Nee het is niet relevant vr de vraag. Want wnr ik het heb over pro bbers, dan bedoel ik hun status als experts.
Maw, wrm trainen experten op convv split?
Jij denkt dat ik met pro bbers bedoel als juicers.
Of anders gezegd, ook naturel bbers die podiumambities hebben trainen op split en pro bbers die ergens begonnen zijn, begonnen ook op een split (naar eigen zeggen). Iedereen die dus groot wilt worden, gebruikt een conv split.
Behalve sommige dbbers (en hun fysieken spreekt ernaar)
Eigenlijk zijn er 2 vragen die je stelt.
1. De beste keuze t.a.v. fullbody, LB/UB split (ja LB/UB is ook een split) en meerdaagse split.
Antwoord:
Voor een gevorderde bodybuilder (iemand die dus al meerdere jaren traint), die echt zo groot mogelijk wil worden en BB podiumambities heeft geldt dat een spier-gerichte splitvorm (wat jij conventioneel noemt) waarschijnlijk de beste optie is.
Ongeacht of de persoon in kwestie wel of geen AAS gebruikt.
2. Hoe vaak moeten alle spiergroepen worden getraind binnen deze meerdaagse split.
Ok, om daar antwoord op te kunnen geven eerst even een scheiding maken tussen het een en ander:
A. De pro-bodybuilder Expert.
Dit is een bodybuilder die van het 'vak' bodybuilding zijn dagelijkse beroep heeft gemaakt en op deze wijze zijn brood probeert te verdienen.
Dit type BB'er is per definitie een 'juicer' zonder uitzondering. In deze context bestaan er geen naturelle pro-bodybuilders, want die maken geen schijn van kans tegen de rest.
B. De 'juicende' amateur Bodybuilder Expert.
Is de bodybuilder die het meer voor de 'lol' doet en wel of geen podium ambities heeft.
Het overgrote deel van de amateur BB'ers zit aan de AAS.
C. De naturelle amateur bodybuilder Expert.
Dit is een dun gezaaid uitstervend ras, maar ze bestaan (blijkbaar) nog wel.
Hun enige kans op succes op het podium, is binnen zeeeeeeeer strikt gecontroleerde naturel bodybuild wedstrijden.
Antwoord:
Groep A en B zullen het prima doen op een split waarbij alle spiergroepen ongeveer 1x per week zwaar worden getraind.
Mocht je je wederom, toch nog afvragen waarom dit zo is, zie mijn vorige posts.
Groep 3 zal het OOK goed doen op een split, maar dan wel dusdanig samengesteld dat spiergroepen iets frequenter worden getraind.
Laten we zeggen circa 2x per week, bijvoorbeeld middels de eerder genoemde 2x een 3-daagse split.
1x per week alle spiergroepen is voor hen eigenlijk te weinig, ergo sub-optimaal.
Dat wil niet zeggen dat ze daarmee geen goede fysiek opbouwen, maar er is een grote kans dat ze -trainingstechnisch gezien- winst/rendement laten liggen.
Bonus vraa&antwoord:
Waarom weten deze Naturelle Amateur Bodybuilder Experts dat dan niet en doen ze dat dan niet?
- Omdat ze vaak stiekem toch niet naturel zijn, waardoor het antwoord voor groep A op gaat.
- En als ze dan wel echt 'true naturel' zijn weten ze meestal geen drol van trainingsleer, inspanningsfysiologie etc. (en hun coaches ook al niet)
- Tenslotte, omdat ze derhalve gewoon maar na-papegaaien wat al die anderen ook doen, zich daarbij blindstarend op die juiced-to-the-gill pro's en klakkeloos hun trainingsmethoden overnemen....

)