AndroidHealthClinic

Wat geloof jij?

Peiling Peiling Geloof?

• Christendom

Stemmen: 65 19,3%
  • Islam

Stemmen: 21 6,2%
  • Hindoeïsme

Stemmen: 1 0,3%
  • Boeddhisme

Stemmen: 9 2,7%
  • Jodendom

Stemmen: 5 1,5%
  • Atheïst (niet echt een geloof maar dat boeit niet)

Stemmen: 181 53,7%
  • Anders nl.

Stemmen: 55 16,3%

• Totaal stemmers
    337
Ik nodig je uit om hierover wat meer literatuur door te nemen. Atheïsme is een ruimer begrip dan wat jij hier omschrijft. Wat jij hier post is wat men wel eens 'zwak atheïsme' noemt. In het 'sterk atheïsme' zal men beweren dat god(en) niet bestaa(t)(n).

Ik ken de verschillen, maar sterk atheïsme is nog steeds de extreme niche binnen de groep. Die moet je niet proberen voor te dragen als de standaard.

Het is niet omdat jij weet (of beter gezegd: denkt te weten) dat de god waarin de mens gelooft niet bestaat, dat je kan stellen dat er zeker geen god bestaat.

So? er bestaat namelijk geen enkele absolute zekerheid in het leven, als je het zo bekijkt ben je een agnost omtrent alles, waardoor de term van elke zinnige inhoud wordt gespeend.

VennDiagram_jesus.gif

Ik geloof niet in zombie's, Dracula of Frankenstein en dus ook niet Jezus of andere mythologische figuren.

ik geloof niet in alle bovennatuurlijke dingen die er over hem verteld zijn, dat hij bestaan heeft is simpelweg een historisch feit.

Groot gelijk. Het beeld wat men van Jezus heeft is een door de kerk ingegeven mystieke avatar bedoeld om mensen te onderwerpen aan de voeten van de kerk.

5 moslims hier op dbb!!! vind ze!! :mad::mad:

Het is niet omdat jij weet (of beter gezegd: denkt te weten) dat de god waarin de mens gelooft niet bestaat, dat je kan stellen dat er zeker geen god bestaat.

Dat sluit niet uit dat je door gegronde bewijsvoering wel de waarschijnlijkheid van een geloof zodanig kan verkleinen dat je heel erg dicht bij absolute onmogelijkheid van een geloof kan komen waardoor je wel een concreet standpunt kan innemen.
Zonder dit gegeven waren we nooit ergens gekomen. Denk bv aan de wetenschap, waar wiskundige formules etc. ook niet gebouwd zijn op absolute waarheid maar aannemelijk genoeg zijn om onze fundamenten op te bouwen.

Anders kan je evengoed bij elk onderwerp als agnost door het leven gaan, niets valt immers absoluut te bewijzen.

Trouwens, een agnost is niét iemand die een voorkeur heeft maar deze niet uitspreekt omdat er geen sluitend bewijs is, akkoord? Hij is iemand die totaal geen uitspraken doet (want hij heeft ook geen voorkeur voor het éne of andere) en stelt dat het bewijzen van een god op zich onmogelijk is.
Dit laatste gewoon even omdat ik mij afvraag hoe je zelf als agnost tegenover geloven staat. Ik neem aan dat je dus geen sluitende voorkeur voor geloven of niet geloven hebt (en niet dat je een voorkeur hebt maar deze niet uitspreekt omdat er nooit absoluut bewijs zal zijn) en dus beide mogelijkheden vrij plausibel acht?

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad moeilijk te bepalen of er ooit een historische Jezus heeft bestaan. Allereerst wat zijn de criteria? Als we het hebben over primaire bronnen, in de trend van ooggetuigen: die zijn er niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch)

Ik denk dat er van veel historische feiten geen ooggetuigen meer zijn... Geschreven bronnen lijken mij eerder de primaire bronnen te zijn.

Een geschreven bron die bevestigd wordt door een vriend en een vijand is het betrouwbaarste ( vijand zal slechte dingen zeggen, vriend goede maar ze zijn onafhankelijk van elkaar en bevestigen dus het bestaan).

Jezus heeft bestaan. Alleen geloof ik ook niet dat hij wonderen etc verricht heeft , het was iemand met een paar goede ethische waarden, gok ik :).

Ik geloof niet in zombie's, Dracula of Frankenstein en dus ook niet Jezus of andere mythologische figuren.

Zonder archetypen en beeld recognitie geen bereidheid onder de minder innige denkers om de zeggenschap over te dragen aan collectieve instanties. Gebedshuizen waren de voorlopers van de moderne parlementaire democratie en het bankwezen. Personages welke wij tegenwoordig het krediet toe schuiven ter preventie van een uitbraak van anarchie is in essentie hetzelfde als toen. Enkel zijn we meer beschaafd geworden.

Ik denk dat er van veel historische feiten geen ooggetuigen meer zijn... Geschreven bronnen lijken mij eerder de primaire bronnen te zijn.

Een geschreven bron die bevestigd wordt door een vriend en een vijand is het betrouwbaarste ( vijand zal slechte dingen zeggen, vriend goede maar ze zijn onafhankelijk van elkaar en bevestigen dus het bestaan).

Jezus heeft bestaan. Alleen geloof ik ook niet dat hij wonderen etc verricht heeft , het was iemand met een paar goede ethische waarden, gok ik :).
Daar is helemaal geen bewijs van.

Je moet zorgen dat discussies over religieuze bewijslast geen ruimte krijgen om te gedijen, daarmee winnen Christenen tijd en hoe eerder het boek over Christus als bestaand of onbestaand beeld kenmerk gesloten kan worden des te florissanter de addities aan progressief humanisme zullen zijn.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

2czo4sg.jpg

Het geloof is zoveel mooier en rustiger. Ik haat het dat ik mezelf niet kan overtuigen om te geloven in iets. :(

Daar is helemaal geen bewijs van.

Ik dacht van wel hoor, de apostelen beschrijven Jezus = Schriftelijke bron 1. En ook de Joden die jezus hebben gekruisigt ( vijanden ) beschrijven Jezus = schriftelijke bron2. Onafhankelijk , dus veel kans dat Jezus wel degelijk bestond.

Terug
Naar boven