MuscleMeat

Ub/lb vs split.

Nee het is niet relevant vr de vraag. Want wnr ik het heb over pro bbers, dan bedoel ik hun status als experts.
Maw, wrm trainen experten op convv split?
Jij denkt dat ik met pro bbers bedoel als juicers.
Of anders gezegd, ook naturel bbers die podiumambities hebben trainen op split en pro bbers die ergens begonnen zijn, begonnen ook op een split (naar eigen zeggen). Iedereen die dus groot wilt worden, gebruikt een conv split.
Behalve sommige dbbers (en hun fysieken spreekt ernaar :P)

Eigenlijk zijn er 2 vragen die je stelt.

1. De beste keuze t.a.v. fullbody, LB/UB split (ja LB/UB is ook een split) en meerdaagse split.

Antwoord:

Voor een gevorderde bodybuilder (iemand die dus al meerdere jaren traint), die echt zo groot mogelijk wil worden en BB podiumambities heeft geldt dat een spier-gerichte splitvorm (wat jij conventioneel noemt) waarschijnlijk de beste optie is.
Ongeacht of de persoon in kwestie wel of geen AAS gebruikt.

2. Hoe vaak moeten alle spiergroepen worden getraind binnen deze meerdaagse split.

Ok, om daar antwoord op te kunnen geven eerst even een scheiding maken tussen het een en ander:

A. De pro-bodybuilder Expert.
Dit is een bodybuilder die van het 'vak' bodybuilding zijn dagelijkse beroep heeft gemaakt en op deze wijze zijn brood probeert te verdienen.
Dit type BB'er is per definitie een 'juicer' zonder uitzondering. In deze context bestaan er geen naturelle pro-bodybuilders, want die maken geen schijn van kans tegen de rest.

B. De 'juicende' amateur Bodybuilder Expert.
Is de bodybuilder die het meer voor de 'lol' doet en wel of geen podium ambities heeft.

Het overgrote deel van de amateur BB'ers zit aan de AAS.

C. De naturelle amateur bodybuilder Expert.
Dit is een dun gezaaid uitstervend ras, maar ze bestaan (blijkbaar) nog wel.
Hun enige kans op succes op het podium, is binnen zeeeeeeeer strikt gecontroleerde naturel bodybuild wedstrijden.

Antwoord:
Groep A en B zullen het prima doen op een split waarbij alle spiergroepen ongeveer 1x per week zwaar worden getraind.

Mocht je je wederom, toch nog afvragen waarom dit zo is, zie mijn vorige posts.

Groep 3 zal het OOK goed doen op een split, maar dan wel dusdanig samengesteld dat spiergroepen iets frequenter worden getraind.
Laten we zeggen circa 2x per week, bijvoorbeeld middels de eerder genoemde 2x een 3-daagse split.

1x per week alle spiergroepen is voor hen eigenlijk te weinig, ergo sub-optimaal.
Dat wil niet zeggen dat ze daarmee geen goede fysiek opbouwen, maar er is een grote kans dat ze -trainingstechnisch gezien- winst/rendement laten liggen.

Bonus vraa&antwoord:
Waarom weten deze Naturelle Amateur Bodybuilder Experts dat dan niet en doen ze dat dan niet?

- Omdat ze vaak stiekem toch niet naturel zijn, waardoor het antwoord voor groep A op gaat.

- En als ze dan wel echt 'true naturel' zijn weten ze meestal geen drol van trainingsleer, inspanningsfysiologie etc. (en hun coaches ook al niet)

- Tenslotte, omdat ze derhalve gewoon maar na-papegaaien wat al die anderen ook doen, zich daarbij blindstarend op die juiced-to-the-gill pro's en klakkeloos hun trainingsmethoden overnemen....

hahah super, alvast bonusvragen en antwoorden.

mbt de naturel bodybuilders, er is een flinke naturel BB wereld inclusief pro's.
Helaas is alleen de definitie van naturel in bijv Amerika niet hetzelfde als in de veel grotere naturel BB wereld in de Oosterse landen.
Vreemd genoeg komen daar juist veel anabolen vandaan(legaal gewoon te koop) maar zijn daar de meeste naturel builders te vinden.

In landen als Pakistan, Afghanistan enz zijn erg veel erg goede naturels te vinden. Zeer zeer strenge regelmatige controles ook op gebruik daarzo dmv bloed en urine.

Anyway, ze trainen net zo als wij doen, gewoon met een veel gebruikte split.

• Topic Starter Topic Starter
Voor een gevorderde bodybuilder (iemand die dus al meerdere jaren traint), die echt zo groot mogelijk wil worden en BB podiumambities heeft geldt dat een spier-gerichte splitvorm (wat jij conventioneel noemt) waarschijnlijk de beste optie is.
Ongeacht of de persoon in kwestie wel of geen AAS gebruikt.

En waarom denk je dat? Dit is ook mijn mening maar wil graag weten waarom je dat denkt.
En wnr is iemand obg gevorderd? Niet dak nu ga discussiere wat gevorderd exact moe betekenen, tis toch arbitrair ma ben wel benieuwd vanaf wnr

1x per week alle spiergroepen is voor hen eigenlijk te weinig, ergo sub-optimaal.

Kan kloppe, maar graag een bron.

Laatst bewerkt:
En waarom denk je dat? Dit is ook mijn mening maar wil graag weten waarom je dat denkt.

Omdat maximale spierhypertrofie een kwestie is van:

- Voldoende gewicht/belasting toepassen.
- Voldoende variatie in type oefeningen, compounds EN isolatie, zowel met loaded stretch (flyes bijv.) en piekcomtractie (bijv. pec-deck)
- Voldoende volume met die belasting toepassen. (voldoende metabole uitputting in de spiercel, voldoende TUT, pomp)
- De spiergroep vanuit verschillende hoeken belasten zodat alle vezels maximaal gestimuleerd worden.
- Een zeker mate van tot falen gaan in je sets.

Al met al is dit rijtje het best te verwezenlijken in een 'muscle dedicated' split.

En wnr is iemand obg gevorderd? Niet dak nu ga discussiere wat gevorderd exact moe betekenen, tis toch arbitrair ma ben wel benieuwd vanaf wnr

Iemand is in bodybuildtechnische zin gevorderd, als het slechts doen een beperkt aantal basisoefeningen niet meer voldoende is om alle spiergroepen, spierdelen en spiervezels optimaal te prikkelen tot groei.
Er zijn verschillende stadia daarbinnen, maar een logische volgorde in mijn optiek is:

1. Beginner, Fullbody, eerste 6-12 maanden
2. Intermediate, LB/UB of soortgelijk, 1-3 jaar.
3. Gevorderd, uitgebreide split, 3 jaar en verder.

Kan kloppe, maar graag een bron.

Je hebt inmiddels zeer uitgebreide antwoorden van mij gekregen. Ik vind het mooi geweest even.

Wat hoor jij dan nu te doen Brotoscience?

Dan zeg je: Bedankt Harpep, dat je al die moeite doet om mij uitgebreid te antwoorden, ik hoop dat ik er wat mee kan.
Nu ga ik zelf verder op onderzoek uit. Hint: Wernbom et al. of lees anders 'maximum muscle' van M Perryman nog eens goed door en ook daar staan goede bronvermeldingen.

En Harpep zegt dan: Alsjeblieft kerel, doe er mee wat je er mee kunt, wellicht wordt je er nog wat wijzer van!

:)

Je hebt gezegd,dat con split beter is vr max hypertrofie dan ub lb split

Bedankt daarvoor harpep

voor mensen die +3 jaar trainen

wat jij noch de ts van dat eerdere topic doen

Je hebt gezegd,dat con split beter is vr max hypertrofie dan ub lb split

Bedankt daarvoor harpep

Waar jij last van hebt Brotoscience is 'n fenomeen genaamd conformition bias, oftewel bevestigingsvooroordeel.

Harpep mag zeggen dat een spiergerichte split-vorm beter is voor hypertrofie, zelfs voor een gevorderde natural bodybuilder. Ik zeg dat een gevorderde naturel bodybuilder meer heeft aan een high frequency opzet.

Waarom?
- Je kunt een spiergroep vaker prikkelen met een hoge intensiteit
- Je kunt vaker van een verhoogde eiwitsynthese profiteren.
- Vermoeidheid is beter controleerbaar (te veel volume per spiergroep in 'n training proppen kan zorgen voor een overmaat aan metabole stress en spierschade, wat progressie in de weg staat)
- Er kan meer totaal volume behaald worden.

Het één is niet beter als het andere. Het lijkt verrekte veel op elkaar. Wél zit er een groot verschil tussen trainen op massa en trainen op kracht. Het trainen op massa wordt niet gekenmerkt door de indeling per week maar het opsplitsen is een gevolg van:
- hoog volume;
(- weinig rust tussen sets voor groei en daardoor oa meer verzuring)
- meer aandacht voor óók de kleinere spiergroepen (ook hier hoger volume).

Het is de combinatie van het aandacht hebben voor ook de kleinere spiergroepen in combinatie met het hogere volume op deze kleinere spiergroepen wat naar mijn mening leidt tot het opsplitsen. Je hebt meer op elkaar af te stemmen als je met meer spiergroepen rekening moet houden.

Met een split pak je ook de ene dag triceps of schouders en dan bijv. 3 dagen later borst. Dan press je 2x per week, zowel met split als met ub/lb. Volume is ook niet perse hoger bij een split. Ub/lb kan je ook 6 dagen per week doen en zo het volume omhoog brengen.

Wat ik niet snap is dat je een schema hanteert waarbij je telkens uitgaat van hetzelfde aantal dagen per week en jezelf zo vast zet, ongeacht of het nu een split of wat dan ook is.

Daarbij: Je kan geen vergelijking trekken tussen een split van 7 dagen en een ub/lb van 4 dagen. Als je genoeg eet ga je op de split mogelijk meer vooruit, terwijl als je jezelf 7 dagen de t*fus in traint tot faillure en dropsets en niet genoeg eet dan ga je op ub/lb mogelijk meer vooruit.

Het blijft een kwestie van proberen.

Hoe kijk jij hiernaar? Vr hypertrofiedoeleinden, zou je opteren vr conv split waar spiergroepen op grote volume wordt getraind en variabele intensiteit maar lage frequentie vs ub/lb split (iets hoger frequentie, lager volume, variabel intensiteit (hoewel in ub lb de marge kleiner is wazrin ze varieren met intensiteit. Kzue daar toch wel vb 5x5x70 kg bench vb)

Ik weet wat onderzoeken als gemiddelde uitkomst brengen en zelfs daar spreken meta's elkaar soms tegen. Er stat hier zelfs ergens een meta waar in geconcludeerd wordt dat 2keer per week 2 setjes voor een spier optimaal is ( dat is dus per spier, niet per oefening!)

Ik weet ook wat ervaring me verteld en dat is dat laag volume/intensiteit met hoge intensiteit prima werkt. Zeker waneer je de hoeveelheid werk er tegenover zet. Ervaring zegt me ook dat de meeste gebruikers een hoger volume aan kunnen ( beter dan de meeste niet gebruikers). Ervaring zegt me ook dat de mening mbt traing van tijd tot tijd wisselt. Niet omdat er nieuwe bewijzen zijn maar omdat een bepaalde groep believers op dat moment het hards roept.

Als laatste zegt ervaring me dat je moet trainen zoals je dat zelf het lekkerst vind. Plezier in je training is de belangrijkste factor omdat dat er uiteindelijk voor zorgt dat je blijft trainen. "Slechte" schemas maar plezier in wat je doet zijn productiever dan optimale schemas die je na een jaar doen stopen omdat je tegenn je zin traint

Waar jij last van hebt Brotoscience is 'n fenomeen genaamd conformition bias, oftewel bevestigingsvooroordeel.

Harpep mag zeggen dat een spiergerichte split-vorm beter is voor hypertrofie, zelfs voor een gevorderde natural bodybuilder. Ik zeg dat een gevorderde naturel bodybuilder meer heeft aan een high frequency opzet.

Waarom?
- Vermoeidheid is beter controleerbaar (te veel volume per spiergroep in 'n training proppen kan zorgen voor een overmaat aan metabole stress en spierschade, wat progressie in de weg staat)

Gaat niet werken zoals jij het uitlegt.
Als een nog hogere frequentie en vaker prikkelen hoge intensiteit en meer totaal volume al niet werkt bij een gebruiker van anabolica, hoe wil je dat dan laten werken bij iemand zonder beschermende ondersteuning?
Je zal toch echt hier en daar moeten matigen.

Naar mijn mening heeft de en dan dus gebruiker en non-gebruiker gevorderde bodybuilder sowieso altijd meer aan hoger volume en hogere intensiteit per training.
Met halve traininkjes ga je er niet komen, ook niet als je die 6x per week zou doen.
Je kan vaak beter 2x per week of 3x per 2 weken goed aanpakken dan 6x halfbakken.

Confirmation bias is een algemeen men

Waarom?

Post keer foto van je fysiek aub

Ook al zouden we alle mogelijke bronnen en wetenschappelijke bewijzen op een presenteerblad aandragen om te bewijzen dat dit geen broscience is, dan nog zul je dit negeren of alleen zodanig interpreteren dat het jou mening bevestigd.

Das Brotoscience.

Maar wie was science? Science is er niet eens over uit maar jij precies wel. :roflol:

hij kuurt ook

Maar wie was science? Science is er niet eens over uit maar jij precies wel. :roflol:

dat je in termen als 'science is er wel/niet over uit' spreekt in plaats van in verschillende maten van zekerheid waarmee je dingen kunt zeggen adhv onderzoek zegt eigenlijk al genoeg over hoe weinig je snapt van de wetenschappelijke methode

Bij science duurt het altijd wat langer voor ze allemaal op 1 lijn zitten. De eerste decennia blijven onderzoeken elkaar altijd tegen spreken het is maar net welke bevestiging er gezocht wordt..

Beste is, in antwoord verder op je topic naar mijn mening om te kijken naar wat er in de sport gebeurt en daarnaast wat er de meest gebruikte en effectieve manieren zijn voor jouw persoonlijke doelen en de ontwikkelingen naar betere methodes.
Elke methode heeft een bepaald gemiddeld resultaat bij de groep die die methode gebruikt. Dat is nu en door de decennia heen zo geweest.

Het is alleen ff flink door zoeken want niet alleen methodes veranderen maar ook de voeding, de supplementen en de soorten anabolica.

dat je in termen als 'science is er wel/niet over uit' spreekt in plaats van in verschillende maten van zekerheid waarmee je dingen kunt zeggen adhv onderzoek zegt eigenlijk al genoeg over hoe weinig je snapt van de wetenschappelijke methode

De wetenschappelijke methode bestaat niet. Tot zover u kennis van wetenschapsfilosofie :roflol:

Bij science duurt het altijd wat langer voor ze allemaal op 1 lijn zitten. De eerste decennia blijven onderzoeken elkaar altijd tegen spreken het is maar net welke bevestiging er gezocht wordt..

2 problemen kunnen makkelijk opgelost worden, studies,waar ze bbers jarenlang volgen en/of meer gevorderden als test subject nemen.

Untrained subjecten kan je gwn negeren, is egt waardeloos als je zelf jaren draait.

Terug
Naar boven