AndroidHealthClinic

Ub/lb vs split.

- Hoe hard een naturel ook traint en hoe optimaal zijn training ook is, de periode van groei zal onder normale omstandigheden nooit langer duren dan 48-72 uur. De spiergroep in kwestie is dan hersteld en klaar om opnieuw belast te worden.

Beste,
ik houd vast aan de 48 tot 72 voor gemiddelde verhoogde eiwitsynthese maar voor optimaal herstel tot wel 96 en soms meer uren als je het ook hebt over "Hoe hard een naturel ook traint" Je kan wel degelijk meer schade oplopen en langer herstel nodig hebben. Al moet dan wel gezegd dat het lichaam kan leren sneller en beter te herstellen. Maar wat hier geldt voor de naturel geldt m.i. ook gewoon zo voor de gebruiker.

Omdat vorige thread gesloten werd, heb ik een nieuwe geopend in de hoop dat we allen iets kunnen bijleren.

Mijn claim was dat conv split "beter" is dan ub/lb split omdat meeste pro bbers op conv split zitten en dat zijn dan de experts. Als ub/lb beter zou zijn, dan hadden pro bbers het nu allemaal ten harte genomen. Ook met aas zou pro bbers een competitief vrdeel hebben op ub/lb moest dat beter zijn (tenzij je gelooft dat ze met aas of dr hun genen op zowat alle soorten stimuli kunnen groeien...)
Ik vermoed dat ze conv split verkiezen omdat ze beter kunnen focussen op de spiergroep, intensiever daarop kunnen trainen en de spier afmaken. In ub lb is dat niet mogelijk. Meestal is dat daar paar setjes bench, dan paar setjes rug, ean een mil press, een dip en een curl. Geen van die oefeningen gaan een bep spiergroep "compleet" trainen.

@Jezza Ik heb de eerste artikel gelezen, en kmoet zeggen dat artikel 1 van matthew et al toch wel verschrikkelijk was. Twas een meta analyse van 100 studies en toch ist maar 4 paginas lang. En de resultaten zijn toch behoorlijk simplistisch. Untrained (mensen die minder dan een jaar trainen) moeten op hun 60% rm trainen 3x in de week per spiergroep voor maximale strength gains (hoe strength is gedefinieerd werd niet gexpliciteerd). trained individuals (mensen die maar dan een jaar trainen doen best op 80% 2x in de week 4 sets). Maw, zowat alle pro bodybuilders trainen "verkeerd".
Of een noob van 1 jaar moet op eenzelfde manier trainen als iemand van 10 jaar en op alles 4 sets.
Enigste afh variabele is strength. Afh variabele is hier niet hypertrofie en dus een irrelevant onderzoek om te bepalen welk soort split beter is.

Grootste struikelblok van deze studie is natuurlijk de individuele verschillen. Tig studies op een hoop gooien kom je tot gemiddelde resultaten, maar er is nood aan de verschillende effecten van dispositionele kenmerken. Ze hebbenenkel gekeken naar geslacht en leeftijd maar er zijn natuurlijke vele andere dispositionele kenmerken (low vs fast responders vb).

Pas helemaal opt einde van de artikel vermelden ze een punt dat niet aan bod kwam doorheen de tekst, nl variatie via perodizatie (ene week 60%, andere week 70%, dan 80%)
Hoe variatie werd te rijmen met hun eigen bevinding is voor de lezer te gissen.

Nu artikel 2 gaan lezen.

stopped reading

0/10 argumentatie/logica

stopped reading

0/10 argumentatie/logica
Kvind dat zeker niet ad hominem.
"Je praat onzin, kijk naar je stom hoofd" zou adhominem zijn.
Je fysiek beoordelen lijkt me eigenlijk super relevant. Ik constateer dat vele ub/lb fags (met een bepaalde attitude (only compounds, iifm type gozers)) zeer vaak een schijt van een fysiek hebben. En jij bent daar geen uitzondering.
Ik constateer ook dat topfysieken zeer strict dieten en veel isolatie in hun schema hebben( maar its all juice heh)

-brotoscience

Ts kuurt zelf, dat zegt al genoeg.

• Topic Starter Topic Starter
Jijstelt de vraag: Waarom doet een pro bbers gn ub/lb split?

Ik geef je een mijns inziens plausibel antwoord.

Dat jij nu stelt dat je binnen 1 training 1 a 2 spiergroepen zeer zwaar wilt pakken prima, dan doe je toch gewoon een uitgebreide split, klaar.
Dat staat verder los van je vraag en van het vergelijk juicers/non juicers.

Je ganse post ging over juicers vs non juicers, terwijl ik niet daarin geinteresseerd ben, ondanks dat ik het heb over pro bbers.
Ik neem pro bbers als voorbeeld aangezien ze een expertise hebben wat wel of niet werkt, ik nam ze niet als voorbeeld omdat ze juicen en hoe het zit met non juiccers.
Als je wilt, kan je vb ook kijken naar beginnende amateur bodybuilders die een podium ambotie hebben. Hun begeleiders steken ze allen in een split routine waarin de spoergroeoen onderverdeeld zijn. Wrm geen fullbody of ub/lb als de 2 laatsten volhens sommigen hier toch beter is?

Laten we ook de skill van het liften niet vergeten. Als je ergens beter in wil worden moet je het vaker doen, zeker als natty.

Iedereenmoet goed liften. Een juicer gaat ook niet gainen als ie gn juiste stimulus geeft op zn fysiek.
Jij kijkt nu naar de correctheid van de lifts. Dat kan beter zijn in een fullbody of ub/lb split maar dat is niet de discussie hier. Hier wordt louter naar hypertrofue gekeken. Juiste form wordt dan aangenomen.

Oh, maar dat doen ze ook wel degelijk.
Ik zie hier vaak genoeg lieden (ook wel eens op dit forum) die 2x per week een driedaagse split doen, niks mis mee!

Weet ik dat het bestaat en weet dat er niks mis mee is. Tgaat om het vraag welke nu beter is.
Ub/lbers claimen oa dat ze ub/lb doen omdat ze frequenter kunnen trainen. Dat is prima maar conv split kan dus ook 2x. Dus vanwaar keuze vr ub/lb. Wederom, tgaat omt vraag welke trainingsprincipe beter is

Laatst bewerkt:
Nogal een verschil waar je het op betrekt. Massa = veel reps in 1 training en iets lichter gewicht, kortere rust. Kracht = meer frequentie en langere rust (dan zou ub/lb beter zijn, of fullbody). Droogtrainen = netaan genoeg doen zodat je geen massa verliest (teveel volume is funest, liefst hogere frequentie zodat je kracht vasthoudt).

Veelal zie je toch dat ze in verschillende periode massa óf kracht trainen. En de kracht vervolgens weer gebruiken om meer herhalingen te kunnen doen met een hoger gewicht. Het één vult het ander aan en staat niet los van elkaar (zoals je nu omschrijft). Denk ook niet dat Jezza dit zo bedoelt heeft.

Ronny Coleman en Arnold zijn begonnen aan Bodybuilding nadat ze aan powerlifting deden. De basis van hun fysiek is dan toch het trainen op kracht? En niet veel herhalingen? De herhalingen met veel gewicht zijn een gevolg van hun zware duw en trekwerk in hun eerdere jaren.

Buiten dat dat niet het punt is zoals ik al had aangegeven is TS hier ook zeer duidelijk over.

Bovendien degene in het filmpje is niet TS dus wat is verder je punt?

Hij claimt dat de probodybuilders de experts zijn, dus dit aspect uit de vergelijking halen, gaat dan ook niet op.

En natuurlijk is degene in het filmpje de TS niet, dan zou ik er zelfs niet naar kijken. Maar het is iemand die op science-based manier volume-intensiteit-frequentie analyseert aan de hand van de literatuur.

Hier ook nog eens een artikel van Lyle zijn mening over het onderwerp:

http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/training-frequency-for-mass-gains.html/

Jij kan beter een cursus begrijpend lezen volgen. Dat is helemaal niet wat ik claim.

Dat doe jij indirect wel omdat je hun schema's gaat vergelijken met wat je zelf doet. Ik zou zeggen probeer is beide schema's uit en misschien daarna kun je zeggen hoezo hun de ene split doen i.p.v. de andere.

Je ganse post ging over juicers vs non juicers, terwijl ik niet daarin geinteresseerd ben, ondanks dat ik het heb over pro bbers.

Kan zo zijn dat jij daar niet in geinteresseerd bent, het is wel relevant voor de vraag en het antwoord.

Ik neem pro bbers als voorbeeld aangezien ze een expertise hebben wat wel of niet werkt, ik nam ze niet als voorbeeld omdat ze juicen en hoe het zit met non juiccers.

Het is belangrijk dat je beseft en begrijpt dat met name omdat ze AAS gebruiken, ze zo goed gaan op een 1x per week alle spiergroepen met hoog volume in een meerdaagse split.
NIET omdat ze nou persé zoveel meer kennis hebben over trainingsmethoden. (integendeel vaak zelfs)

Ze hebben inderdaad in ieder geval één belangijke expertise op dat vlak:
Namelijk de expertise van wat voor hen werkt op basis van het totaalplaatje training gecombineerd met AAS gebruik.

Als je dit niet wilt geloven of aannemen van mij en anderen hier, dan zul je ook steeds dezelfde vraag blijven stellen.

Als je wilt, kan je vb ook kijken naar beginnende amateur bodybuilders die een podium ambotie hebben. Hun begeleiders steken ze allen in een split routine waarin de spoergroeoen onderverdeeld zijn.

Ook beginnende amateur bodybuilders gebruiken in 9 van de 10 gevallen AAS, helemaal als ze podium ambities hebben.
'Juice' is dus een onlosmakelijk aspect met betrekking tot de vraagstelling waarom heel veel bodybuilders op een bepaalde manier trainen.

(Of anders gezegd, waarom er veel bodybuilders zijn die goede resulaten behalen terwijl hun methoden eigenlijk sub-optimaal zijn in het licht van de naturelle trainee)

Wrm geen fullbody of ub/lb als de 2 laatsten volhens sommigen hier toch beter is?.

Nogmaals, het is voor de groep waarop jij doelt niet noodzakelijkerwijs beter, om redenen die ik al eerder heb toegelicht.

Voor jouw beeldvorming.
Er is tijdperk geweest waarin AAS nog nauwelijks of niet werd gebruikt, of waar de beschikbare AAS in ieder geval veel minder effectief was. Ik praat dan over grofweg de periode tot aan 1980.

Als je kijkt naar de grote jongens van toen, Reg Park, Doug Hepburn (maar ook bijvoorbeeld Arnold in zijn tienerjaren) die deden allemaal fullbody en/of LB/UB achtige indelingen, met name de langere perioden buiten het wedstrijdseizoen.

Waarom? Omdat dit toen voor hen het beste werkte in hun gegeven omstandigheden en met de voor hen toegankelijke ondersteunende hulpmiddelen.

Weet ik dat het bestaat en weet dat er niks mis mee is. Tgaat om het vraag welke nu beter is.
Ub/lbers claimen oa dat ze ub/lb doen omdat ze frequenter kunnen trainen. Dat is prima maar conv split kan dus ook 2x. Dus vanwaar keuze vr ub/lb. Wederom, tgaat omt vraag welke trainingsprincipe beter is.

Wat 'beter' is blijft sterk, doel, persoon en contextgebonden.

Ik mag hopen dat dit nu wel duidelijk voor je is?

Het antwoord is daarom eigenlijk: Dat hangt er van af.........

Voor diegenen die nog niet zo heel lang trainen, gecombineerd sterker en groter willen worden en qua volume genoeg hebben aan de mogelijkheden die een LB/UB biedt, zou ik zeggen doe dan ook een LB/UB.

Als je een bepaald stadium voorbij bent, je echt 101% wilt focussen op BB/spiermassa en een groter mate van gerichtheid op spiergroepen nodig hebt (je wil immers geen enkel spiervezeltjes vergeten) dan zou ik zeggen doe 2x een 3-daagse split.

Als je daar aan toe bent en voldoende in staat bent om inspanning en herstel te reguleren, dan zou dat zeer zeker mijn keuze zijn.

Laatst bewerkt:
Amen

Even geen tijd om alles echt te lezen, maar is er al een conclusie?

In dit soort kwesties zal er nooit een goede slot conclusie komen.
Alles van HIT en vanaf 1-2 daagse tot 6/7 daagse split zal werken voor de flink gebruikende pro. Mits de balans in intensiteit en frequentie in orde blijft voor optimaal herstel en groei.

Ik denk dat de meesten eerst maar eens moeten leren wat trainen is en wat intensiteit nu werkelijk is.

Wetenschap biedt ook gn antwoorden, teveel studies toegepast op untrained mensen en max ook 6 maanden studies (veelal tss 4 en 12 weken).

Eigenlijk zou een specifieke studie waarmee ze ub lb split vgl met conv split verl beter, intensiteit, volume en frequentie hoeven niet gelijk te zijn zolang maar men 2 realistische traingsprincipes met elkaar vergelijken. Alleen zone studie zou antwoord geven. Bestaat er zo"n studie ? :)

Het is belangrijk dat je beseft en begrijpt dat met name omdat ze AAS gebruiken, ze zo goed gaan op een 1x per week alle spiergroepen met hoog volume in een meerdaagse split.
NIET omdat ze nou persé zoveel meer kennis hebben over trainingsmethoden. (integendeel vaak zelfs)

Plers en gewichtheffers pakken ook aas. Wrm hebben zij een kutfysiek?

(Of anders gezegd, waarom er veel bodybuilders zijn die goede resulaten behalen terwijl hun methoden eigenlijk sub-optimaal zijn in het licht van de naturelle trainee)

Op basis van de metaanalyse is de kennis inconclusive. Dus ik weet niet waar jij haalt dat conv split sub optimaal zijn.
Mss kan je desbetreffende sciece posten. En niet gewoon jan xxx et al. Best jaartal erbijvermelden zodat we over dezelfde artikel kunnen spreken

Laatst bewerkt:
Kan zo zijn dat jij daar niet in geinteresseerd bent, het is wel relevant voor de vraag en het antwoord.

Nee het is niet relevant vr de vraag. Want wnr ik het heb over pro bbers, dan bedoel ik hun status als experts.
Maw, wrm trainen experten op convv split?
Jij denkt dat ik met pro bbers bedoel als juicers.
Of anders gezegd, ook naturel bbers die podiumambities hebben trainen op split en pro bbers die ergens begonnen zijn, begonnen ook op een split (naar eigen zeggen). Iedereen die dus groot wilt worden, gebruikt een conv split.
Behalve sommige dbbers (en hun fysieken spreekt ernaar :P)

Ik hand eigenlijk willen vragen "is er na al die jaren" eindelijk een conclusie :)

Hoe kijk jij hiernaar? Vr hypertrofiedoeleinden, zou je opteren vr conv split waar spiergroepen op grote volume wordt getraind en variabele intensiteit maar lage frequentie vs ub/lb split (iets hoger frequentie, lager volume, variabel intensiteit (hoewel in ub lb de marge kleiner is wazrin ze varieren met intensiteit. Kzue daar toch wel vb 5x5x70 kg bench vb)

Nee het is niet relevant vr de vraag. Want wnr ik het heb over pro bbers, dan bedoel ik hun status als experts.
Maw, wrm trainen experten op convv split?
Jij denkt dat ik met pro bbers bedoel als juicers.
Of anders gezegd, ook naturel bbers die podiumambities hebben trainen op split en pro bbers die ergens begonnen zijn, begonnen ook op een split (naar eigen zeggen). Iedereen die dus groot wilt worden, gebruikt een conv split.
Behalve sommige dbbers (en hun fysieken spreekt ernaar :P)

Ook de naturel pro's trainen meeste met een conv split. ;)
En er zijn naturel builders waar veel gebruikers niet eens bij in de buurt komen wat fysiek en grootte betreft.

Wetenschap biedt ook gn antwoorden, teveel studies toegepast op untrained mensen en max ook 6 maanden studies (veelal tss 4 en 12 weken).

Eigenlijk zou een specifieke studie waarmee ze ub lb split vgl met conv split verl beter, intensiteit, volume en frequentie hoeven niet gelijk te zijn zolang maar men 2 realistische traingsprincipes met elkaar vergelijken. Alleen zone studie zou antwoord geven. Bestaat er zo"n studie ? :)

Er zijn te weinig relevante onderzoeken gedaan en is ook erg moeilijk om degelijke relevante onderzoeken te doen.
Je zal het echt moeten doen met wat de ervaring leert. En die loopt nogal uiteen.

Terug
Naar boven