MuscleMeat

Vierdaagse werkweek | Nieuwe standaard?

Welke nut heeft het in jouw ogen dan? En wordt dat in deze tijd, waar personeelstekorten nog altijd groot zijn, niet deels opgelost door een kwestie van vraag en aanbod?

Op dit exacte moment zie weinig nut, maar historisch hebben ze veel gedaan voor ons allemaal en ik bang voor een aftakeling van onze rechten als de bonden verdwijnen, individueel heb je gewoon niet zo veel te eisen. Een aantal “prive” voorbeelden. Mijn vader heeft nog op zaterdagochtenden moeten werken en zijn gehoor was al heel jong ernstig beschadigd door het werken in de metaalindustrie zonder de juiste voorzorgsmaatregelen. Ik heb met reeds gepensioneerde collega's gewerkt die in een 4 ploegendienst van 7 diensten achter elkaar en dan 2 of 3 dagen vrij hebben moeten werken, zelf heb in begin deze eeuw in een ploegendienst moeten met 5 aaneengesloten nachtdiensten (iets wat nu ook niet zondermeer mag), ook de mate van en het type overwerk gekoppeld aan ploegendiensten worden steeds meer aan banden gelegd.

Ik ben geen complotdenker, maar besef me wel dat er iets nodig is om zo nu en dan weerstand te bieden tegen het kapitalisme en de inhalige overheid. Leerplicht is er niet alleen voor de ontwikkeling van het kind ten gunste van het individu, de overheid is gebaat bij een productieve burger en de zomervakantie is niet bedacht om de kinderen lekker buiten te laten spelen in het mooie weer of om de leraren hun “welverdiende” rust te gunnen, maar om de kinderen mee te laten helpen op het boerenland.
Ik heb hier nog iets langer over nagedacht. Waarschijnlijk is het ook een soort van schuld afkopen, ik besef me dat ik te liberaal en onsociaal ben om als blauwdruk te fungeren voor de gemiddelde (Nederlandse) burger. Ipv me aan te passen (dan laat ik in het midden of ik dat niet kan, of wil) draag ik mijn steentje bij door lid te zijn van een vakbind, of dat voldoende compensatie is weet ik niet.

Is een 32-urige werkweek invoeren met de gedachte geen productiviteit in te leveren niet denigrerend voor beroepen waar productiviteit niet gekoppeld aan arbeidstijd. Ik denk dan aan docenten, brandweerlieden, politie, en grote delen van de gezondheidszorg. Maar ook voor beroepen waar de productiviteit al tot het uiterste is gedreven, zoals, andere grote delen van de gezondheidszorg, pakketdiensten, horecamedewerkers, vakkenvuller, mensen in de vleesverwerkende industrie.

Is een 32-urige werkweek invoeren met de gedachte geen productiviteit in te leveren niet denigrerend voor beroepen waar productiviteit niet gekoppeld aan arbeidstijd. Ik denk dan aan docenten, brandweerlieden, politie, en grote delen van de gezondheidszorg. Maar ook voor beroepen waar de productiviteit al tot het uiterste is gedreven, zoals, andere grote delen van de gezondheidszorg, pakketdiensten, horecamedewerkers, vakkenvuller, mensen in de vleesverwerkende industrie.
Het zijn vooral de kantoordrones, zie ook succesvol experiment in Duitsland wat in het nieuws was.

Het zijn vooral de kantoordrones, zie ook succesvol experiment in Duitsland wat in het nieuws was.
Ja, dus die krijgen effectief een loonsverhoging en de rest vind dat dan prima?

Natuurlijk niet, die gaan de volgende CAO onderhandelingen compensatie eisen.

Ik heb binnenkort gesprek met manager om te kijken wat ik ga doen en of ik meer ga werken. Dan word het of nog 28 uur of 32 dus iets meer.

Zal er nog goed over nadenken

Nou @Gremlin is je vierdaagse werkweek al een feit?

Ja daarom mensen hebben hier heel erg snel hun mening klaar liggen maar kennen mijn achtergrond niet.
Gebaseerd op de door jou geplaatste opmerkingen omtrent dit onderwerp kan een driejarig kind nog vaststellen wat voor een type jij bent, hoor.

Ja daarom mensen hebben hier heel erg snel hun mening klaar liggen maar kennen mijn achtergrond niet.
In het bestaande systeem krijg je veel meer begrip als je op medische gronden niet fulltime werkt en daardoor meer toeslagen krijgt dan wanneer je dat op eigen houtje beslist.

Laatst bewerkt:
In het bestaande systeem krijg je veel meer begrip als je op medische gronden niet fulltime werkt en daardoor meer toeslagen krijgt dan wanneer je dat op eigen houtje beslist.
Zeg maar gerust de boel bewust belazerd. En het is gewoon fraude. Ook superslim om dat op een openbaar forum te verkondigen dat je willens en wetens de belasting ontduikt en ook nog eens onterecht toeslagen ontvangt. Buiten dat het niet slim is, is het ook nog een dikke middelvinger naar zijn eerlijk werkende medemens. Sorry maar ik heb daar geen begrip voor. Hij is er nog trots op ook.

Zeg maar gerust de boel bewust belazerd. En het is gewoon fraude. Ook superslim om dat op een openbaar forum te verkondigen dat je willens en wetens de belasting ontduikt en ook nog eens onterecht toeslagen ontvangt. Buiten dat het niet slim is, is het ook nog een dikke middelvinger naar zijn eerlijk werkende medemens. Sorry maar ik heb daar geen begrip voor. Hij is er nog trots op ook.
Hij is toch niet degene die zwart bijkluste?

Terug
Naar boven