MuscleMeat

5x5 StrongLifts

Bezoekers in dit topic

yes, hier staat ook al een topic van mij over. Verder gebruik ik my fitnesspal om alles bij te houden. Ik weet niet mijn exacte onderhoud aangezien ik nooit langere tijd aan een stuk op dezelfde kcal heb gezeten en mn gewicht gelijk bleef.
Ik weet wel dat ik op of onder de 1800 moet zitten om gewicht te verliezen

Onder de 1800 zitten om gewicht te verliezen op 1.73 bij 101 kg dat kan nooit.
Ja je zult wel gewicht verliezen dan, alleen is dat een Auswitz dieet, onverantwoord en ga je onherroepelijk ook spiermassa mee verliezen.

Bereken de dagelijkse energiebehoefte in kcal

Hier een linkje, daarmee kom ik eerder op: 2800 Kcal's minus (maximaal 500) dat maakt 2300 Kcal's om te cutten.
____________________________________________________________________________________________________________________

Als je praktiserend met je doel bezig wilt zijn dan zou ik ik een gemiddelde uitgangspunt gaan bepalen en hier serieus mee aan de slag gaan.
Jij kunt in een jaar tijd je doel bereiken man (dus strak en gespierd en in veel betere conditie). No offence !
 
Met alle respect maar niet alles is te berekenen met zo een berekeningstool, ik ben in het verleden al meermaals 25kg vermagerd en ik weet uit ervaring dat ik geen gewicht verlies op 2300kcal. Dat zal eerder mijn onderhoud zijn. Ik heb gewoon een hypereffectieve spijsvertering.

Ter illustratie: ik ben al 5 weken op dat kcalorieniveau bezig en ik ben 3.1kg kwijt. Dat kan je nauwelijks als te snel afvallen catalogiseren. Hierbij nog eens meenemen dat ik 2 dagen 45min cardio doe (fietsen) vlak na het opstaan en 3 dagen in de week een klein uurtje 5x5, gevolgd door 20minuten cardio (fietsen). Dat gecombineerd met die 1800kcal zorgt voor een gewichtsverlies van 3.1kg over 5 weken.

Als ik een crashdieet aan het doen was zou ik al meer moeten kwijt zijn he?
 
Met alle respect maar niet alles is te berekenen met zo een berekeningstool, ik ben in het verleden al meermaals 25kg vermagerd en ik weet uit ervaring dat ik geen gewicht verlies op 2300kcal. Dat zal eerder mijn onderhoud zijn. Ik heb gewoon een hypereffectieve spijsvertering.

Ter illustratie: ik ben al 5 weken op dat kcalorieniveau bezig en ik ben 3.1kg kwijt. Dat kan je nauwelijks als te snel afvallen catalogiseren. Hierbij nog eens meenemen dat ik 2 dagen 45min cardio doe (fietsen) vlak na het opstaan en 3 dagen in de week een klein uurtje 5x5, gevolgd door 20minuten cardio (fietsen). Dat gecombineerd met die 1800kcal zorgt voor een gewichtsverlies van 3.1kg over 5 weken.

Als ik een crashdieet aan het doen was zou ik al meer moeten kwijt zijn he?

Idd zo een berekeningstool geeft je alleen een indicatie, in praktijk kom je er pas werkelijk achter hoe het zit.

3.1 kg in 5 weken is prima toch. Icm met je activiteiten doet dan inderdaad concluderen dat je een lage verbranding hebt ja (of je dat hypereffectief zou moeten noemen betwijfel ik, maar goed doet natuurlijk niets af aan de getallen).
Ik wist natuurlijk niet hoe de vork in de steel zat, daar ik je logje niet geheel doorgenomen heb.

Dan ben je iig goed onderweg naar je doel :thumbs:
 
ik had liever rond de kg per week gezeten maar ik ga er voorlopig opportunistisch vanuit dat de opbouw van een beetje spierweefsel het gewichtverlies afremt :).

Ik had eens ergens gelezen dat de mensen die weinig kcal nodig hebben om op gewicht te blijven (de endo's) eigenlijk een heel effectieve verbranding hebben, dat het lichaam elke kcal kan benutten, terwijl de ecto's hun lichaam eigelijk veel kcal afvoert als afval en vandaar ook een niet zo effectieve verbranding hebben. Vandaar mijn verwoording van hypereffectief :)
 
ik had liever rond de kg per week gezeten maar ik ga er voorlopig opportunistisch vanuit dat de opbouw van een beetje spierweefsel het gewichtverlies afremt :).

Ik had eens ergens gelezen dat de mensen die weinig kcal nodig hebben om op gewicht te blijven (de endo's) eigenlijk een heel effectieve verbranding hebben, dat het lichaam elke kcal kan benutten, terwijl de ecto's hun lichaam eigelijk veel kcal afvoert als afval en vandaar ook een niet zo effectieve verbranding hebben. Vandaar mijn verwoording van hypereffectief :)

Idd, zo klinkt het aannemelijk.

Opbouw van spierweefsel vs vetverlies zal idd op de weegschaal een wat vertekend beeld geven.
Als je sterker wordt, dan bouw je spierweefsel op @ kleuterschool-logica :cool:
 
Als je sterker word, kan het ook zijn dat je de beweging efficienter weet uit te voeren of meer spiervezel weet aan te spreken. ;)
 
Als je sterker word, kan het ook zijn dat je de beweging efficienter weet uit te voeren of meer spiervezel weet aan te spreken. ;)
Als je sterker word, kan het ook zijn dat je de beweging efficienter weet uit te voeren of meer spiervezel weet aan te spreken. ;)

Ook dit ja
 
Idd, zo klinkt het aannemelijk.

Opbouw van spierweefsel vs vetverlies zal idd op de weegschaal een wat vertekend beeld geven.
Als je sterker wordt, dan bouw je spierweefsel op @ kleuterschool-logica :cool:
Tenzij je te weinig eet, maar dat betekent niet dat je niet sterker kan worden.
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Nou ja in een deficit zul je niet gainen.

zie jij dat anders ?
 
Nee nee das precies wat ik bedoel
 
Daar zal niet iedereen t met me over eens zijn, maar afhankelijk van hoelang Spectralio traint kan hij zeker spiermassa opbouwen in een calorietekort, mits de eiwitinmake hoog is icm. trainen. Dit is als hij nog niet lang traint, als hij al lang traint wordt dat lastig.

Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers. - PubMed - NCBI

Effect of two different weight-loss rates on body composition and strength and power-related performance in elite athletes. - PubMed - NCBI
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Okay dat is een bijzondere theorie (voor een beginner kan dat korte tijd nog wel, mijns inziens)

Kun je dit onderbouwen, onderzoek misschien ?
 
Okay dat is een bijzondere theorie (voor een beginner kan dat korte tijd nog wel, mijns inziens)

Kun je dit onderbouwen, onderzoek misschien ?

Weet verder niet precies hoe het zit, ben alleen nog geen onderzoek tegengekomen die het tegendeel bewijst (wat betreft beginners). Het feit is wel dat naarmate je meer 'intermediate' of 'advanced' wordt de kans dat je dit nog kan doen nihil wordt. Afhankelijk van hoe je de term 'beginner' intepeteerd valt er dus zeker massa te winnen in een calorietekort.

Dat neemt niet weg dat het winnen van massa in een calorietekort natuurlijk minder snel gaat dan in een 'traditionele bulk.'
 
Ik ben hier bekend mee.

vraag was befoeld voor crotchfit
 
= leeftijd, geeft niet
 
Spieren
Zoals ik het begrepen heb (ongetwijfeld een versimpelde versie):
Om grotere spieren te krijgen heb je nodig:
1. trainingsprikkel;
2. voldoende bouwstenen (m.n. eiwit);
3. een energieoverschot.

Hoe meer je een beginner bent met overgewicht, hoe makkelijker het is om 3. uit je eigen energiereserves (vet) te halen.

Zenuwstel
Zeker in het begin zit een behoorlijk deel van de winst in het beter kunnen benutten van de al aanwezige spiermassa.

Ook nog ff dit
Ergens lijkt mij die 1800 kcal ook erg weinig. Een andere mogelijkheid dan dat dit nu eenmaal zou is zou kunnen zijn dat er ergens een rekenfout zit, of een heleboel kleine schattingsfoutjes.

Als je volume omlaag gaat en de gewichten op de stang omhoog is er voorlopig niets aan de hand.

Over die studies
De eerste studie lijkt interessant, noemt wel 1.5g per kg lichaamsgewicht hoog in eiwitten. Mijn vraag is dan wat hoog is en wat normaal is, 1,5g/kg kan best hoog zijn als je een hoog vetpercentage hebt.

De tweede gaat volgens de inleiding over Elite Athletes en langzamer afvallen om spier te behouden, lijkt me in dit geval minder relevant.
 
Over die studies het volgende:
De eerste studie lijkt interessant, noemt wel 1.5g per kg lichaamsgewicht hoog in eiwitten. Mijn vraag is dan wat hoog is en wat normaal is, 1,5g/kg kan best hoog zijn als je een hoog vetpercentage hebt.

De tweede gaat volgens de inleiding over Elite Athletes en langzamer afvallen om spier te behouden, lijkt me in dit geval minder relevant.

Hoge eiwitinname is hier gezien als niet meer dan nodig. Je kan ook 3g/kg hoog zien, maar dat heeft geen verder voordeel tov. 1.5g/kg.
Er is hier gekeken naar mannen (en-/of vrouwen?) Met overgewicht, er van uitgaande dat dat dus geen vetpercentages van 30%+ (of iets in die richting) zijn.

2e studie was om aan te tonen dat het andere wat ik zeg ook waar is, beginners kunnen met dit feit wel wegkomen, advanced lifters niet, aldus de studie.
 
Niet relevant voor mensen die al enige tijd trainen, toch?
 
Niet relevant voor mensen die al enige tijd trainen, toch?

::::::

Het feit is wel dat naarmate je meer 'intermediate' of 'advanced' wordt de kans dat je dit nog kan doen nihil wordt. Afhankelijk van hoe je de term 'beginner' intepeteerd valt er dus zeker massa te winnen in een calorietekort.

2e studie was om aan te tonen dat het andere wat ik zeg ook waar is, beginners kunnen met dit feit wel wegkomen, advanced lifters niet, aldus de studie.
 
Back
Naar boven