AndroidHealthClinic

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

• Topic Starter Topic Starter
  • #4.781

• #4.782
B2W3D3

Squat, low bar
190x3x5

RDL
120x10x4

Korte ochtendsessie op tweede kerstdag. Squat voelde weer heerlijk. Nu weer eten. Zal nog wat filmpjes posten later.

goeie comeback op je squat na al de corona shizzle

• #4.785
  • #4.786
B2W4D1

Squat, low bar
work up to
180x1
192,5x1
205x2
back off
170x6x4

Bent over rows
100x8x4

Cable rows
heavyx12x3

DB shoulder press
12,5x25x2

Skull crushers
45x15x3

Cable curls, unilateral
lightx20x2

Face pulls
lightx20x2

Fijne sessie.
Op zich een goeie topset op die squats maar ik begin de vermoeidheid wel te merken van al die squats, vooral in de onderrug. Opwarming voelde eigenlijk tot en met 180 niet goed en ik had me er al bij neer gelegd dat die topset lager zou zijn dan vorige week (200x2) maar de 192,5 voelde ineens wel goed dus besloten om toch 5 kilo omhoog te gaan t.o.v. vorige week donderdag. Goeie keuze maar ik moet wel een beetje uitkijken met niet té hard van stapel lopen op die squats. Als ik nog wat vermoeidheid voel dan doe ik morgen gewoon een pomptraining en ga ik donderdag weer aan de sq + dl.
Werksets met 170 gingen goed. Ik vind dat ik gewoon weer naar easy sets van 6-8 reps met 4 plates (180) moet kunnen, en dat gewicht komt steeds dichterbij. Op sommige lifts heb ik van die baselines in mijn hoofd van bepaalde sets x reps waarvan ik weet dat ik ze moet kunnen voordat ik weer aan pr-territorium kan denken. Die 6-8 reps met 180 op een rpe 6-7 is er daar één van.
De rest van de training had wat te lijden onder de vermoeide onderrug en de nog steeds pijnlijke rechterschouder. Gewicht en reps op BOR wat naar beneden gegooid om de boel niet te veel te belasten en verder gewoon high rep gepompt vooral.

• #4.787
192,5x1, 205x2, 170x6 (set 1), 170x6 (set 3)

• #4.788
Gisteren

B2W4D2

Squat, low bar
165x8
165x1
Moest naar de wc rennen om te kotsen.

Leg extensions
mediumx20x3

Leg press
lightx20x2

Hyper extensions
BWx15x2

Pushdowns
mediumx15x3

Misselijkheid ging eigenlijk ook niet meer weg, pas 's avonds in bed een beetje. Ik kan me niet de laatste keer herinneren dat ik over mijn nek ging tijdens het trainen, misschien in de strongman days ooit eens. Ik heb een hekel aan het misplaatste idee dat kotsen hardcore zou zijn en dat je dan pas echt hard traint ofzo. In mijn ogen is er iets mis als je over je nek gaat tijdens het trainen en geeft je lichaam aan dat er iets niet in orde is. Daarom alleen wat licht gepompt daarna.

Het jaar wordt zodoende op trainingsvlak afgesloten op een low note, en dat is wel redelijk in lijn met de rest van het jaar.
Het is een moeilijk jaar geweest, met enkele grote veranderingen zoals een nieuwe baan en vooral de scheiding waar ik nu nog middenin zit.

Ik denk wel dat het beter gaat worden vanaf hier. Dat moet haast wel. Ik probeer daar in elk geval alles aan te doen.

Fijne jaarwisseling aan alle lezers, doe rustig aan.

• #4.789
Ik weet niet zo heel goed wat ik hier nu moet posten en of ik dit log überhaupt nog moet blijven updaten. Ik heb nog wel wat getraind tussendoor maar ik vind het lastig om de consistentie te behouden en eerlijk gezegd verlies ik het plezier in het trainen ook een beetje de laatste tijd. Ik weet hoe k*t dat klinkt voor diegenen die helemaal niet de mogelijkheid hebben om nog door te kunnen trainen. De uitzichtloosheid van deze zoveelste lockdown maakt het lastig om positief te blijven. Tijdens de trainingen van afgelopen week heb ik echt alleen maar gedaan waar ik op dat moment zin in had en wat goed voelde, geen trek om nog een bepaalde opzet te blijven volgen.

Mijn hoofd zit soms te vol met allerlei zaken en dan lukt het niet om goed te focussen op de trainingen.

Het is moeilijk om de gym nog in leven te houden tijdens deze derde lockdown. Coaching loopt ook spaak, niet iedereen heeft voor de derde keer zin om weer met bands te gaan lopen spelen thuis of van alles te lenen van hun gym, en eerlijk gezegd snap ik ook heel goed dat nu bij de derde lockdown niet iedereen zomaar door blijft betalen uit sympathie t.o.v. Powerhouse. Alleen enkele Belgische atleten kunnen nog fatsoenlijk door trainen op het moment.

Over een week of drie is mijn partner het huis uit en dan gaat sowieso alles drastisch veranderen qua training. In de week waarin ik de kinderen heb gaat het heel moeilijk worden om zelf nog te gaan trainen. Het klinkt allemaal leuk en hardcore om te stellen dat er aĺtijd wel een weg is en dat je toch ook wel om 5 uur 's ochtends kunt gaan trainen, maar in de praktijk is dat natuurlijk niet helemaal waar.

Op het moment zijn wij om het weekend nog weg van huis, om de kinderen te laten wennen aan de situatie waarbij één ouder aanwezig zal zijn. Dat voelt aan de ene kant goed en het geeft ook wel wat rust in het hoofd, maar als ik dan zo'n weekend bij mijn ouders, zus, een vriend of zelfs in een hotel zit dan voel ik me toch ook wel eens behoorlijk miserabel eigenlijk.

Afijn, we gaan het zien. Ik zal proberen dit log up to date te blijven houden.

Is het niks om een tijdje ff helemaal te stoppen met trainen een paar weken.
Merk bvb bij mezelf dat ik het dan echt wel ga missen en de motivatie weer volledig terug komt.
Misschien helpt het jou ook.

Succes ermee.

Merk bvb bij mezelf dat ik het dan echt wel ga missen en de motivatie weer volledig terug komt.

Succes ermee.
Is makkelijker gezegd dan gedaan. Merk dat een goeie workout puur voor mezelf echt een gigantische uitlaat klep is en weet zeker dat er hier op het forum talloze mensen zijn die dit als hetzelfde ervaren. Frequentie/volume kan je mee spelen, maar paar weken echt off gaan is echt hardcore.

Succes komende tijd met alles. 👏

• #4.792
Is het niks om een tijdje ff helemaal te stoppen met trainen een paar weken.

Succes ermee.

Dat kan, dat is ook wel eerder gebeurd. Ik heb zelfs eerder al eens een hele lange periode niet getraind, van maart tot oktober 2020. Dit was tijdens de eerste lockdown en de daaropvolgende maanden. Eerder heb ik die periodes ook wel gehad, weliswaar korter. Door pijntjes, persoonlijke omstandigheden, etc.

Ik ben ook niet zo van de instelling dat je altijd maar door zou moeten trainen ten koste van alles. Soms lukt het gewoon niet, gaat het niet, is de wil er niet, is het praktisch onmogelijk. Natuurlijk is consistentie het belangrijkste voor je gains maar als je met tegenzin gaat trainen dan is dat ook niet goed. Het is makkelijk om een stel lui op de socials te volgen die zeggen dat je koste wat kost en hoe dan ook altijd maar moet blijven trainen, als diezelfde lui het for a living doen en jijzelf ernaast nog honderd dingen te doen hebt.

Maar....
Soms kan het ook een optie zijn om het plan eens een beetje om te gooien. Een tijdje bijvoorbeeld wat meer freewheelend te trainen, jezelf wat minder druk op te leggen. Doen wat op dat moment gewoon lekker en goed voelt.

Ik denk dat ik daar een beetje naar aan 't zoeken ben op 't moment. Ik schrijf mijn eigen schema's dus dat maakt 't wel wat makkelijker ook om er 'onderuit' te komen.

Is makkelijker gezegd dan gedaan. Merk dat een goeie workout puur voor mezelf echt een gigantische uitlaat klep is en weet zeker dat er hier op het forum talloze mensen zijn die dit als hetzelfde ervaren. Frequentie/volume kan je mee spelen, maar paar weken echt off gaan is echt hardcore.

Succes komende tijd met alles. 👏
Bedankt!

Vandaag heb ik lekker getraind.

Bench press, touch & go
120x3
130x3
140x3
150x3
160x3

Bench press, 2-board
140x3
170x3
180x3x3

Bench press, medium grip, touch & go
100x12x3

Squat, low bar
185x5x3

Leg press
mediumx20x3

Leg extensions, unilateral
heavyx10x3
bilateralx20

Ab wheel
BWx15x3

Dit was een fijne sessie. Bench ging zo goed als pijnloos, dus dat is fijn. Ik had besloten maar wat drietjes te doen en te zien tot welk gewicht het redelijk comfortabel zou blijven voelen, dat was 160 vandaag. Vorige week heb ik al een training met wat board presses gedaan, en dat voelde best fijn omdat de pijn vooral onderin de ROM zat. Het is verder denk ik zeker vijf jaar geleden dat ik voor t laatst board presses had gedaan, ik zie er niet echt de meerwaarde van in t.o.v. gewoon full ROM benches.

Squats gingen daarna ook erg goed, dus deze training was een mooie opsteker.

• #4.793
160x3 bench + 185x5 squat (set 1 & 3)

1e rep van de 3e set squats is niet paralel:p. Ben gewoon stiekem jaloers hoor haha

• #4.795
1e rep van de 3e set squats is niet paralel:p. Ben gewoon stiekem jaloers hoor haha

Ja dat heeft te maken met het feit dat ik wat veranderingen heb aangebracht in mijn techniek waardoor ik toch elke rep nog een beetje aan het zoeken ben naar de juiste diepte. Het is allemaal net wel, net niet qua diepte. Het kan verder ook liggen aan de hoek van waaruit gefilmd wordt. Ik had niet het idee dat ik bij set 3 veel dingen anders deed dan bij set 1 maar op film lijken de reps van set 3 allemaal net wat hoger.

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met squats (wel met lagere gewichten). Doe nu alleen nog highbar en dat lijkt qua techniek toch 'makkelijker'. Welke veranderingen heb je aangebracht, als ik mag vragen?

• #4.797
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met squats (wel met lagere gewichten). Doe nu alleen nog highbar en dat lijkt qua techniek toch 'makkelijker'. Welke veranderingen heb je aangebracht, als ik mag vragen?
Ik ben iets wijder gaan staan, tenen wat meer naar buiten en knieën dus ook wat meer naar buiten en minder naar voren. Hierdoor is het accent wat verschoven van de quads naar de posterior chain, alhoewel ik nog steeds wel een vrij quad dominante squat heb.
Doordat de knieën minder naar voren komen is de afstand die de halter moet afleggen wat korter om op diepte te komen, maar het precieze punt van juiste diepte is nog wat zoeken zo af en toe.
Qua low/high bar heb ik al heel lang een wat meer hybride bar positie denk ik, de halter ligt eigenlijk een beetje tussen de klassieke high bar en low bar positie in.

Ik heb precies hetzelfde gedaan, al neig ik meer richting highbar. Ik heb daardoor een beetje last in een lies gekregen, wat gelukkig ook zo weer over ging. Sindsdien nergens meer last van. Jouw antwoord bevestigd dat het een goede move was, waarvoor dank :thumb:

• #4.799
Ik heb precies hetzelfde gedaan, al neig ik meer richting highbar. Ik heb daardoor een beetje last in een lies gekregen, wat gelukkig ook zo weer over ging. Sindsdien nergens meer last van. Jouw antwoord bevestigd dat het een goede move was, waarvoor dank :thumb:
Overigens heb ik niet mijn techniek aangepast vanwege een blessure of iets dergelijks.

Ik heb de laatste jaren met een behoorlijk narrow stance gesquat en elke keer als ik wat wijder ging of de knieën meer naar buiten duwde voelde dat zwakker. Nu heb ik het een tijdje geleden weer eens geprobeerd, met weliswaar een paar andere cues dan voorheen, en voelde het eigenlijk direct sterker. Dus vandaar dat ik dit nu blijf doen en dan zien we wel waar we uitkomen.

Het is niet alsof ik hiermee de één of andere gigantische verandering heb aangebracht in mijn techniek maar ik vind het wel leuk en goed om na al die jaren trainen nog steeds naar verbeteringen te blijven zoeken.

Diep van binnen ben ik er nog steeds van overtuigd dat ik op mijn allersterkst, natuurlijk zonder 'hulpmiddelen', nog eens in de buurt van een 300 kilo squat zou moeten kunnen komen. Ik wil graag mezelf wijsmaken dat ik er in elk geval alles binnen mijn mogelijkheden aan heb gedaan om daar proberen te komen.

• #4.800
Deadlift, conv.
hook grip, work up to
180x1
190x1
200x1x2
straps
160x6x3

GHR
BWx6x3
BWx5

Stiff legged dl
120x8
140x8x2

Lying leg curl
mediumx12x3

Banded RDL
green band x 20x3

Man, goeie training. Lekker om even de hamstrings/glutes extra hard aan te pakken, dit blijft een zwakkere spiergroep van mij.
Lekker kort ook, was in iets meer dan een uur klaar.

Terug
Naar boven