Mijn mening:
1. body builders willen te vaak de beach boy uithangen, niks op tegen maar het is niet de beste weg naar zware massa. Dat overdreven clean bulken en die schrik om ook maar een beetje dikker te worden in de buikstreek belemmeren de echte spiergroei. Powerlifters en strongmen moeten daar allemaal niet naar kijken, ze eten als een beest en komen dan ook bij als een beest. Volgens mij moet je daar de gulden middenweg in kunnen vinden als body builder.
2. Te eenzijdige training, 4 oefeningen per spiergroep en van alles 4 setjes en altijd maar blijven doorgaan met dat scenario. In het begin gaat dat goed maar na een tijd vallen ze stil en stagneren ze. Breng variatie in oefeningen en reprange, verander je manier van trainen en laat je lichaam nooit gewend geraken aan je manier van trainen. Als je het lichaam steeds voor verrassingen zet heb je niet eens echt zware gewichten nodig om te groeien, het lichaam weet immers niet met hoeveel gewicht je werkt.
3. Train alles 2 x per week met per spiergroep slechts een setje of 4-5 en doe de eerste training met lagere rep range en de tweede met wat hogere (heavy en medium). maak een uitzondering voor squats en deads, die best slechts 1 x per week kunnen uitgevoerd worden imo.
4. Concentreer je op basisoefeningen en doe slechts minimaal isolatiewerk, het zijn de compounds die massa bouwen.
5. Luister naar je lichaam en als je merkt dat de trainingen wat minder beginnen gaan las dan een rustperiode in en ga daarna tijdelijk over naar een training waarin je alles slechts 1 x per week traint, voel je je terug opgeladen begin dan terug te vlammen met 2 x per week.
Dat is in grote lijnen mijn mening.