spiertje16
Monstrous Giant
- Waardering
- 0
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Religie is de bron tot eeuwige verlichting en gelukzaligheid
Zij die dat niet inzien zullen de vlammen van Djehenama voelen
Mijn dag kan niet meer stukreligie is de bron van alle pokke ellende op de planeet momenteel
Steven Weinberg Nobel Laureate: "Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion."
religie is de bron van alle pokke ellende op de planeet momenteel
Steven Weinberg Nobel Laureate: "Religion is an insult to human dignity. With or without it, you'd have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion."

“Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.”
Lucius Annaeus Seneca

Fix reason firmly in her seat, and call to her tribunal every fact, every opinion. Question with boldness even the existence of a god; because, if there be one, he must approve the homage of reason rather than of blind-folded fear. Do not be frightened from this inquiry by any fear of its consequences.
Jefferson
Zijn boek 'the god delusion' is niet een werk met eenzelfde impact als 'the selfish gene' of 'the blind watchmaker', maar wel perfecte kost voor iemand die z'n godknop om wil zetten.
. Van de drie is achteraf gezien de laatste de minste, veel van Dawkins werk daarin is veel dieper te vinden in een iets grondiger studie van de filosofie, met name de ethiek van Kant, die hij imo wel heel erg bondig en wellicht niet geheel correct weergeeft. Maar daarvoor moet ik eerst meer van de Konigsberger lezen
De stukken over evolutie, die altijd een flinke boventoon voeren in Dawkins' betogen zijn imo een samenvatting van 'the blindwatchmaker'.Mag toch hopen dat ik niet al te Dawkiaans overkomZijn boek 'the god delusion' is niet een werk met eenzelfde impact als 'the selfish gene' of 'the blind watchmaker', maar wel perfecte kost voor iemand die z'n godknop om wil zetten.
Persoonlijk vond ik destijds veel heil in het lezen van drie boeken: the blind watchmaker (op aanraden van die smerige heiden Blackadder), agressieve mannetjes (wrangham & peterson) en 'god als misvatting'. Bij elkaar zo'n duizend pagina's die ik een tijdje heb gepromoot als 'de duizend hamers'. Van de drie is achteraf gezien de laatste de minste, veel van Dawkins werk daarin is veel dieper te vinden in een iets grondiger studie van de filosofie, met name de ethiek van Kant, die hij imo wel heel erg bondig en wellicht niet geheel correct weergeeft. Maar daarvoor moet ik eerst meer van de Konigsberger lezen
![]()

oja, en negeer de postmodernen, anders kan je weer van nul beginnen![]()
Noobquestion: Mensen als Derrida vallen daar toch onder?

hehe ja, en als je het wil doordrijven valt een Nietzsche er ook onder (wel in een primitieve fase dan). die fransen doen niets anders dan al onze dierbare, verworven kennis onderuitgraven, daarom probeer ik netjes bij de angelsaxen te blijven, kwestie van niet te veel dissonantie in mijn kopje teweeg te brengen![]()

Werk van Daniel Dennet en Bertrand Russell, en ZEKER ook 'Tower of Babel' van Robert Pennock. Het niet lezen van 'the origin' is natuurlijk ook geen goede zaak, maar het is zeker niet makkelijk geschreven imo. (zeker ivm Dawkins' werk bijv)
Christopher Hitchens' 'God is not great; why religion spoils everything vond ik ook echt tof om te lezen. Natuurlijk ben je het aan jezelf verplicht om over filosofie te gaan lezen: Epicurus, Hume, Nietzsche, Sartre eva.
Names ZoutZak kan ik je het 'atheistisch manifest' (volgens mij van Herman Philipse, als ik het goed schrijf)aanraden denk ik, maar dat heb ik zelf (nog) niet gelezen.
Als ik er een moest kiezen zou ik 'Tower of Babel' aanraden. In principe een tegen de ID beweging agerend schrijfsel, maar ik vond het een erg prettige inleiding in de wetenschapsfilosofie, waar ik, net als in de andere takken nog volledig in m'n kinderschoenen sta overigens![]()

Okay, ik ga eens rondkijken waar ik wat van die boeken kan regelen. Misschien maar weer eens lid worden van the good old bibliotheek.![]()
).over hannah arendt heb ik destijds een kritiek moeten lezen op marx, maar het zijn van zaken waar ik vaak alle grip begin te verliezen, en weet dat ik intellectueel gezien nog amper tot aan hun knieëen reik, hetzelfde met mannen als heidegger of de latere wittgenstein, ik geraak gewoon helemaal ****ed up bij het lezen van dergelijke literatuur.
Soms weet ik niet of ze het er om doen met hun vreemde gedachtenconstructies of dat er toch een fundamentelere waarheid zou in zitten dan (sorry dat ik het zeg) een simpeler logisch atomisme als van die mannen van een Russell, Dennett etc.
Kan er iets gezegd worden over de wereld voorbij de logische constructies waar de wetenschap zich van bedient, wat met kunst, Gestalt e.d. soms weet ik het echt niet meer![]()
)Russell en Wittgenstein hebben toch ook samengewerkt? Maar idd, die shit moet je soms wel eens een paar keer overlezen.![]()
Als ik over een jaar of 3 wat lichtpuntjes begin te zien, ben ik tevreden. Voorlopig gewoon doorlezen en tegen die tijd weer overnieuw beginnen of zo... Maar de schande die de bijbel over zich heen roept door te waarschuwen voor filosofen en te manen je niet met ze in te laten is groot: een cultuurdiefstal. (om een beetje ontopic te blijven)
, postmodernisme all the way.