Fitness Seller

Wat is de Beste Vorm van Cardio voor Vetverbranding?

Fysiologisch is iedereen hetzelfde, uitzonderingen daargelaten. Zou dit niet zo zijn dan was de hele medische wereld onmogelijk geweest. Hoe kun je anders medicijnen voorschrijven als iedereen totaal anders reageert?

Met sport is het niet anders.

waarom cardio voor vetverbranding als het allemaal draait om het innemen van minder kcal dan er wordt verbruikt? Waarom niet alleen cardio toevoegen als je vetverbranding stagneert?

Maar als we even lezen in het topic van de week gaat het erom om mensen(beginners) een duw in de goeie richting te geven, dus maak het niet te moeilijk voor beginners gewoon simpele duidelijke richtlijnen om een beetje een houvast te hebben...en ieder zijn eigen ervaring en kennis. daarom is er toch een forum zodat er kennis uitgewisseld kan worden...alleen wat doe je ermee is de vraag vergeet je het of probeer je het uit? in de praktijk blijven de meesten toch bij hun oude train-gewoontes toch?

Wat zou er dan anders moeten werken? Als wij allebei harder gaan lopen, gaan we allebei meer vet, koolhydraten en kalorieën verbruiken en gaat bij allebei de hartslag omhoog. Gaan we allebei steeds harder, lopen we allebei tegen onze anaerobe drempel aan. Is er iemand bij wie dat anders werkt?

Ik denk dat je wel beter weet....

Vb: jij goed getraind, ik niet.

Dan ga jij toch heel anders om met je energie dan ik, dus ook de verhouding koolhydraten en vetten (hopelijk geen eiwitten) die verbruikt worden.

Eenieder heeft een andere fysiologie (bv andere verdeling snelle- en langzame spiervezels) en zal derhalve anders reageren op spierarbeid.

Vergeet niet dat we het hier over Cardio voor vetverbranding hadden. De principes blijven dan toch wel redelijk gelijk. Als je serieus conditie op wil bouwen is het een ander verhaal, iemand met veel langzame vezels is daar gewoon in het voordeel, maar goed die bouwt ook minder massa op en over het algemeen ook minder vetmassa. Daar is de noodzaak tot serieus cutten dus ook minder aanwezig.

• Topic Starter Topic Starter
Haha, zoek maar eens op trefwoord cardio....
Ja en? Als jij k gebruikt in woorden waar mensen c gebruiken om te zoeken dan vinden ze het niet. Ik zou willen vragen iig op deze site de juiste spelling te gebruiken, dit soort spelletjes daar heeft niemand iets aan.

Maar of je nou weinig of veel langzame vezels hebt, de manier om konditie op te bouwen blijft gelijk.

Niet helemaal, iemand met veel snelle vezels laat je geen extensieve duursessies doen gelijk aan degene met een overdaad aan langzame vezels. Het vereist echter wel een gerichte aanpak per persoon in zo'n geval. Van een sprinter kan je toch geen marathonloper maken en van een sprinter bij het wielrenenn maak je ook geen rasklimmer meestal. Werken aan conditie betekent meestal er voor zorgen dat je niet je specifieke pluspunten in het gedrang brengt.

Daarom geldt ook voor BB-ers dat ze beter uitkomen met intensieve cardiosessies i.p.v. lange duursessies. De omzetting van je IIB vezels naar IIA vezels is beperkter bij intensieve cardio dan bij cardio gericht op lange duur.

Niet helemaal, iemand met veel snelle vezels laat je geen extensieve duursessies doen gelijk aan degene met een overdaad aan langzame vezels. Het vereist echter wel een gerichte aanpak per persoon in zo'n geval. Van een sprinter kan je toch geen marathonloper maken en van een sprinter bij het wielrenenn maak je ook geen rasklimmer meestal. Werken aan conditie betekent meestal er voor zorgen dat je niet je specifieke pluspunten in het gedrang brengt.

Daarom geldt ook voor BB-ers dat ze beter uitkomen met intensieve cardiosessies i.p.v. lange duursessies. De omzetting van je IIB vezels naar IIA vezels is beperkter bij intensieve cardio dan bij cardio gericht op lange duur.

is het niet zo dat je IIA vezels kunnen omzetten naar IIB en I? IIB en I blijven toch etzelfde? als je begrijpt wat ik bedoel :)

For the athletic community, the important information is this. It does appear that pure fast (Type IIb) fibers can transition to "hybrid" (Type IIa) fibers with chronic endurance training. Biopsies of elite endurance athletes reveal that after years of training, they have almost no IIb fibers, but often have a significant percentage of the intermediate, IIa fibers

http://home.hia.no/~stephens/fibtype2.htm

Type IIa fibers, also known as fast twitch oxidative glycolytic fibers (FOG), are hybrids between Type I and IIb fibers. Type IIa fibers carry characteristics of both Type I and IIb fibers. They rely on both anaerobic (reactions which produce energy that do not require oxygen), and oxidative metabolism to support contraction (12).
With resistance training as well as endurance training, Type IIb fibers convert into Type IIa fibers, causing an increase in the percentage of Type IIa fibers within a muscle (13). Type IIa fibers also have an increase in cross sectional area resulting in hypertrophy with resistance exercise (13). With disuse and atrophy, the Type IIa fibers convert back to Type IIb fibers.

Skeletal muscle hypertrophy

Alleen is de omzetting van IIB naar IIA door conditietraining is wel een andere dan die door krachttraining.

Een IIx-vezel kan geen I vezel worden en omgekeerd ook niet.

Iedere pure duursporter bouwt zeker wel conditie op met lange extensieve duurtrainingen. Dat is je basis, had en heb er zelf altijd een gruwelijke hekel aan gehad. Een marathonloper doet intervaltraining om zijn anaerobe vermogen te verbeteren, gepaard met andere trainingen waarbij de intensiteit hoog ligt. Maar de basis blijft toch vaak extensieve duurtraining.

Een wielrenner heeft in de winter vaak al 5.000 Km er op zitten, bijna alles extensief duurwerk.

Van een sprinter maak je trouwens nooit een echte klimmer en andersom ook niet. Je kan vezelverdeling niet sturen, dus is het ook onmogelijk om op niveau een omschakeling te maken. Van een tijdrijder kan je wel een redelijke goede klimmer maken, dat ontloopt elkaar minder. Klimmers hebben meestal een verhouding van 70% langzame/30% snelle vezels, daar waar een goede tijdrijder op 50/50 zit. Met training is dan nog wel aardig in de buurt te komen van de beste klimmers. Alleen een goede sprinter zal nooit in de buurt komen en hooguit het niveau kunnen halen van een matige tijdrijder (in de bergen dan wel).

als het dadelijk weer wat mooier weer begint te worden ga ik weer lekker de buitenlucht in... gewoon 2x per week een uurtje hardlopen, werkt voor mij goed genoeg als cardio... ietsje lager in de kcal, zal wss niet voor iedereen zo zijn... voor mij werkt het prima

ik vind het het beste meteen als je opstaat met je slaapkop nog op de hometrainer stappen en dan een intervaltraining van een minuut of 20 en klaar ;alleen doe ik dat bijna nooit want dan moet ik al om 4.45 opstaan en dat zoek ik nu ook weer niet echt . El smurfo goed gedaan manneke owja en r&bflavour ook heel mooi.

Terug
Naar boven