Fitness Seller

Sticky UB/LB Massa schema beginners / intermediate (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Wat doe je als de RDL's je steeds zoveel spierpijn geven dat het 4 / 5 dagen je training beinvloed.
Zit nog steeds vast op 60kg kan denk gemakkelijk qua kracht wel 5 of 10 kg vooruit maar de spierpijn is bijhoorlijk ziek.
naar 50kg terug gaan zorgt voor "iets" minder spierpijn. Maar zelfs met 40kg is het nog aanwezig. Bij curl varianten (kortom verkorten ipv verlengen) geen issues
 
Wat doe je als de RDL's je steeds zoveel spierpijn geven dat het 4 / 5 dagen je training beinvloed.
Zit nog steeds vast op 60kg kan denk gemakkelijk qua kracht wel 5 of 10 kg vooruit maar de spierpijn is bijhoorlijk ziek.
naar 50kg terug gaan zorgt voor "iets" minder spierpijn. Maar zelfs met 40kg is het nog aanwezig. Bij curl varianten (kortom verkorten ipv verlengen) geen issues
Tsja, moet je zelf kiezen... Ik heb wat jij omschrijft ook met lunges. Als ik lunges doe kan ik minimaal 5 dagen niet zitten, opstaan, traplopen of mezelf op de wc laten zakken. Ik doe 2 legs days per week, dus kon letterlijk geen dag normaal lopen. Dus doe ik geen lunges meer en doe nu een oefening die dezelfde spieren stimuleert zonder dat het me 24/7 kreupel laat zijn.

Als het je trainingen in de weg zit + je dagelijks leven, zou ik kijken naar 1 of 2 andere oefeningen die dezelfde spieren (glutes/hamstrings) trainen en daarmee eens proberen of het dan beter is.
 
Ik ben van plan dit schema te gaan volgen, maar heb altijd last van mijn onderrug wanneer ik deze (zwaar) belast. Aantal jaar geleden met squatten geforceerd en sindsdien pijn.
Is het ook mogelijk om squat & deatlift te vervangen? En voor welke oefening zou ik dat kunnen doen? Dank alvast.
 
Ik ben van plan dit schema te gaan volgen, maar heb altijd last van mijn onderrug wanneer ik deze (zwaar) belast. Aantal jaar geleden met squatten geforceerd en sindsdien pijn.
Is het ook mogelijk om squat & deatlift te vervangen? En voor welke oefening zou ik dat kunnen doen? Dank alvast.
Hier heb je wat opties :)
Squat:
Hack squat, leg press, lunges, bulgarian split squats
Deadlift:
Glute ham raise, hyperextensions, romanian deadlift, zou sumo DL kunnen proberen (persoonlijk vind ik die een stuk vriendelijker op je onderrug), good mornings
 
Is het mogelijk dag 4 en 5 keer om te wisselen?
Komt nu zo uit dat benen deze week vrijdag moeten. Op zaterdag speel ik voetbal, liever doe ik deze trainingsdag dan op zondag. Op vrijdag dan meer bovenlichaam.
 
Als je "vastloopt" bij een oefening dus niet kan verhogen moet je het gewicht verlagen en weer opnieuw beginnen met opbouwen.

Stel ik zit al 3 weken vast op 100 kg squats, dan zou ik daarna 90 kg moeten doen.

Als ik de eerste training(en) met die 90 kg meer dan aangegeven reprange (6-8) kan doen moet ik dan stoppen bij 8 of mag ik er ook bijv 10 doen?
 
Als je "vastloopt" bij een oefening dus niet kan verhogen moet je het gewicht verlagen en weer opnieuw beginnen met opbouwen.

Stel ik zit al 3 weken vast op 100 kg squats, dan zou ik daarna 90 kg moeten doen.

Als ik de eerste training(en) met die 90 kg meer dan aangegeven reprange (6-8) kan doen moet ik dan stoppen bij 8 of mag ik er ook bijv 10 doen?
100kg op dezelfde reps en rust etc ?
Je kunt dan ff terug gaan naar 95kg en dat aankijken, of met 110kg minder reps wat meet rust en zo opbouwen
 
Als je "vastloopt" bij een oefening dus niet kan verhogen moet je het gewicht verlagen en weer opnieuw beginnen met opbouwen.

Stel ik zit al 3 weken vast op 100 kg squats, dan zou ik daarna 90 kg moeten doen.

Als ik de eerste training(en) met die 90 kg meer dan aangegeven reprange (6-8) kan doen moet ik dan stoppen bij 8 of mag ik er ook bijv 10 doen?
Dus... als je tegen een muur aanloopt, ... neem je de volgende keer een langere aanloop en verwacht je een andere uitkomst ?
 
Train ongeveer sinds oktober met dit schema. Is het goed om eens 6-8 weken ander schema te pakken? Lees dat lichaam dan weer andere prikkels krijgt.

Er zit nog wel lichte progressie is t schema op 75% van de oefeningen. Andere moet ik gaan verlagen en opbouwen (dit heb ik afgelopen tijd beetje vergeten...bleef zelfde proberen).
 
Train ongeveer sinds oktober met dit schema. Is het goed om eens 6-8 weken ander schema te pakken? Lees dat lichaam dan weer andere prikkels krijgt.

Er zit nog wel lichte progressie is t schema op 75% van de oefeningen. Andere moet ik gaan verlagen en opbouwen (dit heb ik afgelopen tijd beetje vergeten...bleef zelfde proberen).
Zolang je progressie maakt op de compounds blijf je best bij hetzelfde schema, je kan jaren trainen met hetzelfde schema zolang je maar progressie maakt.
Als je echt wat variatie wil varieer je in je isolatie oefeningen aan het einde van je trainingsessie. Bv. EZ bar curl ipv DB's, etc.
 
Zolang je progressie maakt op de compounds blijf je best bij hetzelfde schema, je kan jaren trainen met hetzelfde schema zolang je maar progressie maakt.
Als je echt wat variatie wil varieer je in je isolatie oefeningen aan het einde van je trainingsessie. Bv. EZ bar curl ipv DB's, etc.

Inderdaad, het is niet persé zinvol om de boel steeds helemaal om te gooien qua schema en oefeningen.
De meesten die ik ken die al heel lang trainen (waaronder ik zelf), maakten de beste progressie op lange termijn (maanden&jaren) door vast te houden aan -min of meer- detzelfde schema-structuur

Raadzaam is dus om aan een harde kern van belangrijke compound bewegingen vast te houden.
Variëren om andere prikkels te bewerkstelligen, kan prima door in de eerste instantie een ander set-rep protocol toe te passen in je bestaande schema.
Of inderdaad door subtiele variaties op de oefeningen zelf te doen, maar bedenk dat het meestal niet nodig is om "extreem" te variëren.

Sterker nog, het kan ook juist leiden tot stagnatie in je progressie. Ik benoem dat altijd als de valkuil: "Variëren om het variëren."
 
Bedankt voor de info, zal mij goed focussen op dit schema met soms een isolatie oefening variatie voor afwisseling. Met name voor plezier.
 
Back
Naar boven