- Waardering
- 99
Falsificatie is een belangrijk onderdeel in de wetenschap, maar niet het end-all argument. Zelfs Popper geeft toe dat falsificatie een feitelijk niet te behalen ideaal is. Ik heb het punt van falsificatie eens ter berde gebracht in een discussie met een filosofe. Kwestietje onderspit delven
Wetenschap definiëren dmv falsificatie gaat niet werken.
Ik ben het eens met de afwezigheid van een inherente waarde; dat is een zuiver subjectief fenomeen. Daar heb ik overigens geen boeddhisme voor nodig. Wellicht is het boeddhisme iets te onpraktisch voor me en daardoor een overbodige filosofie; hoe kan een boeddhist de weg vinden? Geen enkele berg is tenslotte de berg die we bedoelen?
Alhoewel er een duidelijk subjectieve laag is te vinden in ons bewustzijn en de verschillende 'bewustzijnen' absoluut verschillend zullen zijn, zijn het met name de overeenkomsten die me interesseren. Hoe komt het dat we, ondanks die immense verschillen en epistemologische vraagstukken zo verrassend goed kunnen communiceren?
Maar natuurlijk; ieder z'n ding. Persoonlijk lees ik liever 'Musicophilia', dan dat ik mediteer of zo.
Met het aannemen dat jij bestaat doelde ik ook op het nemen van die horde van 'subjectiviteit', niet op verkenning ervan. Puur praktische overweging hoor. En niet één die het me onmogelijk maakt om verder te filosoferen.
Wetenschap definiëren dmv falsificatie gaat niet werken.Ik ben het eens met de afwezigheid van een inherente waarde; dat is een zuiver subjectief fenomeen. Daar heb ik overigens geen boeddhisme voor nodig. Wellicht is het boeddhisme iets te onpraktisch voor me en daardoor een overbodige filosofie; hoe kan een boeddhist de weg vinden? Geen enkele berg is tenslotte de berg die we bedoelen?
Alhoewel er een duidelijk subjectieve laag is te vinden in ons bewustzijn en de verschillende 'bewustzijnen' absoluut verschillend zullen zijn, zijn het met name de overeenkomsten die me interesseren. Hoe komt het dat we, ondanks die immense verschillen en epistemologische vraagstukken zo verrassend goed kunnen communiceren?
Maar natuurlijk; ieder z'n ding. Persoonlijk lees ik liever 'Musicophilia', dan dat ik mediteer of zo.
Met het aannemen dat jij bestaat doelde ik ook op het nemen van die horde van 'subjectiviteit', niet op verkenning ervan. Puur praktische overweging hoor. En niet één die het me onmogelijk maakt om verder te filosoferen.