Fitness Seller

Wim Hof methode

1617206998769.png

1617207126295.png

Sterk is hij alleszins wel.
volgens mij plaatst hij zijn elleboog tegen zijn bekken aan waar hij vervolgens op leunt, meer een kwestie van goed evenwicht lijkt het.

En toch lult iedereen wel met hem mee. Ook gasten als Peterson.

Edit. Voegt niks toe. Ben geen fan van Peterson maar daar hebben we eerder al over gehad.

Hier wordt idd meer ja geknikt, alsook bij Joe Rogan.
Rogan vroeg nog enkele keren of Overeem idd de titel had kunnen winnen dankzij meer training met Wim Hof die uiteraard meteen ja knikte, Rogan met een "yeah right" blik maar ging er verder niet op in.

Maar echt geen enkele kritische comment ook, zijn mensen echt zo makkelijk te misleiden als we iemand tot messias bombarderen?

Volgens mij is de evidente van ijsbaden voor sneller herstel er ook niet echt.
Ik citeer een stukje van Henselmans
Dus net zoals met NSAID’s is het vertragen van je immuunsysteemreactie op blessures goed wanneer de blessure zichzelf erger maakt, maar na dit stadium saboteer je letterlijk je eigen herstel. En ja, icing kan dus direct spiergroei en krachtontwikkeling verminderen [2]. Net zoals wanneer je op de bank blijft zitten en helemaal niet traint.
Daarom moet icing doorgaans worden gereserveerd voor de acute fase van steriele, ontstekende blessures. ‘Steriel’ is hierbij het belangrijkste, aangezien je immuunsysteem niet altijd optimaal onderscheid maakt tussen open wonden en interne blessures. Daarom, gedurende een interne, steriele blessure, kan de zwelling en inflammatiereactie van het immuunsysteem excessief zijn en de blessure verergeren. Omdat de sterke immuunrespons van je lichaam niet nodig is om infectie in dit geval te voorkomen, kan het dus helpen om inflammatie te onderdrukken. Denk aan de eerste dagen na verstuikingen en kneuzingen.

Het is het waard om te benoemen dat koudetherapie nuttiger is bij duursport dan bij krachtsport, gezien het nuttig is om te herstellen van hyperthermie en het het parasympatische zenuwstelsel kan reactiveren na intense centrale vermoeidheid. Sportatleten hebben dus meer baat bij koudetherapie, dan krachtsporters.

Wat maakt hem precies een kwakzalver?
En wat is er niet consistent aan?

De ademhalingstechnieken zijn voor mij persoonlijk waardevol geweest. Voornamelijk omdat ik vanaf het begin dat ik train niet goed heb geleerd om goed adem te halen tijdens een oefening. Dit heb ik de loop der jaren wel stukken weten te verbeteren maar dit blijft een zwak punt. Middels de technieken let ik er meer op en weet ik meer spanning op de core te houden.

Het koude douchen doe ik momenteel zo'n 3 tot 4x per week. Voornamelijk koud afdouchen. Dit doe ik 30 tot 300 seconden. Afhankelijk van hoeveel zin je er in hebt en of het dragelijk is(als het koud is buiten ben ik sneller geneigd er mee te stoppen maar dat zijn juist de momenten dat het lekker is). Ik douche niet koud nadat ik een training heb gedaan. Naast het douchen ben ik ook gaan zwemmen(afstanden tussen de 300 en 1km dus max 20 min) in de buitenlucht. Geeft naast een heerlijke pomp in je bovenlichaam ook een oermens gevoel als je klaar bent.

Al met al denk ik dat als je de basis principes van meditatie, ademhaling en blootstelling aan kou voor jou makkelijk toepasbaar kan maken het een meerwaarde kan hebben. De rode draad in zijn verhaal blijft het mentale aspect. Je kan veel meer dan je denkt en dat brengt wat van je oermens terug.

Dan het belangrijkste; is er een verbetering in kracht na het toepassen van deze principes? Ik merk persoonlijk niet een directe verbetering in kracht, wel ervaar ik meer uithoudingsvermogen tijdens langere sets en het letten op de ademhaling. (maar dit kan natuurlijk ook omdat ik er nu nog beter op let dan voorheen dus dat wil niet zeggen dat de methode dat dan doet)

Enfin, het maakt je nog wat bewuster van de kracht die in je lichaam zit. Ze zijn het proberen waard.

De ademhalingstechnieken zijn voor mij persoonlijk waardevol geweest. Voornamelijk omdat ik vanaf het begin dat ik train niet goed heb geleerd om goed adem te halen tijdens een oefening. Dit heb ik de loop der jaren wel stukken weten te verbeteren maar dit blijft een zwak punt. Middels de technieken let ik er meer op en weet ik meer spanning op de core te houden.

Het koude douchen doe ik momenteel zo'n 3 tot 4x per week. Voornamelijk koud afdouchen. Dit doe ik 30 tot 300 seconden. Afhankelijk van hoeveel zin je er in hebt en of het dragelijk is(als het koud is buiten ben ik sneller geneigd er mee te stoppen maar dat zijn juist de momenten dat het lekker is). Ik douche niet koud nadat ik een training heb gedaan. Naast het douchen ben ik ook gaan zwemmen(afstanden tussen de 300 en 1km dus max 20 min) in de buitenlucht. Geeft naast een heerlijke pomp in je bovenlichaam ook een oermens gevoel als je klaar bent.

Al met al denk ik dat als je de basis principes van meditatie, ademhaling en blootstelling aan kou voor jou makkelijk toepasbaar kan maken het een meerwaarde kan hebben. De rode draad in zijn verhaal blijft het mentale aspect. Je kan veel meer dan je denkt en dat brengt wat van je oermens terug.

Dan het belangrijkste; is er een verbetering in kracht na het toepassen van deze principes? Ik merk persoonlijk niet een directe verbetering in kracht, wel ervaar ik meer uithoudingsvermogen tijdens langere sets en het letten op de ademhaling. (maar dit kan natuurlijk ook omdat ik er nu nog beter op let dan voorheen dus dat wil niet zeggen dat de methode dat dan doet)

Enfin, het maakt je nog wat bewuster van de kracht die in je lichaam zit. Ze zijn het proberen waard.
Niet goed kunnen ademhalen bij het trainen??? Maar om dan 300km te gaan zwemmen is ook weer een beetje extreem.

Niet goed kunnen ademhalen bij het trainen??? 300km zwemmen is ook weer een beetje extreem.
Adem inhouden wanneer je uit moet blazen. Uitblazen wanneer je moet inademen. Of adem inhouden wanneer je meer reps wilde doen. Was ook confronterend toen ik zelf terug zag/bewust er van werd. Maar dat is inmiddels 8 jaar geleden.

300km moet 300m zijn ;).

Adem inhouden wanneer je uit moet blazen. Uitblazen wanneer je moet inademen. Of adem inhouden wanneer je meer reps wilde doen. Was ook confronterend toen ik zelf terug zag/bewust er van werd. Maar dat is inmiddels 8 jaar geleden.

300km moet 300m zijn ;).
Gelukkig.

Wel apart dat ademhalingsprobleem. Ik heb een keer een clinic van Roy Callender bijgewoond en die beweerde dat je bij curlen moest inademen bij de contractie...

Gelukkig.

Wel apart dat ademhalingsprobleem. Ik heb een keer een clinic van Roy Callender bijgewoond en die beweerde dat je bij curlen moest inademen bij de contractie...
Ja, nooit op gelet in het begin. Tsja, met zulke biceps kan je alles zeggen denk ik en mensen slikken het als zoete koek :roflol:

Zelf 2 x zo'n training gedaan ( niet van Wim Hof zelf ) wel vet om jezelf mentaal erover heen te zetten om lang in een ijsbad te zitten.
Daarna ben ik elke dag koud gaan afdouchen, en in de sauna vaak paar minuten koud bad. Je komt wel in een soort rustmodus, en je wordt mentaal wellicht iets sterker.

Wat ik er zelf van merkte, is dat ik sinds koud douchen etc veel minder vaak verkouden ben in de winter, hier had ik eerst erg vaak last van.

Wel denk ik dat er iets in zit, dat de mensen tegenwoordig constant in een temperatuur zitten van 20-22 graden, dit nooit goed kan zijn, en je hierdoor niks gewend bent.
Opzich is zo'n training wel interresant om te doen, en leerzaam qua menselijk lichaam.

Echter of je er kanker en andere ziektes mee kan overwinnen lijkt mij erg sterk.

Zelf 2 x zo'n training gedaan ( niet van Wim Hof zelf ) wel vet om jezelf mentaal erover heen te zetten om lang in een ijsbad te zitten.
Daarna ben ik elke dag koud gaan afdouchen, en in de sauna vaak paar minuten koud bad. Je komt wel in een soort rustmodus, en je wordt mentaal wellicht iets sterker.
Ik doe dit ook al een tijdje. Ik vind dat een ijskoude douche van een paar minuten vooral energie geeft. Je lichaam maakt noradrenaline aan en dat geeft een goed gevoel en energie. Het gevoel dat ik vroeger ook had na een dagje skydiven. Een ijsbad zal wel efficiënter zijn dan een koude douche. En veel goedkoper dan een sessie van drie minuten in een cryocabine tot -170°. Ik vind een cryocabine wel gemakkelijk te doen. Dat voel je niet echt.

Terug
Naar boven