MuscleMeat

Stelling Trainen als een bb'er is overrated (voor massa)

Kleine vraag tussendoor. Wat is precies verschil tussen WSB en UB/LB. Heb me in beide nog niet helemaal in verdiept.

Wat ik tot nu tot weet is dat bij WSB je gebruikt maakt van DE en ME dagen. Dat icm 4x training. 2xUB/LB. Dan 'top' je eigenlijk elke compound 1x in de 2 weken als ik het goed heb?

Pff wat een hoop gezeik gewoon zwaar trainen en goed eten en rusten.
Een tijdje wat low reps doen om wat kracht op te bouwen en erna weer een poos wat meer reps en setjes doen met zwaardere gewichten dan er voor en klaar is kees.
Afwisseling noem ik dit.

Ook gezien je eerdere post met je 7-10 dagen rust en je 1a2 kuurtjes kom je niet echt al te snugger over.

In ieder geval veel succes.

En Harpep nu heb je toch wel echt alles al gezegd. Zolang het deze kwaliteit is mag je al het gras wel maaien..

De combinatie van BB/PL/STM training werkt zo goed omdat je het lichaam dwingt alle manieren te benutten om sterker en groter te worden.

-De BB manier van trainen met high reps en veel sets zorgt ervoor dat ik vooral massa opbouw en mental toughness. Ook leer ik mijn lichaam met verzuring om te gaan en er doorheen te vechten. Massa is een factor die mede je max krachtpotentie beinvloed.

-PL wijze van training leert mijn lichaam om meer spiervezels tegelijk in te zetten om een maximaal gewicht van zijn plaats te krijgen. Dit wordt vooral bereikt door training van het CNS. Dit is een wezenlijk verschil met wat ik bereik door vooral high reps te doen. Een tweede voordeel is dat door de SQ en DL zwaar uit te voeren mijn core erg sterk wordt.

-Strongman is weer een totaal andere belasting. Alles wat je doet is zeer explosief of je hebt in ieder geval bijna bij elke lift de intentie om een gewicht zo snel mogelijk van zijn plaats te krijgen. Dit zorgt ervoor dat je een enorme power ontwikkeld. Het vermogen om een gewicht te versnellen. Daarnaast is strongman in mijn ogen een nog completere belasting van het lichaam dan PL en heb ik gemerkt dat er spiertjes sterker zijn geworden die ik blijkbaar zelfs bij een 200+ SQ niet echt max inzette maar met een 400 yoke wel.

Ik doe sinds kort ook wat olympische lifts en ook hier zie ik weer voordelen in.

Laatst bewerkt:
@G-men, zo te lezen heeft elke trainings methode zo zijn voordelen.

Zo te lezen vind je de combinatie van die 3 de beste, maar durf je er ook 1 te kiezen waarvan jij zegt. Die is het beste voor massa?

Of is dat moeilijk te zeggen gezien de schema's meestal max 1,5 a 2 maanden duren. Daarnaast is het maar een onderdeel van de puzzel, sommige schema's leveren pas na X aantal weken resultaat op.

Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat Strongman het meest allround is. Maar niet echt veel mensen hebben de mogelijkheid om dat frequent en degelijk te doen.
Zeer interessant topic is dit trouwens. Met weer zeer nuttige bijdrages van harpep. Daar leer je altijd wat van bij!

Ook gezien je eerdere post met je 7-10 dagen rust en je 1a2 kuurtjes kom je niet echt al te snugger over.

In ieder geval veel succes.

En Harpep nu heb je toch wel echt alles al gezegd. Zolang het deze kwaliteit is mag je al het gras wel maaien..

De combinatie van BB/PL/STM training werkt zo goed omdat je het lichaam dwingt alle manieren te benutten om sterker en groter te worden.

-De BB manier van trainen met high reps en veel sets zorgt ervoor dat ik vooral massa opbouw en mental toughness. Ook leer ik mijn lichaam met verzuring om te gaan en er doorheen te vechten. Massa is een factor die mede je max krachtpotentie beinvloed.

-PL wijze van training leert mijn lichaam om meer spiervezels tegelijk in te zetten om een maximaal gewicht van zijn plaats te krijgen. Dit wordt vooral bereikt door training van het CNS. Dit is een wezenlijk verschil met wat ik bereik door vooral high reps te doen. Een tweede voordeel is dat door de SQ en DL zwaar uit te voeren mijn core erg sterk wordt.

-Strongman is weer een totaal andere belasting. Alles wat je doet is zeer explosief of je hebt in ieder geval bijna bij elke lift de intentie om een gewicht zo snel mogelijk van zijn plaats te krijgen. Dit zorgt ervoor dat je een enorme power ontwikkeld. Het vermogen om een gewicht te versnellen. Daarnaast is strongman in mijn ogen een nog completere belasting van het lichaam dan PL en heb ik gemerkt dat er spiertjes sterker zijn geworden die ik blijkbaar zelfs bij een 200+ SQ niet echt max inzette maar met een 400 yoke wel.

Ik doe sinds kort ook wat olympische lifts en ook hier zie ik weer voordelen in.
Hou die achterlijke taal van snugger maar voor je, ook tijdens het kuren ben ik zo veel dagen nodig omdat je dan nog meer gewicht pakt en dus blijft het herstel het zelfde, je intensiteit licht gewoon een heel pak hoger. (weinig ervaring met kuren en het er bij trainen zeker)

Laatst bewerkt:
Gozer, je snapt niets van het natural trainen... hou je er dan gewoon buiten.

Man ik train zo wat mijn hele leven naturel, dus ik weet wel waar ik het over heb.
Van de 10 jaar train ik 9 jaar naturel man, murk snurk dus nog maar ff verder :D

Laatst bewerkt:
Interessant topic! Ga me niet moeien met de kenners hierzo ;)

Ik ook maar niet meer.....

Wel heb ik een vraagje als het voor spierbehoud (dus in de cut) ook beter is om als naturel al je spieren 2 keer in de week aan te pakken... Ik veronderstel van wel?!

Ligt aan intensiteit van je trainingen.

BB is massa, kracht en defenitie vind ik ;) Een van de beste manieren om te trainen omdat alles gecombineerd wordt. Je moet geen beest zijn om BB te zijn. Alleen trainen en eten zoals een ;) Gezond eten dus en alles trainen wat te trainen valt uit elke hoek, gecombineerd met wat cardio.

Laatst bewerkt:
Mijn mening:
1. body builders willen te vaak de beach boy uithangen, niks op tegen maar het is niet de beste weg naar zware massa. Dat overdreven clean bulken en die schrik om ook maar een beetje dikker te worden in de buikstreek belemmeren de echte spiergroei. Powerlifters en strongmen moeten daar allemaal niet naar kijken, ze eten als een beest en komen dan ook bij als een beest. Volgens mij moet je daar de gulden middenweg in kunnen vinden als body builder.
2. Te eenzijdige training, 4 oefeningen per spiergroep en van alles 4 setjes en altijd maar blijven doorgaan met dat scenario. In het begin gaat dat goed maar na een tijd vallen ze stil en stagneren ze. Breng variatie in oefeningen en reprange, verander je manier van trainen en laat je lichaam nooit gewend geraken aan je manier van trainen. Als je het lichaam steeds voor verrassingen zet heb je niet eens echt zware gewichten nodig om te groeien, het lichaam weet immers niet met hoeveel gewicht je werkt.
3. Train alles 2 x per week met per spiergroep slechts een setje of 4-5 en doe de eerste training met lagere rep range en de tweede met wat hogere (heavy en medium). maak een uitzondering voor squats en deads, die best slechts 1 x per week kunnen uitgevoerd worden imo.
4. Concentreer je op basisoefeningen en doe slechts minimaal isolatiewerk, het zijn de compounds die massa bouwen.
5. Luister naar je lichaam en als je merkt dat de trainingen wat minder beginnen gaan las dan een rustperiode in en ga daarna tijdelijk over naar een training waarin je alles slechts 1 x per week traint, voel je je terug opgeladen begin dan terug te vlammen met 2 x per week.
Dat is in grote lijnen mijn mening.

Hoe kan je zomaar ja zeggen Gijs?
Hangt van vele factoren af.

Mijn mening:
1. body builders willen te vaak de beach boy uithangen, niks op tegen maar het is niet de beste weg naar zware massa. Dat overdreven clean bulken en die schrik om ook maar een beetje dikker te worden in de buikstreek belemmeren de echte spiergroei. Powerlifters en strongmen moeten daar allemaal niet naar kijken, ze eten als een beest en komen dan ook bij als een beest. Volgens mij moet je daar de gulden middenweg in kunnen vinden als body builder.
2. Te eenzijdige training, 4 oefeningen per spiergroep en van alles 4 setjes en altijd maar blijven doorgaan met dat scenario. In het begin gaat dat goed maar na een tijd vallen ze stil en stagneren ze. Breng variatie in oefeningen en reprange, verander je manier van trainen en laat je lichaam nooit gewend geraken aan je manier van trainen. Als je het lichaam steeds voor verrassingen zet heb je niet eens echt zware gewichten nodig om te groeien, het lichaam weet immers niet met hoeveel gewicht je werkt.
3. Train alles 2 x per week met per spiergroep slechts een setje of 4-5 en doe de eerste training met lagere rep range en de tweede met wat hogere (heavy en medium). maak een uitzondering voor squats en deads, die best slechts 1 x per week kunnen uitgevoerd worden imo.
4. Concentreer je op basisoefeningen en doe slechts minimaal isolatiewerk, het zijn de compounds die massa bouwen.
5. Luister naar je lichaam en als je merkt dat de trainingen wat minder beginnen gaan las dan een rustperiode in en ga daarna tijdelijk over naar een training waarin je alles slechts 1 x per week traint, voel je je terug opgeladen begin dan terug te vlammen met 2 x per week.
Dat is in grote lijnen mijn mening.

Kan me hierin zeker vinden. Alleen moet je hier eens goed rondkijken naar de types van BB'ers. Degenen die zoals het eigenlijk zou moeten ( voor pure massa , zoals jij zegt) een stuk minder clean eten, alle spiermassa pakken en niet kijken naar hun bf% , die gaan zo goed als nooit goed shredded komen te staan omdat ze gewoonweg niet deftig kunnen cutten.

Ik weet bv van mezelf dat ik erg veel moeite heb met cutten dus dan is het beter dat ik wat minder massa pak op een cleane manier en redelijk droog blijven dan dat ik mijn bf% laat oplopen en later enorm veel moeite moet doen om dat er weer van te krijgen. + Je hebt ook nog zoiets als conditie/gezondheid en geloof me extra buikvet helpt daar niet bij. Maar ik ben wss 1 van de weinigen hier die conditie ook belangrijk vindt :p.

Nog een vraagje (voor de experts). Er wordt regelmatig gezegd dat niet de rep range belangrijk is, maar wel het totale volume (voor spiermassa). Dus met 3x3 zal je inderdaad niet veel massa pakken, maar als je daarentegen 8 of 10 triples doet is dat zeker zo goed als bijvoorbeeld 3-4 sets van 8 reps. En misschien zelfs nog beter omdat je dan uiteindelijk evenveel of meer reps hebt gedaan, maar dan wel met een zwaarder gewicht. Dus 8x3x90 is evengoed of beter voor massa dan 3x8x80. Wat vinden jullie ervan?

Nog een vraagje (voor de experts). Er wordt regelmatig gezegd dat niet de rep range belangrijk is, maar wel het totale volume (voor spiermassa). Dus met 3x3 zal je inderdaad niet veel massa pakken, maar als je daarentegen 8 of 10 triples doet is dat zeker zo goed als bijvoorbeeld 3-4 sets van 8 reps. En misschien zelfs nog beter omdat je dan uiteindelijk evenveel of meer reps hebt gedaan, maar dan wel met een zwaarder gewicht. Dus 8x3x90 is evengoed of beter voor massa dan 3x8x80. Wat vinden jullie ervan?

Goede vraag
Vind het wel BS dat iedereen denkt dat powerlifters alleen maar vette troep eten, sommigen willen tenslotte ook nog in bepaalde gewichtklasses blijven.

Laatst bewerkt:

Onzin, ik doe nu 3*3 en kwa kracht en massa ga ik zeer goed vooruit

Terug
Naar boven