Fitness Seller

Wovano’s daddy gains

Op Fouad z’n podcast hoorde ik meerdere BBers beweren dat wide stance met toes out juist de buitenkant aanspreekt, en close stance meer teardrop. Ik heb het geprobeerd met barbell squats en ik ben het met ze eens.
Oké, interessant. Dat wist ik dus niet.:thumbs: Ik ga hier nog even naar zoeken, ben wel benieuwd wat nou echt de beste 'stance' is.
Ik doelde er meer op dat activatie (EMG-onderzoek) niet direct alles zegt over de beste oefening voor hypertrofie. Zie bijvoorbeeld onderstaande post van @3XL . Push-ups between benches scoort erg hoog, maar ik denk niet dat dat een betere massabouwer is dan een Flat DB Bench Press bijvoorbeeld. Ik heb er overigens niet heel veel kennis en verstand van, dus verbeter mij gerust als ik onzin praat. :thumb:
(Wel interessant trouwens dat decline hoger scoort dan flat.)
Niet dat EMG alles zegt maar decline scoort hoger dan plat

• Decline dumbbell bench press - 93
  • Decline bench press (Olympic bar) - 89
  • Push-ups between benches - 88
  • Flat dumbbell bench press - 87
  • Flat bench press (Olympic bar) - 85
  • Flat dumbbell flys - 84
Je zou dan dus wat borst betreft beter de gewone bench press er uit kunnen gooien.

(Ik denk dat voor mij het belangrijkst gewoon is beter te worden op de compounds en deze zwaar trainen en dat het grotendeels toch genetisch is (die quadsweep); na een periode in een bepaalde rep range wijzig ik dit, dus een periode bijv. 5x5 op squats en andere oefeningen iets hoger gevolgd door een periode met hogere rep ranges.)

Laatst bewerkt:
Met een heel elevated squat, bij voorkeur een safety bar of front squat kun je ook heel
goed je outer sweep aanspreken. Bij platinum heb je zelfs nog de mogelijkheid kettingen aan je stang toe te voegen wat je quads op een bepaald punt van de oefening nog meer aanspreekt. Dit is bijv ook een goeie toevoeging.

Genoeg keuze en variaties zoals je zelf aan aangaf:
- V-squats;
- Pendelum / hack / smith / ssb / front squats;
- Leg press varianten;
- Bulgarian split squats / lunge variaties;
- Leg extensions toes out;

Zoals iedereen al zegt, veel heeft te maken met genetica (je aanhechtingspunten van de spieren kun je niet veranderen), maar een nadruk leggen kan altijd. Zoals er oefeningen bestaan voor de piek van je biceps of brachiales te benadrukken bestaan er ook oefeningen waarbij je de vastus lateralis kunt benadrukken.

Wat mij betreft is trouwens alles boven de 12 herhalingen high reps. Mijn benen reageren ook beter op hogere herhalingen. Zo zou ik eens een enkele keer squats doen met setjes van 6 herhalingen, maar vrijwel alle oefeningen zijn tussen de 8 en 15 herhalingen, waarbij ik soms zelfs voor sets van 20 herhalingen ga of high intensity technieken toepas waardoor ik meer herhalingen / time under tension krijg. Allemaal persoonsgebonden :p

Laatst bewerkt:
toes in voor meer quadsweep

Ik pak meestal een geodriehoek om mijn voet precies in 43,334 graden naar buiten te zetten.

De pro´s doen dat ook.

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.768
Vind je het nou zelf niet apart hoe je deze discussie verdraait tot iets waar het niet eens over ging? Is dat een soort afweermechanisme van jou ofzo?

De discussie begint met een welgemeende tip van iemand: doe eens high reps

En het eindigt met welke pro er wel of niet bekend staan om hun benen en wat high reps uberhaupt betekent.

Wat mij betreft prima hoor, I don’t give a shit hoe je benen eruit zien namelijk.

Voorlopig hebben de meeste mensen geen gym tot hun beschikking vanwege de lockdown en is een outside sweep wel het laatste waar je je zorgen om dient te maken.
Ik verdraai niks. Er worden tips gegeven, wide stance en high reps. Ik leg uit dat ik wide stance al heel lang probeer en daarom close stance wil gaan uitproberen. Verder vraag ik waar high reps voor benen vandaan komt, was wel geïnteresseerd want had er nog niet veel over gehoord. Vervolgens kom jij met een lijst bekende bodybuilders die allemaal high rep zouden squatten. Als je dat doet, moet het wel waar zijn. En wat high reps betekent is wel essentieel, aangezien daar nogal de meningen over verschillen blijkbaar. 10-15 of 30 reps is namelijk een enorm groot verschil.
Nee, want het is m.i. waardevol om te definiëren wat high reps nou eigenlijk is en welke pro's er wel of geen high reps doen, aangezien jij dat als argument inbrengt:thumbs:
Precies dit ja.
Ik heb gehoord dat 5 kg lunges het goed moeten doen
Wie zegt dat dan? :roflol:
Met een heel elevated squat, bij voorkeur een safety bar of front squat kun je ook heel
goed je outer sweep aanspreken. Bij platinum heb je zelfs nog de mogelijkheid kettingen aan je stang toe te voegen wat je quads op een bepaald punt van de oefening nog meer aanspreekt. Dit is bijv ook een goeie toevoeging.

Genoeg keuze en variaties zoals je zelf aan aangaf:
- V-squats;
- Pendelum / hack / smith / ssb / front squats;
- Leg press varianten;
- Bulgarian split squats / lunge variaties;
- Leg extensions toes out;

Zoals iedereen al zegt, veel heeft te maken met genetica (je aanhechtingspunten van de spieren kun je niet veranderen), maar een nadruk leggen kan altijd. Zoals er oefeningen bestaan voor de piek van je biceps of brachiales te benadrukken bestaan er ook oefeningen waarbij je de vastus lateralis kunt benadrukken.
Blijven hopen dat we snel weer naar de gym kunnen gaan. Ik mis gewoon die fantastische apparaten van platinum gym :(

Ik ga vanavond nog 2 oefeningen voor quads uitproberen met bands, hopelijk is het wat. Dan zal ik ze hier wel delen.
Wat mij betreft is trouwens alles boven de 12 herhalingen high reps. Mijn benen reageren ook beter op hogere herhalingen. Zo zou ik eens een enkele keer squats doen met setjes van 6 herhalingen, maar vrijwel alle oefeningen zijn tussen de 8 en 15 herhalingen, waarbij ik soms zelfs voor sets van 20 herhalingen ga of high intensity technieken toepas waardoor ik meer herhalingen / time under tension krijg. Allemaal persoonsgebonden :p
Wat ik zelf vaak doe is sets 20-15-12-10-8 reps en dan oplopend in gewicht. Maar nooit echt straight sets van 20 reps bijvoorbeeld.

Ik verdraai niks. Er worden tips gegeven, wide stance en high reps. Ik leg uit dat ik wide stance al heel lang probeer en daarom close stance wil gaan uitproberen. Verder vraag ik waar high reps voor benen vandaan komt, was wel geïnteresseerd want had er nog niet veel over gehoord. Vervolgens kom jij met een lijst bekende bodybuilders die allemaal high rep zouden squatten. Als je dat doet, moet het wel waar zijn. En wat high reps betekent is wel essentieel, aangezien daar nogal de meningen over verschillen blijkbaar. 10-15 of 30 reps is namelijk een enorm groot verschil.

Precies dit ja.

Wie zegt dat dan? :roflol:

Blijven hopen dat we snel weer naar de gym kunnen gaan. Ik mis gewoon die fantastische apparaten van platinum gym :(

Ik ga vanavond nog 2 oefeningen voor quads uitproberen met bands, hopelijk is het wat. Dan zal ik ze hier wel delen.

Wat ik zelf vaak doe is sets 20-15-12-10-8 reps en dan oplopend in gewicht. Maar nooit echt straight sets van 20 reps bijvoorbeeld.
Mis de gym ook... depressief wordt je ervan.

Die oplopende sets zijn ook fijn bij compounds, maar steeds gewicht ophogen en sets van 20 herhalingen blijven doen is echt pijnlijk in de zin van zieke pomp. Vaak loop je dan wel te hijgen als een paard, maar dat laat je spiervezels gebruiken die je normaal gesproken niet gebruikt :p

Ik heb gehoord dat 5 kg lunges het goed moeten doen
Laat ik even wat context geven.

Ongeveer 5 a 6 jaar terug heb ik een keer leg day gehad met m'n broer en Willem Jonkman samen. Eerst leg curls en leg extensions, en daarna deden we squats. Na een setje of 8 squats van 100/120/140kg gingen we gelijk over naar smith lunges zonder rust na de vorige oefening. Er hing maar 2x5kg op de smith bar en toen ben ik bijna knockout gegaan na een paar sets. p*ssy weights natuurlijk, maar omdat Willem in een onwijs hoog tempo traint met erg weinig rust tussen de sets blijft je hartslag maar stijgen en is je uithouding op een gegeven moment gewoon op en ga je over een bepaalde limiet heen.

Wat Camelus daarvan probeert te maken is dat ik lunges doe met 5kg en dat ik moeite heb met dat gewicht en dat dat mijn manier is van benen trainen. Hij heeft er nogal een handje van om informatie weg te laten.

Willem Jonkman :o

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.775
Dat waren alle bodybuilders uit die tijd. Lees voor de lol maar eens een tijdschrift uit die tijd, dat was alle beschikbare informatie die voor handen was. En waarschijnlijk is hij op zijn toppunt breder geweest dan 99% op het forum ooit zal worden.

Sorry ik heb hem niet van te voren een toets laten afleggen hoe zijn wetenschappelijke kennis is. Z'n trainingen liegen er niet om en die zijn keihard.
Lol
Elke randdebiel kan een zware training verzinnen. Zo’n typische coach die ter plekke verzint wat te doen en dan maar schreeuwt ‘komop, doorgaan, nog een’. Vind een idioot op genoeg gear die dat bereid is te doen en no shit zijn die trainingen zwaar. Dat wil je nog geen goeie coach maken.
Ook zonder schaamte anabolengebruik afkraken, lekker hypocriet

Lol
Elke randdebiel kan een zware training verzinnen. Zo’n typische coach die ter plekke verzint wat te doen en dan maar schreeuwt ‘komop, doorgaan, nog een’. Vind een idioot op genoeg gear die dat bereid is te doen en no shit zijn die trainingen zwaar. Dat wil je nog geen goeie coach maken.
Ook zonder schaamte anabolengebruik afkraken, lekker hypocriet
Ik begrijp even niet wat dit te maken heeft met die ene training die ik van hem gehad heb. Ik heb hem bedankt dat hij de tijd heeft genomen om mij een keertje te trainen. Wat ik of jij verder van hem vindt is vrij irrelevant.

Ik begrijp even niet wat dit te maken heeft met die ene training die ik van hem gehad heb. Ik heb hem bedankt dat hij de tijd heeft genomen om mij een keertje te trainen. Wat ik of jij verder van hem vindt is vrij irrelevant.
Nou wat ik niet begrijp is waarom jij met jouw quads advies gaat geven over hoe je moet trainen

Net of iedere wetenschappelijk onderbouwde coach alleen maar toppers neerzet..

Terug
Naar boven