XXL Nutrition

Ub/lb vs split.

• Topic Starter Topic Starter
Het is volgens mij al eerder gezegd, maar herhalen kan geen kwaad. Bij anabolica gebruik kun je veel langer profiteren van een verhoogde eiwitsynthese. De noodzaak om een spiergroep 'n prikkel te geven is daarom minder frequent. Een conventionele split zal voor deze mensen dus gewoon werken. Een UB/LB of fullbody ook, maar dat terzijde.
Bij een natural bodybuilder is de verhoogde eiwitsynthese veel korter. Bij een gevorderde natural atleet kan een verhoogde eiwitsynthese korter duren dan 24 uur. Een spiergroep zal dus vaker een prikkel nodig hebben om hiervan te kunnen profiteren. De frequentie van een conventionele split is simpelweg te laag.

Als ub/lb of fullbody zou werken, dan zou je 1/3 pro bbers zien die fullbody doen, 1/3 vr split en 1/3 vr ub/lb. Percentages kunnen ietwzt geskewed zijn dr persoonlijke preferentie. In realiteit is dat het gros van bbers spiergroep per spiergroep trainen. Waarom? Traditie? Conventie?
Jij zegt dat ub/lb totaal geen addiditief effect heeft, ondanks het feit dat de intensiteit, volume en frequentie drastisch verschilt met een conv split. Dat lijkt me sterk.
En nogmaals, als er gn verschil zou zijn, omdat ze 15 gram in hun reet spuitrn, dan zou je meer bbers zien die ub/lb doen.

Ik denk dat het voor de anabolen gebruiker niet zoveel uitmaakt, die groeien toch wel, wat ze ook doen.

Een goede trainingsprikkel is een goede trainingsprikkel, los van aas.
Als iemand 4x8 doet zal ie meer gainen dan iemand die 1x100 doet, los van aas.
Als 2 personen aas pakken, dan zal 4x8 plus aas status meer gainen dan iemand die 1x100 plus aas pakt. Als jij dit betwijfelt....dan kan ik daar enkel maar om lachen :)

Wat ik mij al een tijdje afvraag.

Is een PPL niet beter dan ene ub/lb. Omdat je met een ppl meer volume per spiergroep draait?

Een goede trainingsprikkel is een goede trainingsprikkel, los van aas.
Als iemand 4x8 doet zal ie meer gainen dan iemand die 1x100 doet, los van aas.
Als 2 personen aas pakken, dan zal 4x8 plus aas status meer gainen dan iemand die 1x100 plus aas pakt. Als jij dit betwijfelt....dan kan ik daar enkel maar om lachen :)

Ik weet ook de wetenschap er niet achter, dus ik kan enkel zeggen wat ik denk. Pro's met AAS hanteren enorm volume, veel oefeningen per spiergroep. Dit is voor spiergroei wel de ultieme groeiprikkel in de zin van dat de spier maximaal beschadigd raakt. Een natty kan hier echter nauwelijks van herstellen. Dit enorme volume is alleen te doen als je een uitgebreide bro split doet.

Je volume bepaal je zelf. Dat wordt niet bepaald door de naam van de split.

Maar een 3daagse heeft Broto ook al aangehaald in een post.

Ik weet ook de wetenschap er niet achter, dus ik kan enkel zeggen wat ik denk. Pro's met AAS hanteren enorm volume, veel oefeningen per spiergroep. Dit is voor spiergroei wel de ultieme groeiprikkel in de zin van dat de spier maximaal beschadigd raakt. Een natty kan hier echter nauwelijks van herstellen. Dit enorme volume is alleen te doen als je een uitgebreide bro split doet.

Je kan volume aanpassen binnen een split, vb 3 sets ipv 5 sets of 2 oef ipv 3.

Ik claim niet dat je schema moet kopieren van een pro bbers he. Ik claim dat je in dezelfde traingsprincipe kunt trainen, en dat dat de beste is, maw: spiergroepsgewijs, 3 tot 5 sets per oef, paar oef per spiergroep, 8 tot 12 reps etc etc.
Hierin kan je tweaken mbt de volume als je gelooft dat het anders vr overtraining zou zorgen.

Ub/l is niet spiergroepsgewijs maar de ganse upperbody eigenlijk.

Als je de vraag stelt: is conventioneel split met hoog volume niet teveel vr een natty...kan je evengoed de vraag stellen: is 2x in de week 2 oef vr borst wel voldoende vr maximale hypertrofie?

Waarom doet een pro bbers gn ub/lb split?

Omdat bij de pro's het voordeel van veel meer volume doen per spiergroep per sessie bij een 3-5 daagse split, zwaar prevaleert boven het voordeel van de iets hogere frequentie waarmee iedere spiergroep per week wordt getraind binnen een LB/UB split.
Het groei rendement na zo'n training waarin maar 1 a 2 spiergroepen zweer zwaar en lang worden aangepakt, is mogelijk wel 3-4 keer zo hoog als bij iemand die zonder chemische ondersteuning traint.

Iemand zoals een pro-bodybuilder die zogezegd 'juiced to the gills is', heeft een dusdanig hogere anabole response op prikkel, waardoor hij veel meer gebaat is bij zoveel oefeningen, sets en reps binnen 1 training dan een naturel.

Bovendien zijn er ook genoeg aanwijzingen dat deze enorme groei-reactie (sterk verhoogde eiwitsynthese) ook veel langer aan houdt dan bij een naturel. Dus ook daarom is er voor de AAS pro bb' er geen enkele noodzaak om zijn spiergroepen vaker te trainen.

Fullbody - low volume , Hoge frequency

Ub/lb - medium volume , medium frequentie

Split - hoog volume, lage frequentie

Intensiteit (1rm) is altijd zo hoog mogelijk

Je kan volume aanpassen binnen een split, vb 3 sets ipv 5 sets of 2 oef ipv 3.

Ik claim niet dat je schema moet kopieren van een pro bbers he. Ik claim dat je in dezelfde traingsprincipe kunt trainen, en dat dat de beste is, maw: spiergroepsgewijs, 3 tot 5 sets per oef, paar oef per spiergroep, 8 tot 12 reps etc etc.
Hierin kan je tweaken mbt de volume als je gelooft dat het anders vr overtraining zou zorgen.

Ub/l is niet spiergroepsgewijs maar de ganse upperbody eigenlijk.

Als je de vraag stelt: is conventioneel split met hoog volume niet teveel vr een natty...kan je evengoed de vraag stellen: is 2x in de week 2 oef vr borst wel voldoende vr maximale hypertrofie?

Goed punt, maar ik probeerde eigenlijk vooral te verklaren waarom pro's kiezen voor zo'n uitgebreide split. Dat enorme volume en scala aan oefeningen past simpelweg niet in een ub/lb split.

Voordeel van split is dat je je veel meer kunt richten op zwakke punten in je fysiek en daarbij op meer zwakke punten tegelijkertijd.

Ook is de hersteltijd in een ub/lb van een voornamelijk compoundonly training langer waar je ook weer rekening moet houden ivm de volgende training binnen 2-3 dagen.

Iedereen begint ook meteen over 'anaboluh' van professionele bodybuilders maar ook andere pro's in strongman en PL doen ook gewoon zware kuren, al misschien wel met andere middelen.

Voordeel van split is dat je je veel meer kunt richten op zwakke punten in je fysiek en daarbij op meer zwakke punten tegelijkertijd.

Ook is de hersteltijd in een ub/lb van een voornamelijk compoundonly training langer waar je ook weer rekening moet houden ivm de volgende training binnen 2-3 dagen.

Iedereen begint ook meteen over 'anaboluh' van professionele bodybuilders maar ook andere pro's in strongman en PL doen ook gewoon zware kuren, al misschien wel met andere middelen.

Strongman en PL hebben als voornamelijk doel sterker worden en niet zozeer spieren bouwen (al hoort het er wel bij). Alleen al om je squat en deadlift te verdelen heb je vaak 2 LB dagen. Daarnaast is frequentie voor velen heel belangrijk om goed te worden (lees sterker) in een lift. Een strongman/PL heeft dus helemaal niks aan zo'n bro split. En het is toch logisch dat anabolen erbij gehaald worden. Pro bodybuilders gebruiken dat en hun trainingsmethode hangt daarmee samen.

Strongman en PL hebben als voornamelijk doel sterker worden en niet zozeer spieren bouwen (al hoort het er wel bij). Alleen al om je squat en deadlift te verdelen heb je vaak 2 LB dagen. Daarnaast is frequentie voor velen heel belangrijk om goed te worden (lees sterker) in een lift. Een strongman/PL heeft dus helemaal niks aan zo'n bro split. En het is toch logisch dat anabolen erbij gehaald worden. Pro bodybuilders gebruiken dat en hun trainingsmethode hangt daarmee samen.

De strongmen en de powerlifters gebruiken ook flink anabolica en HGH.

Geef eens de definitie van "bro split"? Je weet dat je zelf ook met een bro split - bro schema traint zoals de meesten binnen het forum ?

ik denk dat met de post van harpep de discussie wel ten einde is...
duidelijke conclusie

Tme for science, wat zegt de wetenschap ? In een notendop: we are not sure :p

-afh variabele is hypertrofie, onaf variabelen zijn intensteit, frequentie en volume
-intensiteit wordt gemeten als % van 1rm, vr de squat worden er rm tables van ene wathan gebruikt en voor de biceps rm tabellen hoeger. Ik neem aan dat dat rm conversie tabellen zijn. (intensiteit wordt voor isometrische oefeningen anders gemeten maar dit stuk ga ik negeren omdat niemand hier enkel isometrisch traint of zelfs zelden doet. doet ook net terzake voor de discussie)
- volume wordt gemeten in deze studie als: sets x reps x intensitet. Indien er 2 oef worden gedaan die dezelfde spiergroep targetten, dan worden ze beiden gewoon opgeteld en is dat nieuwe variabele de totale volume
- frequentie: sessie per muscle group per week! vb 2 x quads per dag, 3x in de week = frequentie van 6x per week quad getraind.
- er wordt enkel gekeken naar de biceps en de quads omdat er daar de meeste studies over gaan. (de artkel is een metaanalyse, een soort studie van alle andere studies) k ga ervanut dat de resultaten dan gewoon generealiseerbaar zijn naar andere spiergroepen, terwijl dt uiteraard net hoeft waar te zijn. Tis een tentatieve aanname
- populatie: jonge gezonde gasten die GEEN supplementen of aas pakken niemand zat in kcal deficit. Meeste studies gaan over untrained gasten. Amper studies beschikbaar voor degenen die al jaren trainen en een hoog niveau hebben.
- Interessant side note 1:3x12 op 70%rm zorgt voor meer hypertrofie dan 7x1-3 @ 90-100%
- interessant side note 2: elke set tot failure gaan zorgt voor meer hypertrofie dan vroeger stoppen, ook al is totale volume hetzelfde

Resultaten:
Quads

1. frequentie: hoogste vorm van hypertrofie was er in 1 stdue die de subjecten 12x in de week quads lieten trainen. 2 of 3x in de week trainen gaven dezelfde resulaten. geen data vr 1x in de week.
2. intensiteit: meer dan 60% rm zorgt voor meeste hypertrofie
3. 40-60 reps per spiergroep zorgde voor meeste hypertrofie, 21-39 reps voor 2de grootste. wat sets btreft 10 sets > 4 sets =5-6 sets > 3 sets = 7-9 sets

Biceps
1. frequentie:4xperweek>3=2
2.intensiteit:75procent 1rm hoogste hypertrofie
3. volume:42-66 reps >74-120 reps > 7 tot 38 reps. 4 sets meeste hypertrofie vgl met 3 sets en meer dan 9 sets

bespreking resultaten:

frequentie
- meeste hypertrofie in quads kwam van een studie die 12x per week quads trainden op 20% van rm. Trainen we nu met zn allen verkeerd ? :)
studie duurde 2 weken en subjecten hadden een 'partial vascular occlusion'. auteurs zeggen dat als je dit voor lange tijd doet er risico bestaat voor diminishing returns en overtraining. als je de resultaten nader bekijkt, dan werd de meeste hypertrofie in de eerste week gehaald en in 2de week was dat veel minderf. dus noobs kunnen 12x in de week squatten ofzo @20% voor een soort kickstart van hypertrofie. 2-4x in de week trainen zorgde voordegelijke hypertrofie tot op 6 maanden. Dus beginellingen kunnen hun spiergroepen vaker trainen tot op 6 maanden. advanced trainers hebben ook meer baat bij meer frequenter trainen, maar er is geen verschil tss 2x en 3x in de week trainen.2x in de week 5 sets van 12 reps zorgde voor meer hypertrofie dan 1x in de week 5 sets van 12 reps. itt tot deze resultaten trainen bodybuilders toch voor 1x in de week
- conclusie: 2 a 3x in de week trainen is beter dan 1x in de week, zowel voor noobs als voor gevorderden

Intensiteit
-70-85% m beste, maar hypertrofie kan ook ontstaan op hogere of lagere intensiteites (vooral tension op spieren lijkt belangrijk te zijn)

volume: 30-60 reps per session beste

- kanttekening studie:
meeste subjecten waren untrained vanaf het begin. In hoeverre gaat het hier allemaal om noobgains ?
frequentie, intensiteit en volume wordt apart besproken. hoog frequentie is beter dan laag frequentie, hoog volume is beter dan lage volume, hoge intensiteit is beter dan lage intesiteit...maar als je ze 3 combineert van hoog freq hoog volume en hoog intensiteit...dan ga ga gegarandeerd overtrainen en dus niet gainen. Dit wordt enkel besproken in sectie 4.6 zeer goede beschrijving daar maar jammer genoeg dus geen harde data. er wordt oa vermeld dat indien je heel zwaar eccentrisch traint voor meerdere keren per week, dat dit voor overtraining kan zorgen. ergo meer is niet altijd beter indien je te zwaar gaat. algemeen model van fry gaat over: hoe intensiever je traint, hoe minder volume je best hanteert. Voor well trained individuen is er amper data beschikbaar en zijn alle adviezen nogal zinloos. Sommige auteus claimen dat well trained individuen meer dan 10 sets mogen doen vglmet amateurs die maar 4 a mogen doen.
meeste studies duren zone 12 weken lang. wat zijn de lange termijn effecten van bovenstaande trainingprotocols ? hoog frequentie lijkt beter, maar zorgt dit niet voor overtraining op lange termijn ?
- hoe langer je traint, hoe individueler je schema moet worden en hoe meer je mag trainen vinden ze zelf

Wat hebben we hieruit geleerd ? Geen drol.

Het groei rendement na zo'n training waarin maar 1 a 2 spiergroepen zweer zwaar en lang worden aangepakt, is mogelijk wel 3-4 keer zo hoog als bij iemand die zonder chemische ondersteuning traint.

Maar ik wil gn vgl tussen juicers vs geen juicers maar 1 a 2 spiergroepen zeer zwaar pakken vs ub/lb waar 1 a 2 spiergroepen niet zwaar wordt gepakt.
In de 2 bovenstaande artikels zijn we hierin niks wijzer geworden doch. :p
Ik weet niet of er onderzoeken bestaan die specifiek beide trainingprotocollen met elkaar vergelijken, maar moest het er niet zijn, dan zal dit een welles nietes discussie worden van voor en tegenstanders.

en indien natties best freqeunter zouden trainen dan pro bbers, (volgens u maar scientific data is lacking dus waarop baseer jij je dan ? :)) waarom zouden ze geen 2x spiergroepensplit doen ipv ub/lb ?

Laatst bewerkt:
Maar ik wil gn vgl tussen juicers vs geen juicers maar 1 a 2 spiergroepen zeer zwaar pakken vs ub/lb waar 1 a 2 spiergroepen niet zwaar wordt gepakt.
In de 2 bovenstaande artikels zijn we hierin niks wijzer geworden doch. :p

Jij stelt de vraag: Waarom doet een pro bbers gn ub/lb split?

Ik geef je een mijns inziens plausibel antwoord.

Dat jij nu stelt dat je binnen 1 training 1 a 2 spiergroepen zeer zwaar wilt pakken prima, dan doe je toch gewoon een uitgebreide split, klaar.
Dat staat verder los van je vraag en van het vergelijk juicers/non juicers.

En indien natties best freqeunter zouden trainen dan pro bbers, waarom zouden ze geen 2x spiergroepensplit doen ipv ub/lb ?

Oh, maar dat doen ze ook wel degelijk.
Ik zie hier vaak genoeg lieden (ook wel eens op dit forum) die 2x per week een driedaagse split doen, niks mis mee!

(volgens u maar scientific data is lacking dus waarop baseer jij je dan ? :))

Wetenschappelijk informatie op dit vlak is er wel degelijk, maar misschien zijn jou vaardigheden een beetje 'lacking' om dit te vinden en/of er de juiste causale conclusies uit te trekken. ???

- Hoe hard een naturel ook traint en hoe optimaal zijn training ook is, de periode van groei zal onder normale omstandigheden nooit langer duren dan 48-72 uur. De spiergroep in kwestie is dan hersteld en klaar om opnieuw belast te worden.
Het heeft dus geen zin om nog langer te wachten met opnieuw trainen en op die manier kan een spiergroep beter 2x per week worden getraind, beter rendement.

- Vaker een spiergroep trainen heeft een snellere krachttoename tot gevolg. Dit is een neuromotorisch feit.
Een bodybuilder heeft weliswaar geen direct krachtdoel, maar sterker worden stelt hem wel in staat geleidelijk aan zwaardere trainingsgewichten te gebruiken.

Zwaardere gewichten, uiteraard in combinatie met voldoende volume en goede vorm, is iets wat op termijn nodig is om te blijven groeien.
Dit geldt helemaal voor de naturel, omdat die naturel niet alle extra bijkomende voordelen heeft die AAS biedt.

Waarop ik me baseer?

Op mijn lange trainingservaring met mezelf en anderen, mijn achtergrond als bioloog/chemicus en de recentere onderzoeken op dat vlak.
Lees eens wat van Wernbom et al bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Qxx
Laten we ook de skill van het liften niet vergeten. Als je ergens beter in wil worden moet je het vaker doen, zeker als natty. Een naturel zal veel baat hebben bij veel compound werk en de bewegingspatronen die daarbij horen moet je jezelf eigen maken. Als je maar 1 keer in de week squat ben je bij wijze van spreken elke training weer opnieuw aan t leren hoe t ook alweer moest. Wordt veel te veel onderschat imo.
Ik squat na jarenlang opbouwen van frequentie en volume nu 4 a 5 keer in de week en zou niets anders meer willen.

Terug
Naar boven