XXL Nutrition

5/3/1 van Jim Wendler

yee,

Ik wil binnenkort ook beginnen met wendler, en liefst van al met aardig wat assistance, bodybuildingstyle dus. Leuke deelse overstap naar de PL-side lijkt me dat. Maar heb er nog wat vraagjes over...

Welke cycle-duur is ideaal? Ik heb al 4, 5 of 6 weken zien voorbijkomen. 4 leek me wat kort omdat je dan om de 3 weken al een deload hebt en met maar 3 trainingen in de week (ik train nu 4-5x/week aardig intensief) al helemaal.

Hoe zit het trouwens met die rep-outs? Ik zie die nergens staan in de templates, maar ik veronderstel dat dat dan gewoon de 3e werkset is?
Dus als er bv staat :
Workout 3
Deadlift 128 3
Deadlift 136 3
Deadlift 144 3

Dan moet ik minstens 3x144 doen maar moet ik dus eigenlijk een rep out doen?

En "boring but big", is dat wat? Lijkt me wel aardig kapot gaan, en daar ben ik wel voor te vinden. Maar of het ook aan te raden is?

Lees het Ebook, de 5/3/1 manual dus. Dan is alles duidelijk.

kan je het ook gebruiken als je doel niet echt powerliften is ?

ik wil sterker worden op mijn bench, row, military, deadlift en squat en pull ups

kan ik die allemaal in 1 schema gooien en het progressie mechanisme hiervoor gebruiken?

zoiets dus

woensdag: ub1
: 5/3/1 chins & MP

+assistance: dips; & biceps

donderdag: lb 1
: 5/3/1 squat;

+ assistance: rom. deadlift; & step ups & calves

zaterdag: ub1: 5/3/1 bench;& rows

+ assistance: upright rows; & triceps

maandag: lb 2: 5/3/1 deadlift

+ assistance glute ham raises; + front squat; + abs

of is dit overkill ?

Geen probleem heb ik gedurende 6 maanden ondervonden in een soortgelijke setting, zolang je je maar houdt aan de "5-3-1- regels" qua energiebeheer, en het tot-falen-gaan beperkt en van de verdere assistance geen extra hoofdzaak maakt...

de assistance zou ik altijd boven de 10 reps houden om mijn czs niet te overbelasten

de assistance zou ik altijd boven de 10 reps houden om mijn czs niet te overbelasten

Oh datg maakt niet uit.. zolang je maar niet tot failure gaat. laat altijd 1 a 2 reps in de tank. Het is assistance, dan moet je het ook als assistance behandelen.

Waarom zit er m.press in het schema als mainlift?
Dacht dat powerliften alleen ging om de grote 3.

Ff een vraagje...
Die >1 rep dan als je daar bv 5reps scoort vul je dan in die calculator die 5rm neer om je nieuwe projected max te bepalen voor de komende 3wkn (excl deloads)
Bv mp 1 rm = 100. Week 3 moet je dan >1 @ 85kg doen.
Stel je doet er dan 5 met 85 kg. Vul je dan voor je volgende cycle 85kg voor 5 reps in als max en zodra je dat verbeter vul je je nieuwe rep pr in?

Ff een vraagje...
Die >1 rep dan als je daar bv 5reps scoort vul je dan in die calculator die 5rm neer om je nieuwe projected max te bepalen voor de komende 3wkn (excl deloads)
Bv mp 1 rm = 100. Week 3 moet je dan >1 @ 85kg doen.
Stel je doet er dan 5 met 85 kg. Vul je dan voor je volgende cycle 85kg voor 5 reps in als max en zodra je dat verbeter vul je je nieuwe rep pr in?

Nee, na de eerste cycle ga je op de lowerbody-lifts je projected max met 5 kg verhogen, voor de UB-lifts met 2.5 kg. Daar pak je dan weer de voorgeschreven percentages van, zoals voorgeschreven. En zo doe je dat na elke cycle weer.
Als je nou na een x-aantal cycles de lift niet meer haalt, dan ga je op dat moment pas een nieuw 1RM bepalen, pak je daar weer 90% van en ga je weer verder. Als je op de ene lift vastloopt en de ander nog wel progressie boekt, kun je de ene lift opnieuw starten, de ander kun je nog gewoon doorgaan. Zo werkt het template ongeveer.

Ikzelf doe het iets anders (op dit moment nog). Omdat ik nog ver van m'n oude 1RM's zit, maar wel snel weer sterker wordt, ga ik na m'n eerste cycle (met percentages van 80-85-90% overigens) wel een nieuw 1RM bepalen voor de 2e cycle. Dit ga ik ook doen voor de 3e cycle.

Verder nog twee kleine aanvullingen:
Ik vind het gebruiken van 90% van je 1RM en vervolgens trainen op 85-90-95% daarvan onzin. Ik gebruik gewooon 100% van m'n 1RM en begin in de 3e cycle met 75-80-85%. Komt ongeveer op hetzelfde neer.
Ik ga na elke cycle niet vast met 2.5 respectievelijk 5 kg omhoog bij de main lifts. Ik ga uit van m'n 1RM, bepaald voor de 3e cycle en gooi de percentages telkens overal met 2.5% omhoog. Komt ongeveer op hetzelfde neer, maar toch net ff wat anders ;)

Laatst bewerkt:
Heb het helemaal gelezen en vind het best verfrissend.

Voor mij is het wel een ideaal schema, omdat het in feite meer op Rep PR´s is gericht dan puur op een 1RM. Maargoed, hoe sterker je wordt op rep pr´s hoe hoger je 1RM uiteindelijk wordt.

Voor Strongman vind ik het uitermate geschikt, want bij de meeste wedstrijden dien je Rep PR´s te doen met Axle, boom, deadlifts etc. Zelden een wedstrijd waarbij je een 1RM moet doen, nouja bij boom wel, maar bij axle of deadlift zie ik het niet vaak.

Verder zegt Wendler ook niet dat je nooit meer een 1Rm mag proberen, maar gelieve dit pas na een paar cycli te doen.

En je projected max zijn dan de 5/3/1 1 rm?

Het is ZO makkelijk om jezelf met een dergelijke valide reden voor de gek te houden.
Want zeg nou zelf 95% van (100% - 10%) klinkt toch veel zwaarder dan 85% van je 1RM? Ja toch, niet dan? Nou dan :D;)

Het zou bij mij (wellicht) averechts werken.
Als ik denk te gaan squatten met 90% (van 90% :P) ben ik blij met 5 reps, terwijl ik mezelf een mietje zou vinden, mocht ik falen bij minder dan 8 reps @ 80%..

Ik gebruik ook gewoon de excel sheet.. en kijk dus niet naar percentages. Overigens heb ik net zoals leophyte meer verhoogd dan de bedoeling is. Maar dat heeft ook te maken met het terugkomen op niveau.

@george: gebruik ook gewoon die sheet joh.. en jas er volgende cyclus gewoon 2,5 en 5kg bij.. simpeler kan niet.

Het is iid geen rocket science. Niet denken, gewoon doen.

Ben er ook net mee begonnen is wel een lekker schema. Hopenlijk kom ik een beetje op deftig niveau met me grote 3 :)

1 vraagje alleen ik doe het 3 dagen in de week schema, alleen ik kan alleen op maandag dinsdag en donderdag trainen is dit te snel achter elkaar of maakt dit niet zoveel uit.

Terug
Naar boven