XXL Nutrition

Wie gelooft er hier?

God heeft niet de mens geschapen,maar de mens heeft God geschapen! Wat weten wij met de huidige wetenschappelijke kennis van het universum? Nauwelijks iets, schat ik in. We weten zelfs amper iets van de structuur, weten niet eens of het eindig of oneindig is en tasten in het duister over zelfs de mogelijkheid van het bestaan van buitenaards leven. Wie weet is er wel een alomvattend Masterplan. Maar waar ik besef dat ik niets weet, pretenderen religieuzen wel de Waarheid in pacht te hebben, terwijl ze hun verzinsels ook nog op vaak agressieve wijze aan anderen wensen op te dringen.

Ik heb geen moeite met mensen die uit spirituele overwegingen uit vrije keuze kiezen voor een religie wel met figuren die nu eenmaal niet zelfstandig kunnen denken,en zich nooit hebben weten los te koppelen van hun opvoeding.
Blind zijn voor andere ingevingen /meningen wars van elke realiteitsvorm.

De mensheid weet helemaal niets!!
Zowel de wetenschap niet als mensen die in wat voor god/religie dan ook geloven.

Als iedereen daar nu is vrede mee heeft scheelt dat een hoop mensenlevens!

Laatst bewerkt:
je accepteert of Jezus de Zoon van God is of niet
dit is een dogma

God heeft niet de mens geschapen,maar de mens heeft God geschapen! Wat weten wij met de huidige wetenschappelijke kennis van het universum? Nauwelijks iets, schat ik in. We weten zelfs amper iets van de structuur, weten niet eens of het eindig of oneindig is en tasten in het duister over zelfs de mogelijkheid van het bestaan van buitenaards leven. Wie weet is er wel een alomvattend Masterplan. Maar waar ik besef dat ik niets weet, pretenderen religieuzen wel de Waarheid in pacht te hebben, terwijl ze hun verzinsels ook nog op vaak agressieve wijze aan anderen wensen op te dringen.

Ik heb geen moeite met mensen die uit spirituele overwegingen uit vrije keuze kiezen voor een religie wel met figuren die nu eenmaal niet zelfstandig kunnen denken,en zich nooit hebben weten los te koppelen van hun opvoeding.
Blind zijn voor andere ingevingen /meningen wars van elke realiteitsvorm.

De mensheid weet helemaal niets!!
Zowel de wetenschap niet als mensen die in wat voor god/religie dan ook geloven.

Als iedereen daar nu is vrede mee heeft scheelt dat een hoop mensenlevens!

:thumbs:

Het kunnen toegeven dat men het niet weet is de motor van de wetenschap. Zou men het al weten, dan is er geen reden om te onderzoeken. Dat is waar het religie aan ontbreekt; een gezonde dosis kritiek en scepticisme.
Zouden we ook maar één stap verder zijn als mensheid als iedereen het idee God als verklaring zou zien voor wat er om ons heen gebeurt?

Maar het is natuurlijk veel gemakkelijker om God als verklaring aan te dragen voor de dingen die we (nog) niet begrijpen.

elk zijn gedacht hierover e

volgens mij wel

is niet zo hoor :D

edit: over 100 (misschien wel sneller) jaar lachen mensen 'ons' uit omdat er veel mensen geloven in een god!

net als dat wij nu mensen die geloven in een platte aarde belachelijk maken.. en ons afvragen HOE ze dat konden denken vroeger.

Laatst bewerkt:
no way! Het geloof zal er blijven zolang er mensen zijn op deze aarde ;) en nog veel langer ook

Ik geloof ook in de stoel waar ik op zit.

no way! Het geloof zal er blijven zolang er mensen zijn op deze aarde ;) en nog veel langer ook

Het geloof? Of bedoel je de hele rataplan met een kweetnie hoeveel goden met allemaal evenveel zeggingskracht in hun geloof? (= nul komma nul)

Of wilde je zeggen met 'het' geloof dat het in feite allemaal een uiting is van een en dezelfde oerdrang naar verklaring of bedwingen van angst voor de omringende wereld?

In beide gevallen komt 'een' geloof er toch bekaaid vanaf. Christelijk of animistisch, het is een en dezelfde pot nat. Al zal de gemiddelde animist imo de gemiddelde christen tot een ketter doen verbleken als het gaat om uitdragen van je geloof. Vissers van mensen, maar het haakje werkt niet goed... Iig niet in omgevingen waar fatsoenlijk onderwijs heerst.

Ik wil er best dieper op in gaan voor de verandering, maar bijna altijd als ik een discussie begin met een gelovige verwerpt hij/zij alle argumenten van mij met redenen als: de mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, bewijs maar dat het niet zo is en dat je het anders moet intepreteren dan dat het letterlijk geschreven staat (in de bijbel)

voor mij persoonlijk is het zo klaar als een klontje dat ik geen risico loop door niet te geloven... alleen al het feit dat er zoveel geloven zijn die allemaal iets anders beweren etc etc en toch sterven mensen aan vreselijke ziektes in precies dezelfde ratio.. gelovig, ongelovig satanistisch etc.

Van mij mag je best geloven, maar geloof dan ik jezelf, dat maakt je pas echt sterk

religie is de extreemste vorm van intellectuele luiheid, lekker stoppen bij de bevraging van alle raadsels in een mensenleven en het blindelings aannemen van absurde premissen om zo zijn zielsrust te vinden, dan kan je even goed de kogel door de kop laten vliegen.

een filosoof of wetenschapper zal nooit stoppen met het zoeken, maar altijd verder de weg naar de waarheid proberen bloot te leggen, desnoods voor volgende generaties, religie: de dooddoener van de menselijke ontplooiing.

religie is de extreemste vorm van intellectuele luiheid, lekker stoppen bij de bevraging van alle raadsels in een mensenleven en het blindelings aannemen van absurde premissen om zo zijn zielsrust te vinden, dan kan je even goed de kogel door de kop laten vliegen.

een filosoof of wetenschapper zal nooit stoppen met het zoeken, maar altijd verder de weg naar de waarheid proberen bloot te leggen, desnoods voor volgende generaties, religie: de dooddoener van de menselijke ontplooiing.

Amen

religie remt ratio!

Terug
Naar boven