MuscleMeat

5x5 StrongLifts

• Topic Starter Topic Starter
Training van vandaag:

Squat
2x5x20
1x5x40
1x5x60
1x3x70
5x5x80

ging heel vlot, nog op geen enkel moment de indruk gehad dat ik tegen falen zit, ik hoop de 100 te halen zonder falen. Niet slecht om nog nooit gesquat te hebben al zeg ik het zelf :D

Bench
2x5x20
1x5x35
5x5x50

Begin bench te voelen, maar zit nog wel wat rek op

Pendlay
1x5x50
5x5x60

Pendlay voelde enorm makkelijk aan, geen enkele moeite. Moet wel zeggen dat ik geen spanning/vermoeidheid in mijn rug voelde, eerder in de bovenarmen, maar ook niet echt triceps/biceps, eerder gewoon centraal.

na de OHP van maandag had ik vooral pijn aan de schouderbladen, nu voelde mijn schouders vermoeid aan alhoewel ik geen OHP gedaan heb. Van de bench dan vermoed ik?

Nadien nog 10min lichte interval lopen gedaan.

Training van vandaag:

Squat
2x5x20
1x5x40
1x5x60
1x3x72.5
5x5x82.5

OHP
2x5x20
1x3x35
5x5x50

Deadlift
1x5x60
1x5x80
1x5x90
1x4x100

10 minuutjes medium intensiteit fietsen.

Squat ging vlot, op zich nog geen problemen

OHP, tegen alle verwachtingen in de 50kg nog voltooid, en eigenlijk voelde hij vlotter aan als de 47.5. Moeilijk, maar is gelukt.

Deadlift, bij het opwarmen met 60kg had ik het gevoel dat ik de rug iets neutraler had, bij de 90 en zeker bij de 100 leek het voor mij fysiek precies weer onmogelijk. Waar ik bij de lagere gewichten bij het laten zakken lichtjes hol/neutraal zit, ga ik bij de zwaarder gewichten direct een beetje de rug bollen. Heb dan van frustratie na 4 reps gestopt en nadien nog 1 rep degelijk proberen doen maar helaas. Het wil niet vlotten.
Moet je deadliften met platte schoenen? Is het slecht om dit me de squat schoenen te doen? Ik heb de indruk dat ik beter neutraal kan blijven met verhoogde hak. Kan het zijn dat gelimiteerde mobiliteit in de enkels/heupen ervoor zorgt dat je niet degelijk de rug neutraal kan houden?

Ik ben aan het denken van volgende week een rustweek in te lassen. Mijn linker knieholte verkrampt volledig na elke workout, op dag 2 is het veel beter maar dan doe ik telkens weer een workout waardoor het weer erger wordt. Het rare is dat ik er tijdens de squat niets van voel. Maar 1 a 2 uur daarna voel ik die spier echt volledig verkrampen. Het is zo 1 spier die dwars door de knieholte loopt. Heb er tijdens het fietsen ook last van, elke x aantal omwentelingen verschuift er precies iets in die knieholte, een klein krakje als het ware maar ik denk niet dat het een beentje is. Eerder een zenuw/spier.

Zou het kwaad kunnen van 1 week geen SL te doen en volledig op cardio te focussen? Moet ik dan deloaden? Veel vragen en ik hoop op antwoorden :)

Deadliften kan ook met een verhoogde hak, vind ik zelf ook prettiger.

Heb je al een keer een snatch grip deadlift geprobeerd?

Ipv alles een week te skippen kan je natuurlijk ook een week alleen het squatten skippen.

dat is ook een mogelijkheid, maar gaat mn squatgewicht dan niet achterlopen op de rest? aangezien ik alles vanaf de begingewichten heb opgebouwd? Of doe ik een weekje dezelfde gewichten zonder squat dan?

Moet ik de squat veranderen door iets anders?

Snatch grip deadlift nog niet geprobeerd nee, net even opgezocht en door je handen wijder te zetten moet je toch net meer naar de grond buigen? Het zijn vooral die laatste cm's die ik extra moet buigen die mn rug laten bollen.
Ik kan het uiteraard eens proberen :)

Je hoeft je voorlopig niet druk te maken over het voor of achterlopen van bepaalde spiergroepen, gewoon doen wat je kan en dus ook verzwaren op de oefeningen die wel goed gaan. Als je zeker weet dat je knieën pijn doen van het squatten dan zou ik gewoon even niet (zwaar squatten). Als je wilt kan je tijdelijk wat lunges, bulgarian spilt squats, pilot squats o.i.d doen om toch je benen te trainen.

Ik heb je dan verkeerd begrepen wat je deadlift problemen betreft. Ik zou in elke geval niet blijven verzwaren als je vorm niet goed is, heb je al geprobeerd om te deadliften vanaf blokken of bumperplates?

Weekje rust genomen, app stelde voor om 10% te deloaden, dus ook maar gedaan. Wederom dezelfde problemen in de knieholte echter, denk eraan om de squats eruit te laten en zonder verder te doen gedurende nog 1 a 2 weken. Benen lopen zowel kwa omvang als kwa kracht toch al mijn hele leven enorm voor op bovenlichaam.

Training:

Squats
2x5x20
2x5x40
2x3x60
5x5x72.5

Bench
2x5x20
1x5x30
5x5x42.5

Pendlay
1x5x40
5x5x52.5

eerste set voelde overal wat moeilijker aan, wellicht door rustperiode. Daarna wederom eitje alles :).

Nadien nog 15 min cardio op gemiddelde tempo

Ik zou even een fysiotherapeut bezoeken (die geen tegenstander is van squats en deadlifts) want het is zonde om niet te squatten als het probleem eenvoudig op te lossen is.

zoals ik het aanvoel wellicht een spier die 1x een soort van beschadiging heeft opgelopen, want als ik rust voel ik het elke dag wel een beetje beteren, maar het was nog niet volledig hersteld vandaag.

Ik heb soortgelijk probleem gehad in de rechtknieholte toen ik pas begon te mountainbiken. Ben toen naar iemand geweest die je positie op de fietse checkte en mijn knieen bewogen naar buiten in plaats van recht op en neer. Heeft toen plaatjes onder mijn schoenen gezet waardoor mijn knieen recht omhoog en omlaag gingen in de trapbeweging, heb het toen niet meer erger gemaakt en is stilletjes beginnen beteren tot ik er uiteindelijk geen last meer van had. Maar volledige genezing heeft toen ook wel weken, misschien zelfs meerdere maanden geduurd.

Denk dat het iets soortgelijk is

Training van vandaag:

Squat skipped

OHP
2x5x20
1x5x30
5x5x42.5

Deadlift skipped

30min cardio

Vandaag dus enkel OHP gedaan, ging terug veel vlotter aangezien ik na een weekje rust volgens de app met 10% moest deloaden. Rest geskipped ivm irriterende knieholte. Vrijdag ook enkel bench en row doen. Dan een weekje alles zonder squat, en dan nogmaals proberen te squatten wellicht. Als ik dan nog issues heb toch maar eens naar de dokter.

Ik zou even een fysiotherapeut bezoeken (die geen tegenstander is van squats en deadlifts) want het is zonde om niet te squatten als het probleem eenvoudig op te lossen is.
Dit en/of goede personal trainer die je squat eens kan bekijken.

de personal trainer ginder lijkt me geen optie, die zei toen hij de squats voordeed al dat ik mn knieën recht vooruit moest houden. Naar buiten was slecht voor de knieën. De meeste van de mensen daar hebben die logica ook overgenomen want er is er al eentje naar me toegekomen, met de melding dat ik mn knieën beter recht vooruit hield, dat ik anders mijn knieschijf kon breken. Ik ga nog 1 week rust nemen en desnoods nog eens een filmpje nemen in 2 richtingen zodat jullie nogmaals kunnen zien.

Training van vandaag

Squat
skipped

Bench
2x5x20
1x5x30
5x5x45
2x5x60 (eens kijken hoe vlot dit ging, ging nog behoorlijk vlot dus heb nog wat ruimte)

Pendlay
1x5x40
5x5x55 (gaat heel erg vlot)

nadien nog wat flyes gedaan met 16kg in elk hand.

geeindigd met 30min cardio.

Dit en/of goede personal trainer die je squat eens kan bekijken.

de personal trainer ginder lijkt me geen optie, die zei toen hij de squats voordeed al dat ik mn knieën recht vooruit moest houden. Naar buiten was slecht voor de knieën. De meeste van de mensen daar hebben die logica ook overgenomen want er is er al eentje naar me toegekomen, met de melding dat ik mn knieën beter recht vooruit hield, dat ik anders mijn knieschijf kon breken. Ik ga nog 1 week rust nemen en desnoods nog eens een filmpje nemen in 2 richtingen zodat jullie nogmaals kunnen zien.
:D

Vandaag toch maar eens gesquat, kon het niet laten, het wel licht gehouden om te zien hoe het reageerde. Ook geprobeerd van net iets gecontroleerder diep te gaan (gewicht meer controleren in plaats van zeer snel te laten vallen), en de laatste kleine procentjes te vermijden (dus net iets vroeger stoppen). Mijn vermoeden is dat ik ook teveel voortga op de bump onderaan en daardoor een spier gekwetst heb.

Squat
2x5x20
2x5x40
5x5x50

Direct na de squat geen last. Na 15 minuutjes even op de bank gaan zitten, en toen ik wilde rechtstaan was de spier wel verkrampt, maar nadien terug ok tot moment van schrijven. Zal nog even afwachten zijn dus.

OHP
2x5x20
2x5x30
5x5x45

Ging behoorlijk moeizaam, voor mn week pauze ging 50kg, weliswaar moeizaam maar het ging, had verwacht dat deze makkelijker ging zijn aangezien 42.5 een eitje was vorige week.

Deadlift
2x5x60
1x5x70
1x5x80

2 gewichten van 15 en eentje van 25 gestapeld langs beide kanten om een licht verhoogje te creeeren. was eigenlijk van plan om 3x5x60 te doen, maar de 60kg viel zo goed mee (hield mn rug mooi neutraal) dat ik toch maar gekozen heb om te verzwaren. de 70kg ging dan weer zeer slecht, bolle rug, maar ik had het gevoel dat ik wel door had wat ik verkeerd deed. Toch verhoogd naar 80kg en die heb ik goed gedaan vond ik persoonlijk. Mooie neutrale rug, ook geen enkel probleem met gewicht. Heb ondervonden dat ik meer op de kont moet letten, die echt naar achteren steken zorgt voor een neutrale rug.

nadien nog 25min cardio.

Training van vandaag

Squat
2x5x20
1x5x40
1x5x52.5
5x5x65

Bench
2x5x20
1x5x35
5x5x47.5

Pendlay
1x5x40
5x5x57.5

25min cardio

Knieholte voelde veel beter aan, ook geen noemenswaardige reactie gehad op training van maandag. Vandaag dan maar squats hervat met 65kg (aangezien de app me 2x 10% heeft laten droppen in gewicht wegens te lang niet squatten). Op zich geen slecht idee om te zien hoe het reageert op een belasting van 65kg (vorige keer getest met 50kg en dat ging blijkbaar). Toch terug een klein beetje erger gemaakt maar niet zo erg als voorgaande keren.

Bench en pendlay geen problemen.

Lekker weer terug aan de squats, altijd beter natuurlijk.

knieholte was terug een beetje stijf (maar veel minder als ervoor), goed gerekt voor ik begon en goed gestretched tussendoor. Heb gemerkt als ik de kuiten stretch dat ik het bij mn linkerbeen vooral in de knieholte voel. Dus mss helpt het.

Training van vandaag:

Squat
2x5x20
1x5x40
1x3x55
5x5x67.5

OHP
2x5x20
1x3x35
4x5x47.5
1x4x47.5 => eerste failure in 5x5, kaka, zeker omdat voor mn week pauze de 47.5 en zelfs de 50 gelukt was.

Deadlift
1x5x60
1x5x72.5
1x5x82.5

weer gedeadlift vanop 2 schijven van 25 en eentje van 15 per kant. platformpje van een 10 a 15cm levert dat op gok ik? Gaat echt veel vlotter, rug blijft mooi neutraal denk ik, gewichten gaan ook veel vlotter omhoog.

geeindigd met 20min cardio.

Waarom werken dit soort mensen in een sportschool?

Heb je filmpjes met een vooraanzicht? Zie alleen nog maar de zijkant op film.

@lloydatoni nee nog niet, zal er wel eens eentje nemen.

waarom sjah, ze hebben blijkbaar toch hun diploma dus blijkbaar leren ze het dan op school zo aan?

training van vandaag

Squat
2x5x20
1x5x40
1x3x55
5x5x70

Bench
2x5x20
1x5x35
5x5x50

Pendlay
1x5x50
5x5x60

Squat ging zeer vlot, niks gevoeld in de knieholte tot dusver, zou het voorbij zijn? :D
Bench deed ik iets beter als de voorgaande keren, 50kg leek alsof het niets was en ik voelde meer spanning op de borst als normaal.
Pendlay nog vlot

Op deze 3 oefeningen zit allemaal nog wat rek.

Training van vandaag

Squat
2x5x20
1x5x40
1x3x60
5x5x72.5

OHP
2x5x20
1x3x35
5x5x47.5 na de failure van vorige week, deze keer wel allemaal gelukt. De laatste set ging zelfs beter als de 3e en 4e. Toch iets met techniek dat nog niet helemaal je dat is wellicht

Deadlift
1x5x60
1x5x72.5
1x5x85

Nieuw deadlift filmpje vanop blokken genomen vandaag, lijkt me persoonlijk al beter kwa rugpositie?

20171006_deadlift.mp4

Terug
Naar boven