AndroidHealthClinic

XtM045: Beats Rippetoe

• Topic Starter Topic Starter
Oke, net weer terug en heb nu wat apparaten gepakt en de rest wat oefeningen en uitleg gekregen van een mede fitnesser :P
Hij helpte me met bench press en raadde mij aan om de volgende keer met 30kg te beginnen en dan w'up van 10x10kg.

10x10kg W'up
10x15kg
08x25kg
06x30kg

En dan wat ik vandaag heb uitgevoert.

Bench press
10x20kg
Notitie: Dit was een uitleg, maandag begin ik met BP.

Lat pulldown
10x10kg W'up
10x15kg
08x20kg
06x25kg
Notitie: Dit voelde wat licht, en ik ken de techniek dus volgende keer gaat alles met 5kg omhoog.

Dumbbell lateral raise
10x6kg
08x7kg
06x8kg
Notitie: Deze oefening is was wel zwaar.

Dumbbell curl
10x7kg
08x8kg
06x9kg
Notitie: Ging wel, volgende week ga ik wat verhogen.

Hammer curl
10x7kg
08x8kg
06x9kg
Notitie: Ging ook, iemand heeft me ook nog geholpen en advies gegeven over de oefening op het bankje. Als je eerst de helft omhoog doet en daarna helemaal de slag maakt dan voel je dat.

Voor de rest nog wat apparaten gedaan stelde niet veel voor, ik ben ook met excell aan het bijhouden hoeveel ik till met alles. Dus over 2 weken komt die hier te staan en ik heb al wat vorderingen gemaakt.

Ben met vele apparaten van 15kg naar 25-30kg gegaan zoals arm curl of arm extension.
En ik probeer te bouwen naar de volgende reps; 10,8,6 en dat het dan ook net gaat bij de laatste set.

Maar als ik bv bench press als eerste doe, daarna deadlift en squat volop. Het lijkt me dat je dan veel minder kracht hebt voor je andere oefeningen ?

Laatst bewerkt:
Oke boys, ik heb nu vooral compounds gedaan en vele spiergroepen getraint.

Bench Press
10x20kg Warm Up
10x30kg
08x35kg
06x35kg (Kreeg nog net de 6e omhoog, alleen ik voel mijn spieren eerder op mijn armen dan me borst. Is dit raar of is dit omdat ik een beginneling ben en wss nog niet alles goed doe ?)

Dumbbell fly
10x5kg
08x6kg
06x6kg
Notitie: Zware oefening.

Dumbbell lateral raise
10x6kg
08x6kg
06x6kg

Cable push down(rope attachment)
10x15kg
08x15kg
06x15kg

Lat pulldown
10x20kg
08x25kg
06x30kg

Shrugs
10x08kg
08x10kg
06x14kg (Ik voelde het lekker bij die laatste set dus volgende keer alles verhogen)

Dumbbell curl
10x06kg
08x08kg
06x08kg

Hammer curl
10x06kg
08x08kg
06x08kg
06x08kg (Armen waren lekker volgepompt :))

Maar even over de Bench Press, als je die uitvoert voelen jullie dan wel de spieren op de borst dat ze worden gebruikt ? Ik voel eerder me arm spieren :(

Laatst bewerkt:
Vooral compounds? ???
Bij de bench gebruik je ook je triceps en voorste schouderkoppen.
Tijdens het benchen voel ik ook meer m'n armen, maar de dag nadien vooral de borstspier.
Ga je nu een schema maken of ... ?

Vooral compounds? ???
Bij de bench gebruik je ook je triceps en voorste schouderkoppen.
Tijdens het benchen voel ik ook meer m'n armen, maar de dag nadien vooral de borstspier.
Ga je nu een schema maken of ... ?

Uhu, ik ga voor het begin een fullbody schema doen omdat ik er toch overtuigd van ben als ik een split schema neem elke spiergroep maar 1x per week wordt getraint. Met een fullbody schema word dat 3x alleen wat weiniger oefeningen per training.

Dus het schema word ongeveer zoals hierboven alleen nog 1 rug oefening erbij (miss wel deadlift) en wat been oefeningen.

En dan ga ik dit schema ma,wo,vr gebruiken. Is toch goed of niet ?
Aangezien ik vanaf morgen pas 1 week naar de sportschool ga.

Ik zou persoonlijk echt beginnen met rippetoe. Ik begon ook met een split om massa op te bouwen, tot ik er genoeg over las en inzag hoe belangrijk een fullbody met compounds (zoals rippetoe) is. En als beginner evolueer je ook als je rippetoe doet in massa ;)
Voor de rest wens ik je nog veel succes ;)

Ik zou persoonlijk echt beginnen met rippetoe. Ik begon ook met een split om massa op te bouwen, tot ik er genoeg over las en inzag hoe belangrijk een fullbody met compounds (zoals rippetoe) is. En als beginner evolueer je ook als je rippetoe doet in massa ;)
Voor de rest wens ik je nog veel succes ;)

Ik heb hem ook al Rippetoe aangeraden maar blijkbaar is hij eigenwijs en doet hij het niet :P

Ik heb hem ook al Rippetoe aangeraden maar blijkbaar is hij eigenwijs en doet hij het niet :P

Ik doe pas vanaf morgen 1 week fitnessen, het lijkt me beter om eerst wat compounds te kennen. Want metteen gaan deadliften en squaten in de gym na 1 week is ook beetje van de zotte ?

En volgens mij doet niemand in onze gym echt deadliften ofzo.
Ze doen alleen bench press en/of dumbbell bench press.

Ik wil wel aan rippetoe doen alleen nog niet de 1e week.

Je vergooit op het moment gewoon je tijd.
je had al 1 week bezig kunnen zijn met de techniek leren en al begonnen zijn.

Je vergooit op het moment gewoon je tijd.
je had al 1 week bezig kunnen zijn met de techniek leren en al begonnen zijn.

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift
**2x8 Dips

Workout B
3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Pendlay of Bent over Rows (of power cleans)
**2x8 Chin -ups (aanbevolen als je de cleans doet)

Dus je wilt zeggen dat dit niet zwaar is voor een beginner ?

En volgens mij doet niemand in mijn gym deadliften en/of squaten en al die dingen. Volgens mij doen die alles met dumbbells en niks met barbbells. En dan kom ik gelijk binnenlopen met dit schema :p

Doe gewoon rippetoe, desnoods voor 1 of 2 maanden.
In die tijd lees je je gewoon veel in over bodybuilding en als je wilt stap je dan over op iets anders.
Hetgeen je nu gedaan hebt zijn gewoon een hoop isolatie oefeningen bij elkaar.
Een fullbody bestaat uit enkele zware compounds.
Rippetoe is ook niet het énige schema waarmee je als beginner progressie boekt.
Het is gewoon een goed schema om te starten én om de techniek van de compounds te leren.

Het is zo zwaar als je het zelf maakt.
Niemand zegt dat je direct op je max moet gaan zitten.
Ik ben zelf begonnen met een lege(!) stang met rippetoe.
Je kan imo beter laag beginnen en meer tijd in techniek steken, dan direct met 80% van je 1RM te gaan squatten.

Laatst bewerkt:
Iemand moet de eerste zijn. ;)
en nee het is niet zwaar als je licht begint.
Je kan toch ook alleenmet barbell beginnen en kijken hoe dat gaat ?

En zowiezo squatracks heeft onze gym niet, hoe wil ik dan bv die 50kg op me rug krijgen :O ?

zoek een andere gym?

Als je dan niet rippetoe wilt volgen, maak dan een schema en laat dat nakijken.

Als je dan niet rippetoe wilt volgen, maak dan een schema en laat dat nakijken.

Uhu, maar wat is eigelijk beter voor het begin ? Fullbody of split.

Bij fullbody herhaal je wel elke spiergroep 3x in de week.

Bij splitschema slechts 1x maar je legt er wel meer nadruk op door meer oefeningen.

Wat zou het beste zijn voor een beginner als mij ? Want sommige die lopen 1 jaar en dan beginnen ze pas met KT, ik wil wel de goede kant op in het begin maar squaten zonder rack is nogal moeilijk.

Ik zal morgen nog eens kijken voor het schema dan.

Meningen zijn verdeeld, meestal wordt een fullbody aangeraden.

Oké, ik zat te denken ongeveer wat ik vandaag heb gedaan en dan een rug oefening erbij en wat benen. Zou dat goed zyn voor de komende weken

Miss dat ik dan rippetoe ga volgen zonder squats, of is er een manier om te squatte zonder squatrack of een goed alternatief ?

Oké, ik zat te denken ongeveer wat ik vandaag heb gedaan en dan een rug oefening erbij en wat benen. Zou dat goed zyn voor de komende weken

Miss dat ik dan rippetoe ga volgen zonder squats, of is er een manier om te squatte zonder squatrack of een goed alternatief ?

Ik leg hem altijd op zo'n ding waar je in kan dippen. Is niet ideaal, maar het voldoet tot ik in een nieuwe gym zit.
Nee, je kan absoluut geen rippetoe doen zonder squats.

Nogmaals, een fullbody zijn compounds, geen isolatie oefeningen.

Terug
Naar boven