XXL Nutrition

Tymboo's PHM log: high frequency & high volume training

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.241
Wel grappig hoe jij echt heel anders traint dan de bb’ers hier. Hoe bouw jij je schema op? Rondom sbd snap ik, maar hoe kies je volume en intensiteit etc?
Weet niet precies wat je bedoelt, ik train denk ik wel anders dan een gemiddelde bb'er ja, maar volgens mij train ik ook weer niet zo heel veel anders dan in elk geval de anderen die in deze sectie loggen? Ik wil beter worden in de main lifts maar wil ook gewoon all round groot en sterk zijn (wie niet). Daarop baseer ik mijn trainingen en trainingsopbouw.

Volumes en intensiteit zijn gebaseerd op het block waar ik in zit en de fase binnen dat block. Ik heb een paar jaar geleden hier eens een vrij algemeen artikel geplaatst over programmering voor powerliften dat nog steeds wel behoorlijk samenvat hoe ik in elk geval in de basis er over denk.

De praktische invulling daarvan blijft per block, per miniblock, per week en vaak zelfs per training een geïndividualiseerd proces imo.

Ik ga vanavond even lezen, thx.

• #5.243
B2W7D1

Bench press, t&g
155x8x4

Cable rows
heavyx8
full stackx8
full stack+10 x8x2
dropx12

LPD, unilateral
mediumx10
heavyx10x3

DB flyes
14x10
20x10
24x10x2
12x20

Rolling db triceps extensions
12x10
16x10x2

Pushdowns
heavyx10x3
dropx13

Rear lateral raises
10x10x3

Face pulls
mediumx12x3

Heerlijk, héérlijk! Eindelijk weer goed er in. Bench was genieten, goed kapot gepompt op alles daarna en echt weer in de ouderwets geweldige trainingsflow met goeie muziek, een goed groepje en gewoon kneiterhard knallen.

Weet niet precies wat je bedoelt, ik train denk ik wel anders dan een gemiddelde bb'er ja, maar volgens mij train ik ook weer niet zo heel veel anders dan in elk geval de anderen die in deze sectie loggen? Ik wil beter worden in de main lifts maar wil ook gewoon all round groot en sterk zijn (wie niet). Daarop baseer ik mijn trainingen en trainingsopbouw.

Volumes en intensiteit zijn gebaseerd op het block waar ik in zit en de fase binnen dat block. Ik heb een paar jaar geleden hier eens een vrij algemeen artikel geplaatst over programmering voor powerliften dat nog steeds wel behoorlijk samenvat hoe ik in elk geval in de basis er over denk.

De praktische invulling daarvan blijft per block, per miniblock, per week en vaak zelfs per training een geïndividualiseerd proces imo.
Artikel gelezen, had ik achteraf al eens eerder gedaan. De principes zijn me helder en die gebruik ik zelf ook. Hoe bepaal je de ‘afwijkingen’ mbt volume en intensiteit? Ik heb voor mijn idee veel volume bench nodig. Terwijl ik voor squatten met minder af kan, en vanwege hardlopen ook wat minder wil doen voor lower body.

Maar verder rommel ik wat aan met 531 en dat gaat op zich oké. Heb je pointers voor progressie voor een wat oudere lifter die ook wil hardlopen, wandelen en fietsen? Ik manage fatigue zo goed mogelijk, accepteer dat eea elkaar niet enorm helpt.

• Like
Waarderingen: K82
Nu je weer richting vroegere PR's zit vraag ik me af op welk lichaamsgewicht je nu zit en hoeveel je woog destijds toen je je PRs zette. Ik merk bij mezelf dat als ik mijn oude PRs wil aantikken ik qua bw toch wel minstens op hetzelfde bw moet zitten, zo niet hoger dan vroeger. Ben benieuwd hoe dat nu bij jou is.

• Like
  • #5.246
Artikel gelezen, had ik achteraf al eens eerder gedaan. De principes zijn me helder en die gebruik ik zelf ook. Hoe bepaal je de ‘afwijkingen’ mbt volume en intensiteit? Ik heb voor mijn idee veel volume bench nodig. Terwijl ik voor squatten met minder af kan, en vanwege hardlopen ook wat minder wil doen voor lower body.

Maar verder rommel ik wat aan met 531 en dat gaat op zich oké. Heb je pointers voor progressie voor een wat oudere lifter die ook wil hardlopen, wandelen en fietsen? Ik manage fatigue zo goed mogelijk, accepteer dat eea elkaar niet enorm helpt.

Ik ga hier later wat uitgebreider op reageren als je dat oké vindt. Ik kan wel alvast zeggen dat voor mij de basale ideeën van 531 ongeveer zo ver als mogelijk afstaan van alles wat ik relevant vind voor powerliftingdoeleinden of überhaupt gewoon krachttraining, dus daar zou ik zelf sowieso al nooit voor kiezen. Maar goed, zal later even hier op terugkomen.

Nu je weer richting vroegere PR's zit vraag ik me af op welk lichaamsgewicht je nu zit en hoeveel je woog destijds toen je je PRs zette. Ik merk bij mezelf dat als ik mijn oude PRs wil aantikken ik qua bw toch wel minstens op hetzelfde bw moet zitten, zo niet hoger dan vroeger. Ben benieuwd hoe dat nu bij jou is.
Werk eigenlijk al heel lang met minicuts. Woog aan t einde van block 1 125 kilo, heb toen een minicut van 3,5 week gedaan waarbij ik terug ben gegaan naar net onder de 120. De rest van het jaar is gewoon steady op of net boven onderhoud. Ik weeg al ik denk inmiddels bijna 15 jaar zo rond die 120-125 kilo, met soms wat uitschieters naar boven en beneden, dus ook in die peakperiode. Ben wel eens boven de 130 geweest maar daar voelde ik me echt zeer slecht op. Aantal jaar geleden ook nog wel eens terug gegaan tot ik meen 108 maar voelde me daar dan ook weer niet prettig bij.

Op termijn zal er wel echt gewicht af moeten natuurlijk maar dat mag nog wel even duren.

• Like
Werk eigenlijk al heel lang met minicuts. Woog aan t einde van block 1 125 kilo, heb toen een minicut van 3,5 week gedaan waarbij ik terug ben gegaan naar net onder de 120. De rest van het jaar is gewoon steady op of net boven onderhoud. Ik weeg al ik denk inmiddels bijna 15 jaar zo rond die 120-125 kilo, met soms wat uitschieters naar boven en beneden, dus ook in die peakperiode. Ben wel eens boven de 130 geweest maar daar voelde ik me echt zeer slecht op. Aantal jaar geleden ook nog wel eens terug gegaan tot ik meen 108 maar voelde me daar dan ook weer niet prettig bij.

Op termijn zal er wel echt gewicht af moeten natuurlijk maar dat mag nog wel even duren.
Niks mis mee als je je goed voelt bij dat bw, en als je daar al zo lang op zit dan klinkt het idd als een bw dat goed bij je past. Ik ben max 108kg (denk zo'n 15-16% bf) geweest (1m88) en voelde me wel goed sterk, maar klote. Begon ook vocht bij m'n enkels vast te houden door al dat vreten en waarschijnlijk te hoog bw voor mijn doen. Toen ben ik gecut naar 88kg (vocht vasthouden verdween direct) vanwege een weddenschap met iemand, maar uiteindelijk is zo'n 92-93kg toch wat bij mij goed past. Op termijn is een wat lager vetpercentage wel verstandig idd, met het oog op gezondheid met het ouder worden. Voor mij een van de redenen dat ik er voortaan cardio (wat voor mij altijd als ecto vloeken in de kerk was) in heb gestopt. Moet zeggen dat ik daar toch wel lekker op ga. Ik kan het je aanraden tegen de tijd dat je rijp bent voor een bw-verlaging ;)

• Like
  • #5.248
Mja, ik doe best wat cardio hoor. Sprints 2-3 x per week, zwemmen en wandelen, veel wandelen. Ik doe alleen niet aan stappentellers ofzo dus dat hou ik allemaal niet bij. Veel voetballen ook trouwens.
Maar goed, ik ben zeker niet de lichtste natuurlijk en zal op termijn wel terug moeten gaan in gewicht. Denk wel dat ik dan ook zeker boven de 100 zal blijven. Flink afvallen moet ik wel echt mijn best voor doen en langer cutten zal mentaal ook wel pittig zijn denk ik. Voor nu voel ik me goed genoeg op dit gewicht. Paar maanden geleden nog bloedonderzoeken gedaan en dat zag er ook prima uit op alle vlakken. Ik wil wel altijd een bepaalde baseline blijven houden voor mezelf qua conditie en uithoudingsvermogen en dat is sinds covid wel lastiger geworden maar gaat nu weer beter. Zolang ik jongens van 13 bij de voetbaltraining nog er uit sprint vind ik het wat dat betreft wel acceptabel allemaal.

• Like
Ah ik wist niet dat je nog aan zwemmen en voetballen deed. Klinkt als helemaal prima en vooral lekker doorgaan zo. Afvallen is inderdaad geen pretje nee. Toen ik 22 was hoefde ik maar 2 weken op vakantie bier te zuipen en McD te vreten en was ik 6kg kwijt (inclusief lager vet%). Toen ik 26-27 was (ij mijn strongmanperiode) had ik minstens 3500kcal nodig om op zo'n 93kg te kunnen blijven. Toen ik in 2021 cutte van 108kg naar 88kg at ik maar 2200kcal dagelijks. Nu word ik 40 dit jaar en zit ik op zo'n 2200kcal dagelijks, plus vaak 3x per week 50min cardio en dan gewoon zo goed als niet afvallen. Blijf op 91kg. Ik weet niet wat er is gebeurd, of dat ik mijn stofwisseling per ongeluk op spaarstand heb gezet (als zoiets echt bestaat), of dat het gewoon bij de ellende van het ouder worden hoort.

• #5.250
Ah ik wist niet dat je nog aan zwemmen en voetballen deed. Klinkt als helemaal prima en vooral lekker doorgaan zo.
Niet competitief oid hoor. Ik geef voetbaltrainingen en doe dan altijd mee en voetbal daarbuiten ook veel met mijn kids. Probeer verder nog eens per week te zwemmen (lukt niet altijd).

Afvallen is inderdaad geen pretje nee. Toen ik 22 was hoefde ik maar 2 weken op vakantie bier te zuipen en McD te vreten en was ik 6kg kwijt (inclusief lager vet%). Toen ik 26-27 was (ij mijn strongmanperiode) had ik minstens 3500kcal nodig om op zo'n 93kg te kunnen blijven. Toen ik in 2021 cutte van 108kg naar 88kg at ik maar 2200kcal dagelijks. Nu word ik 40 dit jaar en zit ik op zo'n 2200kcal dagelijks, plus vaak 3x per week 50min cardio en dan gewoon zo goed als niet afvallen. Blijf op 91kg. Ik weet niet wat er is gebeurd, of dat ik mijn stofwisseling per ongeluk op spaarstand heb gezet (als zoiets echt bestaat), of dat het gewoon bij de ellende van het ouder worden hoort.
Zal zeker wel met leeftijd te maken hebben denk ik alhoewel t pas echt hard gaat met de vertraging van je metabolisme boven de ~60 dacht ik. Dat duurt voor ons beiden nog even.
Ik word zelf aanstaande zaterdag trouwens 40, tegelijkertijd met die pipo die per ongeluk in een bepaalde familie is geboren. Dus dit zijn mijn laatste dagen als dertiger.

Op papier zou het afvallen voor mij niet heel moeilijk moeten zijn. Ik moet rond de 4500-5000 kcal eten om überhaupt op gewicht te blijven en dat is soms ook echt wel force feeden. Ik zal er wat dat betreft geen moeite mee hebben om minder te eten. Op vakantie val ik ook altijd behoorlijk veel af. Maar het zal meer het mentale aspect zijn van het laten varen van ambities richting all time pr niveaus, dat maakt het lastiger. Voorlopig ben ik daar nog niet mee bezig in elk geval.

• #5.251
B2W7D2

Deadlift, conv.
200x2x4

Squat, low bar
165x8x2

Leg press, unilateral
heavyx12x3

Calf presses
heavyx12x3

Leg extensions
heavyx12x3
dropx8 (fail op 9)

Goeie training. Ik wil graag dat m'n deadlifts sterker zijn maar dat zijn ze niet dus ja. Story of my life. RDL's en dergelijke voelen allemaal prima maar zodra de halter op de grond ligt is t een ander verhaal vanwege de shitty startpositie. Squats waren goed, wel conditioneel kapot gaan.

Serieus ernstig naar de klote van bovenstaande. Vind t soms lastig om uit te drukken maar alle assistance is ook gewoon echt all out. Had normaal gesproken nog wat hypers en core werk gedaan maar ik stond op standje overgeven na die leg extensions.

B2W7D2

Deadlift, conv.
200x2x4

Squat, low bar
165x8x2

Leg press, unilateral
heavyx12x3

Calf presses
heavyx12x3

Leg extensions
heavyx12x3
dropx8 (fail op 9)

Goeie training. Ik wil graag dat m'n deadlifts sterker zijn maar dat zijn ze niet dus ja. Story of my life. RDL's en dergelijke voelen allemaal prima maar zodra de halter op de grond ligt is t een ander verhaal vanwege de shitty startpositie. Squats waren goed, wel conditioneel kapot gaan.

Serieus ernstig naar de klote van bovenstaande. Vind t soms lastig om uit te drukken maar alle assistance is ook gewoon echt all out. Had normaal gesproken nog wat hypers en core werk gedaan maar ik stond op standje overgeven na die leg extensions.
Bij de legpress zet jij "heavy" neer ipv een gewicht.
Hoe zwaar was hij dan?

• #5.253
Bij de legpress zet jij "heavy" neer ipv een gewicht.
Hoe zwaar was hij dan?
Zet daar nooit gewichten bij eigenlijk omdat elke leg press weer anders is. Mijn 45 graden leg press komt uit ~1873 (ruwe schatting) en is meer een soort martelapparaat dat aan alle kanten piept en kraakt en scharniert dus dat is ook alweer een andere resistance dan bij een leg press in een commerciële gym. Vandaag hing er 50 kilo aan plus de slede die ongeveer 70 kilo weegt. Unilateraal dus.

• #5.254

Even hier op terugkomend. Ik ga hier gewoon een beetje ongestructureerd ramblen nu, kijk maar of jij of iemand anders er iets mee kan.

Ik coach toevallig iemand die naast krachttraining ook hardloopt op redelijk niveau (halve en hele marathons). Belangrijkste is denk ik om te beseffen dat het één altijd het ander wat zal bijten en dat je voor jezelf een keuze moet maken: ligt er een prioriteit bij het ene of het andere of heeft het als het ware gelijke waarde voor mij? Dus dat lijkt me de eerste overweging. Als het conditionele deel de voorkeur heeft boven het krachtaspect dan programmeer je je krachttraining rondom de planning van je conditiewerk, en vice versa. Als beide delen redelijk gelijk aan elkaar staan in je prioriteitenlijstje dan moet je er vooral voor zorgen dat het elkaar niet al te veel in de weg zit qua herstel en dergelijke. Het is onvermijdelijk dat dit wel het geval is.
Die betreffende lifter waar ik het over had periodiseert eigenlijk ook zijn prioriteiten. Dus in aanloop naar marathons heeft hardlopen de prioriteit en wordt de krachttraining daar omheen gepland en ook aangepast op volume, intensiteit en dergelijke. Daar buitenom heeft krachttraining meer de prioriteit, bulkt hij ook en worden de hardlooptrainingen meer daar omheen gepland. Dat werkt best aardig imo.

Maar goed, dan is het dus wel heel erg geïndividualiseerd en is moeilijk te extrapoleren naar jouw situatie, dat ga ik ook zeker niet doen. Dat is het fijne aan individuele coaching natuurlijk, het is het opstellen van een plan, het samen uitdokteren van een kortetermijn- en langetermijntraject en het continu bijsturen waar nodig. Ik vind dat dan moeilijk om dat samen te vatten in individuele tips naar iemand toe die ik verder niet ken en waarvan ik de omstandigheden niet weet.

Ook regulering van volume en intensiteit vallen daar onder. Er zijn algemene richtlijnen m.b.t. specificiteit, overload en fatigue management en die heb ik eerder proberen te schetsen in dat artikeltje. Ik zeg altijd tegen iedereen dat er zeker een ideaal schema is. Maar dat ideale schema is voor eigenlijk niemand haalbaar. Iedereen heeft werk, gezin, studie, mentale en fysieke stress en allerlei omstandigheden die uiteindelijk ook meegenomen moeten worden in de opbouw van volume, intensiteit, frequentie et cetera. Persoonlijk word ik bijvoorbeeld altijd heel erg moe van de arie boomsma's van deze wereld die ergens echt wel gelijk zullen hebben dat het belangrijk is om elke dag eerst een half uur met je blote voeten in de zon staan en een ijsbad te nemen en in touch te zijn met de natuur en je caffeïne intake uit te stellen tot twee uur nadat je wakker bent, 10.000 stappen te zetten, zes liter water te drinken, bij zestien verschillende biologische zaken je voer te halen (op de fiets natuurlijk), elke dag mobiliteit en flexibiliteit te trainen en de laatste drie uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon te kijken et cetera et cetera maar who the f**k met een fulltimebaan en een gezin en alles er omheen heeft daar de tijd voor? Dat is gewoon niet hoe het werkt in het echte leven tenzij we allemaal koos werkloos zijn maar goed dan heb je er weer geen geld voor dus ja.

Dat alles in ogenschouw nemend vind ik dan vooral in de theoretische opbouw van een schema de consistentie belangrijk in datgene wat voor jou haalbaar is en wat je kan volhouden, en in de praktische uitvoering de intentie waarmee je de gym in gaat het belangrijkste. De intentie is om beter te worden, de intentie is ook om heel te blijven, en vaak is dat door gefocust keihard te pushen, soms is dat ook door nog steeds keihard te pushen maar juist even een rep of een set minder te doen. Voor mijzelf is die consistentie dan ook weer gebaseerd op de week waar ik in zit, aangezien ik de ene week mijn kids heb en de andere niet. De ene week train ik 2-3x p/wk, de andere week 4-5-6x. Is dat in het algemeen een ideale opbouw? Nee. Ik merk ook elke keer weer dat ik lichtjes detrained raak in de ene week en dat ik enorm push in de andere week, en ik moet dus best wel veel puzzelen met intensiteit en volumes, in beide weken. Is dat dan wel de meest ideale opbouw binnen mijn huidige omstandigheden? Weet ik niet, 2-3 keer in die ene week is in elk geval beter dan helemaal niets en om de week als het ware weer opnieuw beginnen.

Bij de intentie van de training, dus de manier waarop je vervolgens elke individuele training uitvoert werk ik heel vaak, ook bij mezelf, met 'het gevoel van de dag', of je dat nu rpe wilt noemen of niet, maar dan wel gestructureerd binnen een bepaalde (lineaire) progressie. Bijvoorbeeld (willekeurig): squat.
Een lifter heeft zes verschillende trainingen, en squat om de training. Nogmaals, een willekeurig voorbeeld, en zeker niet iedereen die ik coach traint zo. Maar oké. Of die lifter dan 2 of 3 x per week squat is afhankelijk van het aantal sessies per week. Ik heb een aantal lifters, waaronder ikzelf, waarbij we niet naar de weken kijken maar gewoon naar een x aantal trainingen. De ene keer doen we daar een week over, de andere keer misschien tien dagen. Zeker als je geen gepland peakmoment hebt vind ik dat vaak geen probleem.
De opbouw van die squats in setsxreps in een willekeurige week is als volgt:
Training 1 4x5
Training 3 3x8
Training 5 topset + 4x3
Het kan zo zijn dat in deze opbouw de 4x5 op een fixed weight is, laten we zeggen op 80% van het 1RM in deze specifieke week.
Het kan ook zo zijn dat bij de 3x8, de laagste dag qua intensiteit maar hoogste qua volume, er een weight range gegeven wordt. Bijvoorbeeld 120-140 kilo. Kan ook nog zijn dat de lifter dan zelf bepaalt of hij/zij een fixed weight binnen deze weight range pakt of ramped up of zelfs ramped down werkt. Misschien wordt er ook een set range gegeven, bvb 2-3 sets. Met de tip dat als de lifter merkt dat de snelheid per rep te ernstig afremt in de 2e set, er geen 3e set volgt. Alles is ook weer afhankelijk van hoe dicht de trainingen op elkaar zitten, hoe het zit met slaap, voeding, dagelijkse stress etc.
Bij training 5 kan die topset een fixed weight zijn, kan ook rpe based zijn of binnen een bepaalde weight range liggen. Die 4x3 is dan misschien weer fixed weight, of ramped down vanaf de topset of ingedeeld op basis van rpe.
Door de weken heen is het dan belangrijk dat ik als coach een bepaalde progressive overload blijf hanteren. De 'fixed weight' training (4x5) is vrij makkelijk progressief te laden. Training 3 wordt misschien helemaal niet progressief geladen maar is gewoon een pure volumedag. Training 5 wordt misschien in waves progressief geladen, dus de ene week is deze wat zwaarder en de andere week relatief juist wat lichter. Zo laad ik over alle drie trainingen heen toch progressief maar niet elke individuele squatsessie. In een fase die meer gericht is op volume zal het totaal aantal reps en het totaal verzette gewicht over deze drie trainingen heen dan toenemen. Dus training 1 wordt op een gegeven moment misschien 5x5, training 3 blijft 3x8 en training 5 wordt 5 of 6x3, ik noem maar wat. Misschien dat we in een volumefase ook juist een lagere frequentie hanteren om te kunnen herstellen tussen de trainingen door en zijn er twee squat trainingen ipv drie, en wordt er op ander lower body werk meer volume toegevoegd. In een fase die meer gericht is op intensiteit en peaken zit de progressie nog meer in het gebruikte gewicht en minder in de reps en sets. Dan is training 1 misschien 3x5 ramped up, training 3 3x6 en training 5 een topset + 3x2. Zo maar random voorbeelden.

Dit hele plaatje van een willekeurige squat progressie valt dan ook nog eens binnen het veel grotere plaatje van alle trainingen bij elkaar, de overige lifts, de assistance et cetera en natuurlijk de andere prioriteiten die je hebt, in jouw geval ook lopen en fietsen. Dus ook daar moet je bij je programmering natuurlijk de hele tijd rekening mee houden. Je deadliftsessies moeten niet of zo min mogelijk ten koste gaan van je squat sessies en vice versa. Misschien kies je er daarom wel voor dat je bijvoorbeeld maar 1 squattraining boven een bepaalde intensiteit t.o.v. je 1RM gaat en dat je je andere sessies qua absoluut gewicht lager houdt maar dan weer verzwaart door er een paused squat, een tempo squat, een front squat of whatever van te maken, Of misschien baseer je de keuze wel/niet voor zo'n variant op bepaalde zwakkere plekken of zwakkere delen van je lifts. Of misschien denk je ja leuk die 3x8 op squat maar als ik de dag erna moet gaan hardlopen werkt t voor geen meter voor mij dus dat ga ik anders doen.

Dus. Ja. Wat anders kan ik zeggen dan individualisering? Alles moet gebaseerd zijn op een schema dat jij kan volhouden en waarmee je met plezier de gym in gaat. Als je dat enigszins kunt laten passen binnen de theoretische kaders van programmering voor powerlifting (of krachttraining in t algemeen) zoals ik onder anderen omschreven heb in dat artikel dat ik eerder postte, en er daarbij voor kunt zorgen dat je progressie boekt en niet opgebrand raakt, dan gaat t toch aardig goed? Mijn kanttekeningen bij wendler zijn verder dat het een zeer aspecifiek programma is dat heel hoog volume draait op bijna irrelevante percentages van je 1RM en juist heel weinig relevant volume draait (zeg 65-90% 1rm, waar het overgrote deel van je werksets binnen zou moeten vallen).

Als je dan nog kijkt naar leeftijd denk ik dat je algemeen kunt zeggen dat herstel en dan met name het maximale volume waar je van kunt herstellen geleidelijk afneemt naarmate je ouder wordt maar dat dat herstelvermogen iets is wat je juist ook op moet houden en moet blijven trainen als het ware. Je moet die hoge frequentie en belasting júíst op blijven zoeken binnen de marges van wat veilig is imo om dat lichaam juist te forceren om te blijven herstellen en adapteren. Ook al is het feitelijk zo dat je langzamer herstelt, moet je het eigenlijk actief en mentaal niet accepteren. Actieve rust zoals wandelen, fietsen, mobiliteitswerk, natuurlijk wel allemaal op lage intensiteit dan, kan daar juist weer bij helpen.

Een wat inconsistent verhaal zonder duidelijk begin en einde maar hopelijk brengt dit je in elk geval ergens.

Laatst bewerkt:
  • #5.255
B2W7D3

Bench press, paused
160x5x4

Pendlay rows
100x6x4

Lat pull downs, close grip
heavyx10x3
dropx12 (tot fail)

DB bench press
40x15x3

Single arm pushdowns
heavyx10x3

Lying triceps extensions
27,5x8
37,5x8
47,5x8
47,5x6

Fucking lekkere sessie.

Laatste training als dertiger. Moet er ook geen groot ding van maken natuurlijk verder maar voelde wat emoties op de een of andere manier. Één van de lifters van de old days was vandaag weer eens terug bij powerhouse en vertelde hoeveel powerhouse voor hem betekend heeft. Is nu een hele goeie lifter en zit volledig in de krachtsportwereld als pt'er en coach. Het was mooi.

Voor de gein een training van precies tien jaar geleden terug gezocht, de laatste training als twintiger. Tien jaar grinden. Weet niet wat t opgeleverd heeft. Niet veel bench gains zo te zien. Veel mooie verhalen en dito ervaringen wel in elk geval. Het is allemaal maar kleinschalig maar het is wel mooi.

W7D1

Squat
10x20
5x20
5x60
5x100
5x100
3x130
3x155
3x177,5
3x177,5
3x177,5

Bench
5x60
5x100
5x120
3x145
3x165
3x165
3x165
3x165
3x165

BOR
8x60
8x80
8x100
8x100
8x100
8x100

Pushdowns ss facepulls
5x12

K*ttraining

Veel mooie verhalen en dito ervaringen wel in elk geval. Het is allemaal maar kleinschalig maar het is wel mooi.

Belangrijkste! Zoiezo komen die gains opeens niet echt meer op een bepaald niveau als je er niet 100% voor leeft en alles alles weglaat ervoor. Je blijft lekker grinden en kleine wins pakken. En je leert veel bij aan mensen!

• #5.257
Veel mooie verhalen en dito ervaringen wel in elk geval. Het is allemaal maar kleinschalig maar het is wel mooi.

Belangrijkste! Zoiezo komen die gains opeens niet echt meer op een bepaald niveau als je er niet 100% voor leeft en alles alles weglaat ervoor. Je blijft lekker grinden en kleine wins pakken. En je leert veel bij aan mensen!

Zeker, is ook zo.

Kreeg laatst de vraag van een nieuwkomer bij powerhouse of ik ooit gejuiced had. Liet een filmpje zien van bijna elf jaar geleden waarop ik 200 voor het eerst benchte om maar te laten zien dat als ik zou juicen ik de afgelopen elf jaar toch wel echt iets heel erg verkeerd had gedaan. Maar ik schrok er zelf een beetje van, elf jaar! Elf jaar bench ik al af en aan om en nabij de 200 kilo. Hoeveel mensen kunnen dat zeggen? Hoeveel mensen uit die tijd liften nu überhaupt nog? Had liever gezegd dat ik nu 250 benchte natuurlijk maar ben daar wel trots op toch. Natuurlijk tussendoor de nodige ups & downs gehad maar powerhouse en powerlifting zijn er altijd geweest voor mij.

De gains zijn inderdaad al heel lang alleen nog maar kleine wins maar het gaat niet alleen om mezelf, ook en vooral om wat daar opgebouwd is door mij en anderen en alle prachtige momenten die we daar hebben meegemaakt.

Best wel gek ja als je dit ziet van 11j geleden :p

Terug
Naar boven