Lekker bijdehand..

Jah klopt BuilderB, ik wist het even niet meer.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Lekker bijdehand..
Jah klopt BuilderB, ik wist het even niet meer.
MANNA
Brood uit de hemel
Het tweede verhaal in Exodus dat ons inzicht verschaft in de rijkdom van de eucharistische symboliek gaat over het zogeheten Manna, het brood uit de hemel. In hoofdstuk 16 staat: “Op de vijftiende dag van de tweede maand na hun vertrek uit Egypte bereikten ze de woestijn van Sin (..). Daar begon het volk zich opnieuw te beklagen. Tegen Mozes en Aäron zeiden ze: ‘Had de Heer ons maar laten sterven in Egypte. Daar waren de vleespotten tenminste gevuld en hadden we volop brood te eten. U hebt ons alleen maar naar de woestijn gestuurd om ons te laten verhongeren. Daarop zei de Heer tot Mozes: Ik zal voor jullie brood uit de hemel laten regenen” (Exodus 16: 1-4).
Jezus als hemels brood
Verderop in Exodus laat God het inderdaad een vreemd soort voedsel regenen. Manna, zeiden de Israëlieten, wat ongeveer betekent ‘Wat is dat?’.
De Israëlieten begrepen niet wat het was. Mozes zei tot hen: ‘Dat is het brood dat de Heer u te eten geeft’ (Exodus 16, 15).
In het Evangelie van Johannes grijpt Jezus terug op dit verhaal. “Voorwaar Ik zeg u: niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar mijn Vader; Hij geeft u het ware brood uit de hemel. Het brood van God is het brood dat neerdaalt uit de hemel en dat leven geeft aan de wereld (..) Ik ben het brood dat leven geeft” (Johannes 6, 32-35). Deze passage maakt deel uit van de zogenoemde Broodrede, volgens exegeten een weerspiegeling van de eucharistische theologie van de Johanneïsche Oergemeente.

Als ik hier even op mag inpikken:leer er eens vrede mee te hebben jongen, ik zal niet veranderen, jij evenmin denk ik zo.........so be it!
![]()
Als ik hier even op mag inpikken:
Maar als je vertrekt van dat idee, namelijk dat iedereen vrij is om te kiezen wat ie wil, dat iedereen die keuze ook van elkaar respecteerd...
waarom is het dan zo dat ik van in mijn kindertijd ongevraagd gedoopt ben, meegesleurd ben naar saaie kerkelijke missen, verplicht respect moest tonen aan beelden van Jezus C., vroeger geregeld bezoeken kreeg van getuigen die mij willen overhalen om hun geloof aan te hangen enz...
In het Christelijke geloof is men ondertussen alweer wat gematigder, maar in andere religies is er nog steeds het indoctrineren van kinderen, het brainwashen zonder echt een keuze toe te laten, ja soms zelfs met beteugeling indien niet de 'juiste' keuze wordt gemaakt.
Aan de andere kant zie ik nergens atheïsten die gelovigen proberen overtuigen/indoctrineren om ook atheïst te worden? Het lijkt mij dus dat gelovigen ons geen lessen te leren hebben over vrijheid en respect tegenover andersdenkenden. Vooral niet die religies die nog leven volgens zeer ouderwetse tradities en gewoonten als bijvoorbeeld de islam.
Heb het zelf ook gehad, maar het boeit me niet dat ik daarheen moest, tis gebeurd. Het ligt aan de mens in hoeverre zij hun kinderen/anderen vrijlaten. Het geloof zorgt er niet voor dat kinderen geindoctrineerd worden, tuurlijk je groeit er mee op. Maar wat is het verschil als je als zigeuner opgroeit tussen je ouders en je daar uiteindelijk ook niks mee blijkt te hebben, echter je hebt toch alle normen en waarden reeds overgenomen. Dus de mate ligt aan de ouders, hoe "extreem" die zijn.
en die vallen de maatschappij weer lastig. Als ik hier even op mag inpikken:
Maar als je vertrekt van dat idee, namelijk dat iedereen vrij is om te kiezen wat ie wil, dat iedereen die keuze ook van elkaar respecteerd...
waarom is het dan zo dat ik van in mijn kindertijd ongevraagd gedoopt ben, meegesleurd ben naar saaie kerkelijke missen, verplicht respect moest tonen aan beelden van Jezus C., vroeger geregeld bezoeken kreeg van getuigen die mij willen overhalen om hun geloof aan te hangen enz...
In het Christelijke geloof is men ondertussen alweer wat gematigder, maar in andere religies is er nog steeds het indoctrineren van kinderen, het brainwashen zonder echt een keuze toe te laten, ja soms zelfs met beteugeling indien niet de 'juiste' keuze wordt gemaakt.
Aan de andere kant zie ik nergens atheïsten die gelovigen proberen overtuigen/indoctrineren om ook atheïst te worden? Het lijkt mij dus dat gelovigen ons geen lessen te leren hebben over vrijheid en respect tegenover andersdenkenden. Vooral niet die religies die nog leven volgens zeer ouderwetse tradities en gewoonten als bijvoorbeeld de islam.
Als ik hier even op mag inpikken:
Trouwens hè, het is onderzocht dat dat verhaal over Mozes, dat hij de zee 'aan de kant schoof' is volledig achterhaald, onderzoekers hebben geconstateerd dat daar in dat tijdperk een tsunami is geweest, al het water is toen teruggetrokken naar een bepaald punt, die slaven hadden mazzel en konden dus oversteken. Toen de romeinen eraan kwamen, begon de tsunami, en kwam hij terug, toen werden ze overspoeld. Dit is bewezen door van die natuurwetenschappers. En trouwens Klusmier, bestaat er íets van een bewijs van dat soort dingen die jij geloofd?

iedere wetenschapper doet wat god hen ingeeft, bewust of onbewust........
![]()
........op mijn gevoeli
en dat kan ik bewijzen, want het is MIJN gevoel!
Wij zijn niet van onze mening af te brengen (dan praat ik over ongelovigen) en gelovigen zijn niet van hun mening af te brengen. En dat hoeft ook niet, maar het is altijd goed om er over na te denken. En niet alleen maar te kijken vanuit je eigen standpunt.
Kan best zijn dat er iets is na de dood, maar denk niet dat er een opperwezen bestaat. Ik geloof wel absoluut niet in religies, vind ze maar pure bullshit..![]()