AndroidHealthClinic

Vissertje zijn blog

• Topic Starter Topic Starter
Vissertje heeft natuurlijk meer keus, die zou eens "moeten" meetrainen met mannen die bijvoorbeeld de 100kg barrière aan het doorbreken zijn met bankdrukken. Mijn zoon van net over de 60kg is door het trainen met mij ook belachelijk sterk voor zijn (vrij beperkte) mogelijkheden geworden, die drukt nu ook ruim 1,5x zijn lichaamsgewicht en heeft een een ijzeren greep ontwikkeld en veel functionele kracht.

Wat bedoel je met "Vissertje heeft meer keus" ?? Ik ken niemand in mijn omgeving die op deze manier met trainen bezig is. Mensen genoeg in de gym, daar niet van, maar de meesten doen netjes hun ronde met de voorgeschreven gewichten en lijken het wel prima te vinden.

Daarbij ook nog de vraag, maakt het nog uit of je puur krachtgericht traint of meer bodybuilding gericht? Ik vind het natuurlijk leuk om sterk te zijn, ik zou liegen als ik zeg dat me dat niks doet, maar ik hoef niet de sterkste 60Kg wegende man te zijn van de gym. Ik ben (bij wijze van spreken) liever de meest gespierde/strakste van de gym en voor mij persoonlijk speelt mijn fysiek hierin een belangrijkere rol dan de absolute kracht. Ik begrijp dat die twee opzich wel nauw aan elkaar verbonden zijn en je het één ook weer niet los kan zien van het ander, maar als ik bijvoorbeeld naar "de sterkste man" kijk dan hoef ik absoluut niet de sterkste te zijn. Kijk ik bijvoorbeeld naar @Punjab dan denk ik regelmatig "potverdomme als ik daar toch eens een heel klein beetje bij in de buurt zou kunnen komen... " (puur even als voorbeeld om aan te geven wat globaal mijn doelen van het sporten zijn)

Misschien zit daar ook wel een deel van mijn angst, ik wil absoluut geen verkeerde stappen zetten en hetgeen wat ik tot dusver heb opgebouwd wil ik natuurlijk niet verkloten als gevolg van verkeerde beslissingen.

Een trainingspartner heb ik niet en train altijd alleen, daar heb ik gelukkig geen moeite mee. Af en toe een praatje in de gym vind ik best leuk maar vind ik ook wel erg fijn om me goed te concentreren op de oefening.

Vervolgens lees ik dat ik ook weer niet te lang moet door gaan met GS wat ik ergens ook wel weer begrijp maar dan beginnen meteen de raderen in mijn hoofd weer te draaien en en loop ik vast in de vraag "maar wat dan?" Ik vind 1001 schema's op internet en in elke schema zitten zowel leuke als minder leuke oefeningen, maar met mijn beperkte kennis kan ik niet beoordelen welk schema ik dan het beste kan kiezen en zodoende zit ik weer uren achtereen te lezen en te malen...
Het is vooral goed naar je doelen blijven kijken. En een schema volgen met enkel oefeningen die je "leuk" vindt geeft vaak niet de beste resultaten. Vandaar dat veel atleten hun schema's door coaches laten maken of een specifiek schema kiezen wat bij hun doel past uitkiezen ipv zelf een schema te maken. Ik vind zelf de snatch grip high pull heel leuk, maar om mijn deadlift naar de 200+ te krijgen heb ik er geen zak aan.

Als natural is (kracht)sport enorm frustrerend. Zelfs iemand met veel natuurlijk testosteron die ook nog eens voortdurend grenzen opzoekt (iemand zoals ik dus) loopt al gauw vast omdat omdat de mogelijkheden zo beperkt zijn. Mijn armen worden bijvoorbeeld dunner als ik niet voortdurend met hele zware gewichten train, met alle risico's van dien. Zonder inspirerende trainingspartner, in mijn geval een vergevorderde enhanced athlete, kom je echt nergens. Nu mijn zoon gaat verhuizen ben ik daarom op zoek naar een hardcore sportschool waar mooie voorbeelden op het gebied van kracht en spierontwikkeling te vinden zijn.

In het verleden heb ik altijd met betere en sterkere atleten getraind, hoogtepunten waren Robby Robinson gedurende diens Europese periode, Alwin Djaoen, Bob Esprit en de powerlifters rond Cees de Vreugd. Vissertje heeft natuurlijk meer keus, die zou eens "moeten" meetrainen met mannen die bijvoorbeeld de 100kg barrière aan het doorbreken zijn met bankdrukken. Mijn zoon van net over de 60kg is door het trainen met mij ook belachelijk sterk voor zijn (vrij beperkte) mogelijkheden geworden, die drukt nu ook ruim 1,5x zijn lichaamsgewicht en heeft een een ijzeren greep ontwikkeld en veel functionele kracht.
Ja, met grotere en sterkere mensen trainen kan je zeker wel helpen om verder te komen, daar ben ik van overtuigt. En met een goede spotter op de bench had ik inmiddels wel boven de 100 gedrukt, ik vind het nu vaak toch wat riskant om zwaarder te gaan benchen.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met "Vissertje heeft meer keus" ?? Ik ken niemand in mijn omgeving die op deze manier met trainen bezig is. Mensen genoeg in de gym, daar niet van, maar de meesten doen netjes hun ronde met de voorgeschreven gewichten en lijken het wel prima te vinden.

Daarbij ook nog de vraag, maakt het nog uit of je puur krachtgericht traint of meer bodybuilding gericht? Ik vind het natuurlijk leuk om sterk te zijn, ik zou liegen als ik zeg dat me dat niks doet, maar ik hoef niet de sterkste 60Kg wegende man te zijn van de gym. Ik ben (bij wijze van spreken) liever de meest gespierde/strakste van de gym en voor mij persoonlijk speelt mijn fysiek hierin een belangrijkere rol dan de absolute kracht. Ik begrijp dat die twee opzich wel nauw aan elkaar verbonden zijn en je het één ook weer niet los kan zien van het ander, maar als ik bijvoorbeeld naar "de sterkste man" kijk dan hoef ik absoluut niet de sterkste te zijn. Kijk ik bijvoorbeeld naar @Punjab dan denk ik regelmatig "potverdomme als ik daar toch eens een heel klein beetje bij in de buurt zou kunnen komen... " (puur even als voorbeeld om aan te geven wat globaal mijn doelen van het sporten zijn)
Je moet natuurlijk ook ervoor gaan om de de sterkste minstens 70kg wegende man te zijn van de gym...
:jk:

Je moet natuurlijk ook ervoor gaan om de de sterkste minstens 70kg wegende man te zijn van de gym...
:jk:

Hahaha, toen ik het getal "60" typte wist ik dat daar wel reactie op zou komen... En inderdaad heb je gelijk dat er best wat bij aan mag, maar dan wel pure spiermassa als het aan mij ligt :D

Vervolgens lees ik dat ik ook weer niet te lang moet door gaan met GS wat ik ergens ook wel weer begrijp maar dan beginnen meteen de raderen in mijn hoofd weer te draaien en en loop ik vast in de vraag "maar wat dan?".

Bedoel je daar o.a. mijn opmerking mee?

Ik pretendeer niet de kennis in huis te hebben, maar ik lees wat tegenstrijdigheden in de laatste posts over je trainingen bij jou.

Ga even terug naar de basis, wat zijn jouw wensen? Volgens mij groter en gespierder worden, en als je dan sterker wordt is dat leuk meegenomen. Heeft GS je dat gebracht? Niet echt, je bent vooral sterker geworden, deels komt dat doordat je het moeilijk vind om boven je onderhoud te eten en deels omdat het volume wat je draait best beperkt is, zeker gezien je uren in de gym. Ik neem je laatste training als voorbeeld, je bent 9 kwartier bezig, maar werkt maar 3 werksets af op squat, chin-up en OHP, 9 sets in totaal, dat is verre van optimaal. Je kan dit aanpakken door een extra werkset te doen, of meer compound assistance oefeningen te doen.

Ik proef telkens bij jou dat je een schema wilt hebben dat je gewoon klakkeloos kunt volgen zonder er zelf over na te hoeven denken, ik denk dat dat lastig wordt voor jou, je zit al redelijk tegen intermediate aan wat je kracht betreft en je wilt je vooral focussen op hypertrofie, dan is er niet zo 1,2,3 een standaard shema te vinden dat je kunt volgen, je zal iets op maat moet (laten) maken.

Met meer keus bedoelde ik dat in een willekeurige gym, jij meer mensen zal vinden om "je aan op te trekken"dan ik. Daarbij vergat ik blijkbaar, dat jij waarschijnlijk een vast schema volgt. Als schemaloze zou ik binnen zekere grenzen ter plaatse kunnen bepalen wat ik ga trainen en met welke oefeningen, en zelfs gedurende een training zou dit nog bij te stellen zijn (bv als Robby Robinson weer eens zou binnenwandelen). My bad.

Zelf doe ik nu 100% aan bodybuilding, ik zou graag wat kracht tegen spiermassa willen ruilen als dat kon. Maar mijn spieren worden alleen dikker als ik erg zwaar train, was vroeger ook al zo.

Op dit forum is Punjab ook mijn voorbeeld, Saik is er ook een; verder Wesley Vissers (misschien ook voor jou, Vissertje?). Vroeger waren dat Robby Robinson, Frank Zane en Mike Mentzer.

• Like
Waarderingen: Vonk

Ik pretendeer niet de kennis in huis te hebben, maar ik lees wat tegenstrijdigheden in de laatste posts over je trainingen bij jou.

Ga even terug naar de basis, wat zijn jouw wensen? Volgens mij groter en gespierder worden, en als je dan sterker wordt is dat leuk meegenomen. Heeft GS je dat gebracht? Niet echt, je bent vooral sterker geworden, deels komt dat doordat je het moeilijk vind om boven je onderhoud te eten en deels omdat het volume wat je draait best beperkt is, zeker gezien je uren in de gym. Ik neem je laatste training als voorbeeld, je bent 9 kwartier bezig, maar werkt maar 3 werksets af op squat, chin-up en OHP, 9 sets in totaal, dat is verre van optimaal. Je kan dit aanpakken door een extra werkset te doen, of meer compound assistance oefeningen te doen.

Ik proef telkens bij jou dat je een schema wilt hebben dat je gewoon klakkeloos kunt volgen zonder er zelf over na te hoeven denken, ik denk dat dat lastig wordt voor jou, je zit al redelijk tegen intermediate aan wat je kracht betreft en je wilt je vooral focussen op hypertrofie, dan is er niet zo 1,2,3 een standaard shema te vinden dat je kunt volgen, je zal iets op maat moet (laten) maken.

Goed gesproken, alleen dacht ik dat Vissertje heel weinig rust neemt zodat hij wel haast veel volume MOET doen?

Volgens mij volgt hij het advies van Greyskull op wat rust betreft en zit hij bij zijn compounds eerder boven de 2 tot 2,5 min dan daar onder.

Het gebrek aan spiergroei heeft toch echt vooral te maken met Vissertjes angst om wat vet te pakken. Dit is onvermijdelijk en een paar extra procentjes kan in dit geval weinig kwaad.

Op dit forum is Punjab ook mijn voorbeeld, Saik is er ook een; verder Wesley Vissers.
Ik niet? :( :p

Ik vind het niet heel realistisch om mezelf te gaan meten met mensen die veel jonger zijn en ook nog eens een behoorlijke dosis "extra ondersteuning" krijgen. Ik vind het dan realistischer om naar andere forumleden als bijvoorbeeld Booyaka, MarcianoSR of G-men te kijken. Maar ik vind jouw krachtstats echt indrukwekkend en dat geeft hoop voor de toekomst.

Het gebrek aan spiergroei heeft toch echt vooral te maken met Vissertjes angst om wat vet te pakken. Dit is onvermijdelijk en een paar extra procentjes kan in dit geval weinig kwaad.

Ik niet? :( :p

Ik vind het niet heel realistisch om mezelf te gaan meten met mensen die veel jonger zijn en ook nog eens een behoorlijke dosis "extra ondersteuning" krijgen. Ik vind het dan realistischer om naar andere forumleden als bijvoorbeeld Booyaka, MarcianoSR of G-men te kijken. Maar ik vind jouw krachtstats echt indrukwekkend en dat geeft hoop voor de toekomst.

Lol, ja jij ontbrak nog in het illustere rijtje.

Ik had inderdaad nog vergeten aan Vissertje te melden dat het lichaam van Punjab voor hem, maar ook voor mij, niet te bereiken valt.

Met mijn leeftijd heb ik overigens niet veel toekomst over, en kijk eens hoe dun mijn held Robby Robinson is geworden.

Klopt idd, en omdat ik denk dat je daar echt wel een goed punt hebt trek ik het me aan en houdt het me bezig. GS duurt niet eeuwig en het punt waarop ik zal "moeten" switchen komt wel dichterbij en wil me daarop goed voorbereiden.

Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat. Een schema op maat laten maken zal denk ik het beste zijn, specifiek op mij als persoon en mijn specifieke doelen afgestemd. Denk dat ik daar toch maar eens goed over moet gaan nadenken. Dan de vraag, waar laat je een goed schema maken??

Op dit forum is Punjab ook mijn voorbeeld, Saik is er ook een; verder Wesley Vissers (misschien ook voor jou, Vissertje?). Vroeger waren dat Robby Robinson, Frank Zane en Mike Mentzer.

Dat zijn ook goede namen idd

Volgens mij volgt hij het advies van Greyskull op wat rust betreft en zit hij bij zijn compounds eerder boven de 2 tot 2,5 min dan daar onder.

Klopt helemaal, ik neem tussen elke werkset 3 minuten rust zoals de app dat voorschrijft als het zwaar is.

Gebrek aan spiergroei zou ik het toch ook weer niet willen noemen. Ook al vind het zelf niet spectaculair, de meeste mensen in mijn omgeving denken er anders over. Krijg met grote regelmaat complimenten, vooral van mensen die me een half jaar of langer niet hebben gezien. En als ik in de gym zeg tegen mensen waarmee ik praat dat ik pas 5 maand serieus bezig ben staan ze wat ongeloofwaardig aan te kijken.. Dus ach, ik zou best wat tevredener mogen zijn met mezelf maar helaas valt dat vaak wat tegen :(

Het eten gaat trouwens echt wel stukken beter dan wat het geweest is. Eet inmiddels zonder problemen 2500 Kcal per dag weg met minimaal 1 gram vet en 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Gaat dus echt wel de goede kant op hoor :o

Gebrek aan spiergroei zou ik het toch ook weer niet willen noemen. Ook al vind het zelf niet spectaculair, de meeste mensen in mijn omgeving denken er anders over. Krijg met grote regelmaat complimenten, vooral van mensen die me een half jaar of langer niet hebben gezien. En als ik in de gym zeg tegen mensen waarmee ik praat dat ik pas 5 maand serieus bezig ben staan ze wat ongeloofwaardig aan te kijken.. Dus ach, ik zou best wat tevredener mogen zijn met mezelf maar helaas valt dat vaak wat tegen :(

Het eten gaat trouwens echt wel stukken beter dan wat het geweest is. Eet inmiddels zonder problemen 2500 Kcal per dag weg met minimaal 1 gram vet en 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Gaat dus echt wel de goede kant op hoor :o
Haha, zo bedoelde ik het ook niet. Met meer kracht komt absoluut meer massa en gezien je krachtgains is het onvermijdelijk dat je naast neurale adaptie ook een aardig portie spiermassa hebt gekweekt. Maar je zou wel graag meer massa willen hebben en daar zal je toch meer voor moeten eten. En tja, of je nou voor kracht of voor massa traint, we zijn allemaal nooit helemaal tevreden. Dus we blijven onszelf lekker pushen.

Mijn mening? Lekker doorstampen en vooral meer gaan eten. Denk oprecht dat je echt nog wel flink kan groeien met Greyskull als ik naar je krachtstats kijk. Gewoon flink vreten, hard trainen en niet teveel nadenken!

Even over dit stukje,

De laatste training was geen 9 kwartier maar 7 kwartier ;) Opzich heeft de manier van trainen me tot dusver best wel wat gebracht, en eigenlijk voor de korte tijd dat ik het doe ook meer dan verwacht. Met de drie compounds ben ik al dik 3 kwartier bezig incl alle warming-up sets dus dan loopt de tijd snel op. Wat ik me afvraag als drie werksets per compound verre van optimaal is dan zou dus greyskull geen ideaal principe zijn want die is slechts gericht op drie compounds per training met 3X3 werksets van minimaal 5 reps. Volgens mij is greyskull toch een zeer beproefd principe van trainen of bedoel je dat het puur voor hypertrofie in deze form minder ideaal is?

Foutje 7 kwartier.

GS is denk ik één van de beter kante en klare schema’s, maar het is onmogelijke om iets te maken dat voor iedereen het beste is, een 20 jarige die een paar uur per dag in de schoolbanken zit en nog bij zijn ouders woont heeft een ander optimaal trainingsschema dan een 36 jarige die een continue rooster draait en ook nog ander verplichtingen heeft.

Mara ik snap dat je GS wilt blijven en dat kan, alleen zou ik dan wl je assistance oefeningen wat aanpassen, je laatste training als voorbeeld. De triceps pull (?) down vervangen door diepe en de shoulder raise vervangen door dumbbell press eniets van leg press oid toevoegen

Maar zet eens koer in één post neer wat je nu doet kwa trainingen. Wissel je de UB oefeningen om de dag af en doe je aan LB oefenigen nog iets anderds dan SQ en DL?

Ik voel me vereerd :$ Laat wel even je rug nakijken alvorens mijn fysiek na te streven :p

Ik voel me vereerd :$ Laat wel even je rug nakijken alvorens mijn fysiek na te streven :p

Die rug sla ik inderdaad liever ff over ;)

Mara ik snap dat je GS wilt blijven en dat kan, alleen zou ik dan wl je assistance oefeningen wat aanpassen, je laatste training als voorbeeld. De triceps pull (?) down vervangen door diepe en de shoulder raise vervangen door dumbbell press eniets van leg press oid toevoegen

Maar zet eens koer in één post neer wat je nu doet kwa trainingen. Wissel je de UB oefeningen om de dag af en doe je aan LB oefenigen nog iets anderds dan SQ en DL?

Ik begrijp hieruit dat er wel wat kan worden ge-fine-tuned aan mijn trainingen en dat is iets wat ik dus graag wil. De GS oefeningen doe ik allemaal netjes volgens het schema/app maar de rest is louter op gevoel.

Bedoel je dat ik een keer een opsomming moet maken van alle oefeningen die ik door de tijd al eens heb gedaan de laatste paar maand en daar een logisch schema van te gaan maken?

Met de tricep rope pull down bedoel ik deze trouwens: (vind ik een super lekkere oefening waar ik echt merkbaar sterker op ben geworden de laatste paar maand)
triceps-Rope-Pushdown.jpg

De shoulder raise vind ik eerlijk gezegd erg lekker en voor mijn gevoel trainen die de schouders erg goed, ik bedoel daar deze oefening mee:
one-arm-cable-lateral-raise-2-1.jpg

En naast DL en SQ doe ik eigenlijk niks voor de benen, ik zat zelf laatst ook al te denken om daar wat in te gaan veranderen, bijvoorbeeld calf raises in welke vorm dan ook, of idd een leg press.

Foutje 7 kwartier.

GS is denk ik één van de beter kante en klare schema’s, maar het is onmogelijke om iets te maken dat voor iedereen het beste is, een 20 jarige die een paar uur per dag in de schoolbanken zit en nog bij zijn ouders woont heeft een ander optimaal trainingsschema dan een 36 jarige die een continue rooster draait en ook nog ander verplichtingen heeft.

Laat ik nu denken dat GS juist niet een kant en klaar schema is, hoogstens een kante en klare basis, waar je verder je eigen draai aan kan geven.

Dat is dan ook weer het risico, dat je de eigen ruimte opvult met dingen die je leuk vindt en die niet het beste zijn voor je doelen.

@Vissertje1980 Doe je eigenlijk het huiswerk dat onderdeel is van GS?

Terug
Naar boven