XXL Nutrition

Vissertje zijn blog

Bezoekers in dit topic

@ Mentat: Thanx voor je toffe reactie. Als ik de reactie lees en het filmpje bekijk dan denk ik dat ik de OHP niet helemaal goed doe.

Ik hou mijn lichaam exact verticaal (nou ja, zo verticaal mogelijk) , wanneer ik de barbell uit het rek pak leg ik hem op m'n sleutelbenen. Ik houd ook mijn hoofd zoveel mogelijk stil en beweeg de barbell dan om mijn hoofd heen om vervolgens recht boven mijn hoofd met uitgestrekte armen te eindigen.
Maar kijkend naar het filmpje klopt dat niet helemaal dus ga me daar eens verder in verdiepen. Als ik weer een keer alleen in de sportschool ben zal ik eens een filmpje maken. Volgens de sportinstructeur van de sportschool deed ik het goed maar twijfel daar nu wel sterk aan.
 
StarX: Ik had vandaag ook wel het gevoel dat ik er een beetje veel bij deed. Doe oefeningen doe ik erbij om het bovenlichaam extra te trainen omdat ik super graag een paar gezonde schouders, armen en torso wil. Maar misschien draaf ik daar met al die extra oefeningen wel een klein beetje in door en moet ik gewoon meer geduld hebben.
 
StarX: Ik had vandaag ook wel het gevoel dat ik er een beetje veel bij deed. Doe oefeningen doe ik erbij om het bovenlichaam extra te trainen omdat ik super graag een paar gezonde schouders, armen en torso wil. Maar misschien draaf ik daar met al die extra oefeningen wel een klein beetje in door en moet ik gewoon meer geduld hebben.
Gezonde schouders zijn de facepulls in ieder geval fantastisch voor, dus wat je ook doet: hou die er in! :)

Ik vind dat je super progressie maakt, hoor. Het zou alleen zonde zijn als je potentiële gains laat liggen omdat je bijvoorbeeld je schouders teveel afbeult met al de kleine oefeningen.
 
Ik houd ook mijn hoofd zoveel mogelijk stil en beweeg de barbell dan om mijn hoofd heen om vervolgens recht boven mijn hoofd met uitgestrekte armen te eindigen.
je moet eigenlijk je hoofd om de stang bewegen, de stang gaat recht omhoog, je wil de stang boven het midden van je voet houden, zodra deze ervoor komt moet je gaan corrigeren, en dat kost (te)veel kracht.
 
Ik ga morgen maar eens zonder gewichten de techniek van de OHP oefenen. Als het rustig is in de zaal dan maak ik er misschien wel even een filmpje van. De sportschool waar ik train is maar heel erg klein dus een filmpje maken als er anderen zijn is daardoor wat lastig want de meesten vinden het denk ik niet zo fijn als ze mee gefilmd worden.

Ik vind het trouwens super tof dat jullie me zo goed adviseren, en vind het gaaf om te merken dat jullie mijn blog's zo goed lezen. Geeft met echt een super goed gevoel.
 
Even een vraagje nog over de deadlift. Ik vind het moeilijk om de stang vast te blijven houden als mijn handen iets zweten, het wordt dan glad en kan dan de stang nog met moeite vast blijven houden. Tot nu toe lukt het nog wel maar moet extreem veel kracht zetten met de handen om de stang niet uit de handen te laten glijden. Zou het verstandig zijn om een lifting straps te gaan kopen? Of is het gewicht waarmee ik train nog te laag om al met zulke hulpmiddelen te gaan beginnen en is het ook een goede training voor de handen/onderarmen??
 
Even een vraagje nog over de deadlift. Ik vind het moeilijk om de stang vast te blijven houden als mijn handen iets zweten, het wordt dan glad en kan dan de stang nog met moeite vast blijven houden. Tot nu toe lukt het nog wel maar moet extreem veel kracht zetten met de handen om de stang niet uit de handen te laten glijden. Zou het verstandig zijn om een lifting straps te gaan kopen? Of is het gewicht waarmee ik train nog te laag om al met zulke hulpmiddelen te gaan beginnen en is het ook een goede training voor de handen/onderarmen??
Haha, hier is altijd heel veel discussie om. Dit is mijn mening erover:
Als eerste zou ik kijken of je magnesium mag gebruiken in je sportschool, dit zal je gladde handen en grip in het algemeen verbeteren. Een andere optie is om mixed grip of straps te gebruiken, maar doe dit alleen als overhands echt niet meer lukt.

Om je grip specifiek voor deadlifts te verbeteren kan je static holds doen (een zwaar gewicht 5 seconden vast houden) en bijvoorbeeld bench squeezes (gewoon keihard voor 10 seconden in een bench knijpen).
 
Magnesium zal ik eens moeten vragen. Er is niemand die het gebruikt maar er worden dan ook eigenlijk nauwelijks deadlifts uitgevoerd in de sportschool waar ik heen ga. Ze hebben er ook geen magnesium. De instructeur had het eventueel over sporthandschoenen, met van die afgeknipte vingers, maar ik denk dat ik eerst maar eens op m'n grip ga trainen en als het niet meer wil eens de mixed grip ga proberen.
 
Even een vraagje nog over de deadlift. Ik vind het moeilijk om de stang vast te blijven houden als mijn handen iets zweten, het wordt dan glad en kan dan de stang nog met moeite vast blijven houden. Tot nu toe lukt het nog wel maar moet extreem veel kracht zetten met de handen om de stang niet uit de handen te laten glijden. Zou het verstandig zijn om een lifting straps te gaan kopen? Of is het gewicht waarmee ik train nog te laag om al met zulke hulpmiddelen te gaan beginnen en is het ook een goede training voor de handen/onderarmen??

Magnesium zal ik eens moeten vragen. Er is niemand die het gebruikt maar er worden dan ook eigenlijk nauwelijks deadlifts uitgevoerd in de sportschool waar ik heen ga. Ze hebben er ook geen magnesium. De instructeur had het eventueel over sporthandschoenen, met van die afgeknipte vingers, maar ik denk dat ik eerst maar eens op m'n grip ga trainenen als het niet meer wil eens de mixed grip ga proberen.

Ja, je hebt het begrepen en dat is een goed idee.
Kijk eventueel naar oefeningen die je grip verbeteren in het gedeelte van je training dat je doet omdat het kan: pull ups, chin ups, holds, farmer walks, dead hangs.
Eventueel een filmpje opsnorren van Alan Thrall of zo iemand over de deadlift en dan eens kijken of je de grip eigenlijk wel goed doet.
Op dit moment zou de grip op je DL nog niet de beperkende factor moeten zijn.
.
Nee (nog niet), wordt voor zover ik het heb begrepen vaak gebruikt voor sets met veel herhalingen, bovendien train je je grip niet.
.

Op de brandstapel met die ketter!!!
 
Kneiter lekkere getraind ondanks de korte slaap na de nachtdienst. Heb voor het eerst havermout gekocht om eens te proberen en heb er voor de training met 400ml magere melk en 45gram havermout pap van gekookt... Lijkt wel of je daar een flinke energie boost van krijgt, of zal het gewoon toeval zijn dat ik me zo fit voel :p

SL5X5

SQ 72.5 Kg (zie film om te kijken of ik het op de juiste manier doe)
BP 52.5 Kg Heb een wat wijdere grip gedaan, normaal met de pink op de glad ring en nu de middelvinger. Voelt iets zwaarder maar veel lekkerder op de borst vind ik.
ROW 55Kg (ook gefilmd om te laten controleren door jullie.)

En een paar oefeningen erbij gedaan omdat het zo lekker is :D

Dumbbell curl met rotatie

12X 14Kg
12X 14Kg
12X 14Kg

Facepull

12X 25Kg
12X 25Kg
12X 25Kg

bench squeezes (damn wat krijg je daar popeye onder armen van, ze pompten flink op had ik het idee :D)

12sec knijpen zo hard als ik kan, 30sec rust en dan 5X... Voelde na die tijd wel erg lekker in de onderarmen.

Cable cross shoulder raises

12X 4.5Kg
12X 4.5Kg
12X 4.5Kg (voor het eerst de 3X 12X kunnen aan tikken)

Rope pull down

12X 45Kg
12X 45Kg
9X 45Kg

En dan de filmpjes:

Eerst de squat, ben erg benieuwd wat jullie er van gaan zeggen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, nu het gewicht toch wel zwaar wordt het een klein beetje in mijn onder rug voel. Geen pijn ofzow hoor, maar gewoon de spieren geven aan dat ze flink werken zal ik maar zeggen.


En dan de BOR, daar ben ik ook wel heel erg benieuwd naar jullie mening over mijn uitvoering. Voor mijn eigen gevoel gaat ie wel aardig goed. Maar mocht het niet goed gaan dan weet ik het liever nu als wanneer er nog eens 20 kilo bij de stang aan gaat... Blessures hebben we immers niks aan.


Dat was hem weer voor deze week.
 
Hoezo loop je vooruit bij squat? Ga gewoon andersom staan. Ziet toch zo nooit of je hem goed terug legt.

Let op brace/spanning wanneer je zakt. Lijkt net of je zo naar beneden gaat.
 
Hoezo loop je vooruit bij squat? Ga gewoon andersom staan. Ziet toch zo nooit of je hem goed terug legt.

Let op brace/spanning wanneer je zakt. Lijkt net of je zo naar beneden gaat.

Ik kijk in een hele grote spiegel als ik squat dus het terug hangen van de stang doe ik door in de spiegel te kijken. Iedereen in de gym doet het zo en zo heb ik hem destijds ook geleerd daar.

Wat bedoel je precies met de tweede zin? Ik ga gecontroleerd omlaag en laat me niet zo maar zakken zonder spieren aan te spannen. Of is het beter om nog wat langzamer te zakken? Of is die tweede zin gericht op de BOR?
 
Ik kijk in een hele grote spiegel als ik squat dus het terug hangen van de stang doe ik door in de spiegel te kijken. Iedereen in de gym doet het zo en zo heb ik hem destijds ook geleerd daar.

Wat bedoel je precies met de tweede zin? Ik ga gecontroleerd omlaag en laat me niet zo maar zakken zonder spieren aan te spannen. Of is het beter om nog wat langzamer te zakken? Of is die tweede zin gericht op de BOR?

Gewoon niet doen... kan echt gevaarlijk zijn helemaal wanneer je wat zwaarder wilt gaan.
Draai je om, squatten doe je zonder spiegel;)

Met dat 2e bedoel ik idd je squat. Maar kan zijn dat ik dat verkeerd zie dan;)
 
Gewoon niet doen... kan echt gevaarlijk zijn helemaal wanneer je wat zwaarder wilt gaan.
Draai je om, squatten doe je zonder spiegel;)

Met dat 2e bedoel ik idd je squat. Maar kan zijn dat ik dat verkeerd zie dan;)

Ga ik de volgende keer proberen om andersom te squaten, klinkt wel logisch moet ik eerlijk toegeven om de stang andersom uit het rek te pakken en nu ik er over nadenk zie je in de filmpjes ook altijd dat ze andersom staan. Heb daar nooit zo bij stil gestaan als ik eerlijk ben...
 
OK daar gaat ie:

Squat:
  • Inderdaad andersom staan, dit is gewoon gevaarlijk. Als ze het je daar zo geleerd hebben dan is dat echt heel slecht. Zie je jezelf zo een gewicht van 140 kg terughangen?
  • Andere schoenen! En anders maar zonder schoenen, want deze hardloopschoenen met zachte zool zijn ongeschikt. Platte schoenen (zoals Chuck Taylors) of Weightlifting schoenen kopen!
  • Ik vind de diepte moeilijk in te schatten, maar het lijkt of je net boven parallel blijft. Waarschijnlijk fix je dit al met het juiste schoeisel.
  • Verder volgens mij wel een goede squat.

BOR:
  • Probeer iets horizontaler te staan
  • Verder is een Bor lastig te beoordelen
 
SQUAT:
  1. Je lijkt niet diep genoeg te gaan. Ga je niet diep genoeg of ben je niet mobiel genoeg?
  2. Waar/wanneer adem je?
  3. In combinatie met dat ademen ook dat bracen waar Natty87, het over heeft.
  4. Als het idd hardloopschoenen zijn (nice spot Starx6673), vervangen door een optie met geen/minder vering.
BOR:
Eigenlijk hoort bij SL de Pendlay Row, da's ook een soort BOR, maar iedere rep begint dan op de grond. Een andere BOR kan ook, is daar een specifieke reden voor?
 
Wat weer een hoop goeie tips, thax weer iedereen.

Ik ga voortaan absoluut andersom staan met squatten, das wel duidelijk.
Ik ga andere schoenen kopen met een dunne platte zool voor meer stabiliteit. Dit zijn idd hardloop schoenen die ik nog had, tijdens hardlopen krijg ik hele zere knieen en daarom lagen ze al een poos in de kast. Dat is de reden dat ik ze tot sportschoen ben gaan gebruiken in de gym, maar das niet een hele goeie keuze merk ik.

Squat mag dus wat dieper, in eerste instantie deed ik hem iets dieper maar in een eerdere reactie las ik dat het ook weer niet te diep hoeft vandaar dat ik nu voor mijn gevoel tot horizontaal ging. Maar mag dus best wat dieper. Ik dank dat de instabiliteit het ook wel een stuk zwaarder maakt om zo diep te gaan want vind hem momenteel best zwaar worden.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met ademen/bracen? Ik weet natuurlijk wel wat ademen is maar ik weet niet wat er bedoeld wordt met dat bracen. Ik adem trouwens in als ik naar boven ga en uit als ik naar beneden ga. Maar nu jullie mij daar zo naar vragen en ik er bewust over na ga denken betwijfel ik of dat de juiste manier is. Mijn gevoel zegt nu dat ik beter een teug lucht kan nemen als ik boven of beneden ben, dan de beweging maken en uitademen als de beweging is uitgevoerd.

Dan over de ROW. Bij het zoeken naar filmpjes gebruikte ik de term "bent over row" en kwam toen deze uitvoering tegen. Had eigenlijk geen idee dat het eigenlijk een Pently row moet zijn. Ik zal me er eens verder in gaan verdiepen.

Ik hoop dat ik zo op alle vragen en reacties heb geantwoord ;-)
 
Je ademt in wanneer je naar boven gaat? En uit wanneer je zakt? Hoop toch dat je andersom bedoelt. :D

Idd voor je zakt goed inademen/bracen en dan zakken zodat je de spanning behoudt tijdens de lift. Wanneer je omhoog komt laat je t weer wat gaan al verschilt het ook wel per persoon dat laatste. Zoek maar eens op bracen. Sowoeso zou ik wat meer info zoeken over de uitvoering van de squat. Tip: zoek niet op van fitchick of boys pagina's;)
 
Je ademt in wanneer je naar boven gaat? En uit wanneer je zakt? Hoop toch dat je andersom bedoelt. :D

Uuuu.... ff nog een keer goed nadenken hoor... Wat stom, ik weet het ff niet meer. sta er eerlijk gezegd nooit zo heel erg bij stil.

Maar wat is de beste manier dan qua ademen? Beneden een teug lucht halen, dan omhoog, uitademen, weer een teug lucht, dan zakken, uitademen, weer een teug lucht... enz, enz enz,??
 
Back
Naar boven