XXL Nutrition

Trainingslog BigGuy

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.
Dag 5 rust;

Dit is m’n laatste rustdag volgens het schema. Het gaat een stuk beter, maar het voelt nog niet alsof ik volledig hersteld ben. De spieren zijn nog wat pijnlijk bij het aanspannen en de gewrichten voelbaar.

Desalniettemin ga ik morgen weer een (proef)training draaien. Als het goed is zouden de echte veranderingen van de “super accumulation training” over 2 - 5 weken moeten komen. Tot die tijd zal m’n lichaam denk ik (ook) nog verder moeten herstellen van de overreach.

Wordt vervolgd.
 
Dag 1 training;

Doordat ik nog snel honger krijg was het voor mij geen optie om vandaag alle compounds uit te voeren zoals ik volgens planning zou doen.

Hiernaast voel ik m’n spieren nog/ben ik herstellende. Het voelt een beetje alsof m’n spieren jeuken. M’n prestatie met de bench (5x 110) ligt dan ook nog steeds ietwat lager als voorheen.

Om deze redenen besloten om de komende tijd even ub/lb te trainen, voor wat meer hersteltijd (48u ipv 24u)

De gewrichten gaven overigens geen enkel probleem, ging hartstikke soepel allemaal! Schouders zijn er ook op vooruit gegaan. Naar ik vermoed komt dit door de inverted rows en arched back pull ups.
 
Bijzonder dit. Toen ik begon met trainen kreeg ik bijna geen spierpijn, behalve in m’n hams n glutes en ook dat heb ik niet vaak gevoeld. Zelfs na een dropset op de leg press tot de 25kg bijna niet meer omhoog ging.

Maar nu.. nondeju! M’n borst was echt pijnlijk gisteren, was klassieke spierpijn, en vandaag m’n quads😁 Een beetje vreemd, maar wel lekker.

Edit: Vandaag (de volgende dag) weer begonnen met (hanging) knee raises in de ochtend, en waarempel.. weer spierpijn in m'n pecs, en lats!
De boel rekte ook behoorlijk op.. en stond dus toch (nog) op spanning ondanks dat ik rekoefeningen deed na m'n trainingsmarathon.
Waarschijnlijk komt m'n eerdere spierpijn daar ook vandaan..
 
Laatst bewerkt:
Evaluatie
Inmiddels zijn de vreetbuien verleden tijd, mijn buik was leeg, en het oxidatiewater zal waarschijnlijk ook wel grotendeels zijn afgevoerd. Vandaag was ik weer rond dezelfde tijd op de sportschool als de beginmeting, dus tijd om de balans op te maken dacht ik zo.

In totaal ben ik exact 4,5kg aangekomen en het gemeten vetpercentage ligt 1,3% lager volgens de (tweepunts bioimpedantie)metingen.
En last, but not least... mijn spiermassa zou met 5kg toegenomen moeten zijn.

Het zal niet helemaal kloppen, maar ik heb mezelf zien afvallen in de spiegel en kreeg de opmerking dat ik gegroeid was in de tijd dat iemand met vakantie is geweest. Ik heb al m'n broeken op één na ook weg kunnen doen, en kan niet meer goed op de bench liggen waarop ik begon met bankdrukken. Er is dus sowieso flink wat veranderd in die tien dagen trainen.

Na de trainingssessie van vandaag ben ik wel vrijwel zeker dat m'n borst overtraind is.
Voelt nog stram en vandaar ook de spierpijn denk ik, waarnaast ik nog minder druk.
Niets wat rust niet op zou moeten lossen lijkt me; de borst gaat eenmaal per week en minder intensief getraind worden de komende twee weken.
Wel fijn om te weten hoe dat voelt. Dat stramme gevoel had ik ook tijdens m'n trainingsmarathon.

Voor de overige spiergroepen viel het wel mee.
Gelet op de oefeningen hebben mijn lats het minder zwaar te verduren gehad dan mijn borstpieren.
De spierpijn vanmorgen viel ook heel erg mee en het trainen van m'n lats ging normaal.

De spierpijn in m'n quads was op zich niet zo heel vreemd.
Ik heb gisteren voor het eerst de hacksquat gedaan, en direct ingezet op myoreps.
Daarna heb ik hetzelfde verhaal er achteraan geplakt met de Groney squat.
Wanneer de quads daar een beetje aan gewend zijn zal het wel loslopen denk ik.


Edit 16-09-2022
In kracht heeft het heel weinig verschil gemaakt.
Sterker nog, m'n bench is drie weken later nog 10kg lager.
Daarentegen is m'n squat 10kg hoger komen te liggen.
M'n lokale uithoudingsvermogen en herstel tussen sets is wel echt bizar verbeterd.

Ik raak niet meer buiten adem. Met name tijdens het squaten, maar ook tijdens en na het bankdrukken bijvoorbeeld.
De toegenomen spiermassa zit dan denk ik ook vooral in toename van de hoeveelheid sarcoplasma.
De myoglobine die hierin ligt opgeslagen levert in dat geval zuurstof, en de opslag van creatine zal denk ik ook hoger liggen.

Mentaal trok het een stevige wissel. Ik zal er dan alleen wel ook zeker weer voor zorgen dat ik vrij ben.
Pas drie weken na mijn "herstelperiode" kan ik zeggen dat ik er mentaal aardig overheen ben.
Tussentijds heb ik niet meer op kunnen brengen dan trainen op onderhoud en herstel, samen met wennen aan nieuwe oefeningen.
Inmiddels heb ik m'n zelfvertrouwen en eigenwaarde weer ver genoeg opgebouwd om weer richting intensief full body te gaan.
Indien ik eens weer zoiets doe dan wil ik terug kunnen vallen op een bekend schema, ik denk dat dit helpt.

En dan nu de grote vraag of ik het weer zou doen. Het antwoord is: "misschien, maar ik denk niet op deze manier".
De super accumulation training en german volume training zijn in mijn beleving totaal verschillende trainingsprincipes.
Waar super accumulation meer gericht is op belasting van het zenuwstelsel, is german volume training meer gericht op (spier)uithoudingsvermogen.
Eerlijk gezegd was het een wat vreemde combinatie, waarbij de fysieke effecten soms lastig goed waren te ervaren/begrijpen.
Waar super accumulation bijvoorbeeld zorgt voor een verhoogde spanning van het zenuwstelsel en slapeloosheid, put het hoge volume helemaal uit.
Bijgevolg sliep ik doorgaans wel als een os, dus dat was wel fijn. Alleen de symptomen van overtraining verschillen heel erg.
Het punt waarop ik mezelf besefte dat ik aan m'n max zat kwam mede daardoor voor m'n gevoel erg plotseling denk ik.

Het experiment heeft wat mij betreft aangetoond dat volume draaien en kortere rustperiodes houden erg veel kan opleveren.
Of dit de manier is vraag ik mezelf echter af; met de myoreps die ik enige tijd geleden heb ingevoerd denk ik dat ik ook wel goed zit.
Voor m'n zenuwstelsel en myofibrils vertrouw ik voorlopig weer op progressieve overload. Deze overload zou nu ook makkelijker moeten kunnen.
Waarschijnlijk ga ik de super accumulation training nog wel eens uitvoeren, zoals deze is bedoeld, wanneer ik een plateau bereik.

"Think about it. You walk into a videostore and see the 8 minute abs sittin’ there, there’s 7 minute abs right beside. Which one are you gonna pick man!?"
 
Laatst bewerkt:
Hoe doe je een 2 punts meting?
Dacht echt dat t vanaf 3 punts meting liep met vet% bepaling.
 
Hoe doe je een 2 punts meting?
Dacht echt dat t vanaf 3 punts meting liep met vet% bepaling.
In mijn herinnering heb ik eens gelezen dat een meting op een weegschaal ook wel een tweepuntsmeting werd genoemd.
Het moest een bioimpedantiemeting zijn. Dit heb ik aangepast.. thnx:)
 
Ben je naar de pedicure geweest? Of iets anders waardoor bv je eelt is veranderd?
Dit...
Eelt, zweet, warme voeten, drogevoeten ...alles heeft invloed op zo een meting.
Je kan op die weegschalen zomaar 2 kg vet aankomen in 1 dag... :o
 
Ben je naar de pedicure geweest? Of iets anders waardoor bv je eelt is veranderd?
Verwijdert de pedicure het eelt niet juist? Volgens mij heb ik mijn teennagels wel geknipt in de tussentijd.
Daarentegen heb ik wel wat meer eelt op mijn handen gekregen. Dus wellicht kunnen we dat tegen elkaar wegstrepen?

Edit: je zei het vanwege de veranderde weerstand begrijp ik nu. Slim.. heb daar nooit bij stilgestaan,
 
Laatst bewerkt:
Dit...
Eelt, zweet, warme voeten, drogevoeten ...alles heeft invloed op zo een meting.
Je kan op die weegschalen zomaar 2 kg vet aankomen in 1 dag... :o
Ah, op die manier. Dat geloof ik direct ja.
Als ik in de spiegel zie dat m'n wangen wat meer zijn ingevallen en minder vel kan vastpakken op m'n buik denk ik alleen wel afgevallen te zijn.
Daarnaast liggen de waarden van de drie metingen mooi in lijn met elkaar.
 
Verwijdert de pedicure het eelt niet juist? Volgens mij heb ik mijn teennagels wel geknipt in de tussentijd.
Daarentegen heb ik wel wat meer eelt op mijn handen gekregen. Dus wellicht kunnen we dat tegen elkaar wegstrepen?

Edit: je zei het vanwege de veranderde weerstand begrijp ik nu. Slim.. heb daar nooit bij stilgestaan,
Ja dat idd 😊
 
Ah, op die manier. Dat geloof ik direct ja.
Als ik in de spiegel zie dat m'n wangen wat meer zijn ingevallen en minder vel kan vastpakken op m'n buik denk ik alleen wel afgevallen te zijn.
Daarnaast liggen de waarden van de drie metingen mooi in lijn met elkaar.
Spiegel is ook leidend.

Een weegschaal, zeker die je vp meten, is vooral belangrijk voor bijhouden van de trend. Als die klopt zit je vaak wel goed :D
 
Spiegel is ook leidend.

Een weegschaal, zeker die je vp meten, is vooral belangrijk voor bijhouden van de trend. Als die klopt zit je vaak wel goed :D
Zo sta ik er ook in. Veranderingen in het vetpercentage kon ik vrij gemakkelijk herkennen aan m'n wangen en door m'n huid vast te pakken.
Door dit af te zetten tegen mijn gewicht kan ik afleiden in hoevere ik in spiermassa, en/of zaken als glucogeen, aan het toenemen ben.
En de meting van de weegschaal is voor mij dan de bevestiging dat het inderdaad de goede kant op gaat, al begrijp ik dat de waarden niet exact kloppen.

Andersom werkt het niet voor mij. Op enkele momenten na, wanneer ik opeens ontdek dat m'n sleutelbenen praktisch verdwenen zijn, zie ik niet/nauwelijks dat ik verander. Het (negatieve) zelfbeeld blijft hetzelfde, en voor mij is het daarom niet verstandig om bevestiging te gaan zoeken in het toegenomen volume. Ook met het vetpercentage moet ik uitkijken trouwens. Anders verlies ik mezelf erin, en een stuk vrijheid om van het leven te genieten.

De veranderingen zijn echt wel serieus te noemen. M'n broeken passen niet meer om m'n benen, ik kan niet meer goed liggen op het bankje waarop ik eerder bankdrukte vanwege m'n rugspieren et cetera. Het kan zijn dat er ergens een kilo verschil tussen zit, maar ik heb m'n best gedaan om voor mijn doen een enigszins realistische schatting te maken. Dit betekent ook dat er een hoop tegenin te brengen valt, en ik kan heb evenwel moeite om het te geloven, maar goed. Wat mensen met de informatie doen moeten ze zelf weten.
 
Laatst bewerkt:
M.b.t. de overtraining van de borst heb ik uitgevogeld dat de achteruitgang en verstijving waarschijnlijk een beschermingsmechanisme vanuit het centraal zenuwstelsel is.

Als ik het goed heb treedt eenzelfde mechanisme ook in werking bij het rekken van spieren om leniger te worden.
Hierbij verstijven de spieren eveneens, naar aanleiding van pijnprikkels van de rek, om het ontstaan van schade te voorkomen.
Door dit proces van rekken te herhalen treedt er gewenning op, waardoor de spieren desondanks leren ontspannen.

Naar aanleiding hiervan heb ik het idee gevat om m'n borst de komende tijd negatief (en licht) te gaan trainen, en hierbij proberen te ontspannen.
Ook wil ik 'm iedere dag voorzichtig wat proberen te rekken. Heeft iemand hier ervaring mee of andere ideeën en/of tips?
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels alweer even aan het trainen. Het helpt mijn borst om rustig te rekken en ontspannen, tijdens het bankdrukken voor een goede basis te zorgen en zo rustig mogelijk te laten zakken, totdat de pijn weggaat. Ik kan alleen nog niet te hoog in gewicht.

Verder even bij de fysio geweest ivm de toch steeds terugkerende pijntjes links. M'n labrum blijkt (waarschijnlijk) geïrriteerd.
Wat mij betreft het een uitgelezen moment om even te reflecteren op wat er mis is gegaan, en wat er verbeterd kan worden.

Los van de idiote volumes hield ik m'n houding niet goed tijdens de bench wanneer ik tot falen ging.
Dit komt mede doordat mijn rug en rear delts in verhouding lang niet zo goed zijn ontwikkeld als m'n front delt en borst.
Dus... focus gaat veel meer naar rug en rear delts!

De komende tijd ga ik m'n trainingsschema dus nog even tegen het licht houden.
Tussentijds train ik "free style" ub/lb, waarbij ik tweemaal zoveel oefeningen voor m'n rug doe.
Hiernaast richt ik mezelf op onderhoud, het verbeteren van de uitvoering van oefeningen verbeter en nieuwe oefeningen aanleren.
Ik ben echt gevallen voor de hack squat!
 
20220904_092943761_iOS.jpg


Nog even ter ondersteuning voor mijn verhaal over m'n trainingsmarathon. De gewichten corresponderen min of meer met de toename van mijn ochtendgewicht, gemeten op mijn eigen weegschaal. Zoals gesteld heb ik (ook) in de spiegel opgemerkt dat ik ben afgevallen.
 
Nog even ter ondersteuning voor mijn verhaal over m'n trainingsmarathon. De gewichten corresponderen min of meer met de toename mijn ochtendgewicht, gemeten op mijn eigen weegschaal. Zoals gesteld heb ik (ook) in de spiegel opgemerkt dat ik ben afgevallen.
4.5 kg aangekomen in 2 weken tijd en je bent al ver overgewicht. Ga eens minder eten.
 
4.5 kg aangekomen in 2 weken tijd en je bent al ver overgewicht. Ga eens minder eten.
Je weet dat een vetpercentage tot 20% als gezond wordt beschouwd? Edit: Of neem je aan dat de gewichtstoename vet moet zijn en de vetmeting er ver naast zit, omdat je denkt dat het niet anders kan?

Succes met je calorieobsessie, ik deel 'm niet met je.
 
Laatst bewerkt:
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven