Fitness Seller

Vissertje zijn blog

Laat ik nu denken dat GS juist niet een kant en klaar schema is, hoogstens een kante en klare basis, waar je verder je eigen draai aan kan geven.

Dat is dan ook weer het risico, dat je de eigen ruimte opvult met dingen die je leuk vindt en die niet het beste zijn voor je doelen.

@Vissertje1980 Doe je eigenlijk het huiswerk dat onderdeel is van GS?

Daar moet ik je gelijk in geven, maar vissertje doet geen huiswerk en naast de basis vooral oefeningen die hij leuk vind. Dat is natuurlijk niet de “fout” van GS, maar wel een valkuil. Hij zou opzoek moeten gaan naar een goede plug-in of zelf iets uitwerken.

• Topic Starter Topic Starter
Dat is natuurlijk niet de “fout” van GS, maar wel een valkuil. Hij zou opzoek moeten gaan naar een goede plug-in of zelf iets uitwerken.

Het woord "fout" zou ik liever sowieso niet willen gebruiken want er gaat in principe niks fout, ik boek echt goede progressie in zowel kracht als fysiek dus ik mag helemaal niet klagen wat dat aangaat. Enige wat ik graag wil is de zaak (qua trainingen) fine tunen om zeg maar meer het maximale uit elke training te kunnen halen. Iets meer logica in de extra oefeningen omdat ik voor mezelf nu toch een klein beetje het gevoel heb van "ik doe maar wat omdat ik het leuk vind" En dat wil ik ombuigen naar een meer logische indeling qua oefeningen.

En wat wordt er bedoeld met huiswerk? Want ik ik krijg nu het gevoel dat ik iets "fout" doe terwijl ik me daar niet van bewust ben. Mijn Engels is qua lezen geen 100 punten dus die grote lappen tekst vind ik best lastig om te lezen, maar ik probeer het wel.

Het woord "fout" zou ik liever sowieso niet willen gebruiken want er gaat in principe niks fout, ik boek echt goede progressie in zowel kracht als fysiek dus ik mag helemaal niet klagen wat dat aangaat. Enige wat ik graag wil is de zaak (qua trainingen) fine tunen om zeg maar meer het maximale uit elke training te kunnen halen. Iets meer logica in de extra oefeningen omdat ik voor mezelf nu toch een klein beetje het gevoel heb van "ik doe maar wat omdat ik het leuk vind" En dat wil ik ombuigen naar een meer logische indeling qua oefeningen.

En wat wordt er bedoeld met huiswerk? Want ik ik krijg nu het gevoel dat ik iets "fout" doe terwijl ik me daar niet van bewust ben. Mijn Engels is qua lezen geen 100 punten dus die grote lappen tekst vind ik best lastig om te lezen, maar ik probeer het wel.
Het huiswerk is dat je iedere dag je push ups en chin ups doet.

Ik heb de indruk dat bijna niemand die GS doet dat doet, alhoewel Johnny Pain het een essentieel onderdeel vindt.

Juist, hij geeft zelfs prio aan de dagelijkse BW oefeningen boven de andere oefeningen. Ik heb het een tijdje echt volgens dat principe gedaan en merkte echt dat je snel progressie boekt. Maar het kost ook best wat tijd en discipline.

Wat de “fout” betreft, jij doet niets fout, ik bedoel alleen dat de basis van GS overal te vinden is, maar hoe je er na een paar maanden op verder kan bouwen, dat is een stuk lastiger te vinden, zeker als Engels lezen je niet heel makkelijk afgaat.

Het huiswerk is dat je iedere dag je push ups en chin ups doet.

Ik heb de indruk dat bijna niemand die GS doet dat doet, alhoewel Johnny Pain het een essentieel onderdeel vindt.
Ik heb het gedaan en het werkt prima in combinatie met GS LP. Bij mijn huidige schema heb ik meer recovery nodig, dus doe ik het niet meer.

Juist, hij geeft zelfs prio aan de dagelijkse BW oefeningen boven de andere oefeningen. Ik heb het een tijdje echt volgens dat principe gedaan en merkte echt dat je snel progressie boekt. Maar het kost ook best wat tijd en discipline.

Wat de “fout” betreft, jij doet niets fout, ik bedoel alleen dat de basis van GS overal te vinden is, maar hoe je er na een paar maanden op verder kan bouwen, dat is een stuk lastiger te vinden, zeker als Engels lezen je niet heel makkelijk afgaat.
Ik heb het gedaan en het werkt prima in combinatie met GS LP. Bij mijn huidige schema heb ik meer recovery nodig, dus doe ik het niet meer.
Moest bij die "bijna" dan ook zeker aan jullie denken.

@Starx6673 is volgens mij sowieso GS-kenner, -fanboy en -ervaringsdeskundige nr.1.

Net ff foto's gemaakt in de spiegeling van een raam... Soms snap ik mezelf eigenlijk helemaal niet meer, het gaat namelijk best wel heel erg lekker als ik mezelf zo op de foto zie... Is de manier van trainen dan toch zo gek nog niet en kan ik het beste gewoon door gaan zoals het nu gaat?? Krijg er inmiddels koppijn van :loony:

IMG_20180703_150923[1].jpg
IMG_20180703_151043[1].jpg

Progressie is meer dan netjes en als je je goed voelt bij wat je nu doet moet je er gewoon mee doorgaan.

Vandaag een matige training gehad, zit midden in de nachtdiensten en kan slecht slapen de laatste tijd met nachtdiensten... Bench ging wel erg lekker en op 65Kg weer 3 reps bonus gehaald t.o.v. de laatste keer met dat gewicht. Deadlift helaas fail op 117.5Kg v.w.b. grip, lichaam kon het wel hebben maar de handen konden de stang niet meer houden.

Dit was de training:

Bench press:
10X 20Kg
5X 40Kg
5X 60Kg
5X 65Kg
5X 65Kg
8X 65Kg

Deadlift:
5X 70Kg
5X 90Kg
4X 100Kg
3X 110Kg
1X 115Kg
3X 117.5Kg (fail)
1X 117.5Kg
1X 117.5Kg
1X 120Kg (wilde toch graag even de 120 Kg proberen wat best goed lukte met 1 rep)

Seated cable row (als warming-up voor de BOR)
10X 20Kg
10X 35Kg
10X 50Kg

BOR:
5X 60Kg
5X 60Kg
7X 60Kg

Touw klimmen met alleen handen tot plafond (meter of 5 hoog)
1X
1X

Facepull
3X 12X 15Kg (ik dacht dat ik 30 deed maar door de katrol is het natuurlijk feitelijk 15Kg)

Cable shoulder raise
3X 12X 5Kg

Dumbbell curl met rotatie:
12X 16Kg
9X 16Kg (onderarmen waren zo lam als de t*ring van de deadlift en touw klimmen)

Iets minder uitgebreide training maar wel iets te veel gekletst met een medewerker van de gym, toch blij dat ik gegaan ben.

Lees ook even het stukje "Part 2 –The intermediate reset- Why the GSLP is infinitely adaptable":

https://www.tigerdroppings.com/rant/health-fitness/the-greyskull-methods--a-primer/70504728/

Middels google translate probeer ik me er door heen te worstelen, het kwartje valt niet in één keer maar door bepaalde stukken een paar keer telezen probeer ik me de materie toch wat beter eigen te maken. Ik kom er tijdens het lezen wel achter dat het hele GS principe erg doordacht is en absoluut niet puur PL gericht is. Het is een flexibele manier van trainen en slechts de basis compounds zijn een vast gegeven, daaromheen kan je de hele workout personaliseren middels diverse voorgeschreven plugins.

Dat van de oefeningen op de rustdagen (de push ups en chin ups) Dat hoeft volgens mij niet persé maar is wel een aanbeveling. Bij bijvoorbeeld "GSLP with Greyskull Gladiator Linebacker Focus" wordt het specifiek in het schema opgenomen maar bij andere weer niet.

Ook kom ik verderop een aantal uitgewerkte workouts tegen gebaseerd op bepaalde doelen en één daarvan sprong er uit voor mij:

LSU777 GSLP for Hypertrophy with Rotating Lifts
Week 1:
• Monday- A1
o Press-2x5,1x5+
o DB Arnold Press-4x10-12
o Weighted Chin-3x6-8
o Weighted Dips-3x6-8
o Squat-2x5,1x5+

• Wednesday- B1
o Barbell Bench-2x5,1x5+
o Incline DB Press-4x10-12
o Barbell Curl- 3x10-12
o Close Grip Bench-3x8-10
o Deadlift-1x5+

• Friday- A2
o Seated Behind the Neck Press-2x5,1x5+
o Superset of DB Side Lateral Raise with Face Pulls-3x15-20
o Wide Neutral Grip Pulldown-3x6-8
o Weighted close grip pushups-3x10-15
o Squat-2x5,1x5+

Week 2:
• Monday-B2
o Incline Barbell Bench-2x5,1x5+
o Ring Flyes or Flat DB Flyes-4x10-12
o DB Preacher Curl-3x10-15
o Reverse grip bench on smith machine-3x10-12
o Racked Deads-3x6-8

• Wednesday-Day A1
• Friday- Day B1

Enige wat mij hier opvalt is dat er naast de deadlift en squat geen verdere aandacht aan de benen wordt besteed. Wat is jullie mening daarover in dit schema? Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nu naast die oefeningen ook niks aan de benen doe maar ze lopen totaal niet achter. Sterker nog, ik heb momenteel kuiten waar ik al jaren van droom, ze zijn nog niet super groot ofsow maar wel heerlijk gespierd en hard als ik de spieren aanspan.

Hoewel het voor mijn gevoel "MAAR" 5 oefeningen per training zijn is het wel een mooi afwisselend schema waar ik wel zin in heb om te gaan volgen. Het volledige GS principe van de basis lifts blijft behouden met de daarbij behorende progressieve overload en dat is toch wel een erg verslavende manier van trainen moet ik eerlijk zeggen.

Ik hoop dat jullie nog niet zat zijn van mijn gezeur :bang:

Je hebt wel in grote lijnen die tekst begrepen, dagelijkse oefeningen hoef je niet te doen, maar als je daar de tijd, energie en mogelijkheden toe hebt levert het je wel veel op.

Het shema dat je gevonden hebt ziet er wel aardig uit, maar pas op met de behind the neck press, of liever, vervang hem door een Z-press oid.

Verder vind ik ook dat je nog wat extra beenoefeningen zou kunnen toevoegen, op je squat dagen bijvoorbeeld bulgarian split squats en op de deadlift dagen romanian deadlifts of als je gym er eentje heeft glute ham raises.

Het shema dat je gevonden hebt ziet er wel aardig uit, maar pas op met de behind the neck press, of liever, vervang hem door een Z-press oid.
Als je hem in goede vorm en zonder pijn kunt doen is er niets aan de hand. Ik heb hem maanden gedaan zonder problemen. Is meestal een mobility ding.

Enige wat mij hier opvalt is dat er naast de deadlift en squat geen verdere aandacht aan de benen wordt besteed. Wat is jullie mening daarover in dit schema? Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nu naast die oefeningen ook niks aan de benen doe maar ze lopen totaal niet achter. Sterker nog, ik heb momenteel kuiten waar ik al jaren van droom, ze zijn nog niet super groot ofsow maar wel heerlijk gespierd en hard als ik de spieren aanspan.
Goede keuze naar mijn mening. Ik zou het schema gewoon even volgen zoals het is. Merk je dat je benen gaan achterlopen dan kan je altijd nog een lichtere oefening toevoegen. Maar zelfs enkel squats en deadlifts zorgen in het algemeen wel voor een paar stevige poten is mijn ervaring.

Hoewel het voor mijn gevoel "MAAR" 5 oefeningen per training zijn is het wel een mooi afwisselend schema waar ik wel zin in heb om te gaan volgen. Het volledige GS principe van de basis lifts blijft behouden met de daarbij behorende progressieve overload en dat is toch wel een erg verslavende manier van trainen moet ik eerlijk zeggen.
Prima toch, zolang je progressie maakt hoef je geen onnodig volume te draaien, bewaar dat maar voor wanneer dat echt nodig is later.

Ik hoop dat jullie nog niet zat zijn van mijn gezeur :bang:
Nee, man. Juist prachtig om te zien hoe je je ontwikkeld van een groentje tot een ervaren lifter.

Thanx mannen voor de reacties weer.

Ik ga het schema gewoon eens in deze vorm proberen en kijken hoe het gaat. De neck press ga ik gewoon eens proberen en kijken of het lukt, je leest er op internet wisselende meningen over omdat je schouders gevoelsmatig een onnatuurlijke houding aan nemen. Mocht het na enkele trainingen niet lekker voelen of de schouders gaan zeer doen ga ik over op een alternatief.

Verder vind ik ook dat je nog wat extra beenoefeningen zou kunnen toevoegen, op je squat dagen bijvoorbeeld bulgarian split squats en op de deadlift dagen romanian deadlifts of als je gym er eentje heeft glute ham raises.

Die glute ham raise, dat is toch hetzelfde als de back extencion? Ik doe nu altijd deze oefeningen namelijk omdat die oefening mijn onderrug enorm heeft geholpen om zwaarder te kunnen squatten

back-extension-exercise.jpg

Nee, man. Juist prachtig om te zien hoe je je ontwikkeld van een groentje tot een ervaren lifter.

Thanx man, dit motiveert om door te gaan :lifter:

Die glute ham raise, dat is toch hetzelfde als de back extencion? Ik doe nu altijd deze oefeningen namelijk omdat die oefening mijn onderrug enorm heeft geholpen om zwaarder te kunnen squatten
Zeker niet hetzelfde. Glute Ham Raises belasten nauwelijks je onderrug, maar heel zwaar je kont en vooral je hamstrings. GHR's zijn een stuk zwaarder dan back extensions.

Zeker niet hetzelfde. Glute Ham Raises belasten nauwelijks je onderrug, maar heel zwaar je kont en vooral je hamstrings. GHR's zijn een stuk zwaarder dan back extensions.

Je hebt idd gelijk, ik zit ff wat verder te zoeken op internet en kom idd toch wel verschillende bewegingen tegen. De beweging bij de back extencion zit in de heupen en bij de glute ham raise in de knieën, althans dat is hoe ik het op deze site lees en zie

https://barbend.com/glute-ham-raise-vs-back-extension/

Terug
Naar boven