MuscleMeat

Wat is de Beste Vorm van Cardio voor Vetverbranding?

Zo zit dat dus.

Laatst bewerkt:
en nog een keer yep :rolleyes:

ow moest een grapje voorstellen, jah maar aangezien ik het woord niet ken, kwam het niet over als een grap ;)

Maar euh ik wil niet vervelend doen, maar als beginner (bij mij dan op vlak van voeding en cardio) moet je dus leren van anderen, wat vrij normaal is :) maar als iedereen verschillende dingen zegt, jah dan vraag ik me af wie ik moet gaan geloven. Ik zou er heel graag meer van te weten komen, maar nu is het serieus verwarrend... daarvan ik dus zei dat ik in de knoop lig (een spreekwoord, maar dat weet je wel hé)

Grtz JDI

Cardio

Ik pak de cardio wel in de morgen maar ga dan niet ik weet niet hoelang op de fiets zitten of zo:loopband:...ik beperk het tot een 15 min. daarna gelijk hoog in de eiwitten en extra BCAA/Glutamine.

Het zelfde doe ik s'middags voor de training 15 min. lopen, fietsen etc. en na de training nog eens...die laatste sessie voer ik dan op naarmate het doel kwa vetpercentage;), werk voor mij altijd wel lekker deze combi.
Bij iedere om de 2,5 uur pak ik dan iets BCAA/Glutamine om het spierverlies te beperken tijdens het dieeten en cardio-en.

Maar op dit moment ff geen cardio:D, heb er een pokke hekel aan:eek: :D .

Cardio in de ochtend zonder dat je voeding hebt ingenomen raad ik in ieder geval niet aan. Zoveel extra levert het niet op en het risico om cortisol vrij spel te geven is ook vrij groot.

De beste tijd om welke training dan ook uit te voeren ligt rond 3 uur in de middag, dan is je lichaam qua temperatuur en afgifte van hormonen op zijn best. Natuurlijk wel rekening houdende met een vast patroon, je moet niet om 12 uur je bed uit komen en dan denken dat je al om 3 uur op je best bent. In een werkpatroon betekent dat dus vlak na het werk trainen als beste keuze.

dat had ik gelukkig ook al door, vandaar dat ik zulke goeie progressie maak!

tijdens het werk ben je al in beweging, dus je lichaam is er al een beetje aan gewend; dus tempo opvoeren met cardio of gewicht omhoog met krachttraining!
;)

Mooi topic! Prachtige posts, o.a. die van El Smurfo! Heb hem net even totaal doorgenomen.

Alleen kunnen die posts van elderson niet verwijderd worden?

Wanneer kan je het best cardiotraining doen ?

De beste tijd voor vetverbranding - want daar doen de meeste mensen toch cardio-training voor - is voor je ontbijt!
Je lichaam is dan het beste in staat om je vet aan te spreken voor energie, omdat gedurende de nacht de meeste koolhydraten al
zijn verbruikt. Om aan energie te komen om de trainen te volbrengen zal het lichaam je vetreserves moeten aanspreken.

Nu is dit niet voor iedereen weggelegd, en dus zal ik een alternatief geven: doe je cardio-training direct na je gewichtstraining.
Je lichaam is dan redelijk door z'n koolhydraten heen door de gewichtstraining, en zal dus ook sneller moeten overschakelen op vet.
Ga dan niet na je gewichtstraining eerst wat eten of een sportdrankje nemen,
want dan vul je je koolhydraten weer aan, en is het effect een stuk minder!

Doe je cardio-training ook niet vóór je gewichtstraining, want dan houdt je lichaam te weinig energie over om die training zinvol
te volbrengen.

Hoe lang cardio je voor het beste resultaat?

Wanneer je een beginner bent moet je rustig aan beginnen en starten met een paar minuten training.
Je kunt dan iedere training langer gaan trainen totdat je aan zo'n 30 minuten zit. Na een tijdje zul je op een plateau komen en dan is het handig dat je je cardio kunt opdrijven

* Om je vetpercentage op peil te houden: 2 tot 4 dagen per week, minstens 20 minuten
* Om gewicht te verliezen: 4 of meer dagen per week, minstens 30 minuten
* Om te trainen voor een triathlon: dat wil je niet weten...

Welke cardiotraining is het beste?

Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat volharding de belangrijkste factor is in een gezond lichaam (met een gezond gewicht).
Het is dan ook beter om wekelijks 2 maal te trainen en dit vol te houden, dan 4 maal te trainen, maar het na enkele maanden op te geven.

* Er bestaat niet zoiets als “beste” training. Alles wat je hartslag doet stijgen, is goed als activiteit

* Het maakt niet uit wat je precies doet, als je het maar consequent doet

* Kies iets wat je graag doet. Als je niet graag alleen traint, zoek een
trainingspartner of schrijf je in voor een groepsles aerobic, bobypump, taebo,…

* Kies een activiteit die je wekelijks zo’n 3 maal kan uitvoeren

* Je hoeft niet steeds hetzelfde te doen. Wissel af tussen fietsen, zwemmen, joggen, steppen en skeeleren.
Afwisseling zet verschillende spieren aan het werk, zodat je hele lichaam getraind wordt

* Doe iets. Maakt niet uit wat! Zelfs als je “maar” 3 maal per week een uurtje rustg gaat fietsen: alle beetjes helpen.
Een grote fout die velen maken, is te denken dat kleine inspanningen niet de moeite waard zijn.
Dit is niet waar: zelfs de kleinste inspanning is beter dan helemaal niets doen!

The journey of a thousand miles begins with a single step…
Zie je jezelf niet direct 30 minuten joggen,
begin dan met 1 minuut joggen, afgewisseld met 2 minuten wandelen gedurende 30 minuten (of hoelang je het kan volhouden)

Werkt intervaltraining beter dan lage intensiteit?

Er zijn verschillende niveaus waarop we kunnen trainen. Wanneer we trainen voor vetverbranding is het belangrijk dat we ook echt vet verbranden en geen koolhydraten of in het ergste geval spiereiwitten.
Om onze vetreserves aan te spreken kunnen we het beste trainen op een laag niveau. We noemen dit een lage intensiteit. Een goede leidraad voor het juiste trainingstempo is onze ademhaling.
Als we met bepaalde oefeningen bezig zijn is het niet de bedoeling dat u buiten adem raakt, maar dat u gewoon met uw buurman of buurvrouw kunt blijven praten.

Wanneer we trainen op cardio-apparatuur (fietsen, steppers, loopbanden, of gewoon buiten joggen, fietsen enz) kunnen we als richtlijn gebruik maken van onze hartslag. Deze hartslag kunnen we meten via een borstband of via handgrepen op het cardio-toestel welke het hartslagniveau weergeven. Het toestel zal zijn weerstand laten variëren afhankelijk van de gemeten hartslag van de desbetreffende persoon.
Deze hartslag-frequentie is aan leeftijd gebonden. In onderstaande tabel vindt u een overzicht betreffende de Hartritme Zone die voor u van toepassing is.

Deze Hartritme Zone kent een boven- en ondergrens waar u tussen moet blijven.
Op de ondergrens werkt u met 60% van uw maximale hartslag en bij de bovengrens werkt u met 70% van u maximale hartslag. Hebt u nog niet eerder getraind, dan start u op de ondergrens. De cardio-toestellen waar u tijdens de workout mee gaat werken stellen deze hartslag-frequentie automatisch in wanneer uw leeftijd en gewicht in de display wordt ingevoerd.

De maximale hartslag voor een ongeboren persoon bedraagt 220 Bpm (slagen per minuut)

220 Bpm - leeftijd 52 = 168 Hrt. max. (hart rate max)
Dit is dus de maximale verantwoorde hartslagbelasting en tevens dus ook onze basis voor berekening van uw doelstelling.

Doelstelling 1
Vetverbranding / Revalidatie
168 x 65/70 % = Zone 109 tot 117 Bpm
Brandstofkeuze van het lichaam is in deze zone reserve-energie Dus VET !

Doelstelling 2
Kracht / Conditie / Tonisering spierstelsel.
168 x 80/85 % = Zone 134 tot 143 Bpm

Brandstofkeuze van het lichaam is in deze zone Koolhydraten Dus SUIKERS!

Energiewaarden per 1 gram
1 gram koolhydraten geeft een energiewaarden van: 4 kcal
1 gram eiwitten geeft een energiewaarden van 4 kcal
1 gram alcohol geeft een energiewaarden van: 7 kcal
1 gram vet geeft een energiewaarden van 9 kcal
Elke ca. 5 jaar dient u de formule met betrekking tot leeftijd bij te stellen.

Hoe vaak per week kan je cardiotraining toepassen zonder te veel spierafbraak?

Spieren verbranden gebeurd meestal niet zo snel, een globale indicatie om te controleren of je spiermassa verbrandt is:
als je tijdens het trainen een ammoniak geur begint waar te nemen, dit zou dan uit je zweet moeten komen,
dan begin je spiermassa te verbranden. ( dit zou dan kunnen gebeuren tijdens het cardio'en na je krachttraining).

Als dit het geval zou zijn, kun je dit tegengaan
door na je krachttraining een wheyshake te nemen voor je gaat cardio"en of een buisje vloeibare aminozuren die dan de spierafbraak weer tegenhouden.

Ik zou het uiterste maximum houden op 5 keer per week een uurtje cario aan lage intensiteit

vetverbranding

WEet je wat ik nooit zo goed begrijp van dit soort zaken, is dat er zoveel verschillende meningen zijn. We kunnen tegenwoordig wetenschappelijk en technisch gezien de meest gekke dingen, maar gewoon eenduidig vaststellen hoe het menselijk lichaam werkt, blijkt een brug te ver.

Ik snap niet (en raak eerlijk gezegd een beetje gefrustreerd) hoe er over dit onderwerp verschillende standpunten blijven bestaan. Ze kunnen toch medisch/wetenschappelijk vaststellen wat de best vetverbrandings manier is? Anyway, mijn begeleider zegt dat ik half uur laag intensief moet hardlopen op nuchtere maag. Maar nu lees ik hier weer dat je dat minimaal 3 kwartier moet volhouden.

ik wil super graag van m'n laagje vet af (heb nu vet percentage van rond de 13 en wil zo graag onder de tien). ik ben al een aardig eind (kom van de 24%), maar het laatste stukje lukt me maar niet. ik zit al op een vrij strak dieet, met weinig koolhydraten en redelijk wat eiwitten.

maar kom niet door de tien grens heen.

Is er iemand die door alle meningen heen ook nog wat wetenschappelijk vastgelstelde info kan geven?

greetz Frank

WEet je wat ik nooit zo goed begrijp van dit soort zaken, is dat er zoveel verschillende meningen zijn. We kunnen tegenwoordig wetenschappelijk en technisch gezien de meest gekke dingen, maar gewoon eenduidig vaststellen hoe het menselijk lichaam werkt, blijkt een brug te ver.

Ik snap niet (en raak eerlijk gezegd een beetje gefrustreerd) hoe er over dit onderwerp verschillende standpunten blijven bestaan. Ze kunnen toch medisch/wetenschappelijk vaststellen wat de best vetverbrandings manier is? Anyway, mijn begeleider zegt dat ik half uur laag intensief moet hardlopen op nuchtere maag. Maar nu lees ik hier weer dat je dat minimaal 3 kwartier moet volhouden.

ik wil super graag van m'n laagje vet af (heb nu vet percentage van rond de 13 en wil zo graag onder de tien). ik ben al een aardig eind (kom van de 24%), maar het laatste stukje lukt me maar niet. ik zit al op een vrij strak dieet, met weinig koolhydraten en redelijk wat eiwitten.

maar kom niet door de tien grens heen.

Is er iemand die door alle meningen heen ook nog wat wetenschappelijk vastgelstelde info kan geven?

greetz Frank

stuur eens een PM naar G-men; hij weet je ongetwijfeld wel te helpen!

,

zijn handtekening zegt genoeg:

Strongman+powerliften+bodybuilden= strongpowerbuilder
AMSTERDAMS STERKSTE MAN C WEDSTRIJD 8-7-2007NUMMER 1
YBF NEDERLANDS KAMPIOEN EXTREME BODY 2007
AMSTERDAMS STERKSTE MAN 2008 NR1
YBF NEDERLANDS KAMPIOENSCHAP 2008 EXTREME BODY1 2e PLAATS
WERELDKAMPIOEN BODYBUILDING WFF SUPERBODY tot 30 jaar
;)

ik heb een late reactie , maar met veel wijsheid .
denk zelf eens na , alle duursporten zoals wielrennen , marathon lopers , iron man etc etc , dat zijn allemaal skinny personen.
en kijk je naar yoeri de lord of the rings dan zie je heel goed het verschil in wat goed voor je is , als dat je doel is .
kies voor de training die bij jou doelstelling past.
wil je spieren en geen vet , ga voor korte intensieve cardio, met veel krachttraining
wil je mager worden , ga je voor lange cardio , en lichte kracht training

Ik ben sinds kort ook begonnen met intervaltraining, na 2 jaar van low intensity. Ik moet zeggen het voelt echt goed. Ik loop vaak hard(altijd buiten) op de 'rustdagen', maar combineer het wel( luister naar je lichaam.. voel ik me heel goed doe ik interval, voel ik me wat minder doe ik low intensity). Ik ben van plan om verschillende vormen van interval te doen maar heb nu dit schematje:

3 minuutjes warming up

1 minuut sprinten
30 sec heel rustig hardlopen(probeer je ademhaling weer onder controlere te krijgen..Neus in>eventjes vasthouden>mond uit.
Deze intervals stuk of 15x doen.

3-4 minuutjes rustig hardlopen als cooling down.

Ik heb hier een muziekbestand voor gemaakt die dus elke keer 1 minuut wat hardere muziek laat horen, 30 sec wat rustige muziek. Op me ipod gezet, werkt echt perfect. Als iemand interesse heeft in dit bestand laat maar even weten..

ciao

Relatief gezien verbrand je met rustige cardio meer vet, maar aangezien je met intensieve cardio mee Cal verbrand is dat dus beter voor vet verbranding RELATIEF gezien. Als je de zelfde Cal verbrand met langzame cardio tegenover intensieve cardio dan is de langzame dus meer verbrandend, maar je moet dan wel langere sessies cardio doen om de zelfde Cal te verbranden.

Terug
Naar boven