AndroidHealthClinic

Wim Hof methode

Bezoekers in dit topic

Dat is de vraag, mensen vergeten vaak dat de NBA teams onder Phil Jackson ook ademhalingsoefeningen/meditatie (Bulls met Jordan, Lakers met Kobe) deden, pas toen deze coach bij de teams kwam gingen ze wedstrijden in het laatste kwart winnen. Eigenlijk hetzelfde principe alleen zonder het koude douchen, maar in de moderne sport worden IJsbaden ook veelvuldig gebruikt bij herstel. Beide methodes lijken dus wel van invloed op sport en misschien ook gezondheid.

Dan is wel de vraag: Is het een Wim Hof methode?
Dat het veel gebruikt wordt in moderne sport wil nog niet zeggen dat het werkt. Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaar geleden zo'n beetje het hele nederlands elftal met een magnetisch bandje voetbalde voor betere prestaties :roflol:. Volgens mij is de evidente van ijsbaden voor sneller herstel er ook niet echt.
 
Laatst bewerkt:
never forget michael phelps die begon met dat belachelijke cupping, vervolgens vijf gouden medailles won op de OS in 2016 waarna iedereen ineens van top tot teen onder de blauwe plekken zat
 
Dat het veel gebruikt wordt in moderne sport wil nog niet zeggen dat het werkt. Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaar geleden zo'n beetje het hele nederlands elftal met een magnetisch bandje voetbalde voor betere prestaties :roflol:. Volgens mij is de evidente van ijsbaden voor sneller herstel er ook niet echt.
Dat ben ik met je eens, met name het effect van meditatie/ademhaling is moeilijk te bewijzen.

Nu denk ik dat er vast studies over die IJsbaden zijn geweest.
 
Volgens mij zit cryotherapie nog altijd in de contreien van 'baat het niet dan schaadt het niet' - alhoewel dat ook niet helemaal waar is natuurlijk (onderkoeling). Ook hier worden anecdotal evidence en het autoriteitsargument weer verward met onomstotelijk bewijs. Thor ligt elke dag in een bad met ijs en hij is supersterk dus het zal wel werken.
Het lijkt er wel op dat het enige invloed zou kunnen hebben op het korte termijn herstel van atleten, maar over lange termijn benefits is wenig bekend. Ook worden de potentiële nadelen nogal onderschat, onderkoeling lijkt me de meest voor de hand liggende.
Hier ook weer veel van die sjenkies die er een youtube filmpje over gezien hebben en vervolgens midden in de winter twintig minuten in de zee gaan liggen en half in shock weer terugkeren op hun schreden.
Ik vind het persoonlijk trouwens bijzonder prettig om elke dag koud te douchen en regelmatig in de koude zee te springen, maar ik hang daar geen allesomvattende conclusies aan vast omtrent herstel en gezondheidsbenefits.
 
never forget michael phelps die begon met dat belachelijke cupping, vervolgens vijf gouden medailles won op de OS in 2016 waarna iedereen ineens van top tot teen onder de blauwe plekken zat
Sindsdien geeft mijn vriendin een zuigzoen voordat ik een PR attempt uitvoer en ik kan je vertellen, er zijn er best wat geweest sinds 2016.
 
Dat ben ik met je eens, met name het effect van meditatie/ademhaling is moeilijk te bewijzen.

Nu denk ik dat er vast studies over die IJsbaden zijn geweest.
studies zijn er inderdaad, duidelijk effect is er niet. Lijkt me verder dat het effect van medicatie en ademhaling prima te bewijzen mocht dit er zijn.
 
Dat ben ik met je eens, met name het effect van meditatie/ademhaling is moeilijk te bewijzen.

Nu denk ik dat er vast studies over die IJsbaden zijn geweest.

Means to an end is het toch wel met meditatie/ademhaling, voor mijzelf is het dus allang bewezen.
1. Personen die thuis EN op het werk geen rust kunnen vinden hebben hoge kans op een burnout. Ze gaan dan mediteren en pakken dat momentje voor henzelf en dan werkt het stress verlagend. Net zoals alleen gaan fietsen of wandelen, zelfde effect.
2. Borstademhaling zorgt voor meer spierspanningen en dus zijn ademhalingsoefeningen waarmee je focust op je buik spanning verlagend. Die sessies worden dan gezien als spanning verlagend, maar tijdens je werk opletten dat je meer relaxed zit en met je buik adem haalt is hetzelfde resultaat.

De cupping kan ook bullshit zijn, maar als je daardoor in die mindset komt van 'ik ga knallen want ik heb alles geprobeerd' dan zou ik dat gewoon lekker doen. Placebo is bliss en dat is niet slecht toch?
 
Dat ben ik met je eens, met name het effect van meditatie/ademhaling is moeilijk te bewijzen.
Moeilijk is maar net afhankelijk van wat je ermee wil bewijzen.

Voor hyperventilatie doen mensen toch ook ademhalingsoefeningen. Cortisol en bloeddruk is prima te meten, volgens mij is daar genoeg over te vinden.
 
Het sturen op het moment zelf, en de hrv de volgende ochtend (en dat heeft dan weer effect op het herstel).
Het sturen op het moment zelf is vrij logisch, wat hrv betreft heb, daar heb ik me nooit in verdiept.
 
Boek niet gelezen maar wel een aantal podcasts bekeken van hem. Ademhaling techniek icm meditatie ben ik wel een voorstander van. Helaas zit ik genetisch zo goed in elkaar dat ik dit niet nodig heb, maar wie ga ik het in de toekomst eens uitprobere.
 
Boek niet gelezen maar wel een aantal podcasts bekeken van hem. Ademhaling techniek icm meditatie ben ik wel een voorstander van. Helaas zit ik genetisch zo goed in elkaar dat ik dit niet nodig heb, maar wie ga ik het in de toekomst eens uitprobere.
blond haar blauwe ogen en spastische trekjes in je rechtarm?
 
Jij kon toch alleen met links spelen? lefty
 
Omgekeerde wereld geldt wel met meer dingen, lijkt het de laatste tijd.

Maar met die ademhalingstechnieken zie ik mijn hartslag wel rustiger worden, of juist oplopen (afhankelijk van welke soort ik doe). Mijn horloge meet iedere ochtend mijn hrv, en die meet of kleine aanpassingen daar invloed op hebben. Effect van die ademhalingsoefeningen is voor mij vrij snel meetbaar, dus helemaal flauwekul is het ook weer niet
Zelf kan ik mijn hartslag in rust flink naar beneden brengen zonder speciale oefeningen, door te ontspannen en niet te druk in mijn hoofd te zijn. Heb altijd gedacht dat iedereen dat kon.

En inderdaad door rustiger te ademen merk ik.
 
Jij bent ook veel te bescheiden.
En jij zou wat ambitieuzer kunnen zijn. Als je graag wint doe je mee en als je alleen maar wil meedoen wordt je niet uitgekozen voor het team en sta je aan de kant.
 
1617206998769.png


1617207126295.png

Sterk is hij alleszins wel.
 
De vraag is ook of extremen zoals 4 x een triathlon, een Tour de France rijden, een blokkie gaan zwemmen op de Noordpool wel zo gezond zijn.
het lichaam geeft zelf meestal aan wat wel of niet "gezond" is.
Waarom idioot extreem doen als dat niet hoeft?
 
Ik vergelijk Wim Hof met Emile Ratelband. Grote claims, weinig meetbaar en/of onderbouwd. Als je erin wil geloven kan het best veroorzaken dat je jezelf kan doen verbazen en mogelijk is de wil en motivatie zo sterk dat het een positieve bijdrage kan leveren. Wim Hof roept steevast dat het door de universiteit, ik meen Nijmegen ofzo, allemaal onderzocht is en die stonden te kijken van de resultaten. Ik denk dat men eerder stond te kijken van de interpretaties en claims die Wim Hof doet naar aanleiding van het gedane onderzoek.
 
De vraag is ook of extremen zoals 4 x een triathlon, een Tour de France rijden, een blokkie gaan zwemmen op de Noordpool wel zo gezond zijn.
het lichaam geeft zelf meestal aan wat wel of niet "gezond" is.
Waarom idioot extreem doen als dat niet hoeft?
Ik weet bijna zeker dat wedstrijdsport op clubniveau al behoorlijk ongezond is.
 
Back
Naar boven