AndroidHealthClinic

Youri Strongman Log

• Topic Starter Topic Starter
Trainingssessie 720

Waarom zou je op 10% willen gaan zitten ?
Ik heb daar een half jaar op gestaan, voor ik naar de 110kg begon te gaan. Dat interfereerde totaal niet met mijn prestaties. BF stijgt nu, omdat dat nu eenmaal de efficiënte manier is van bulken, maar ik ben toch niet van plan om levenslang in de bulk te zitten.
Bijkomen vraagt voor mij redelijk insane amounts of dietary fats. Dit omdat ik weinig koolhydraten kan eten (de 'klassieke' manier van bulken) vanwege de diabetes. 'Boter uit het vuistje', 'olijfolie drinken' en '250ml mayo per dag' zijn geen grapjes; dat moet ik doen om te gainen. Het zal goed doen om daar even vanaf te zijn.
Insulinesensitiviteit daalt typisch wanneer BF% stijgt. Voor een diabeet is insulinesensitiviteit wat hamstring strength is voor een powerlifter: essentieel dus, en je kan er maar best zoveel mogelijk van hebben. Ik ga dus checken of ik minder insuline ga nodig hebben per hoeveelheid KH wanneer mijn BF% weer daalt. Dat zou mooi zijn, en is i.m.o. essentiële informatie voor mij.
En ik moet toch al zo hard op mijn voeding letten. Gewoon cheaten zit er sowieso niet in; dus cutten gaat mij amper extra moeite kosten. Als er strak uitzien gratis en voor niks is, dan neem je dat toch gewoon aan... :p

Traininkje terwijl vele sterke jongens (en meisjes) hun abilities aan het testen waren @SMTL:
(EDIT: SMTL winter shizzle is morgen pas :p )

Opwarming met bands

1 arm DB press
3*30kg
1*40kg
4*50kg (L) + 2*50kg (3F) (R) PR
F*55kg (L)
1*50kg (2F) (R)
Links ging het vlotjes, maar rechts probs. Die eerste set is gefilmd. Rechterpsoas staat zo strak als Nijntje aan de coke. Ik vermoed dat ik daardoor niet goed in de positie kan komen om uit te duwen. Anders ligt het aan de de blessure aan mijn rechterschouder (deze speelt weer op de laatste dagen).
Vind het desalniettemin een mooie prestatie.
icon_smile.gif

Reverse band bench press (- light bands)
(3 grips)
3*3*100kg
3*3*110kg
3*3*120kg
(close grip)
3*130kg
3*140kg
3*150kg
3*160kg
3*170kg 'PR'
Bench zal nu even dienen als OH assistance. En aangezien het mijn triceps zijn die ik voorlopig als prioriteit stel bij overhead, vond ik het een mooi plan om eens reverse band te doen.
Voelde goed. 170kg was niet all-out, maar wel zwaar.

BB curl (+ choked mini bands)
2*6*40kg
Rechterpols is ****ed.
icon_tongue.gif
Curls met rechte bar zullen er de eerste weken niet in zitten, vrees ik.

Dip
5*10*BW
Eerste keer in lánge tijd. Ging beter dan verwacht, maar bij de laatste set voelden mijn triceps toch aan alsof ze konden gaan scheuren.
icon_tongue.gif
Paar weken op BW oefenen en dan wat verzwaren, denk ik.

Dragon flag
2*5*BW
Dan gestopt, wegens helemaal geen zin. Die 19 triples op Zercher squat van gisteren hebben me tijdelijk in zombie mode gezet.
icon_tongue.gif

Band curl (hammer grip)
3*30*double mini

(heupbuigers stretchen)

DB press
www.youtube.com/watch?v=8hRgZZt5mXs

Setje dragon flags

www.youtube.com/watch?v=3bTByXN8jL4

Laatst bewerkt:
pols ge****t met?
ik krijg ook altijd last van mijn polsen, vooral van overheads, waardoor ik me begin af te vragen of een pols wel gemaakt is voor straight barbell presses, ik vraag me nog altijd af hoe WL'ers het doen zonder hun polsen te breken :'D hammer grip lijkt me veeeeeel aangenamer voor presses

pols ge****t met?
ik krijg ook altijd last van mijn polsen, vooral van overheads, waardoor ik me begin af te vragen of een pols wel gemaakt is voor straight barbell presses, ik vraag me nog altijd af hoe WL'ers het doen zonder hun polsen te breken :'D hammer grip lijkt me veeeeeel aangenamer voor presses
Push press, een paar weken geleden. Sindsdien gebruik ik wrist wraps, wat eigenlijk veel beter gaat. Vroeger altijd Tommy tough guy willen zijn, maar dat was in dit geval niet nuttig. :p

Op zich viel dat nog mee, maar de laatste tijd veel cheated barbell curls gedaan met gewone bar (soms tot 100kg) en dat heeft dit dus verergerd. Dus eventjes creatief zijn, alvorens weer te keren naar straight bar curls. :)

ha tommy tough guy, Ja ik train mss nog niet zo lang maar ik ben me al zeer bewust van het feit dat sommige lifts gewoon niet de moeite zijn voor de last die je er mee krijgt, ik heb nu een 6 tal lifts gekozen waarvan ik weet dat de risico's minimaal zijn en daar focus ik me op vor de rest van mijn carriere, ik heb toch niks te bewijzen en geen ambities in de competitieve wereld dus ja :) ik train nog altijd met het oog op kracht, maar zal nooit kracht voor gezondheid zetten :) Ik geloof graag dat ik mezelf daardoor veel last bespaar voor de toekomst, want als je boeken leest van de old timers zoals Ken leistner, Brooks Kubik, Rippetoe, Arthur jones, het voornaamste dat ze zeggen is: wees voorzichtig, mijd dit en dit en dit want je krijgt er later spijt van :D

Ach, wat pijn hier en daar is zo erg niet. Maar soms valt het zwaar tegen. :p
Als je niet aan competitie doet, vallen blessures inderdaad beter te vermijden. Verder heeft het gewoon alles te maken met hoe slim je bent (tegenvaller in mijn geval :D ).

mss niet van slim of dom, maar eerder koppig of heel koppig :D heel dit forum zit vol keikoppen eerste klas :D

Polsen kunnen zeer flexibel worden. Blijven stretchen.

Extra trainingssessie: sled dragging

Sled dragging was bijna twee weken geleden (vooral vanwege de sneeuw). Vanavond was het warmer en de meeste sneeuw gesmolten, dus weer een mooie sessie kunnen doen.

Polsen kunnen zeer flexibel worden. Blijven stretchen.
Ik heb al jaren mijn polsen niet meer gestretcht. :p

Maar dat is ook het probleem niet (wel bij front squat, maar daar werkt cross grip goed). Bij push press moet ik mijn polsen een beetje achterover laten kantelen om de bar op mijn delts te laten rusten (ik heb lange onderarmen t.o.v. bovenarmen). En bij straight bar curls wringt het gewoon tegen (als in: rotatie).

ik denk dat flexibiliteit van de polsen zelden het probleem is, alleen bij beginners, mijn polsen zijn heel flexibel maar ik doe ze nog altijd pijn bij regular barbell presses omdat ze in een onaangename positie zitten, de bar rust op mijn borst en om mijn ellebogen voor de bar te krijgen moet ik ze in een overdreven flexed positie houden, met een axle bijvoorbeeld kan ik makkelijk 120kg op mijn borst houden zonder enige pijn in mijn polsen omdat een axle iets hoger op je borst ligt en makkelijker over het middelpunt van de pols 'gaat' liggen. ik denk dat het een beetje lichaamsbouw is, voornamelijk lengte van de voor/bovenarmen :)

---------- Post added 27 January 2013 at 21:25 ----------

****ing wizard net hetzelfde aant typen :D

ik zie hier vaak stomach vacuum staan, net vandaag een filmpje over bekeken en het lijkt me wel interessant, zeker aangezien ik crunches haat :D zie jij er resultaat van, en heb je tips over de uitvoering?

ik zie hier vaak stomach vacuum staan, net vandaag een filmpje over bekeken en het lijkt me wel interessant, zeker aangezien ik crunches haat :D zie jij er resultaat van, en heb je tips over de uitvoering?
Stomach vacuums doe ik specifiek voor tranverse abdominis. Dus geen vervanger voort straight ab werk, wel een goede aanvulling.
Qua uitvoering: gewoon navel tegen mijn ruggengraat proberen te trekken, en aanhouden. Ondertussen rustig proberen te blijven ademen. En over tijd langer proberen aan te houden.

Ik merk resultaat in hoe gemakkelijk ik mijn buik kan intrekken, en dat ik het een pak langer kan volhouden. Ik veronderstel dat mijn core er stabieler door wordt, maar dat is moeilijk te 'meten'. Dat is wel het hoofddoel; daartoe voer ik een variatie aan core-oefeningen uit. Zowel straight, als side bend, als rotatie, als transverse abdominis. 't Is wat proberen, maar ik denk dat ik hiermee wel op de juiste weg ben. Ik zou iedereen dan ook aanraden van genoeg variatie in het core-werk te brengen.

Trainingssessie 721

Ik had niet gepland van vandaag te trainen, omdat ik de dag voor een examen normaal helemaal 'wijd' aan studeren (of aan de poging daartoe). Maar het studeren ging verdacht vlot, de sneeuw op de oprit was grotendeels gesmolten en de buitentemperatuur is gezond voor de spiertjes, dus ik heb een korte training ertussen gegooid.

Warm-up met bands

Log lift (eerste rep clean)
(losse knee wraps)
5*70kg
5*80kg
(belt)
5*90kg
5*100kg
5*100kg VPR
5*100kg (6F) VPR!
Vanaf het begin knee wraps los aangedaan. Redelijk strak rond de patellapees, en verder zo los mogelijk. Echt een life saver; totaal geen last van mijn knieën zo. Kan ze ook gewoon tussendoor aanhouden.
Alle drie sets met 100kg gefilmd. De laatste heb ik geüpload. Alles reps zien er verdacht easy uit, maar bij de laatste set toch geen zesde rep eruit gekregen.

Seated French press (met EZ bar)
10*35kg
6*10*35kg
Nog beetje geëxperimenteerd met core stuff en heupbuigers gestretcht (met speciale aandacht voor de psoas).

Hieronder de video van de derde set met 100kg. De reps zien er veel stabieler uit dan ze voelen. Indicatief is hoe de 5 reps vlot gaan, en de zesde plots kansloos is. Zwakke bovenrug kan hier in meespelen, in de zin dat wanneer deze spanning verliest, de log naar voor gaat. Maar belangrijker is denk ik dat mijn triceps het niet trekken (*duwen*). Geen enkele rep is zelfs maar remotely een grinder...

Jullie mening? Formchex bitte!

www.youtube.com/watch?v=CIZ_GTvUxkg

Prima ! Maar idd wel raar dat die 6de rep ineens keihard faalt, leek veel meer in te zitten

Vorm is in mijn ogen vrij goed. Maar ik denk dat je toch meer kracht uit je benen kunt gaan halen.

Waren speedreps. 120 zit er zeker in.

Haha, thx guys. Betwijfel ten zeerste dat 120kg er al inzit, met die duidelijke zwakke plek. Maar 't is wel weer dikke progressie tov 3*5*95kg.
De komende tijd iig aan mijn triceps (en de rest) werken, en hopen dat dat het huidige probleem veroorzaakt. Dan zal 120 en meer er op niet al te lange termijn wel aan komen.

Als iemand anders een idee heeft, dan hoor ik het graag!

Nou, de laaste tijd zit je op de goede weg, je clean en je presstechniek op de log zijn beter dus carry on

ik denk niet dat de presskracht meteen een probleem zal vormen.

Wat me echt opviel was de legdrive, daar kun je nog wat meer uithalen veronderstel ik.
Zware frontsquats doen, dat je het gewicht aan de voorkant van je lichaam meer gewoon wordt.

ik denk niet dat de presskracht meteen een probleem zal vormen.

Wat me echt opviel was de legdrive, daar kun je nog wat meer uithalen veronderstel ik.
Zware frontsquats doen, dat je het gewicht aan de voorkant van je lichaam meer gewoon wordt.
Daar dacht ik zelf niet meteen aan, maar je kan wel gelijk hebben. Dan zou mijn push press ook beter moeten kunnen. :p
Front squat ga ik zeker aan blijven werken, dus dan komt dat nog wel goed. :)

Terug
Naar boven