Nu de stemming achter de rug is een paar puntjes van kritiek, opbouwend bedoeld om het artikel sterker te maken.
Dit is wel een tikkie overdreven, ik zou het verbeteren, want je verliest door hongeren wel degelijk vet. Studies van het uithongerproces laten zien dat de spieren relatief gespaard blijven. Maar zelfs als dat niet zo was, dan zou je nog steeds per verloren kilo spiereiwit, een halve kilo vet verliezen, da's toch meer dan een klein beetje.
"studies van het uithongerproces" 
Water en glykogeen verlies je alleen in het begin, samen ongeveer 2 Kg.
Dus zo erg als jij het hier beschrijft is het nou ook weer niet!
Ik wou laten zien dat dit absoluut niet de juiste manier was om af te vallen
Het belangrijkste probleem bij hongeren is het stilleggen van het metabolisme, waardoor je na het hongerdieet (wat zowizo niet lang kan duren) "van de lucht dik wordt".
Die gratis vetverbranding daar ga je niet door afvallen natuurlijk maar dat spreekt wel voor zich, toch verhogen meer kleine maaltijden het metabolisme.
Dit hoor je vaker, maar er is geen bewijs dat de verdeling over meer maaltijden op zichzelf het metabolisme verhoogt. Uit mijn hoofd: ik dacht dat het er meer op leek dat juist hoge pieken van verbruik en aanvoer ervoor zorgen dat je metabolisme harder gaat draaien. Vandaar dat een goed ontbijt erg belangrijk is, want je zit dan kwa aanvoer en glykogeen in een diep dal, en door goed ontbijt ga je dan in één keer naar een hele hoge aanvoer en goede vulling van de glykogeenvooraad.
Het spijsverteringsstelsel heeft ook energie nodig om zijn werk te doen. Meer kleine maaltijden zou dus gunstiger zijn voor het metabolisme, intervaltraining voor het spijsverteringsstelsel
quote van een website:
"Door je lichaam de hele dag door van gezonde energie te voorzien voorkom je dat je metabolisme vertraagt, ons lichaam gaat zo efficiënt om met energie dat het zijn processen vertraagt van zodra en minder energie voorhanden is. Kies daarom ook voor 6 kleinere maaltijden per dag in plaats van 3 grotere."
Nog een intressant waterweetje: als je elke dag voldoende water drinkt heb je op jaarbasis 2 kg vet verbrand!!! Blijf dus zeker veel drinken
Hm, dat lijkt me op het eerste gezicht onwaarschijnlijk...het zall wel een mogelijke oorzaak zijn, maar "veelal"...? heb je een bron?
I'm the bron
Nee ik heb daar geen bron van maar dat was een afschrikkertje zodat mensen zeker genoeg water zouden blijven drinken
Maar zoals je dus zegt ... een "mogelijke" oorzaak
Het klopt dat je uitdroogt door alkohol, maar waaruit moet je dat begrijpen?
Verder zijn niet gebrek aan transport, zuurstof envoedingsstoffen de oorzaak van de kater, maar in de eerste plaats de afbraakprodukten van alkohol, die zich maar langzaam laten verwijderen. Voor dat verwijderen (uitwassen via de nieren) wordt veel water gebruikt, daarom helpt water drinken tegen en bij kater.
Hier heb je wrs gelijk, Ik heb tientallen uren zitten lezen op het internet en wou er nog een nuttig weetje bijzetten over alcohol en water maar was helaas door al mijn energie om daar nog een bron van te zoeken. Maar de moraal van het verhaal: dat je water moet drinken na je alcoholverbruik is toch een leuk weetje. Dank je voor de opheldering
Dit lijkt me niet helemaal juist, toch? Anaerobe training is toch juist zo intensief dat de zuurstof niet snel genoeg aangevoerd kan worden?
Nie zagen eh, ge weet wa ik bedoel
Hm... dit klopt niet helemaal. Hiervoor zei je dat de anaerobe fase 2-3 minuten duurt, dus je traint vanaf 2-3 minuten al aeroob. Verder hangt de verhouding vetzuren/glukose van de intensiteit af, bij 80% is het merendeel glukose wat je verbrandt.
Ja, na 3 minuten kom je in de aërobe fase terecht als je hartslag tussen de 70 en 80% van je maximale hartslag ligt en als je aëroob wil trainen worden sessies van minstens 20 minuten aangeraden.
Ik dacht eigenlijk dat eiwitten niet rechtstreeks verbrand konden worden?
euh ... ?
Te kort door de bocht... nuchtere ochtendtraining verbrandt uiteraard relatief meer vet dan koolhydraten, omdat die koolhydraten er eenvoudig niet zijn. Dat is ook gelijk de reden dat je minder intensief en minder lang zal kunnen trainen, waardoor je uiteindelijk minder kalorieën en vetten zal kunnen verbranden dan bij gevoede training.
te kort door de bocht? misschien wel, het is idd zo dat je meer vet zal verbranden omdat je laag op koolhydraten zit. Het is goed voor iets minder intensieve cardio training voor iets langere duur maar voor hoge intensiteitstraining en HIIT zeker niet the way it's ment to be idd.
Dat wordt dus lastig wegens gebrek aan energie.... maar als het lukt, dan verbrand je toch ook weer een portie glukose. Koolhydraten waren er niet dus wordt de glukose nieuw aangemaakt uit aminozuren, afkomstig uit spiereiwit.
Als je hoge intensiteitscardio doet op een volle maag dan vrees ik dat het oncomfortabel zal voelen in je ingewanden of dat het er misschien zelfs uitvliegt. Drink dan een sport/energie drankje of neem een supplement zoals purple wraath of een fatburner. Als je 1.5-2 uur voor je training nog een kleine maaltijd had met complexe koolhydraten gehad hebt zal dat zeker nog zijn effect hebben vermoed ik zo. Je maag volstoppen met complexe koolhydraten voor je training doe je toch niet ...?
En dan gaat de wet van behoud van energie weer spelen: aan het eind van de dag is kalorieën uit - kalorieën in = massaverlies. De massa met energie is vetmassa en spiermassa. Elke verbruikte kalorie die niet uit voeding komt, komt uit een van deze twee bronnen.
Nuchtere training verbruikt altijd glukose uit glukoneogenese, dus uit afbraak van spiereiwit. Meer kalorieën uit eiwitafbraak betekent minder kalorieën uit vetafbraak.
Aantekening: je kan ook redeneren dat juist tijdens de cut een goeie groeiprikkel voor de spieren belangrijk is, want dat biedt het tegenwicht tegen de afbraak die het gevolg is van te weining eten.
Splits vind ik persoonlijk te zwaar voor een echte cutperiode. Door splits zal je volgens mijn persoonlijk subjectief onweerlegbaar en onverantwoorde zonder-enig-bewijs-leverbare mening meer spierafbraak stimuleren dan bij fullbody training tijdens de cutperiode en aangezien de meesten wel splits doen kan een fullbody training tijdelijk zeker een goeie nieuwe prikkel geven aan de spieren, je kan eens nieuwe dingen proberen, hogere herhalingen, supersets, whatever . Telkens met zwaardere gewichten en minder herhalingen doe je dan toch terug als je cutperiode gedaan is. Zo heeft je lichaam daarna ook nog een extra groei impuls.
Want nogmals: al die onderkalorieën leiden tot afbraak van spiemassa én vetmassa, samen verliezen die evenveel kalorieën als dat je te weining gegeten had. Dus hoe meer je je spieren beschermt, hoe meer vetmassa er verdwijnt. De energie moet immers érgens vandaan komen!
Gemiddeld intensief bedoel je hier zeker? Van lage intensiteit krijg je (behalve in het allereerste begin) geen conditie.
idd, fijn opgemerkt
Geef enkele tips om snel vet te verliezen op korte tijd
Zelfde opmerking als eerder: water is 2 Kg aan de start, en er zit toch ook best behoorlijk veel vet bij.
Verder komplimenten voor je inspanning en gefeliciteerd met je sukses!