Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nog even verder over dat laat trainen en eten.
Ik had dit in de gedachten:
20.30 klaar met trainen
20.30 dextrose
20.50 whey
21.30 postw-maaltijd
Nu wou ik die maaltijd samen voegen met mijn laatste maaltijd voor het slapen dus dan word het; 2 sneden volkorenbrood, 2 plakjes kipfilet, 500 gr magere kwark & 30 gr ongezouten noten.
Zit momenteel 400 kcal boven onderhoud en kom clean aan. Als ik laat ga trainen en dit ga aanhouden is de kans dan groot op vetopslag??

Beste Ray,
Ik hoor vaak verschillende meningen over creatine en de hoeveelheid shakes die iemand neemt op een dag.
Is creatine verstandig / de moeite waard om te nemen in je eerste trainingsjaar?
En is bijv 3 whey shakes op een dag te veel?
wat is jou mening hierover?
Alvast bedankt!
Ik zou 10 min na je trainen je dextrose samen met je whey nemen. Dan 20min later je postmaaltijd en dan min. 1,5 uur later je kwark. 2 broodjes met 2 plakjes kipfilet is alleen niet echt een maaltijd![]()
Oke bedankt voor het advies. Had met opzet een wat kleinere maaltijd in kh gedaan wegens de tijd.
of wat later gaan slapen 
Achterhaald? Waarom doet elke (top)atleet het dan..
En wat was intermittent fasting ook alweer? 16uur niks eten en dan 8uur wel? Volgens mij is dat een principe overgenomen uit de koraan. Je stapt toch ook niet 's ochtends vroeg je auto in zonder dat er benzine in zit
Grote hoeveelheden eten wordt nooit allemaal opgenomen
Het zal misschien wel werken maar vind het onverstandig en is niet mijn manier. Ik ken ook niemand die dit toepast
Jazeker!! Creatine en eiwitpoeder raad ik je zeker aan, vooral in je eerste trainingsjaar omdat men dan vaak de meeste progressie kan boeken maar vaak nog niet goed weet hoe en wat ze moeten eten. Kies een wat tragere eiwitpoeder of gemixed en verdeel 3 shakes, van zo'n 40gr eiwit per shake, over de dag
Lijkt het je zo erg ja? heb niet veel expertise, maar de verhalen die ik erover heb gehoord klinken goed.
(Je zou in de cut bijvoorbeeld meer energie hebben doordat je de eerste 6 uur alles eet en je verbranding dan werkt.) 2 uur na de laatste maaltijd zou je metabolisme stoppen o.i.d. waardoor je meer energie krijgt om beter te sporten?
Moet nog aan mijn eerste cut beginnen. Welke vorm zou jij aanraden dan? Om van een dikke 13% naar ongeveer 9 te gaan.

Ray bedankt voor je adviesen hiervoor maar heb daar nog een vraagje over. Ik heb nog eens gekeken naar voeding en kom op 2 dagen in de week gewoon niet uit met een fatsoenelijke maaltijd. Heb erg weinig tijd en ben daarom van plan evt een weight gainer aan te schaffen. Wat vind jij hier van als "noodhulp". Ben de laatste tijd het licht gaan zien en beter gaan eten ipv al die supps die ik eerst wel eens kocht maar nu zie ik niet echt een andere oplossing dan 2x in de week een gainer te nemen op school. Of denk je dat er een betere oplossing is.
b.v.d

!
? maar ik switch wat met kh de ene dag wat minder de andere dag wat meer is dit goed of niet ? maar hoe moet ik dan mijn cals. verder opvullen als ik laag zit in kh? mag ik als de week vroobij is het is een beetje hier neerposten dat je is kan zien. ik merk wel dat ik wat veel zondig haha vooral omdat ik gwn kei veel honger heb en ik weet niet waarom ?Ray, is het verstandig om zowel een vet-bron als een koolhydraat-bron te nuttigen bij een maaltijd? Of kun je ze altijd tegelijk nuttigen en maakt het niets uit?

Dankjewel voor de reactie!
ik vind 120 gram per keer wel wat veel klinken voor 1 dag, maar ik zal het zeker mee nemen in mijn schema!

Beste Ray,
Ik heb een aantal vragen over voeding en training.
Ik ga vanaf 1 oktober naar de sportschool, ik wilde graag een aantal supplementen nemen, maar weet nog niet goed welke en omdat dit de eerste keer is dat ik begin met fitnessen weet ik er ook nog niet heel veel van (nu wel meer na wat stickies te hebben gelezen). Is het bijvoorbeeld verstandig om in mijn eerste trainingjaars te beginnen met creatine? zo ja, welke raad jij aan? Wat is verstandiger om te nemen, whey perfection of whey isolaat? En ik he b gehoord dat je beter de 1e 6 maanden niet kan beginnen met een pre-workout zoal Jack3d? klopt dit?
Alvast bedankt!
Ray,
Er vertelde me iemand dat veel voedingswaarde uit melkproducten halen moeilijk te verwerken is door het lichaam. Zit hier een bron van waarheid in en tracht jij dit ook te minimaliseren tot bvb in de avond een pot kwark en eventueel melk in de ochtend? Of is dit onzin en kanb je evengoed je tekort aan macro's aanvullen door dit met melkproducten aan te vullen?