Naar aanleiding van AK zijn idee om hier wat foto's te plaatsen heb besloten om dat te gaan doen.
Allereerst alleen even het volgende:
Ik vind het jammer dat er een aantal mensen is die de uitkomsten van mijn bevindingen zo kleuren.
Dit ondermijnt de uitkomsten voor mensen die er interesse in hebben en er wellicht wat mee kunnen bereiken.
Dat terwijl ik er (bijna) vergif op in durf te nemen dat ze zelf nog nooit zo radicaal (en kort) een supercompensatie hebben afgedwongen.
Wanneer je 3 - 6 keer zoveel van je lichaam vraagt op een dag heeft je lichaam echt wel wat anders te doen dan vetreserves aanvullen.
En volgens mij is de pleitbezorger van beide trainingsmethoden, Charles Poliquin, nou niet direct de minste trainer.
Tot slot wijkt mijn toename niet gek veel af van wat behaald zou moeten kunnen worden met de super accumulation training.
Maar nee, dat kan niet waar zijn. Die Poliquin lult uit z’n nek, ik ben 4,5kg vet aangekomen, m’n waarnemingsvermogen is aangetast, de weegschaal spoort niet ondanks stabiele metingen en er worden grappen over gemaakt.
Natuurlijk zijn er ook een hoop mensen die er weinig tot geen resultaten mee boeken, zoals ook met andere intensieve programma's.
Er zijn dan ook veel onderzoeken die dit ondersteunen, maar deze zijn best wel vaak gebaseerd op mensen met weinig tot geen trainingservaring.
Het is dan ook begrijpelijk dat er een hoop mensen zijn die er niet in geloven. Mensen die er weinig resultaten mee behalen, de studies.. en grote kans dat de mensen zelf al eens aan hun grenzen voorbij zijn gegaan, waarvan ze zijn geschrokken.
Met een beetje logisch denkwerk kan alleen heel goed worden onderbouwd dat een hoog volume wel degelijk goed kan werken voor ervaren mensen.
Eiwitsynthese, en bijbehorende spiergroei, kan uur of 72 duren, of met 6 uur al gedaan zijn bij topatleten.
Ongetrainde mensen zijn nauwelijks gewapend tegen spierschade en lopen een week lang krom, waar topatleten geen spierpijn krijgen.
Ook is het zenuwstelsel van een topatleet veel beter bestand tegen neurale vermoeidheid.
Het effectieve aantal sets per dag variëert van 3 sets, tot meer dan 12 sets afhankelijk van het individu.
Als gevolg hiervan wordt het volume, en het aantal keer dat een spiergroep wordt getraind steeds effectiever en belangrijker naarmate iemand verder gevorderd is.
Zie bijvoorbeeld ook:
https://mennohenselmans.com/optimal-training-volume/
Er is uit onderzoek onder getrainde mensen zelfs gebleken dat er sprake was van toename van spiergroei voor de triceps tot 45 sets per week, waarbij iedere set tot failure werd getraind!
Ik begrijp dat het met alle info die mainstream voor het oprapen ligt veel gemakkelijker en aantrekkelijker is iets om anders te denken en veel minder te trainen. Ook geloof ik dat minder doen goede vooruitgang biedt tegenover lage risico’s. Serieuze spiergroei komt volgens mij alleen toch echt door serieuze training.
Ben ik een topatleet? Neen, maar ik heb hard getraind in mijn jeugd en jaren fysiek zwaar gewerkt. Spierpijn krijgen doe ik nauwelijks tot niet.
En mijn neurlogische vermoeidheid? Ik ben dopaminedominant, heb zodoende een hoog presterend zenuwstelsel en ook daarmee past een hoog volume ook neurologisch bij mij.
Was mijn training duurzaam? Absoluut niet, en het was ook risicovol. Hier was ik mezelf van bewust. Ik vind het risico alleen acceptabeler dan bijvoorbeeld het gebruik van steroiden. Daarnaast draai ik mezelf liever een keer op hoog volume en met een lager gewicht de soep in om te kijken waar mijn zwakke punten liggen dan op een later moment met een hoog gewicht.
Enfin, voor zover de mensen dit hebben gelezen... voor de mensen met oprechte interesse heb ik een foto gevonden van 5 augustus, een week voordat ik aan mijn kruising tussen een super accumulation training en german volume training begon. Deze positie heb ik vandaag weer aangenomen, om het te kunnen vergelijken. De wat fletsere foto is de oudste, de andere is van vandaag, 4 september. Het is lastig om een goed vergelijkbare foto te maken, maar ik ben toch echt afgevallen.
Edit: foto's verwijderd ivm privacy icm gebruik Ligandrol