo veel kracht en massa te gainen. Ze gainen dan ook wat vet.
BB'ers eten iets minder waardoor ze minder snel gainen maar wel met minder vet, lijkt me.

Overigens als pl'ers cutten is het natuurlijk niet zo dat 100% van de spiermassa blijft.

Sinds het begin train ik als een Powerlifter.
Uiteraard doe ik ook een aantal Isolatie oefeningen maar
de focus ligt toch op 'de Grote 3'.

Al die gasten die nooit Compound oefeningen doen groeien voor geen meter
bij mijn Gym, kan ook aan hun Voeding liggen natuurlijk.

Ik heb mijn gains toch echt te danken aan PL training.
Het hele 'Groeihormoon' verhaal is er niet voor de lol :p

Dat komt in mijn opinie vooral omdat de gemiddelde bodybuilder te lang blijft vasthouden aan een split waarbij alles 1x in de week wordt doodgetraind.

De aanbevelingen qua reps blijven echter standhouden qua massa. Zelfs WSB (PL) heeft RE dagen (reps) voor massa.

Verder is het niet helemaal waar wat je zegt, ik ken zat pl-ers die er qua massa niet indrukwekkend uitzien maar qua weights heel wat verplaatsen. Bekijk Louie Simmons zijn benen zelf maar eens... een optimaal getraind CNS krijgt heel wat voor elkaar.

• Topic Starter Topic Starter
Dat komt in mijn opinie vooral omdat de gemiddelde bodybuilder te lang blijft vasthouden aan een split waarbij alles 1x in de week wordt doodgetraind.

De aanbevelingen qua reps blijven echter standhouden qua massa. Zelfs WSB (PL) heeft RE dagen (reps) voor massa.

Verder is het niet helemaal waar wat je zegt, ik ken zat pl-ers die er qua massa niet indrukwekkend uitzien maar qua weights heel wat verplaatsen. Bekijk Louie Simmons zijn benen zelf maar eens... een optimaal getraind CNS krijgt heel wat voor elkaar.

Ik was benieuwd naar jouw mening. :D

Maar een split wordt meestal ook aanbevolen voor massatraining. (hoewel onderzoek zegt dat 2/3 x per week beter zou zijn?)
Mijn kennis qua WSB is heel beperkt maar behoren RE dagen niet tot de aangepaste versie voor beginners, omdat die daar beter op zouden reageren?

Ik ken irl geen PL'ers maar voor zover ik op het forum zie hebben de meesten toch redelijk wat massa.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.
Dave Tate bv zou menig bb'er serieus wegblazen met zijn fysiek.

Jij bent zelf toch ook vooruit gegaan sinds je strongman gericht traint?

Definieer "bodybuilder". Hoeveel zelfbenoemde bodybuilders op dit forum zijn nu ook echt bodybuilder. In mijn ogen ligt het criterium hiervoor bij het meedoen aan wedstrijden of tenminste in voorbereiding zijn voor je eerste wedstrijd. In de pl-/stm-sectie op dit forum zal het percentage wedstrijdatleten heel wat hoger liggen.
Iedereen weet dat je groeit door verschrikkelijk zware gewichten op te tillen. Powerlifters/strongmen doen dit dag in, dag uit, het hele jaar door. De meeste "bodybuilders" hier zijn constant bezig te cutten, om er weer lekker strak uit te zien voor de zomer. Kijk naar de top bodybuilders. Die zijn niet zo groot geworden door elk jaar te bulken, te cutten, weer bulken, weer cutten, etc. Eerst gewoon jarenlang ertegen aan gaan in de sportschool en jezelf een ongeluk vreten. Pas dan kan je in de buurt zijn van wedstrijdniveau. Dat is bodybuilding.

Interessant topic!

Ik versta mij zelf wel onder BB. Prioriteit is massa, kracht komt daarna (Top 3). Al scheelt dat heel weinig!

Wat ik me afvraag. Ik doe nu 3x3 op compounds, hiervoor 3x5 gedaan. Werkt voor mij goed, gain massa en ga in kracht omhoog.

Al vraag ik me ten zeerste af wat ik hierna moet doen. Redelijk wat gelezen over WSB en UB/LB zo te lezen zijn daar veel 'powerbuilders' te spreken over. En zoals gijs zegt ben ik te dedicated aan split. Vind het leuk trainen, krijg er resultaten mee. Al vraag ik me sterk af of ik niet meer progressie krijg door UB/LB.

Heb zoiets van: Never change a winning team

Maar ik vraag me af zou ik meer progressie krijgen door WSB of UB/LB?

Heb ook zoiets dat split de leukste manier is om te trainen, en dat ik bij UB/LB niet elke training voluit kan gaan. (Zijn vooroordelen)

Ik ga me maar nog eens heel goed inlezen in WSB en UB/LB als ik de Strongman sectie mag geloven zitten daar zeker geen kleine gasten laat staan mensen met slechte stats. En geen 1x split daar gezien, dat is geen toeval!

Ik snap nooit zo goed waarom iedereen altijd blijft hangen aan 1 ding en dan jezelf af blijven vragen of iets beter is of net zo goed of wat dan ook.
Probeer het gewoon, je doet er niemand kwaad mee.

Ik snap nooit zo goed waarom iedereen altijd blijft hangen aan 1 ding en dan jezelf af blijven vragen of iets beter is of net zo goed of wat dan ook.
Probeer het gewoon, je doet er niemand kwaad mee.

Heb je zeker een punt.

Maar als je denkt dat je het niet leuk vind om te trainen (Vooroordelen, weet ik niet) + je nu ook resultaten boekt, waarvoor veranderen als het nu ook werkt?

Als je nieuwsgierig bent naar nieuwe dingen dan probeer je het toch?
Trouwens, alles werkt, tot een bepaald punt.

definieer "bodybuilder". Hoeveel zelfbenoemde bodybuilders op dit forum zijn nu ook echt bodybuilder. In mijn ogen ligt het criterium hiervoor bij het meedoen aan wedstrijden of tenminste in voorbereiding zijn voor je eerste wedstrijd. In de pl-/stm-sectie op dit forum zal het percentage wedstrijdatleten heel wat hoger liggen.
Iedereen weet dat je groeit door verschrikkelijk zware gewichten op te tillen. Powerlifters/strongmen doen dit dag in, dag uit, het hele jaar door. De meeste "bodybuilders" hier zijn constant bezig te cutten, om er weer lekker strak uit te zien voor de zomer. Kijk naar de top bodybuilders. Die zijn niet zo groot geworden door elk jaar te bulken, te cutten, weer bulken, weer cutten, etc. Eerst gewoon jarenlang ertegen aan gaan in de sportschool en jezelf een ongeluk vreten. Pas dan kan je in de buurt zijn van wedstrijdniveau. Dat is bodybuilding.

+1

Neem bijvoorbeeld Dave Gulledge:

Before:

image001.png

After:

image004.jpg

Let wel dat ik niet garant sta voor het feit dat hij clean zou zijn (hehehe).

Ik was benieuwd naar jouw mening. :D

Maar een split wordt meestal ook aanbevolen voor massatraining. (hoewel onderzoek zegt dat 2/3 x per week beter zou zijn?)
Mijn kennis qua WSB is heel beperkt maar behoren RE dagen niet tot de aangepaste versie voor beginners, omdat die daar beter op zouden reageren?

Ik ken irl geen PL'ers maar voor zover ik op het forum zie hebben de meesten toch redelijk wat massa.

Jij bent zelf toch ook vooruit gegaan sinds je strongman gericht traint?

Dat ondezoek is dan gebaseerd op minder vollume en minder tot falen gaan. Als je met een split schema blijft trainen zoals met een fb schema dan is het niet raar dat je weinig tot geen massa aan gaat zetten en omgekeert net zo als je met een fb schema gaat trainen zoals in een split gaat je je lichaam geheid overtrainen. En ver gevorderde bodybuilder zal op eenfb schema lang niet de beste games kunnen maken want voor ectra spiermassa moet je haast wel tot falen (hit)want de spier moet zo vermoeid raken dat het lichterlijk overtraind. Als jedit goed doet kanje rust soms wel tot 10 dagen oplopen wat je dan nodig bent aan rust.

Uit ervaring weet ik dat ik met split de meeste massa kan boeken tegenover andere trainingsvormen. Het feit is dat mijn lichaam echt tot uitputting moet gaan ommassa te gainen. En eitputing van de spieren red ik niet met 2 tot 3 keer in de week trainen, jah het kan wel maar dan ben ik na 2 a 3 weken al een rustweek nodig anders herstel ik niet goed.

Definieer "bodybuilder". Hoeveel zelfbenoemde bodybuilders op dit forum zijn nu ook echt bodybuilder. In mijn ogen ligt het criterium hiervoor bij het meedoen aan wedstrijden of tenminste in voorbereiding zijn voor je eerste wedstrijd. In de pl-/stm-sectie op dit forum zal het percentage wedstrijdatleten heel wat hoger liggen.

Onzin begeleiders als sibil (top begeleider) laten je niet vol vreten maar zo clean mogelijk en met een minimaal extra cals. Je gaind met goede training en rust net zo snel vvm alsiemand die 1000 cals boven onderhoud eet.

Laatst bewerkt:
Onzin begeleiders als sibil (top begeleider) laten je niet vol vreten maar zo clean mogelijk en met een minimaal extra cals. Je gaind met goede training en rust net zo snel vvm alsiemand die 1000 cals boven onderhoud eet.

Daar heb ik het toch ook helemaal niet over. De één zal ruim boven onderhoud moeten eten om goed massa aan te kunnen zetten, de ander maar een beetje. Clean bulken kan zeker een goede optie zijn om op de lange termijn massa aan te zetten.
Alleen als je naar de definitie van bodybuilding kijkt, dan zijn de meningen hierover verdeeld denk ik. Bodybuilding is geen sport, bodybuilding is een levenswijze. Je complete leven is ernaar ingericht om je lichaam op te bouwen tot een wedstrijdfysiek. Bij powerlifting is dit anders. Natuurlijk speelt ook zeker veel en goed eten, goed rusten etc, hierbij een rol, maar toch in mindere mate. Bij bodybuilding is het tillen van zware gewichten een middel, bij powerlifting is het een doel. Dus zullen wedstrijdlifters nu eenmaal sneller massa (zowel vvm als vet) aanzetten dan bodybuilders, omdat ze er niet constant mee bezig zijn hun lichaam droog en strak te houden.
Ziedaar het grote verschil.

Oké ik had jou perongelijk verkeerd begrepen.
+1 daar voor.

Helaas zie je ook genoeg mensen hier die al tijden zo trainen (en eten) en toch niet zo goed vooruitgaan als je zou denken.
Als je dan gaat zoeken naar een PL'er met weinig kracht en massa zul je die daarentegen niet zo snel vinden.

Om de een of andere reden is de mentaliteit van veel BB'ers nogal star en dogmatisch.
Ze blijven veel te lang aan dat ene heilige huisje "3-4x8-12" in een 4 of vijfdaagse split vasthouden.
Aan de ene kant is het zeker waar dat de gedefinieerde range x-sets van 6-12 reps (met een gewicht ergens tussen de 60-85% van een gedefinieerd 1RM) gemiddeld genomen de beste massawinst oplevert.

Met andere woorden de BB-methode is beslist niet overrated!

Aan de andere kant hoe goed een bepaald concept ook is, uiteindelijk zal progressie toch stagneren.
Je kunt immers wel een enorme berg sets van 8-12 reps blijven maken met een gelijkblijvend gewicht, op een bepaald moment groei je daar niet meer op omdat de prikkel onvoldoende wordt.
Aangezien mechanotransductie als gevolg van trainingslast, nog steeds beschouwd mag worden als de nummer 1 factor verantwoordelijk voor hypertrofie, is het sterker worden in de bewegingen dus noodzakelijk om die geliefde sets van 6-12 met zwaardere gewichten te kunnen doen, zodat gestage groei gewaarborgd blijft.

Er zijn gelukkig genoeg mensen - ook op dit board ;) - die dit haarfijn aanvoelen en daarom naast hun bread&butter 5daagse split/6-12 range, ook regelmatig krachtfasen inlassen.
Daarentegen kan het ook geen kwaad om af en toe eens een paar weekjes alleen lightweight pompsets te doen voor de afwisseling.
Wat ook vaak wordt vergeten is dat je - variatie indachtig - heel veel MEER kunt doen met het spelen met de trainingscomponenten Volume, Intensiteit en Frequentie. Dus alleen al het terugschroeven van het trainingsvolume PER SESSIE en daartegenover het opschroeven van de trainingsfrequentie per week, kan een geheel nieuwe dimensie creeren in je trainingen.

Zelf denk nauwelijks nog in termen van x-sets van y-reps, maar meer in het cyclen van High Volume fasen met High IntensityTapers en periodieke High frequency sessions.
Exacte hoeveelheden sets en reps zijn meer een bijverschijnsel geworden dan een punt van focus. Ik kijk liever naar zaken als voldoende trainingsarbeid in de gewenste intensiteitszone en "stress management" gedurende de weken van een bepaalde cyclus.

Laatst bewerkt:

Voor de chemisch ondersteunden onder ons werkt een 1x per week in een 5daagse split vaak beter.
Dit komt o.a. omdat de verhoogde eiwitsynthese als gevolg van een trainingsprikkel heftiger is en langer aan houdt.

Ik blijf erbij dat een naturel trainee doorgaans sneller en meer vooruitgang zal boeken door 2x per week alle bewegingen/spiergroepen aan te pakken. Voor intermediate trainees en verder werkt een wat hogere frequentie vaak beter.

Belangrijk is wel dat ik hierbij de 'echte' beginner even buiten beschouwing laat, omdat die sowieso vooruitgang boeken.
Vaak niet zozeer DOOR maar ONDANKS hun manier van trainen.

Nope, de RE methode is, naast ME en DE werk een substantieel onderdeel van de klassieke WSB methode.

Dat is waar, maar vergeet niet dat de meesten (mezelf incluis) hun massa te danken hebben aan periodes van training waar de nadruk lag op een hoger Volume en een wat verlaagde Intensiteit.
Naast trainingsgewicht is de combinatie met fatique noodzakelijk voor optimale hypertrofie prikkels.

yep

N.B. Dave Tate was oorspronkelijk een BB'er!

Terug
Naar boven